Co všechno musíte zařídit, abyste mohli začít podnikat a založit si e-shop? Rozhodně si zřídit živnostenský list a začít platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. A co dál? Připravili jsme pro vás článek, díky kterému to budete mít raz dva.
K většině podnikatelských činností potřebujete živnostenský list. Existují sice podnikání, u kterých živnost mít nemusíte, pokud ale chcete prodávat zboží online, tyto výjimky se vás netýkají. Pokud si nejste jisti, nejjednodušší je zeptat se přímo na živnostenském úřadě, kde by vám měli ochotně poradit a pomoct s vyřízením základních formalit. Společně s vyplněním registračního formuláře na živnostenském úřadě můžete provést i ostatní důležité úkony – registraci k dani z příjmu i oznámení zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Těm se zahájení živnosti hlásí kvůli nutnosti platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Z Okresní správy sociálního zabezpečení i ze zdravotní pojišťovny vám v následujících týdnech dorazí dopisy s určenými výšemi záloh a rozpisem, kdy je platit a na jaký účet.
To všechno zařídíte během jedné návštěvy na živnostenském úřadě. Navíc si ještě můžete promyslet, jestli chcete být plátcem DPH, zaregistrovat se k silniční dani anebo k dani z příjmů za zaměstnance, pokud nějaké v brzké době plánujete. Nic z toho ale zatím není povinné a můžete se přihlásit kdykoli později, jakmile bude potřeba.
Co dělat, když se naskytne příležitost k podnikání ještě na mateřské? Pro tuto situaci platí jednoduchá pravidla. Peněžitou pomoc v mateřství (nebo otcovství) můžete pobírat dál, pokud vykonáváte jinou činnost, než tu, ze které čerpáte. Pobíráte-li mateřskou ze zaměstnání, nic nám nebrání založit si živnost, pak o mateřskou nepřijdete. Jiná situace by nastala, kdybyste pobírali mateřskou jako osoba samostatně výdělečně činná, a zároveň stejnou činnost po dobu mateřské vykonávali. V takovém případě vám mateřská nenáleží, ledaže by činnost za vás vykonával zaměstnanec nebo osoba spolupracující, například někdo z rodiny.
O rodičovský příspěvek se bát nemusíte. Důležitou podmínkou je však zajištění celodenní, osobní a řádné péče o dítě. Pomoci může manžel nebo manželka, prarodiče, chůva nebo školka.
Už na začátku podnikání je dobré popřemýšlet, jestli budete sbírat účtenky a zaplacené faktury a tvořit tak daňovou evidenci, nebo uplatníte paušální výdaje. Nemusíte se rozhodovat hned, ne vždy je jasné, jak vysoké náklady budete v průběhu roku mít. V případě paušálních výdajů nesčítáte žádné účtenky, ale jednoduše jako výdaj odečtete dané procento z obratu. Procento, které si můžete odečíst, závisí na typu činnosti, kterou děláte. U výroby, která není řemeslo, případně u nákupu a prodeje, je to 60 %. Máte-li reálné („účtenkové“) náklady nižší než 60 %, vyplatí se zvážit paušál, který je v takovém případě výhodnější. I tak je dobré si všechny doklady skladovat, paušály mají od roku 2018 horní limity a vyplatí se je použít jen při obratu do 1 200 000 Kč za kalendářní rok. Využijí je tak hlavně menší podnikatelé.
Od samého začátku je dobré ukládat si všechny přijaté a vydané faktury a další dokumenty na jedno místo. Není nic horšího než těsně před daňovým přiznáním dávat dohromady příjmy a výdaje za celý minulý kalendářní rok. Doklady je také potřeba skladovat, kdyby je zpětně žádal finanční úřad například v rámci daňové kontroly. U neplátců DPH minimálně 3 roky, jako plátci si musíte doklady uchovávat aspoň 10 let. Pozor na účtenky, které časem vyblednou – ty je důležité si ofotit na klasický papír, nečitelný doklad vám totiž finanční úřad po letech neuzná.
Teď už snad ty zábavnější činnosti! Je na čase vybrat e-shopové řešení a udělat si pečlivou rešerši názvu, který jste pro e-shop vybrali (abyste náhodou někomu nezasáhli do ochranné známky). A pak už jen fotit, přidávat zboží, rozpracovat byznysplán a marketingovou strategii. A spoustu, spoustu dalšího. Tak se bavte! :)
Dobrý den, musím vám říct, že tedy super článek. Člověk z něj vyčte spoustu informací. Také se chystám začít provozovat svůj vlastní eshop, ale pořád nejsem odhodlaná s tím prvním krokem.
Fajn článek, jen mu tam chybí celkem důležité věci, které se týkají právních náležitostí, co je potřeba na webu uvádět atd. Třeba obchodní podmínky, reklamační řád aj.
Zdravím, Tomáši. Je to opravdu hodně všeobecný článek. Ohledně dalších, již specifických povinností, týkajících se třeba právě obsahu na webu, určitě brzy napíšeme něco dalšího.
Dobrý den, mohli byste prosím popsat, jak začít podnikat z pozice invalidní důchodkyně? Děkuji Vám.
Dobrý den, Zdeňko,
tuto expertízu bohužel nemáme. Nejsem si jistá, jaká zvýhodnění se Vás budou týkat, případně jak by to mohlo ovlivnit Váš invalidní důchod. Doporučila bych zastavit se na živnostenský úřad ve Vašem městě, kde Vám určitě potřebné informace sdělí. Poté si také ohledně sociálního a zdravotního pojištění zavolat na Okresní správu sociálního zabezpečení a na zdravotní pojišťovnu.
Eva
Dobrý den mám v plánu prodávat věci vlastní výroby jakým je postup sem na mateřské dovolené
Prosím ,jak prodávat přes e-shop frgaly vlastní výroby ?jde to?
Dekuji
Hezký den,
nějaká cesta určitě bude, čeká vás ale určitě spousta kroků k rozjetí vlastí výroby potravin (viz například náš článek https://blog.shoptet.cz/vlastni-vyroba-potravin-1-dil/), ale také balení a tak dále. Doporučuji se poradit s někým, kdo podobně vyrábí a prodává vlastní potravinářské výrobky přes e-shop, takový člověk Vám bude umět poradit nejlépe a hlavně z praxe.
Dobry den.Mam dotaz ohledne drobneho podnikani v oblasti prodej Seconhaus obleceni.Co vsechno potrebuji do zacatku a co vse musi byt na male prodejne k vydavani uctenek nebo jaky davat doklad kupujicim jsem invalidni duchodce a cetl jsem ze se v invalidite da normalne podnikat.Dekuji za odpoved a radu.
Dobrý den, Petře,
obávám se, že na takto komplexní otázku budete hledat odpovědi déle. Ohledně podnikání v invalidním důchodu se budete muset poradit na úřadech. Bude se vás týkat založení živnosti, založení provozovny (a tedy splnění hromady různých podmínek a ohlášek). Účtenky jsou kapitola sama o sobě, sežeňte si účetní nebo daňového poradce, který vám účetnictví pomůže nastavit. Případně se můžete poptat dalších podnikatelů v naší FB skupině Shoptet Poradna.
V článku ani není uvedena možnost, ldyž je člověk běžným zamestmancem za kterého je soc. a zdravotní odváděno zamestnavatelem, a zároveň si eshopem přivydělává na živnost
Dobrý den, Aleno,
děkujeme za tip, budeme na to myslet při průběžné aktualizaci článku.
Hezký den, Tereza z Shoptetu
Dobrý den,
mám ráda kosmetiku, mám ve světě možno nakoupit malá balení, tzv. cestovní, ale i plné, některé bych zkusím a zjistím, že mi nevyhovují, tak je prodám dál a z pohledu hygieny a podnikatelského práva bude vše v naprostém pořádku, například jako na webu luxus2, kde slečna, která takové věci normálně prodává na Instagramu, přesně tyto věci prodává, použité vzorky s nápisem Not For Sell. Jede to na Vaší platformě. Nemohu uvěřit, že je to skutečně legální, dcera si stěžuje, že si na „blbém Vinted“ nemůže vystavit ani jednou stříklou voňavku….také mi to přijde zvláštní. Na druhou stranu věřím, že jste profíci a tím, že zmínení eshop jede na vašem rozšíření, je pravděpodobně vše v naprostém pořádku. Jen jsou to tedy veliké rozdíly a směšné vlastně – bazar je striktní, spodní prádlo jen s visačkami, veškerá kosmetika striktně neotevřená, žádné vzorečky a oficiální eshop s ičem má takto rozdílné postupy. Zajímá mě to moc, budu moc ráda kdyz se mi ozvete s vysvětlením.
Děkuji Vám a přeji hodně úspěchů!
Eliška Liptáková
Dobrý den, Eliško,
děkujeme za komentář. Vinted je jiný typ platformy, je zprostředkovatelem, který vystupuje jako prostředník mezi kupujícím a prodávajícím, a proto má nad podmínkami prodeje větší kontrolu a sám je určuje. Shoptet je pouze platformou poskytující e-shopové řešení a kupní vztah vzniká přímo mezi kupujícím a prodávajícím, Shoptet do tohoto vztahu nezasahuje. Za dodržování hygienických a jiných právních předpisů nese odpovědnost výhradně prodávající (provozovatel e-shopu). Doufám, že jsme Vaši otázku zodpověděli.
Hezký den, Tereza z Shoptetu