Jak získat EAN pro výrobky a k čemu se hodí?

Dnes vezmeme téma označování zboží trošku z jiného konce. Řeč bude o EAN, tedy o European Article Number. Řekneme si, jestli jsou čárové kódy EAN pro váš byznys důležité a kde se dají pořídít. A pokud je ještě nepoužíváte, vysvětlíme si, proč by se vám mohly hodit.

Zatímco dříve jsme psali o tom, jaké náležitosti má mít etiketa kosmetického nebo potravinového výrobku, dnes se na to podíváme ještě trochu více prakticky. Když se v roce 1970 američtí obchodníci rozhodli unifikovat označování výrobků pomocí čárových kódů, položili základ pro zjednodušení fungování a automatizaci v obchodech. Bylo potřeba sjednotit číslování produktů různých výrobců, a tak vznikl systém UPC. Ten se skládal z kódu výrobce a kódu výrobku. Přeskočíme-li do roku 2005, dostaneme se do doby, kdy v Evropě po vzoru UPC vzniká systém EAN

Jak si ho představit? EAN, neboli European Article Number, může mít 8, 12, 13 nebo 14 znaků. Nejčastěji se používá EAN-13, který je tvořen prefixem (speciální kód pro dané zboží) nebo číslem země dodavatele (Česko má 859, Slovensko 858). Kód pokračuje číslem výrobce a pořadovým číslem produktu, které si výrobce volí sám. Na drobnější zboží se pak používá osmiznakový kód, který prefix neobsahuje.

V tištěné formě čárového kódu se EAN-13 skládá ze dvou skupin po 6 číslicích, které jsou oddělené delší dvojčarou. Číslice se kódují binárně, ale v každé ze skupin jinak. V číselné podobě se pod čárovým kódem tiskne první číslice vlevo a celý kód je vpravo uzavřený znakem „>“.

Je povinné mít pro zboží v e-shopu EAN?

Obecně tato povinnost není. Můžete se ale dostat do situace, kdy se vám bude EAN na výrobcích dost hodit. Internetové srovnávače zboží totiž často EAN vyžadují. Například při inzerci na Heurece se nevyhnete vyplnění tagu s čárovým kódem v kategorií jako jsou Knihy, Filmy, Hudba, Průvodci, Učebnice, E-booky a další. 

EAN se vám bude hodit i při prodeji přes Zboží.cz. Není sice povinný, ale pokud ho nemáte, musíte si dávat větší pozor při vyplňování parametrů – název nabídky musí mít s produktem na Zboží.cz shodu minimálně na 90 %. Pokud EAN zadáte, stačí vám 40% shoda. 

Ptáte se, jak to je na Google? Ten stanovuje povinnost EAN vkládat. Pokud ho na zboží nemáte, je potřeba to upravit ve feedu. Produkty odeslané bez jedinečného identifikátoru bývá obtížné zařadit a nemusí být způsobilé pro všechny programy nebo funkce v Google Nákupech.

Mít na výrobcích čárové kódy je praktické i z jiných důvodů. Může vám to například zrychlit a zefektivnit práci se skladovými zásobami a vychystáváním zboží. Se šikovnou čtečkou načtete vybrané zboží a obratem zanesete do dodacího listu či rovnou do faktury. 

Kde EAN získat?

Nejlepší je se obrátit na společnost GS1, která prefixy a číslo výrobce uděluje. Sídlí v Bruselu, ale pobočku má i v České republice. I když se jedná o neziskovou mezinárodní společnost, na registraci do jejich systému si určitě připravte peněženku, čekají vás pravidelné platby. S poplatky se můžete seznámit v jejich ceníku

EAN nemusíte nakupovat jen u GS1. Například společnost Barcodes také vydává EAN-13 ze stejné databáze, ale nespadá pod přímou kontrolu GS1. Díky tomu u nich kódy nakoupíte za jednorázový poplatek, který se odvíjí od počtu zakoupených kusů. Mrkněte na jejich ceník.

Zdroje 

Wikipedie
Mergado 

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů