Jedete prodávat na veletrh nebo jarmark? Nezapomeňte na tyto povinnosti

Blíží se vánoční trhy a jarmarky, malá i velká náměstí se nejen během adventních víkendů zaplní stánky s punčem, dobrým jídlem i rukodělnými výrobky. Jarmark je zajímavou prodejní příležitostí pro ty, kteří se živí vyráběním svíček, dekorací, dárkových balíčků, kosmetiky a jiných drobností. Na co ale nezapomenout, abychom si nezpůsobili problémy se zákonem?

Jarmark nebo veletrh může být skvělou příležitostí, jak zviditelnit svou značku a osobně se poznat se svými zákazníky. Navíc, pokud se povede vybrat hojně navštěvovanou akci, získat pěkné prodejní místo a udržet rozumné náklady, může to být finančně zajímavý tah. Pojďme se blíž podívat na to, co k prodeji na veletrhu nebo jarmarku potřebujete a kde začít.

Živnostenské oprávnění – ano nebo ne?

Pokud s výrobou teprve začínáte a ještě nemáte e-shop, možná už podnikatelem jste, a ani to nevíte.

Podnikatelem je totiž podle § 420 zákona č. 89/2012, občanského zákoníku,

fyzická nebo právnická osoba, která samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku.

Podnikatel se tedy nerovná člověku s živnostenským oprávněním a naopak. Podnikatelem můžete být i bez oprávnění. Tou, pro vás asi zásadní podmínkou, v definici podnikatele je soustavnost. Pokud to jdete jen jednou “zkusit”, o soustavnou činnost se jednat nebude. Pokud si tak ale začínáte vydělávat pravidelně a jezdíte na víc jarmarků, živnostenské oprávnění už bude potřeba, jinak vám hrozí pokuta za neoprávněné podnikání. I kdybyste měli zaměstnání, klidně můžete ve svém volném čase “soustavně podnikat”. Neváhejte proto a zajděte si vyřídit živnostenský list. Bude vás stát 1 000 Kč a vyřízení trvá chvilku. Podívejte se také, co všechno zařídit, když začínáte podnikat.

Pokud jste přesvědčeni, že podnikatelem nejste, výdělek bude spadat do takzvaného příležitostného příjmu, který však nesmí překročit 30 000 Kč za rok – pak takový příjem nemusíte danit ani uvádět v daňovém přiznání. Pokud tuto částku překročíte, je potřeba celý příjem zdanit v daňovém přiznání jako Ostatní příjmy.

Označení stánku, oznámení úřadu a tržní řád

Ať už prodáváte příležitostně bez oprávnění nebo pravidelně jako živnostník, musíte mít prodejní stánek viditelně označen svou obchodní firmou, příp. jménem a příjmením, a identifikačním číslem, pokud ho máte přidělené.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Pokud podnikáte, nezapomeňte také označit odpovědnou osobu a adresu sídla nebo místa podnikání. Na stánek se totiž pohlíží jako na mobilní provozovnu. Vaší povinností také je, aby byl návštěvníkům k dispozici člověk mluvící česky. S provozovnou se pojí i další povinnosti. Mimo jiné je potřeba nejméně 3 dny před otevřením oznámit zahájení a ukončení činnosti provozovny živnostenskému úřadu. Určitě si s sebou také nezapomeňte průkaz totožnosti a živnostenský list.

Jednotlivé obce mají svůj tržní řád, dohledejte si ho podle toho, v jaké obci se budete jarmarku účastnit. Pokud míříte na veletrh, vyžádejte si veletržní řád, abyste měli jasno, jaké podmínky diktuje pořadatel veletrhu.

Při prodeji potravin vás pak nemine povinnost získat vyjádření Státní zemědělské a potravinářské inspekce. Chcete-li prodávat občerstvení, potřebujete vyjádření Krajské hygienické stanice. U masných výrobků také vyjádření Krajské veterinární správy. Pokud prodáváte vlastnoručně vyráběnou kosmetiku, obstarejte si potřebné certifikace.

EET a stánkový prodej na jarmarku nebo veletrhu

Nejste si jisti, jestli ke stánkovému prodeji potřebujete EET? Pojďme se na to podívat podrobně. Napoví nám Metodický pokyn k aplikaci zákona o evidenci tržeb a upřesňující dokument Ministerstva financí a Finanční správy ČR, který se zabývá prodejem potravin.

V zásadě je potřeba rozlišovat stravovací službu a dodání zboží. Stravovací službou je myšlena taková provozovna, která nabízí zákazníkům zázemí pro konzumaci výrobku – stoly, židle, toalety, šatnu, obsluhu a tak dále. Dodáním zboží je pak takzvaný “prodej s sebou” – zmrzlina, bramboráky, langoše, ale i nápoje určené k okamžité spotřebě (káva, čaj v kelímku, aj.). Stravovací služba spadá do první vlny – pokud tedy máte stánek se zázemím nebo hlavní provozovnu se zázemím a stánek jen jako doplněk na jarmarky, EET mít musíte. Pokud máte jen okénko, foodtruck nebo jiný stánek bez zázemí, jde o dodání zboží, které spadá do třetí vlny a EET se vás zatím netýká.

Pokud neprodáváte potraviny určené k okamžité spotřebě, důležité je rozlišit, jestli své zboží jen přeprodáváte, nebo jestli jste výrobcem. Pokud se jedná o pouhý přeprodej (knih, oděvů, hraček, ale i balených potravin a nápojů), patříte do druhé vlny a EET mít musíte. Pokud se ale jedná o vlastní výpěstky a výrobky vlastní výroby, patříte do třetí nebo čtvrté vlny (dle kódu NACE) a EET zatím mít nemusíte.

Na co dalšího nezapomenout?

Pokud prodáváte zboží, vezměte si s sebou alespoň dvojnásobek toho, kolik byste toho chtěli prodat. Jen výjimečně se vám prodá úplně všechno, zákazníci si rádi vybírají a u poloprázdného stánku to jde jen těžko. U potravin zase musíte zvážit očekávaný počet lidí, abyste toho nakonec nenaskladnili až příliš a pak se vám to nezkazilo. Nezapomeňte si také rozměnit peníze na drobné, klidně i pár tisícovek. Vyměníte je v bance nebo na poště. K úschově peněz dobře poslouží uzamykatelná pokladna nebo odolná a prostorná ledvinka na bezpečnostní přezku. Pokud prodáváte vlastní rukodělné výrobky, nezapomeňte na vizitky nebo letáčky. Zájemci se vám pak budou moct ozvat a třeba si později objednat něco na míru. Zjistěte si také, jestli budete mít k dispozici celý stánek nebo jestli si musíte veškerý mobiliář přivézt sami. Každý jarmark a veletrh to může mít jinak.

Nakonec zvažte, jestli se vám investice vyplatí. Zkuste oslovit jiné firmy, který jarmark nebo veletrh navštěvují, jestli se jim to vyplácí a jakou účast odhadují. Pak je otázkou, s jakým cílem na jarmark míříte – jestli chcete upevnit svou značku, potkat se se zákazníky, rozdat letáčky a doufat v budoucí objednávky, anebo jestli cílíte spíš na vyšší jednorázový zisk.

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů