Každý máme nějakou zálibu, které se rádi věnujeme ve svém volném čase. Napadlo vás ale někdy, že se pomocí toho, co nás baví, dají i vydělávat peníze? A to ať už jako přivýdělek nebo plnohodnotný byznys. Pojďme se spolu podívat na tipy, jak proměnit koníček v podnikání.
Láká vás místo nezajímavé práce dělat něco, co vás přirozeně těší, a navíc ve vlastní režii? Právě pro vás jsme sepsali následující článek. Objevte, jak můžete být placeni za to, že se věnujete svému koníčku.
Komu by se nelíbilo proměnit svůj vlastní koníček v podnikání a vydělávat si tím, co ho prostě baví? Je to velmi lákavá představa, že? Užívat si svou práci, každý den se na ni s nadšením vrhat a věnovat se tomu, co ho naplňuje a je pro něj zdrojem zábavy. Jeden pohled na to je, že to musí být naprosto skvělé, a druhý, že by taková věc brzy zevšedněla a z koníčku by se stala už jen tou prací.
Obě varianty (a široká škála možností mezi těmito dvěma protipóly) mohou být pravdivé. Vydělávat si svým koníčkem už totiž většinou není jen o zábavě, ale i o občas monotónní práci. Když však budete vědět co a jak, nemusí to být trnitá cesta. Rádi bychom vás inspirovali, jak si můžete vydělávat pomocí svého hobby a mít ho jako přivýdělek nebo i jako samostatné podnikání. Sepsali jsme proto pár tipů, co si dopředu rozmyslet a jak na to prakticky.
Online prostředí dává široký prostor pro rozvoj vlastního byznysu. Fanoušci stejného koníčku, jako máte vy, vás díky němu budou moci najít a sdílet s vámi to, co máte společně rádi. A nakupovat u vás. Pokud například něco vyrábíte, nemusíte se ohledně odbytu svých produktů spoléhat jen na trhy, tematické festivaly nebo prodejní akce a výstavy. (Jestli se ale někam chystáte, mrkněte na článek Jedete prodávat na veletrh nebo jarmark? Nezapomeňte na tyto povinnosti.) Zákazníci vás kdykoli a odkudkoli objeví díky webovým stránkám nebo e-shopu. A to i ti, kteří dříve internetovému nakupování příliš nefandili, protože celý trend e-commerce stoupá čím dál více (nejen kvůli kovidu) a všichni objevují nebo už dlouho využívají jeho výhody.
Velmi příhodný způsob, jak udělat ze svého hobby výdělek, spočívá v online prodeji na vlastním e-shopu. Možností, jak tento formát využít, je několik. Můžete prodávat vlastní výrobky nebo zboží jiných výrobců související s vaším koníčkem, můžete ale i nabízet nehmotné – digitální – produkty jako například různé průvodce, e-booky nebo návody/kurzy vážící se k vašemu hobby.
Rukodělný koníček si skoro sám říká o následný prodej zhotovených věcí. Ať už jde o šperky, módní doplňky, oblečení, dekorativní a designové předměty, hračky, kosmetiku a podobně. Lační tvůrci si mnou ruce, protože prodej vlastních výtvorů dává prostor se vrhnout na tvorbu zase dalších. Je na vás, jestli se vydáte cestou dražších originálů nebo vymyslíte zboží, které budete moci vyrábět spíše sériově/opakovaně. I když je pravda, že druhá varianta je snazší už kvůli frekvenci přidávání produktů na e-shop. Oba dva typy produktů ale mají svoje kupce a záleží jen na tom, se vhodnými komunikačními kanály dostat k té správné cílové skupině zákazníků.
Rozhodně se tedy vyplatí své klienty důkladně poznat a to, ať už se rozhodnete prodávat cokoli. Článků o tom, jak definovat svou cílovku, najdete na internetu spoustu. Podrobně toto téma rozebíráme i v naší Shoptet Univerzitě, kam dostanete přístup, jakmile se stanete naším e-shopařem.
Pokud se rozhodnete prodávat svoje vlastní výrobky, nezapomeňte na kvalitní produktové fotky. Můžete se do toho pustit svépomocí, ale stojí za zvážení to nechat na profesionálech a sami se věnovat spíše výrobě a marketingu. Po šikovném fotografovi nebo fotografce se můžete porozhlédnout mezi Shoptet Partnery. Jak zařídit, aby byly fotky vidět ve vyhledávačích a zaujaly zákazníky, vám napoví článek Jak optimalizovat obrázky na e-shopu.
Ověřte si také, zda sortiment, který se chystáte nabízet, nepodléhá určitým speciálním pravidlům nebo nařízením.
Užitečné pro vás může být i vědět, jak získat EAN pro výrobky a k čemu se hodí. Velmi doporučujeme také článek Minimální životaschopný produkt jako cesta pro e-shopy s vlastní výrobou, který vám poradí, kdy se svým nápadem jít ven.
Práce kodérky ji nenaplňovala, tak se vrátila ke kreslení a otevřela si vlastní ilustrované papírnictví. „Na podnikání je nejlepší, že dělám, co mě baví. Beru to jako neuvěřitelné štěstí. Od základů jsem si to vymyslela, dala dohromady, zprodukovala to a poslala do světa. A je pro mě úžasné vidět, že se to lidem líbí,“ říká výtvarnice Markéta Jinochová. (Přečíst celý příběh)
Další příklady shoptetích e-shopů, na kterých lidé prodávají své vlastní výrobky:
Stone Imperial – ručně vyráběné doplňky z mramoru pro domácnost i venkovní prostory
Ecopets – přírodní produkty pro zvířata, krmiva, pamlsky, dárky, eko lékárna
KSD-art.cz – dámské a dětské oblečení z autorských látek, módní doplňky, dárky a obrazy
Abyste si mohli otevřít internetový obchod s něčím, co se týká vašeho koníčku, nemusíte hned něco sami vyrábět. Můžete prodávat sortiment, který se kolem vaší záliby nějakým způsobem točí. Ať už je to vybavení právě k jejímu provozování nebo věci s ní tématicky spojené. Pokud jste si oblíbili nějakou značku módy, kosmetiky, sportovního vybavení, elektroniky nebo čehokoli jiného, můžete se také zkusit stát jejím prodejcem.
Pokud se s dodavatelem domluvíte, můžete fungovat na bázi dropshipingu a podnikat i bez vlastního skladu. Další způsob, jak snadno najít dodavatele otevřené ke spolupráci, je Obchodiště.cz. Přes 8 500 firem zde k velkoobchodnímu odběru předkládá více než 200 000 produktů. Vložení nabídky i navázání spolupráce jsou zcela zdarma.
Velkou výhodou faktu, že jste zapálení do produktů, které nabízíte, je to, že o nich víte první poslední. A toho můžete pro svůj byznys krásně využít a udělat z toho například také svou konkurenční výhodu. Jak? Své znalosti a hlavně zkušenosti můžete zužitkovat při tvorbě vysoce kvalitních popisků produktů, článků na blogu, testování, recenzí, hodnocení produktů, návodů, tipů a rad, srovnávacích videí, obsahu na sociální sítě a podobně. To vše vám pomůže nejen jako konverzní nástroj pro samotný prodej, ale i pro zvyšování návštěvnosti na vašem e-shopu.
Kolem svého obchodu můžete vytvořit vlastní komunitu a pracovat s ní. Inspirujte se například u firmy KetoMix: Zákaznická péče KetoMixu jede naplno. Jejich facebooková skupina má přes 18 000 členů.
Na mateřské natočila virální video, které posbíralo 2,5 milionu views. Teď vydává retrohry pod rodinnou značkou 4 Kavky. Firmu nedělají byznysově, ale srdcem. Píší magazín, natáčejí videa, retrohrami prostě žijí a to jim přivádí zákazníky. „V první řadě je vášeň, legrace u hraní a chuť předávat staré hry v novém hávu dál. O peníze jde až v té druhé,“ dodává Alice Kavková. (Přečíst celý příběh)
Další příklady e-shopů na Shoptetu:
Locomotif – oblečení, doplňky a dárky s motivem železnice
Batohiro – česká značka batohů a doplňků
Windsurfing Karlín – vybavení pro windsurfingu a kiteboarding
Abyste si mohli otevřít vlastní e-shop, nemusíte mít dokonce ani fyzické produkty. Můžete se pustit do tvorby digitálního obsahu, který budete následně prodávat. Samozřejmě je nutné, aby byl hodnotný a zákazníci za něj byli ochotní zaplatit peníze.
Co je příkladem takového digitálního produktu? Mohou to být různé praktické průvodce, návody, e-booky, pdf připravená k vytištění, ilustrace, ale třeba například i online videa, kurzy, série e-mailů se vzdělávacím obsahem a podobně. V podstatě jde o to, najít formát, který je vám nejbližší. Váš digitální produkt tvořte zase na základě znalostí, zkušeností a zážitků, které máte díky svému koníčku. Pro inspiraci se podívejte níže na příklady podobných e-shopů u nás, na Shoptetu.
Velkou výhodou produktů v elektronické podobě je to, že při jejich prodeji neřešíte sklad, ani dopravu. Dokonce pokud si všechny procesy automatizujete, nebudete muset vynakládat téměř žádnou energii při zpracování objednávek. Po zaplacení se totiž příslušný produkt může sám zákazníkovi odeslat a vy do toho nemusíte vůbec zasahovat. Velmi vám v tom pomůže náš doplněk Digitální produkty. Umí generovat odkazy na vaše elektronické produkty a odesílat je zákazníkům po uhrazení objednávky. Samotný doplněk je zdarma a placené je až samotné využívání služby podle reálně odeslaných produktů.
Lucka a Aleš už skoro dva roky cestují po světě s batohem na zádech. Jejich dobrodružství si našlo spousty příznivců díky jejich fotkám na Instagramu a vedlo ke spoustě dotazů fanoušků. „Nad otázkami lidí o cestování jsme trávili opravdu hodně času, protože na všechny odpovídáme. Tak nás napadlo, že to zkusíme sepsat. A vznikly průvodce s praktickými tipy,“ vysvětluje Lucka ze Sellitandlive. (Přečíst celý příběh)
Další příklady e-shopů na Shoptetu:
UnoDuo.cz – edukační a zábavné materiály pro děti v pdf formátu
Rebelion ateliér – online kurzy a návody
Úžasná místa – turistická aplikace a lightroom presety pro fotografie
I při online prodeji na e-shopu můžete lákat na akce a služby, které provádíte offline. Opět to mohou být různé kurzy podle toho, co vás baví a co dobře umíte, například kurzy nejen ručních prací (kurz-siti.cz), výcviky (Okruháři) nebo zážitkové akce (Art Moment). Možností je samozřejmě víc, takže buďte kreativní, třeba se vám podařit vyplnit mezeru na trhu. :)
Co dalšího si rozmyslet? Jestli jste na provozování e-shopu připraveni, prověří náš článek Jsem člověk, který zvládne provozovat e-shop?
Co všechno zařídit do začátku? V článku Jak začít podnikat a prodávat přes e-shop? najdete informace k živnosti, pojištění a DPH, tipy, pokud jste na mateřské nebo OSVČ, zda vést daňovou evidenci nebo používat paušální výdaje, jak je to s EET nebo skladováním dokladů.
Pokud si s čímkoli nebudete vědět rady, obraťte se na naši podporu nebo můžete oslovit některého z našich Shoptet Partnerů, což jsou specializovaní odborníci v rámci e-commerce. Jako zdroj informací pro e-shopaře doporučujeme už zmíněnou Shoptet Univerzitu, náš blog nebo například pravidelné webináře se specialisty na různé oblasti točící se okolo e-shopů.
Napsat komentář