Jak se mění nákupní proces podle nových právních úprav? Vysvětlí Petra Dolejšová

Jak se v praxi připravit na změny v nákupním procesu, které e-shopům přináší tzv. tlačítková novela? V druhé části seriálu věnovaného této novele si projdeme zákaznickou cestu i obchodní podmínky.

Dolejšová tlačítková novela

Novela zákona, která 3. 11. prošla Senátem, promítá změny i do nákupního procesu. Některé povinnosti e-shopů mění, jiné (už platné) upřesňuje. V této části si na ně posvítíme:

Novela přináší zákaz dvojí kvality zboží. Tento zákaz dnes známe z oblasti potravin. Nově se rozšiřuje na veškerý sortiment. A tak pokud jeden produkt prodáváte alespoň ve 2 státech EU pod jedním názvem, nesmíte ho pod tímto názvem prodávat v dalších státech, pokud tam má podstatně jiné složení nebo vlastnosti. 

Na e-shopu byste měli (už podle stávající úpravy) jasně informovat o základních vlastnostech zboží. Novela přináší podrobnější úpravu pro zboží s tzv. digitálním obsahem. Pod ním si představte třeba počítače, chytré hodinky, telefony a jinou „chytrou” elektroniku. U tohoto zboží nově musíte uvádět tzv. kompatibilitu a interoperabilitu – jednoduše: jak, s jakým software a hardware věc funguje. Patří sem například jazyk rozhraní, nezbytné aktualizace, nezbytnost internetového připojení pro funkčnost, omezení použití, funkce podmíněné dalšími nákupy, operační systém, hardware, který je pro plnou funkčnost potřeba, rychlost procesoru, vlastnosti grafické karty aj.

O čem musíte zákazníky informovat?

Nejpozději na začátku každé objednávky musíte zřetelně  informovat, jestli máte nějaká omezení ohledně dodání zboží a jak se u vás dá platit. Tato povinnost má předcházet ztracenému času při „nákupu”, na jehož konci zákazník zjistí, že z důvodu svého bydliště nebo svých platebních možností nemůže objednávku realizovat.

Před koncem nákupního procesu vždy zřetelně informujte o celkové ceně a celkovém dopravném. Nezapomeňte dát zákazníkovi možnost a vyzvat ho ke kontrole košíku před samotným dokončením objednávky.

Platí striktní zákaz přihazovat výslovně nevyžádané zboží formou předzaškrtnutých checkboxů aj. Takové zboží vám zákazník ve finále nemusí zaplatit.

Pokud se s nakupujícím nedomluvíte v rámci nákupního procesu jinak, musíte mu zboží doručit do 30 dnů. Pokud tento termín nedodržíte, může kupující od smlouvy odstoupit. Běžné e-shopaře toto (s ohledem na běžnou 14denní lhůtu k odstoupení) trápit nemusí. Zpozornět by ale měli ti, kteří například upravují zboží na míru.

Objednávkové tlačítko (tedy to poslední, na úplném konci nákupního procesu) nově musí nést textaci „objednávka zavazující k platbě” nebo obdobnou formulaci. Pro návrhy mrkněte na záznam webináře. 

Co si pohlídat u obchodních podmínek?

V obchodních podmínkách je nově povinnost uvádět e-mail a telefonní číslo, informaci o případné záruce za jakost nebo poprodejním servisu, pokud je poskytujete a pravidlech o vyřizování stížností (pokud nějaká máte).

Obchodní podmínky spolu s případným záručním listem zašlete zákazníkovi tak, aby je měl u sebe, například v e-mailu, v digitálně neměnitelné podobě – tedy například v .pdf formátu. Pokud poskytujete návody, jak se o výrobek starat, i ty lze nově zaslat elektronicky, papíry tak nemusíte přikládat do každé zásilky.

Do obchodních podmínek zapracujte upravené informace o právech z reklamací a odstupování od smluv. Na tyto změny se zaměříme v poslední části série Jak na reklamace a odstoupení od smlouvy.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů