5 rad odborníků pro vánoční sezónu 2022

Vánoce se blíží a v obchodech se začíná objevovat sváteční sortiment. Jste na zákazníky připraveni i vy se svým e-shopem? Zjistěte, jak nejlépe zvládnout letošní vrchol sezóny a jak ho ovlivňuje situace u nás i ve světě. Co radí zkušení specialisté z řad Shoptet Partnerů? A jaké jsou nejčastější otázky e-shopařů před Vánoci?

Charakter letošních vánočních nákupů se bude bezesporu vyvíjet podle aktuálních zpráv a nálady ve společnosti v závislosti na okolnostech jako inflace, ceny energií a ve vztahu k uplynulým letům s rozmachem online nakupování souvisejícím s covid pandemií. Jak ale připravit e-shopy?

Zeptali jsme se několika odborníků na e-commerce, našich Shoptet Partnerů, na jejich doporučení pro e-shopaře ohledně nastávající vánoční sezóny.

1. Důraz na motivaci dokončení nákupu

Ve snaze ušetřit si letos bude velmi dobře rozmýšlet, kde a za co utratit peníze, větší část nakupujících než obvykle. A proto je na místě zákazníky více motivovat k objednávce.

Určitě lze očekávat opatrnější přístup k nákupu oproti například předešlému roku. Bude tedy potřebovat pracovat s více „spouštěči“ dokončení nákupu – dobrá cena, služba nebo dárek navíc apod.

Marketingový specialista Ondřej Drápela

Zde do hry vstupuje kvalitní znalost vaší konkurence (abyste mohli nabídnout více než ona) a také srozumitelná komunikace vašich vlastních výhod pro klienty. Při hledání a definici se můžete inspirovat například článkem Jak poznat své konkurenční výhody.

Naše tipy

2. Příprava je klíčová

Není nic horšího, než vše nechat na poslední chvíli, a pak šít Vánoce horkou jehlou. A jde nejen o marketingové kampaně, ale i o přípravu samotného e-shopu.

Vhodné je mít vánoční sezónu podrobně naplánovanou dopředu a v jednotlivých kampaních (ať už na sociálních sítích nebo přes newsletter) upozorňovat zákazníky na právě probíhající předvánoční akce. Zvažte také zasílání reklamních e-mailů. I když běžně newslettery neposíláte, pro vánoční sezónu je na místě je zařadit na seznam svých aktivit. Dobré je i segmentovat dárky například podle ceny (dárky do 500 Kč, luxusní dárky) nebo podle toho, pro koho jsou určeny: pro maminku, pro ni, pro něj, dětské dárky…

Copywriterka Markéta Karvaiová

Díky včasné a všestranné přípravě si budete moci vše promyslet a mít dost prostoru na strategické uvažování. Možná byste za pět minut dvanáct zvládli nastavit aspoň nějaké kampaně, ale bez zajímavých nabídek by zákazník z vašeho e-shopu stejně rychle odešel. Nebo byste na poslední chvíli stihli vánoční úpravy stránek obchodu, ale bez kvalitní reklamy by na ně přišlo daleko méně návštěvníků… A to by byla škoda.

Naše tipy

3. Kompetence a delegace

Provozování e-shopu je náročná disciplína. Zahrnuje spoustu druhů činností a soubor znalostí. Jeden člověk těžko zvládne úplně vše. A tak je na místě mít k ruce odborníky, kteří se ve svém tématu vyznají. Co víte, že kompetentně nezvládnete sami, k tomu si raději někoho šikovného přizvěte. Během vrcholu sezóny se to zúročí.

Věděli jste například o změně v kampaních Google Ads?

Největší změna v Google Ads pro tento rok je zánik Chytrých nákupních kampaní, kterou nahradila kampaň Performance Max. Pokud jste přechod na nový typ kampaně nenastavili sami, tak ji Google upgradoval automaticky. Nepřidal ale všechny potřebné podklady a signály. Ujistěte se proto, zda máte doplněny všechny: obrázky, loga, nadpisy, popisy, rozšíření reklam a signály. Pro plnění vašich cílů PNO vylučte nákladové produkty a nastavte správnou Cílovou návratnost investic do reklamy – ROAS.

Online marketér Michal Lysek z Adsvantage

Naše tipy

4. Komfort pro zákazníky

Může být těžké vymyslet nějakou extra speciální výhodu, kterou na jiných e-shopech nemohou nakupující dostat. Často ale stačí mít k produktu ještě perfektní klientský servis. Zdá se to jako základ, ale nezřídka se mu nepřikládá dostatečná důležitost nebo se nedotáhne k dokonalosti.

Kvalitní zákaznická péče, rychlost dodání, skvělá komunikace –⁠ to obstojí vždy. Oproti gigantům máte menší rozpočty na reklamu, nevyřvete nic v televizi a nemůžete dávat 500 Kč za objednávku, ale můžete nabídnout kvalitní e-shopařské služby. Jste experti na prodávané zboží, málokdo poradí zákazníkovi lépe než vy sami. Pracujte se klienty i po nákupu a dejte jim komfort, jaký jinde nemají. 

E-commerce konzultant Jakub Krejčí

V detailech je síla. Poradenství, rychlost, plynulost objednávky, komunikace a dodání zboží je něco, co zákazníci ocení před Vánocemi více než jindy.

Naše tipy

5. Zkuste to odlehčeně

Newslettery, sociální sítě, ale i e-shop samotný… Čím víc si vyhrajete a popustíte uzdu kreativitě, tím pravděpodobněji se vám podaří vytvořit nějaký zábavný obsah, na který budou vaši zákazníci pozitivně reagovat. Vždyť o hezkou atmosféru jde o Vánocích nejvíc. A tak se i při prodeji můžete vydat zábavným nebo milým směrem.

Doporučuji se zaměřit na hravou a kreativní formu, které pomůže potenciálním zákazníkům vybrat dárky. Např. můžete udělat kvíz o tom, co by si u vás na e-shopu vybral partner, babička, maminka. Interaktivní formy obsahu se mi osvědčují již několik let. Jde jen o to se zamyslet, aby vše dávalo smysl a lidi to bavilo.  

Marketingová specialistka Kateřina Tygl

Naše tipy

Na co se ptají e-shopaři před Vánocemi nejčastěji?

Podívejte se na záznam našeho live streamu s Mikulášem ze zákaznické podpory Shoptetu.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů