Jak se mění nákupní proces podle nových právních úprav? Vysvětlí Petra Dolejšová

()

Jak se v praxi připravit na změny v nákupním procesu, které e-shopům přináší tzv. tlačítková novela? V druhé části seriálu věnovaného této novele si projdeme zákaznickou cestu i obchodní podmínky.

Dolejšová tlačítková novela

Novela zákona, která vešla koncem roku 2022 v platnost, promítá změny i do nákupního procesu. Některé povinnosti e-shopů mění, jiné (už platné) upřesňuje. V této části si na ně posvítíme:

Novela přináší zákaz dvojí kvality zboží. Tento zákaz dnes známe z oblasti potravin. Nově se rozšiřuje na veškerý sortiment. A tak pokud jeden produkt prodáváte alespoň ve 2 státech EU pod jedním názvem, nesmíte ho pod tímto názvem prodávat v dalších státech, pokud tam má podstatně jiné složení nebo vlastnosti. 

O chystaných změnách vás Shoptet informuje od léta. Podívejte se na článek, kde se dozvíte, jaké úpravy Shoptet nachystal pro vaše e-shopy.

Na e-shopu byste měli (už podle stávající úpravy) jasně informovat o základních vlastnostech zboží. Novela přináší podrobnější úpravu pro zboží s tzv. digitálním obsahem. Pod ním si představte třeba počítače, chytré hodinky, telefony a jinou „chytrou” elektroniku. U tohoto zboží nově musíte uvádět tzv. kompatibilitu a interoperabilitu – jednoduše: jak, s jakým software a hardware věc funguje. Patří sem například jazyk rozhraní, nezbytné aktualizace, nezbytnost internetového připojení pro funkčnost, omezení použití, funkce podmíněné dalšími nákupy, operační systém, hardware, který je pro plnou funkčnost potřeba, rychlost procesoru, vlastnosti grafické karty aj.

O čem musíte zákazníky informovat?

Nejpozději na začátku každé objednávky musíte zřetelně  informovat, jestli máte nějaká omezení ohledně dodání zboží a jak se u vás dá platit. Tato povinnost má předcházet ztracenému času při „nákupu”, na jehož konci zákazník zjistí, že z důvodu svého bydliště nebo svých platebních možností nemůže objednávku realizovat.

Před koncem nákupního procesu vždy zřetelně informujte o celkové ceně a celkovém dopravném. Nezapomeňte dát zákazníkovi možnost a vyzvat ho ke kontrole košíku před samotným dokončením objednávky.

Platí striktní zákaz přihazovat výslovně nevyžádané zboží formou předzaškrtnutých checkboxů aj. Takové zboží vám zákazník ve finále nemusí zaplatit.

Pokud se s nakupujícím nedomluvíte v rámci nákupního procesu jinak, musíte mu zboží doručit do 30 dnů. Pokud tento termín nedodržíte, může kupující od smlouvy odstoupit. Běžné e-shopaře toto (s ohledem na běžnou 14denní lhůtu k odstoupení) trápit nemusí. Zpozornět by ale měli ti, kteří například upravují zboží na míru.

Objednávkové tlačítko (tedy to poslední, na úplném konci nákupního procesu) nově musí nést textaci „objednávka zavazující k platbě” nebo obdobnou formulaci. Pro návrhy mrkněte na záznam webináře

Co si pohlídat u obchodních podmínek?

V obchodních podmínkách je nově povinnost uvádět e-mail a telefonní číslo, informaci o případné záruce za jakost nebo poprodejním servisu, pokud je poskytujete a pravidlech o vyřizování stížností (pokud nějaká máte).

Obchodní podmínky spolu s případným záručním listem zašlete zákazníkovi tak, aby je měl u sebe, například v e-mailu, v digitálně neměnitelné podobě – tedy například v .pdf formátu. Pokud poskytujete návody, jak se o výrobek starat, i ty lze nově zaslat elektronicky, papíry tak nemusíte přikládat do každé zásilky.

Do obchodních podmínek zapracujte upravené informace o právech z reklamací a odstupování od smluv. Na tyto změny se zaměříme v poslední části série Jak na reklamace a odstoupení od smlouvy.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Michael Rodina napsal:

    Dobrý den,

    vztahuje se změna textace tlačítka i pro objednávky, které jsou na osobní odběr? Pokud by byla textace „Objednávka zavazující k platbě“, mohl by se toho zákazník zaleknout, že si zboží bude muset odebrat. Často se nám stává, že si zákazník objedná např. 2 velikost bot, na prodejně vyzkouší a odnese si pouze jedny. Je možné u osobního odběru mít odlišnou textaci, ve které by nebylo „zavazování“ k platbě?

    Děkuji,

    M.

    1. Kateřina Linhartová napsal:

      Hezký den,
      v případě objednávek s osobním odběrem bude zachována stejná textace na tlačítku, ta je dána ze zákona a není možné tu “závaznost” odebrat, pokud se skutečně jedná o tlačítko, kterým se uzavírá objednávka. Rozdíl je ale v tom, že bude potřeba v obchodních podmínkách speciálně upravit splatnost ceny, tj. v okamžiku převzetí zboží v prodejně. Pokud si zákazník zboží nepřevezme, splatnost nenastane. Další webinář s Petrou Dolejšovou k tlačítkové novele chystáme v Shoptetu už 13. 1., neváhejte si připravit dotazy.

  2. Lukáš napsal:

    Tlačítko objednávka zavazující k platbě na eshopu, je možné to řešit check boxem, který zákazník musí označit aby mohl vytvořit objednávku?

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Lukáši,
      detailněji tláčítkovou novelu rozebírá Petra Dolejšová na tomto webináři. Případně se můžete zeptat v naší Facebookové skupině, jak tuto situaci řeší jiní e-shopaři.
      Hezký den, Tereza z Shoptetu

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů