S omezeným rozpočtem čtyřnásobně zlepšili přirozenou návštěvnost e-shopu

()

Chcete zvýšit organickou návštěvnost svého webu z Google vyhledávání? V případové studii si ukážeme, že někdy může stačit jen 100 € (cca 2 500 Kč) měsíčně, jako se to povedlo u e-shopů Herbatica.

Podívejte se s námi, jak s rozpočtem 100 € (cca 2500 Kč) na SEO dokázali v Poctiveseo klientovi zvýšit potenciál organické návštěvnosti, posílit pozice webu ve vyhledávání a upevnit autoritu ve svém oboru. 

Kdo byl náš zákazník? 

Ve chvíli, kdy se tato výzva naskytla, jsme s klientem neměli žádnou minulost. První virtuální setkání a hned nás majitel webu postavil před takovou výzvu.  Webem, který jsme měli za úkol dostat do popředí, je www.herbatica.sk + www.herbatica.cz. Jejich oborem je zdraví a přírodní kosmetika. A o to byl tenhle úkol ještě náročnější.  

Rozdělit 100 €* (cca 2 500 Kč) mezi 2 weby v takto silně konkurenčním prostředí. To se zdá z pohledu SEO jako čistá utopie. 

*Rozpočet na SEO se během spolupráce mírně měnil, začínalo se na cca 120 eur měsíčně až po 225 eur měsíčně, pro oba weby dohromady, takže bylo potřebné tuto sumu rovnoměrně rozdělovat mezi SK a CZ web.

Proč se klient rozhodl pro SEO a naše služby? 

Klient nás kontaktoval přes prostředníka, který se mu stará o veškerý marketing. Hlavním důvodem, proč se o SEO svého webu klient začal vůbec zajímat, bylo zlepšení pozic v Google vyhledávání. 

Cíl a rozpočet 

Naším cílem bylo tedy zvýšit potenciál organické návštěvnosti e-shopu malého rodinného podniku a posunout jej v žebříčku hledanosti o několik příček výše. Právě protože Herbatica.sk je malou rodinnou firmou, rozpočet na SEO byl dosti omezený. Na začátku jsme začínali se 100 € na měsíc, postupně se rozpočet zvýšil na 180 € (cca 4500 Kč) měsíčně a nakonec až na 225 € (cca 5500 Kč). 

To je pořád poměrně nízká částka, obzvlášť pokud si uvědomíte, že bylo třeba ji rozdělit mezi dva weby.  

Minimální suma, kterou doporučujeme vymezit na SEO, je 200 až 300 € měsíčně (cca 5000 Kč), a to jen pro jeden web. 

Jak efektivně rozdělit rozpočet a jakou zvolit SEO strategii? 

Jak ale naplnit klientova očekávání s takto omezeným rozpočtem? Je to vůbec možné? Jak efektivně rozpočet rozložit?  Vždy je nutné začít s zmapováním výchozí situace. 

Výchozí výhoda klienta 

Klient před naší spoluprací SEO vůbec neřešil. Zároveň se ale věnovali alespoň tvorbě užitečného obsahu, který plánovali pro ostatní marketingové aktivity. Z pohledu SEO tyto aktivity ovšem nebyly vůbec cílené ani systematické. Budování zpětných odkazů bylo také spíše sporadické a náhodné. 

Avšak jednou z výhod klienta byl fakt, že svůj web provozuje přes Shoptet. Z pohledu SEO je totiž výborně optimalizovaný a už v základním provedení má mnoho věcí zajištěných, čímž svým zákazníkům poskytuje skvělý startovací bod a konkurenční výhodu. 

Výhodami Shoptetu oproti jiným e-shopovým systémům nebo CMS je i nabídka doplňku Pokročilé SEO, které umožňuje řešit např. přesměrování nefunkčních URL adres na funkční a správné nastavení filtrování z pohledu SEO. 

PŘÍKLAD 1: Toto je další shoptetový web, který právě využívá SEO filtrování. Díky tomu je možné v kategorii s těmito produkty (elektrickými autíčky) pohodlně a přehledně filtrovat a zobrazovat jednotlivé produkty. Filtr také odstraňuje problém s duplicitou prostřednictvím správného tagu “rel=canonical”. 

PŘÍKLAD 2: Vypadá to jako samozřejmost, ale mnohé e-shopové systémy používají filtrování bez daného tagu “canonical” , čímž si zbytečně koledují o problémy s duplicitním obsahem. Příkladem je tento, jinak také velmi kvalitní e-shop, v kategorii s CBD produkty a oleji. 

Zvolená SEO strategie 

Přestože zadání za těchto podmínek bylo víc než náročné, snažili jsme se najít způsob, jak peníze využít co nejsmysluplněji. Jaké kroky jsme provedli?

1. Základní analýza klíčových slov 

Jako první jsme se pustili do základní analýzy klíčových slov, která nám poskytla informace o tom, jaké jsou ty nejdůležitější fráze a témata v daném oboru a kde je největší konkurence.

Zároveň jsme zjistili, na která témata už Herbatica momentálně cílí, jakými frázemi a na jakých pozicích se nachází. Díky tomu jsme mohli efektivněji řešit všechny SEO práce.  

Stejně tak jsme objevili silná témata, na která web necílí, ale mohl by, protože tyto vyhledávané produkty nabízí a mohl by se souvisejícími tématy pomáhat zákazníkům.  

Tím byla například psoriáza nebo problémy s vysokým krevním tlakem. Na zdravotní témata je důležité cílit odborným ověřeným obsahem, proto jsme využili své znalosti a kontakty z téhle oblasti a požádali o pomoc zdravotní specialisty na hypertenzi a jiné. 

I s ohledem na rozpočet nemělo smysl se pouštět do hloubkové analýzy klíčových slov a tuto jednoduchou analýzu se nám podařilo vypracovat cca do 50 €. Z několika desítek frází jsme určili zhruba 40, které se vyplatilo blíže přezkoumat. V průběhu spolupráce, přibližně po 9 měsících, jsme analýzu dále rozšiřovali a doplňovali. 

Také jsme se setkali se situací, kdy klient zvažoval rozšíření sortimentu o zcela nový druh produktu a chtěl se v podnikání zaměřit na další komplexní oblast. A to si žádalo komplexní hloubkovou klasifikační analýzu právě pro tento sortiment, která nakonec vyšla na zhruba 400 € (cca 10 000 Kč). 

2. Na co cílit veškeré SEO úsilí 

Najednou jsme měli pod rukama 40 frází s bližšími informacemi a bylo nutné dělat rozhodnutí, na které fráze se vyplatí cílit a jaká spojení pro nás budou klíčová. Budeme podporovat blogový článek nebo produktovou stránku (produkt či kategorii produktů)?  

Nakonec jsme společně s klientem vybrali 5 hlavních témat (podstránky, URL adresy), na která jsme chtěli cílit v Googlu a soustředili jsme veškerou energii na zlepšení jejich pozic. 

Kritériem pro určení bylo: 

Padlo také rozhodnutí podpořit některé vybrané produktové kategorie a vypracovat komplexní SEO články. Tento krok byl do jisté míry riskantní a to především proto, že takové články primárně slouží k budování důvěryhodnosti webu, mají pomoci lidem v řešení a vzdělávat je v dané problematice. Většina e shopů se těmto článkům vyhýbá, protože nepřináší konverzi ani přímé transakce. Více o této problematice můžete najít v marketingovém trychtýři

3. Příprava vstupních stránek pro vybraná témata 

Aby naše práce měla žádoucí výsledky, nestačilo jen vybrat URL adresy a začít cílit. Stávající stránky bylo nutné upravit a jiné vytvořit.

Díky e-shopovému systému Shoptet jsme měli možnost vytvořit rozšířený a komplexní SEO popis kategorie pro jedno z vybraných témat. Připravili jsme tedy popis kategorie s produkty o vysokém krevním tlaku. Tyto popisy mohou přispět k výraznému zlepšení pozic a zároveň neotravují zákazníka dlouhými texty, protože je možné zobrazit pouze část textu a zbytek se ukáže až po kliknutí. 

PŘÍKLAD 1: Některé e-shopové systémy si musí s rozšířenými popisy poradit jinak. Například v kategorii produktů se zahradními židlemi a křesly jsme to pro klienta na jiném e-shopovém systému vyřešili takto. 

Ovšem nevýhodou tohoto řešení je, že daný rozsáhlý popis kategorie je viditelný permanentně, i po kliknutí na další strany výpisu produktů kategorie. Shoptet řešení je v tomto poněkud elegantnější. 

PŘÍKLAD 2: V dalším e-shopovém systému, který taktéž neumožňuje řešení popisu jako Shoptet, jsme to řešili tak, že se popis vždy zobrazí až na konci stránky, po výpisu kategorie produktů. Tentokrát se jednalo o klienta s dámským spodním prádlem, podívejme se na příklad kategorie s dámskými podprsenkami. 

I toto řešení má ale nevýhodu, že popis příliš nenavazuje, je až na konci stránky, přestože je stále zobrazován při každé stránce dané kategorie. Současně také není možné jej udělat dostatečně komplexní, rozsáhlý. Pak by opravdu překážel. 

Kromě rozsáhlého SEO popisu nás čekala i tvorba nového obsahu. Stavěli jsme na odbornosti, unikátnosti, užitečnosti a budování přidané hodnoty. Protože se pohybujeme v oblasti zdraví, byla pro nás důležitým požadavkem především odbornost.  

Nejenže u těchto témat jsou opatrní návštěvníci, ale i Google na tuto oblast pohlíží přísněji. To dokazuje i EAT update Google algoritmus pro YMYL weby (=weby, které mají vliv na zdraví a peníze lidí). 

Potřebovali jsme tedy unikátní a velmi kvalitní článek, který na v této oblasti dosud neexistoval. Připravili jsme 2 články ve dvou jazykových verzích o psoriáze a CBD: 

Oba články pro nás vypracovala zdravotní specialistka PhDr. Mgr. Eva Medvecká, PhD., DiS 

Mírný nedostatek lze spatřit v absenci doplňku pro klikatelný a pohyblivý obsah článku, které lze využít při rozsáhlých komplexních článcích. Právě takové články mohou mít z pohledu SEO více výhod: rozsah, užitečnost, důvěryhodnost a množství klíčových slov na cílení. 

PŘÍKLAD 3: Tím, že je článek skutečně komplexní a zabývá se tématem do hloubky, může být pro někoho složitější se v článku orientovat. Skvělým pomocníkem je v tomto ohledu pohyblivý klikatelný obsah článku, jak je to nastavené u našeho klienta, finančního poradce, s vlastním webovým řešením v komplexním článku a návodě o vyřizování hypotéky

4. Budování kvalitních zpětných odkazů: alfa a omega pro SEO aktivity 

Samotný kvalitní obsah, napsání článku nebo přidání popisu kategorie ke dosáhnutí našeho cíle ale téměř nikdy nestačí. Jak je to možné? Vždyť náš článek je unikátní a dokáže člověku pomoci v řešení jeho problému. 

Když se zamyslíte, je to docela prosté. Na internetu existuje moře článků a obsahu na podobné téma a Google není vždy schopen určit, který je ten nejlepší. To nám otevírá bránu pro další podpůrné SEO taktiky. 

Velké úsilí jsme tedy věnovali právě budování relevantních zpětných odkazů z jiných webů, které odkazují převážně na našich 5 zvolených hlavních témat (URL adres). 

Pro představu si to můžeme připodobnit k soutěži Superstar. Odkazy z jiných webů na náš web představují něco jako hlas. Čím více (kvalitních) hlasů, tím lepší web. Jsou zde ovšem určité podmínky a toto přirovnání je opravdu hodně zjednodušené. Pro lepší pochopení se můžete podívat na článek o vlivu zpětných odkazů na získávání pozic v Google nebo komplexního průvodce budováním zpětných odkazů

 Podívejte se na počet odkazujících webů:

Také nutno podotknout, že budování zpětných odkazů je třeba se věnovat pravidelně, systematicky a strategicky. A tak již od začátku spolupráce až doposud stále získáváme relevantní zpětné odkazy.  

I zde jsme byli značně limitováni rozpočtem, ale podařilo se nám získat i velmi kvalitní odkazy z TOP webů, které jsou špičkou ve svém oboru. Jedním z těchto webů je web zdravie.sk. 

Jaký byl výsledek našeho úsilí? 

Povedlo se nám: 

Pozn. Doménové ranky se pohybují na škále od 0 do 100 s tím, že my je členíme zhruba takto: 0 = nejslabší, 10-20 = slabší weby, 20-30 = průměrné, 40-50 = slušné weby, 50 + = poměrně velmi kvalitní weby. 

A proč u zvýšení návštěvnosti mluvíme o potenciálu? Je to proto, že zlepšením pozice ve vyhledávači se automaticky nezvýší i návštěvnost. Nikdo vám nemůže zaručit, že lidé budou klikat na váš web, i kdyby na ně vyskočil hned jako ten první. 

Hodnota návštěvnosti znamená cenu, za kterou by web musel zaplatit na PPC kampaně při stejné návštěvnosti s tím, že platí za každý proklik.

Těchto výsledků jsme dosáhli po 18 měsících spolupráce a neustavičného snažení. Odhadem za tento velký progres klient zaplatil 3000 až 4000 € (cca 74 000 až 99 000 Kč). 

Nutno podotknout, že k těmto neuvěřitelným výsledkům přispěl i fakt, že Herbatica.sk je silný web a stojí za ním fantastický tým lidí, kteří svou prací SEO aktivity jistě pozitivně ovlivnili. 

Co je potřeba brát v potaz?

Přestože jsme docílili zvýšení potenciálu návštěvnosti a i samotné návštěvnosti, ceny návštěvnosti atd., jsou to pouze první kroky k opravdu úspěšnému webu. Je potřeba pamatovat na to, že zvýšení návštěvnosti automaticky neznamená růst tržeb a obratu ve stejné míře.  

Stejně tomu bylo i u nás, vývoj tržeb ani obratu rozhodně nekopíroval vývoj návštěvnosti. I když ke zvýšení tržeb/obratu došlo, ne v takové míře. Proto je stále na čem pracovat. 

Způsoby, jak posílit růst tržeb a rentability webu jsou:

Závěr 

Řešit komplexní SEO –⁠ od analýzy, auditu webu, přes návrh SEO strategie, až po tvorbu obsahu a budování kvalitních zpětných obsahů –⁠ s tak nízkým rozpočtem (100 € = cca 2 500 Kč měsíčně) se na začátku spolupráce mohlo zdát jako utopie.

Jak ale můžeme vidět, i s takto omezeným rozpočtem se nám podařilo odvést důležitou práci, která má, jak doufáme, přínos pro pacienty a lidi, kteří se k našim článkům přes Google dostanou. 

Není tedy nutné se vzdávat ani s nižším rozpočtem. Důležité je hledat vždy cesty a způsoby, jak zlepšit svůj web, svoje služby a potenciál. Ne každému funguje to stejné, ale s aktivní snahou návštěvnost zlepšovat je možné se postupně dostat tam, kde chceme být a i o hodně dál. 

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Dobrý den, dokázali byste další takovou výzvu i s částečně specializovanými chovatelskými potřebami? Jsme taková skororodinná firma – já a pomáhá mi partner a rádi bychom se posunuli dál. Kratochvílová

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů