Windsurfing Karlín: Víme, že díky Shoptetu nám neujede vlak

Už jsou na trhu 13 let a během nich si ve svém oboru dokázali vybudovat velké renomé i zástupy věrných zákazníků. V Karlíně mají kamennou prodejnu o 250 m², největší svého druhu v Česku, a v online světě zase dva úspěšné e-shopy, které zaparkovali na Shoptetu. Ten první se věnuje windsurfingu a kiteboardingu, ten druhý paddleboardům.

Jak se jim povedlo získat 100% hodnocení na Heurece, co je zásadní pro úspěch jejich podnikání nebo proč své e-shopy přesunuli na Shoptet? To se dozvíte v rozhovoru s Theodorem Křížem, synem zakladatele Windsurfingu Karlín, který je už pár let hlavním hnacím motorem celé firmy.

Firmu založil váš otec před třinácti lety – kdy jste se přidal vy?
Já se přidal před pěti lety, hned po ukončení střední školy. Ale už od čtrnácti jsem sem chodil na brigády.

Dostal jste to příkazem nebo to bylo dobrovolně?
Dobrovolně. (smích) Byl to takový přirozený proces. Když váš táta založí firmu, která se rozrůstá, a potřebuje nové lidi, je samozřejmost, že mu pomůžete. Aspoň já to tak bral.

Navíc je to něco, co vás baví.
Přesně tak. Surfuju od malička a hrozně mě to baví. Tím pádem mě hned bavilo i všechno tady. Bylo mi jedno, jestli jsem připravoval zásilky, prodával nebo něco ťukal na e-shopu, prostě mě to bavilo. Dodneška v rámci firmy dělám v podstatě všechno od A do Z.

Kolik vás ve firmě je?
Plus mínus pět. Vedle táty, který už sem teda moc nechodí, je tu kamarád Kolja, se kterým se znám už od základky. Oba děláme, co je zrovna potřeba – od správy e-shopu přes marketing a prodej až po balení zásilek. Pak máme účetní, což je taky kamarádka, a ještě tu dělá Luboš. Ten se stará hlavně o objednávky ze zahraničí. A přes léto, kdy je hlavní sezóna, nám občas chodí vypomáhat i kamarádi nebo brigádníci.

Všechno je hlavně o komunikaci se zákazníky

Na Heurece máte 100% hodnocení, což se hned tak nevidí. Jak se vám to povedlo?
Prostě se snažíme. Pracujeme a děláme to na 100 %. Podle mě je to všechno hlavně o komunikaci se zákazníky, to je základ toho, aby byli spokojení. Taky někdy můžeme udělat chybu, ale vždycky je to o tom, jak to se zákazníkem vyřešíte. Řeknu vám, co se mi tuhle stalo. Objednal jsem si světla na auto a pár dalších věcí, od e-shopu dva dny žádná reakce. Tak jsem jim zavolal a řekli mi, že něco z mé objednávky nemají a že mi e-mailem pošlou alternativu. Čekal jsem další dva dny a žádný e-mail nepřišel, tak jsem jim zase zavolal… Takhle se to táhlo dva týdny, než mi vůbec něco napsali. Volal jsem tam asi dvacetkrát. A tohle předpokládám žádný zákazník nechce. Taky se nám může stát, že si zákazník objedná něco, co zrovna nemáme. Ale v tu chvíli jednáme hned – nabídneme mu alternativu, pak mu pošleme malej dáreček. A samozřejmě se každou objednávku snažíme poslat co nejrychleji.

To je dneska asi zásadní, co?
Rozhodně. Lidi jsou strašně nedočkaví, všechno chtějí mít pokud možno hned. Takže se zboží opravdu snažíme posílat co nejrychleji. To je podle mě jeden z klíčů k tomu, abyste měli spokojené zákazníky a dobré hodnocení. A samozřejmě je taky zásadní být na lidi milí a nechovat se arogantně. I když se vám spoustakrát stane, že někomu zavoláte a netrefíte se do jeho nejlepší nálady. Takže je na vás nepříjemný… Ale nemůžete mu říct svůj názor nebo to, že dneska taky máte den na prd. Musíte mu lézt nonstop do zadku. Je asi blbý to takhle říct, ale je to tak. Stačí se mu omluvit, mluvit s ním pokorně a na základě toho se většinou každý člověk obměkčí.

Co je podle vás zásadní pro dobrý e-shop?
Určitě přehlednost, jednoduchost a design – to je podle mě nejdůležitější. Když přijdete na e-shop a nejste schopni ihned najít zboží, které hledáte, místo toho se na stránce jen ztrácíte, radši zboží nakoupíte jinde. Co se týká designu, přijde mi, že ten se ještě víc řeší v zahraničí a taky záleží na segmentu. Například Alza nemá hezkej e-shop, ale má na něm miliardu produktů a je přehledná. To je prostě zásadní.

Víme, že díky Shoptetu nám neujede vlak

Váš e-shop jede na Shoptetu.
Je to tak, ale původně jsme byli na Eshop-rychle. Táta je stará škola a navíc tam měl nějakého kamaráda, takže jsme založili e-shop tam, ale byla to katastrofa. Takže jsme přešli na Shoptet a teď už jsme spokojení. Vyhovuje nám, že vaše řešení umožňuje daleko víc věcí. Uvědomuju si, že máte silné konkurenty, se kterými by nám to taky mohlo fungovat, ale už od začátku se nám líbilo i to, že u vás pracuje dost mladých lidí, kteří jdou s dobou. Dupou do toho a dělají to moderním způsobem. Touhle cestou se snažíme jít i my. Víme, že díky vám nám prostě neujede vlak. Když se podívám na některé ostatní e-shopy, často vypadají strašně. Přijde mi, že Češi absolutně nemají cit pro design a jednoduchost. Právě to se mi líbí na Shoptetu, že je jednoduchej, sympatickej a přehlednej. Krásně se s ním pracuje.

Když jste k nám přešli, v čem jste pocítili největší změnu?
V podstatě ve všem. Hodně velký rozdíl jsme viděli například v objednávkách. Na e-shopu s paddleboardy nám už tehdy chodilo celkem dost objednávek a my jsme se v té složité administraci ztráceli. U vás to bylo naprosto bez problémů. Stejně tak byl obrovský posun v designu a o ten nám šlo v první řadě. Jsme na něj celkem citliví a na Eshop-rychle se to prostě nedalo udělat takhle hezky. To řešení neposkytovalo takové možnosti. Design většiny českých e-shopů byla dřív katastrofa. Za poslední dva, tři roky už lidi naštěstí přišli na to, že je to důležitá součást e-shopu, ale dřív se na to nedalo koukat. Byla to naše konkurenční výhoda, že jsme už tou dobou měli hezký e-shop.

Myslíte, že vám to hodně pomáhalo?
Stoprocentně. Když jste šla na Google, napsala paddleboard a rozklikla prvních 10 e-shopů, tak s prominutím jen debil by nezůstal na tom našem. Už na první pohled byl snad o 20 let napřed před těmi ostatními. Takže právě design byl velký důvod, proč jsme přešli na Shoptet. Určitě to sama znáte, že něco hledáte a přijdete na e-shop, ale ten je tak strašný, že radši během pár sekund odejdete. A to jsme samozřejmě nechtěli.

Prodáváte sezónní zboží a je mi jasné, že se v létě ani před Vánocemi nenudíte. Jak to máte na podzim nebo v zimě?
V zimě je toho samozřejmě daleko míň. Ale sezóna nám dá vždycky pěkně zabrat, takže jsme rádi, že si můžeme odpočinout. Ani v zimě se ale nenudíme. Kamennou prodejnu máme otevřenou pořád, a i když je zákazníků míň, chodí neustále. Často se taky scházíme a vymýšlíme nové věci, abychom byli pořád o krok před konkurencí. Řešíme, které zboží nakoupit, kolik ho vzít, co bude trend, na co udělat reklamu… To je práce na další tři, čtyři měsíce, takže když si to spočítáte, volnější měsíc nám zbyde jeden, maximálně dva. A ty často využíváme k tomu, abychom se zdokonalovali ve windsurfingu. (smích)

Je vidět, že windsurfingem žijete. Jak moc je to podle vás důležité pro úspěch vašeho podnikání?
Zásadně. Je jasné, že když děláte něco, co vás baví a naplňuje, dupete do toho stoprocentně. Chcete tu firmu budovat a pořád ji posouvat dál. Nedá se to srovnávat s tím, když jdete každý den do práce s nechutí. V tu chvíli uděláte jen to, co je potřeba, a rychle zase běžíte domů. Neuděláte ani o krůček navíc, protože nemáte chuť pracovat ani tvořit.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů