I přes rekordní výsledky v roce 2020 se českým e-shopům stále daří růst

Oblast e-commerce v České republice je nadále progresivní. „Nárůst ve 3. kvartálu letošního roku sice zpomalil, ale v meziročním srovnání se obrat e-shopů stále zvyšuje,” komentuje aktuální vývoj Samuel Huba, CEO Shoptetu. Víte, jaká kategorie zboží se během července, srpna a září vyhoupla na špici a co to způsobilo?

Covid pořád mění e-commerce

Není žádnou novinkou ani překvapením, že covidová opatření ve výsledku nasměrovala e-commerce k rychlejšímu růstu a k rekordním výsledkům. Je tomu tak i ve třetím čtvrtletí letošního roku, kdy e-shopy dokázaly v meziročním srovnání udržet rostoucí tendenci.

V červenci, srpnu a září 2021 dosáhl obrat tuzemských e-shopů na 46,77 miliard korun. To je o 20 % více než před vypuknutím pandemie v roce 2019. Během léta, které je pro provozovatele online obchodů obvykle nejslabším obdobím roku, přibylo v Česku 2 860 nových e-shopů. Aktuálně jich zde tak máme 42 173.

2021: Q2 versus Q3

Oproti dubnu, květnu a červnu 2021 letošního roku e-shopy v třetím kvartálu zažily pokles objednávku, což potvrzuje i snížení hodnoty průměrného online nákupu. Za ten zákazníci ve třetím čtvrtletí utratili v průměru 1 759 Kč. Letos byla tato částka nejvyšší v květnu, kdy se vyšplhala na 2 080 Kč. Zároveň se v daném období trh rozšířil o 2 860 nových e-shopů.

O jakou kategorii vzbudila míra inflace zájem lidí?

Nejvíce rostoucí kategorií v daném období ve srovnání s druhým čtvrtletím 2021 byla oblast sběratelství. Nárůst představoval konkrétně 145 % a týkal se především e-shopů, které prodávají investiční zlato a numismatiku.

Jaroslav Černý z České mincovny k tomu uvedl, že zvýšený zájem o drahé kovy v podobě slitků a mincí pozorují už od 1. čtvrtletí 2019. „V souvislosti s omezeními, které byly zavedeny na základě opatření COVID, se spousta klientů přesunula do online prostoru. Pro Českou mincovnu to znamenalo nárůst prodejů přes e-shop o více jak 30 %. Ke zvýšenému zájmu o ryzí kovy v poslední době přispívá také mediální informace ohledně míry inflace,“ dodává.

Druhý největší mezikvartální nárůst zaznamenaly e-shopy s erotickým zbožím a to o 37 %. O třetí místo se dělí oblast cestování a kosmetiky, obě vzrostly zhruba o 28 %. Naopak nejvyšší pokles pocítila kategorie květin a zahradničení, následovaly roušky a léky a také zábava.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů