Právní změny, na které je nutné e-shop nachystat ještě v roce 2022

Letošní rok by měl e-shopům přinést důležité změny z oblasti práva. O co půjde a co to pro vás e-shopaře znamená? Podívejte se na přehled nejdůležitějších úprav a ukázky, jak vaše shoptety upravujeme produktově. Vše potřebné pro vás připravíme stejně, jako jsme to udělali například u EET nebo GDPR. 

právo změny 2022

S tím, jak postupuje digitální transformace a jak se i online nakupování těší čím dál větší oblibě, dochází ke stále zevrubnějším úpravám spotřebitelského práva a je kladen zejména důraz na ochranu spotřebitele. 

Orgány EU učinily v posledních letech kroky, jež se postupně promítají do právních řádů členských států. Jedním takovým krokem je i tzv. Nová politika pro spotřebitele. Má za cíl zlepšit transparentnost při nakupování na internetu a řešit obchodní praktiky, které mají potenciál narušit svobodné a informované rozhodování spotřebitelů, tedy i zákazníků na e-shopech. A to s sebou samozřejmě přináší nové povinnosti pro e-shopy. 

Kdy nové právní předpisy začnou platit v ČR?

Vzhledem k okolnostem uplynulých měsíců je novela teprve projednávána v Poslanecké sněmovně a očekává se, že by měla vejít v platnost na podzim. Vy však nemusíte mít obavy, že vám něco uteklo, dění kolem novely bedlivě sledujeme a budeme vás včas informovat.

Na změny už se v Shoptetu připravujeme a vy budete mít dostatek času se s nimi seznámit. V září pak plánujeme s advokátkou Petrou Dolejšovou webinář, kde bude prostor i na dotazy. Vznikne také článek pro Shoptet Univerzitu.

Pojďme si přiblížit, co jednotlivé změny v praxi znamenají pro e-shop. Vyzpovídali jsme i naše produktové oddělení a ukážeme vám úpravy, které jsme vzhledem k novele nově nasadili. 

Falešné recenze spotřebitelů 

Recenze zveřejněné na webových stránkách obchodníka významně ovlivňují rozhodování, zda na e-shopu nakoupíte, nebo ne, to jistě potvrdíte z vlastní zkušenosti. Nová právní úprava výslovně zakazuje zveřejňovat nebo pověřit někoho zveřejněním falešných recenzí. 

Provozovatelé e-shopu poskytující přístup k hodnocení svého zboží nesmí recenze upravovat a nově musejí být schopni doložit, zda a jak zajišťují či ověřují, aby byly recenze skutečné (nikoliv fiktivní). 

Jak na tuto změnu budeme reagovat v Shoptetu? 

Produktovou úpravu jsme již nasadili a informace o objednávce se již do recenzí sbírají. Na záložce hodnocení e-shopu nově najdete sloupec Objednávky, kde bude ID objednávky, a tak bude při případné kontrole možné prokázat, že recenze pochází od reálného uživatele.

právní změny 2022

Slevy „na oko“ 

Stávající znění zákona o ochraně spotřebitele sice už dnes fiktivní slevy zakazuje, není ale dostatečně jasně stanoveno, co to fiktivní sleva je. Díky novele již nebude možná praxe, kdy některé e-shopy využívají uměle nadsazované slevy, což se s oblibou děje během akcí typu Black Friday. Nově bude nutné za „původní“ cenu vydávat pouze nejnižší prodejní cenu na daném e-shopu za posledních 30 dní. Výjimku bude mít zboží s krátkou trvanlivostí, např. jídlo nebo květiny. 

Jak na tuto změnu budeme reagovat v Shoptetu?

Upravili jsme text nápovědy u pole pro standardní cenu tak, aby uživatel věděl, jaká cena by zde měla být uvedena. Vložené hodnoty však dále nekontrolujeme a formát slevových akcí je již v kompetenci každého provozovatele e-shopu. Připravujeme i rozšíření exportu provedených změn tak, aby byl e-shop schopen prokázat, jaká cena na webu byla a kdy se změnila. 

pravni_zmeny_napoveda_shoptet

Objednávkové tlačítko 

O této změně jste mohli slyšet jako o tzv. tlačítkové novele. Zjednodušeně řečeno, na tlačítko, kterým koncový zákazník produkt nebo službu závazně objednává, je třeba doplnit přesně formulovaný text (měl by znít „Objednávka zavazující k platbě“). Důvodem je to, že z tohoto textu musí být zřejmé, co se po zákazníkovi požaduje, tj. že bude povinen zaplatit.

Text nemusí mít nutně formu tlačítka, ale musí být čitelný, jednoznačný a zákazníkovi dostupný na dobře viditelném místě ještě před uzavřením objednávky, a proto je forma tlačítka ideální.

Jak na tuto změnu budeme reagovat v Shoptetu? 

Změna textace tlačítka bude připravena s předstihem a včas vás o ní budeme informovat.

Informační povinnost 

Informační povinnost obchodníků bude rozšířena ve dvou oblastech. Jednou z nich jsou personalizované ceny a druhou je identita prodávajícího.

Personalizované ceny transparentněji 

E-shopy, které využívají personalizované ceny, budou muset transparentně informovat o tom, že předkládaná cena byla přizpůsobena na základě automatizovaného rozhodování. Tedy že pracují s personalizací cen a zobrazují cenu podle toho, z jakého webu návštěvník přišel nebo kolikrát na e-shopu byl. 

Identita prodávajícího 

Od účinnosti změn by měli být spotřebitelé transparentně informováni, zda subjekt, který jim prodává zboží nebo služby, je profesionál (podnikatel) či také spotřebitel. To má totiž zásadní vliv na to, jaká právní úprava se na smluvní vztah použije a jakým způsobem bude kupující chráněn. VOP budou muset obsahovat e-mail a telefon.

Jak na tuto změnu budeme reagovat v Shoptetu?

V Shoptetu se snažíme pravidelně znění vzorových obchodních podmínek pro zákazníky aktualizovat. Jelikož se však jedná o specifickou informaci, která může být relevantní pouze pro některé obchodníky, zaměřujeme se především na informování o tomto požadavku.

Konkrétním úpravám, které souvisejí s tímto posledním bodem, ale i s dalšími uvedenými, se budeme určitě věnovat buď ve zmiňovaném webináři či v článku. Takže se o všem dozvíte včas!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů