Jak začít podnikat a prodávat přes e-shop?

Co všechno musíte zařídit, abyste mohli začít podnikat a založit si e-shop? Rozhodně si zřídit živnostenský list a začít platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. A co dál? Připravili jsme pro vás seznam, díky kterému to budete mít raz dva.

Živnost, pojištění a DPH

K většině podnikatelských činností potřebujete živnostenský list. Existují sice podnikání, u kterých živnost mít nemusíte, pokud ale chcete prodávat zboží online, tyto výjimky se vás netýkají. Pokud si nejste jisti, nejjednodušší je zeptat se přímo na živnostenském úřadě, kde by vám měli ochotně poradit a pomoct s vyřízením základních formalit. Společně s vyplněním registračního formuláře na živnostenském úřadě můžete provést i ostatní důležité úkony – registraci k dani z příjmu i oznámení zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Těm se zahájení živnosti hlásí kvůli nutnosti platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Z Okresní správy sociálního zabezpečení i ze zdravotní pojišťovny vám v následujících týdnech dorazí dopisy s určenými výšemi záloh a rozpisem, kdy je platit a na jaký účet.

To všechno zařídíte během jedné návštěvy na živnostenském úřadě. Navíc si ještě můžete promyslet, jestli chcete být plátcem DPH, zaregistrovat se k silniční dani anebo k dani z příjmů za zaměstnance, pokud nějaké v brzké době plánujete. Nic z toho ale zatím není povinné a můžete se přihlásit kdykoli později, jakmile bude potřeba.

OSVČ a mateřská dovolená?

Co dělat, když se naskytne příležitost k podnikání ještě na mateřské? Pro tuto situaci platí jednoduchá pravidla. Peněžitou pomoc v mateřství (nebo otcovství) můžete pobírat dál, pokud vykonáváte jinou činnost, než tu, ze které čerpáte. Pobíráte-li mateřskou ze zaměstnání, nic nám nebrání založit si živnost, pak o mateřskou nepřijdete. Jiná situace by nastala, kdybyste pobírali mateřskou jako osoba samostatně výdělečně činná, a zároveň stejnou činnost po dobu mateřské vykonávali. V takovém případě vám mateřská nenáleží, ledaže by činnost za vás vykonával zaměstnanec nebo osoba spolupracující, například někdo z rodiny.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

O rodičovský příspěvek se bát nemusíte. Důležitou podmínkou je však zajištění celodenní, osobní a řádné péče o dítě. Pomoci může manžel nebo manželka, prarodiče, chůva nebo školka.

Daňová evidence nebo paušální výdaje?

Už na začátku podnikání je dobré popřemýšlet, jestli budete sbírat účtenky a zaplacené faktury a tvořit tak daňovou evidenci, nebo uplatníte paušální výdaje. Nemusíte se rozhodovat hned, ne vždy je jasné, jak vysoké náklady budete v průběhu roku mít. V případě paušálních výdajů nesčítáte žádné účtenky, ale jednoduše jako výdaj odečtete dané procento z obratu. Procento, které si můžete odečíst, závisí na typu činnosti, kterou děláte. U výroby, která není řemeslo, případně u nákupu a prodeje, je to 60 %. Máte-li reálné („účtenkové“) náklady nižší než 60 %, vyplatí se zvážit paušál, který je v takovém případě výhodnější. I tak je dobré si všechny doklady skladovat, paušály mají nově od roku 2018 horní limity a vyplatí se je použít jen při obratu do jednoho milionu korun za kalendářní rok. Využijí je tak hlavně menší podnikatelé.

Nezapomeňte na skladování dokladů

Od samého začátku je dobré ukládat si všechny přijaté a vydané faktury a další dokumenty na jedno místo. Není nic horšího než těsně před daňovým přiznáním dávat dohromady příjmy a výdaje za celý minulý kalendářní rok. Doklady je také potřeba skladovat, kdyby je zpětně žádal finanční úřad například v rámci daňové kontroly. U neplátců DPH minimálně 3 roky, jako plátci si musíte doklady uchovávat aspoň 10 let. Pozor na účtenky, které časem vyblednou – ty je důležité si ofotit na klasický papír, nečitelný doklad vám totiž finanční úřad po letech neuzná.

Týká se vás EET?

Pokud nemáte kamennou prodejnu a neplánujete přijímat platby v hotovosti, můžete se Elektronické evidenci tržeb úplně vyhnout. EET se nevztahuje na platby dobírkou, platby na účet a od 1. 3. 2018 ani na online platby a platby kartou. Pokud přece jen zvažujete prodej za hotové (například formou výdejního místa nebo malé prodejny), čeká vás podání žádosti o autentizační údaje na finančním úřadě a pak pořízení pokladny, která vám pomůže evidovat platby a vydávat účtenky.

Ještě jedna formalita

Neméně důležité je oznámení o zpracování osobních údajů, které činíte Úřadu pro ochranu osobních údajů. Jednoduše, v rámci provozování e-shopu přicházíte do styku s osobními údaji vašich zákazníků a Úřad o tom chce vědět. Kdy a jakým způsobem zpracování osobních údajů oznamovat se dozvíte na oficiálním webu Úřadu.

Co vás čeká dál?

Teď už snad ty zábavnější činnosti! Je na čase vybrat e-shopové řešení a udělat si pečlivou rešerši názvu, který jste pro e-shop vybrali (abyste náhodou někomu nezasáhli do ochranné známky). A pak už jen fotit, přidávat zboží, rozpracovat byznysplán a marketingovou strategii. A spoustu, spoustu dalšího. Tak se bavte! :)

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

1 komentář

  1. Mirka napsal:

    Dobrý den, musím vám říct, že tedy super článek. Člověk z něj vyčte spoustu informací. Také se chystám začít provozovat svůj vlastní eshop, ale pořád nejsem odhodlaná s tím prvním krokem.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů