Petra Dolejšová: Jaké marketingové změny e-shopům přináší tzv. tlačítková novela?

V platnost vešla tzv. tlačítková novela. Co to znamená pro e-shopaře? V první části seriálu o této novele se zaměříme na marketingové změny, na které se e-shopy musí připravit.

tlačítková novela 2022 Dolejšová

Změny zasahují B2C prodej napříč EU. 

Možná by bylo fér dodat, že snaha Evropy není „jen” přinést nová práva zákazníkům, ale také jít více s dobou a zaměřit se na fakt, že e-commerce svět narůstá na síle a často přesahuje hranice. Proto Evropa sjednocuje úpravu napříč státy a klade důraz na digitalizaci.

O chystaných změnách vás Shoptet informuje od léta. Podívejte se na článek, kde se dozvíte, jaké úpravy Shoptet nachystal pro vaše e-shopy.

Novela přináší i pár e-shopařských pozitiv:

I tyhle části probereme v následující sérii článků, kde se budeme věnovat marketingovým změnám, objednávkovému procesu a reklamacím. Už teď ale můžete mrknout v záznamu webináře zde:

V prvním článku se zaměříme na marketingové změny.

1. část: Marketingové změny

Recenze: co všechno by u nich mělo zaznít?

Dosud: Všichni používáme recenze, ale dosud se stávalo, že ne vždy byly autentické. 

Nově: Pokud chtějí (nejen) e-shopy používat recenze, musí ověřovat, jestli recenze opravdu pocházejí od kupujících, kteří fakticky koupili produkt, na který recenzi dávají. 

Jak na to v praxi? 

Způsob ověřování je na vás. Jak s recenzemi pracujete, byste měli vysvětlit všude tam, kde recenze využíváte. A to i v případě, že na ně jen odkazujete/embedujete (tedy například na recenze z Heuréky nebo Googlu).

Uveďte například na speciální podstránce nebo v dokumentu, např. v obchodních podmínkách, jestli a jak recenze ověřujete. Pokud jste se rozhodli dát informaci do obchodních podmínek, ve zkratce podstatu u recenzí ještě vypíchněte – tedy informace tzv.  „vrstvěte”. 

Metod pro samotné ověření je několik a výběr je zcela na vás. Můžete poslat hodnotícím speciální link nebo nechat ověřovat jen přihlášené zákazníky. Popsat byste ale měli celý proces, a to maximálně transparentně. Dejte si také pozor na systematické promazávání negativních hodnocení, hráli byste si s tzv. nekalou praktikou.

Jak nově na slevy

Dosud: Často se slevy přifukovaly a komunikovaly „na oko”. Například to mohla být „sleva”, která se počítala jen z „doporučené prodejní ceny”, nebo sleva oproti historicky nejvyšší ceně, za kterou e-shop věc kdy prodával. Poslední kapkou pro Evropu zřejmě bylo umělé navyšování cen, aby Black Friday akce měly ten správný WOW efekt.

Nově: Zavádí se pravidlo 30 dnů. Slevu tak musíte počítat z nejnižší ceny, za kterou jste produkt prodávali ve slevě v předcházejících 30 dnech. (Pro úplné pochopení principu doporučujeme mrknout na webinář)

Co všechno je sleva”

Faktické snížení ceny. Můžete to nazvat jakkoliv: „sleva”, „akce”, „výprodej”, „Black Friday”,  „krach cen”, „speciální nabídka”.

Tak tedy: Pokud v reklamě nebo u nabídky zboží komunikujete slevu vašich produktů, je potřeba u daného zboží uvést nejnižší cenu, za kterou jste 30 dnů před slevou produkt prodávali. Z této nejnižší ceny také slevu počítáte.

Příklad: 25. 12. chcete zlevnit parfém:

  1. Stanovíte si „okno” předchozích 30 dnů (tzn. 25. 11.)
  2. Podíváte se, jaká nejnižší cena parfému byla v tomto období 25.11. – 25.12. (zjistíte, že například 1000 Kč)
  3. Tuto cenu u parfému uvedete jako původní (přeškrtnete)
  4. Z ní také počítáte a komunikujete celkovou výši slevy.

Příklad: Sleva 10 %, cena: 900 Kč, původní cena 1000 Kč

Nebo: 900 Kč, 1000 Kč

Nebo: 900 Kč, nejnižší cena za předchozích 30 dnů: 1000 Kč

Postupné zlevňování

Pokud slevu u vašeho zboží postupně zvyšujete, je dobrou zprávou, že „nejnižší cenu za předchozích 30 dnů” stanovíte jen jednou

Pojďme si to ukázat na uvedeném příkladu s parfémem: v rámci zimního výprodeje poskytnete 10% slevu a poté v dalších vlnách slevu zvyšujete na 20 %, 30 % a 40 %.

Komunikovat budete takto:

Navyšování slevy ale musí být setrvalé (tedy nesmí vám sleva skákat nahoru a dolů) a musí být v rámci přiměřeného – „férového” časového období. „Férovost” nikde definovaná není, ale představte si to typicky jako sezónní výprodeje – ty také netrvají věčně. :)

Nová pravidla pro slevy se netýkají:

a již zmiňovaného B2B sektoru.

Nové pravidlo pro výpočet a uvádění slev se nedotkne ani marketingových praktik, kde slevu neposkytujete plošně, ale moderovaně, jen „pro některé”. Tedy v závislosti na splnění některých podmínek (například narozeniny, výročí, nákup v určité hodnotě, nákup určitého počtu kusů apod.).

Hojně využívanou marketingovou vějičkou bývají také kódy. I tady platí, že pokud je kód dostupný jen určité skupině zákazníků (například při využití influencerů), jste z pravidla venku. Pokud ale kódy umísťujete přímo na e-shop – zkrátka mohou se dostat plošně prakticky všem – pravidlo pro uvádění cen pro vás platí dál.

Personalizace cen

Zákon nově zmiňuje, že byste měli zákazníky e-shopů upozornit na přizpůsobování cen na základě profilování. Z pohledu současného práva se ale o novinku vlastně nejedná. I dnes je pro takovou úpravu ceny zapotřebí souhlas návštěvníka.

V dalších částech série probereme, jak se mění nákupní proces a také vše kolem reklamací a odstoupení od smlouvy.

Navigace pro příspěvek

  1. Alena Blechová napsal:

    Dobrý den,

    vztahují se nová pravidla ohledně recenzí i na HVĚZDIČKY u produktů na webu.
    Nyní může ohodnotit hvězdičkami produkt kdokoli, jde o recenzi?
    Jaká je definice recenze?

    Děkuji
    Alena Blechová

  2. Dobrý den, Aleno, ano, recenze je cokoliv, co hodnotí vás jako e-shop nebo jednotlivý produkt. Tedy jedná se o recenze a vztahují se na to nová pravidla. Krásný den a ať se daří! :) Petra

  3. Lucie napsal:

    Dobrý den, paní Dolejšová,

    v textu ohledně slev uvádíte, že výši slevy je nutné POČÍTAT Z NEJNIŽŠÍ CENY, za kterou byl produkt prodáván v době 30 dnů před poskytnutím slevy (případně v kratší době, pokud jde o nový produkt nebo v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy, při jejím postupném navyšování).
    V novele zákona ani směrnici EU se ale nic o VÝPOČTU SLEVY neuvádí. Je pouze požadováno, že musí být konkrétní NEJNIŽŠÍ CENA UVEDENA (informace o slevě má obsahovat informaci o nejnižší ceně).

    Proč tedy nelze uvést nejnižší cenu, ale slevu počítat z právě komunikované ceny (i když je např. vyšší)? A prosím nehleďte nyní na nepřehlednost, kdy by byly uvedeny 3 ceny u produktu – nejnižší, cena před slevou a cena po slevě.

    Prosím Vás o nasměrování na text legislativy, podle kterého usuzujete, že je nutné počítat slevu z nejnižší ceny za určené období zákonem.

    Děkuji a přeji hezký den.

  4. Dobrý den, mám svůj e-shop na Shoptetu a v obchodním podmínkách mám uveden Dotazník spokojenosti od Heureky – Ověřeno zákazníky. Bude to stačit nebo mám zde ještě něco upravit ohledně jak recenze ověřuji? Popřípadě co zde mám uvést? A ještě se chci zeptat, jak poslat hodnotícím speciální link nebo nechat ověřovat jen přihlášené zákazníky? Já mám přímo v objednávce, že zákazníci mohou odškrtnout zda chtějí zaslat dotazník spokojenosti od Heureky! Bude to stačit? Za odpověď předem děkuji!

  5. Alena Blechová napsal:

    Děkuji za odpověď a přeji krásný den.
    Alena

  6. Alena Mátlová napsal:

    Dobrý den,
    je nějaká změna v tom když prodávám zboží upravené na míru zákazníkovi? Konkrétně my prodáváme látky a střiháme je na požadovaný rozměr.

    Děkuji

    A.Mátlová

  7. Dobrý den @Aleno,

    legislativní změny se týkají vesměs stejně i Vás. V případě odstupování od smlouvy tam ale zůstává (stejně jako v současné úpravě), že od koupě výrobků na míru nejde odstoupit, pokud jste o tom zákazníka správně poučila.

    Krásný den a ať se daří :)

    Petra

  8. Dobrý den @Richarde, Heuréka to má ošetřeno pěkně, takže u Vás na webu byste měl uvést, že recenze pochází z Heuréky a jednoduše popsat, jak to Heuréka ověřuje (ten systém). Pokud s jinými typy recenzí nepracujete, nemusíte to jakkoliv dál omezovat (například nechat dělat recenze jen registrované uživatele). Krásný den, Petra

  9. Dobrý den @Lucie, díky za dotaz. Toto pravidlo vyplývá z výkladu ze strany EU a opírá se o zákaz klamání spotřebitele, který se do legislativy promítá. Máte pravdu, že v textu zákona samotného to explicitně není, takže uvidíme, jakou optikou to budou úřady posuzovat (spíš si myslím, že v první vlně použijí výklad EU). Obecně doporučuji z tohoto pravidla spíš vycházet, umím si ale představit právně správné komunikační výjimky. Krásný den, Petra

  10. Pavla napsal:

    Dobrý den, paní Dolejšová,

    jak je to prosím se slevou, kdy např. výrobce bude nucen zvednout ceny a následně by u mě probíhala nějaká sleva i na toto zboží. Např. výrobce by zvedl ceny 1.2. a já bych měla na 14.2. naplánované slevy, tedy bych musela počítat cenu před zvednutím cen? Je to tak? Někdy jsem i dělávala, když bylo zdražení veliké, že jsem rovnou dala nějakou slevu, aby zdražení pro zákazníky nebylo tak markantní. Chápu-li to správně, tak toto už díky novele možné nebude? Přitom se v tomto případě nejedná o umělé navyšování a slev naoko.

    Předem Vám děkuji za odpověď a hezký den přeji,
    Pavla

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Pavlo,
      další webinář s Petrou Dolejšovou ohledně nové právní úpravy je naplánovaný hned na 13. 1. 2023 (pozvánka bude na našem Facebooku), můžete se zúčastnit a nechat si na své otázky odpovědět. :)

  11. Sylva Šťastná napsal:

    Dobrý den Petro,

    v odstavci ke slevám v bodu 2 uvádíte: “ 2. Podíváte se, jaká nejnižší cena parfému byla v tomto období 25.11. – 25.12. (zjistíte, že například 1000 Kč)“
    Co se ale marně snažím zjistit, jak/kde najít informaci o nejnižší ceně za posledních 30 dní. V současné době totiž v Shoptetu možné najít není, žádný log změn cen tam není. Vidím jen poslední akční cenu. Pokud ale cena byla změněna víckrát za posledních 30 dní, nemám šanci nejnižší cenu najít.
    Žádná změna se prý neplánuje, tak mi není jasné, jak takto můžeme pracovat.

    Předem moc děkuji za odpověď!
    Sylva

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Sylvo,
      další webinář s Petrou Dolejšovou ohledně nové právní úpravy je naplánovaný hned na 13. 1. 2023 (pozvánka bude na našem Facebooku), můžete se zúčastnit a nechat si na své otázky odpovědět. :)

  12. Stanislav Tosten napsal:

    Zajímalo by mě , zda záruční list (ať již v papírové nebo elektronické podobě) je od nyní u prodeje zboží automaticky nutně přiložit, anebo stále platí, že to není žádná povinnost, ta nastává jen v případě, pokud o něj zákazník sám POŽÁDÁ…?

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Stanislave,
      další webinář s Petrou Dolejšovou ohledně nové právní úpravy je naplánovaný hned na 13. 1. 2023 (pozvánka bude na našem Facebooku), můžete se zúčastnit a nechat si na své otázky odpovědět. :)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů