Jak na jednoduchou klíčovku bez placených nástrojů?

()

Analýza klíčových slov je důležitým stavebním kamenem při tvorbě e-shopu. Díky ní si můžete vytvořit přehlednou strukturu webu, kvalitní vstupní stránky i základ pro PPC kampaně. Můžete se třeba obrátit na prověřeného SEO specialistu, který má potřebné znalosti, dovednosti a k dispozici placené nástroje. Jak si ale vytvořit vlastní jednoduchou a smysluplnou klíčovku svépomocí?

Důležité je si uvědomit pár věcí. Klíčovku neděláte jen pro SEO. Nehledáte klíčová slova, která budete po hrstech sázet na podstránky. Chcete dokument, který vám všestranně pomůže na startu vašeho online podnikání a bude dlouhodobě dávat smysl.

Dejme tomu, že se specializujete na prodej vybavení na box. Chcete ze svého e-shopu dostat co nejvíc, ale nevíte, jak přesně potenciální zákazníci vaše zboží hledají. Pojďme se tedy podívat, jak se krok po kroku tvoří jednoduchá analýza klíčových slov, kterou zvládnete i bez placených nástrojů.

1. Vytvořte si excelovou tabulku

Prvním krokem je si udělat přehlednou tabulku, kde budete mít všechna důležitá data hezky pohromadě. Vytvořte si proto v prvním listu nazvaném Kompletní data tyto sloupce dle libovolného pořadí:

Další dva listy si budou velmi podobné. Jeden s názvem Trendy hledanosti Google a druhý Trendy hledanosti Seznam by vám měly dát detailnější pohled na vývoj hledanosti v čase. Díky tomu si tak můžete lépe naplánovat slevové akce, případně úpravu PPC kampaní. Budete mít lepší orientaci v tom, které měsíce v roce jsou pro váš e-shop silné a které spíše slabší.

Vzor pro jednoduchou analýzu klíčových slov ke stažení zde

2. Sběr dat

Tak tabulky už máte, co dál? V klidu si sedněte a promyslete si, jak by potenciální zákazníci mohli vaše zboží hledat. A hlavně, co vše by mohli hledat v souvislosti s vámi nabízeným zbožím. Klidně se i zeptejte zaměstnanců, manžela(ky), dětí, sousedů, lidí z oboru, v tomto případě i lidí pohybujících se okolo boxu. Všechna slova si pište stranou, například do Poznámkového bloku.

Řekněme, že úvodní brainstorming máte za sebou…

Jaké nástroje vám pomohou ve zjištění dalších klíčových slov?

Keywordtool.io

Jedním z užitečných nástrojů je Keyword Tool, který vám nabídne poměrně velké množství návrhů i konkrétních hledaných otázek k tématu. K nim umí dohledat průměrnou hledanost, trend hledanosti v čase, cenu za proklik a konkurenčnost klíčového slova. Tato data vám však ve free verzi zůstanou skryta, takže si jen vyberte vhodné hledané fráze a vložte si je k vašim návrhům. Možné duplicity prozatím neřešte. Před hledáním dotazů se ujistěte, že hledáte v rámci České republiky.

SEMOR

SEMOR je český SEO nástroj, který toho umí hodně. Ve free režimu nabízí Návrh klíčových slov z našeptávačů. Stačí zde vepsat jedno klíčové slovo a nástroj vám našeptá až stovky souvisejících frází z Google, Seznamu i YouTube. Výběr je na vás. Relevantní návrhy si zkopírujte a vložte k vašim návrhům.

Google Trends

Dalším cenným pomocníkem je Google Trends. Ani zde se nedozvíte konkrétní hledanost. To ale vůbec nevadí. Trends vám ukáže poměrně hezky trend hledanosti vámi zvolených témat a k nim přidružených klíčových slov ve vámi zvoleném časovém období. Většinou zde narazíte na zajímavé long taily, které můžete zapracovat do klíčovky a následně i do obsahu stránek. Výhodou je, že v analýze trendovosti hledaných dotazů můžete jít i několik let nazpět a vysledovat, zda má nějaké klíčové slovo historicky „peak hledanosti“ v roce.

Našeptávače vyhledávačů

S ním se určitě setkal každý, kdo na Google či Seznamu někdy něco hledal. Stačí začít psát hledaný výraz a našeptávač v okně vám začne zobrazovat dotazy, které byste podle něj mohli mít na mysli. I když dotaz dopíšete, uvidíte návrhy, které daný výraz rozšiřují. Vychytávat každý výraz zvlášť může být zdlouhavé (až otravné). Proto doporučuji doplněk do prohlížeče Chrome Extract People also search phrases in Google od Jardy Hlavinky. Pokud na Googlu vyhledáte libovolné klíčové slovo, přibude vám vpravo boxík s příbuznými hledanými frázemi. Ty si můžete jednoduše zkopírovat do vytvořeného dokumentu.

3. Shromáždění dat z nástrojů

Teď, když už máme sepsané všechny možné výrazy z úvodního brainstormingu a různých nástrojů, je na čase si klíčová slova „nalít“ do vytvořeného excelu, konkrétně do sloupce Klíčové slovo. K těmto slovům budete získávat podkladová data k další práci na vašem e-shopu. Ale ještě musíte udělat jednu věc…

Zbavte se duplicit

Často se stává, že jednotlivé nástroje se v některých návrzích frází opakují. Abyste předešli tomu, že budete mít v tabulce jeden návrh dvakrát, duplicitní si odeberte. A jak na to? Seřaďte si fráze pomocí filtru podle abecedy a v záložce Data zvolte možnost Odebrat duplicity. Více o excelových funkcích jako jsou filtry a označení duplicit se dočtete zde. Pokud máte obsáhlejší dataset a věříte si, můžete zkusit využít nástroj OpenRefine, který je také zdarma. Ještě drobné upozornění – odstraňte opravdu jen to, co vám Excel označí. Nezbavujte se stejných slov s/bez diakritiky.

Kde sbírat data

Nyní můžete přejít k dolování dat k frázím očištěných od duplicit. Podle tabulky vás budou zajímat data z vyhledávačů Google a Seznam. Pro data hledanosti na Google použijte Plánovač klíčových slov ve vašem Ads účtu. Pokud účet ještě nemáte založený, postupujte dle Nápovědy Google. Jedno upozornění! Abyste mohli Ads využívat, je potřeba vytvořit první kampaň. Ničeho se nelekejte, kampaň můžete vzápětí pozastavit.

Pro Seznam sbírejte data pomocí nástroje Návrh klíčových slov v Sklik účtu. Vytvoření účtu je jednoduché, opět využijte Nápovědu. Najdete tam pohromadě rady a tipy, jak pracovat s dalšími funkcemi Skliku, až to budete potřebovat.

Jak získat data hledanosti z Google

Teď už byste měli mít vytvořený účet v Ads. Přihlašte se do něj a v menu uvidíte „Nástroje a nastavení“. Po rozkliknutí se vám rozevře širší menu, kde najdete v levém sloupci „Plánovač klíčových slov“. Nyní máte na výběr z dvou možností: objevovat nová klíčová slova nebo získat údaje o objemu vyhledávání. Samozřejmě můžete hledat další fráze hodící se k vašemu podnikání, ale v tuto chvíli už by bylo dobré přejít k číslům.

Nyní jste ve fázi tvorby plánu inzerce. Ano, v budoucnu jej klidně můžete využít pro tvorbu PPC kampaně. Teď vám jde ale o data, takže jej využijeme ke zjištění hledanosti vámi vybraných klíčových slov. Zkopírujte hledané dotazy očištěné od duplicit, vložte je do okna v Ads a klikněte na tlačítko „Začínáme“. Dostanete se na přehled „Prognózy“, který vás v tuto chvíli nezajímá. Přepněte se na přehled „Historické metriky“. Přehled si stáhněte jako CSV dokument, který si otevřete v Excelu.

Nyní vidíte tabulku, která zahrnuje sloupec s příslušnými klíčovými slovy, průměrnou měsíční hledanost, konkurenčnost klíčových slov v rámci reklamního cílení, hodnotu CPC (Cost per Click) a trend hledanosti za uplynulých 12 měsíců. Ve své tabulce už máte fráze seřazené podle abecedy. Proto se ujistěte, že je tomu stejně i ve staženém dokumentu z Ads. Poté můžete zkopírovat data hledanosti do sloupce Hledanost Google a měsíční hledanosti do listu Trendy hledanosti Google. Teď tedy máme zjištěnou hledanost jednotlivých klíčových slov na Googlu.

Jak zjistit hledanost na Seznamu

Přihlašte se do svého Sklik účtu. Na hlavní straně upřete pozornost na menu a přes Nástroje -> Návrh klíčových slov se prokliknete přesně tam, kam potřebujete. Opět máte možnost zjišťovat další návrhy k jednotlivým klíčovým slovům. Vás ale bude zajímat pravá část stránky s nadpisem Vybraná klíčová slova. Sem vložte vaše klíčová slova a zvolte Stáhnout do souboru -> Vybraná slova. Postupujte obdobně jako u výstupu z Ads a nakopírujte si důležitá čísla do příslušného sloupce v listech Kompletní data a Trendy hledanosti Seznam.

Stejně jako u Ads, nezbavujte se, v tuto chvíli, přebytečných sloupců. V případě, že si rovnou budete chtít zakládat PPC kampaně, je dobré znát cenu CPC (cenu za proklik) u jednotlivých klíčových slov, stejně tak jejich konkurenčnost. I tato data si tak můžete zahrnout do tabulky.

4. Clusterizace

Clusterizace jinými slovy znamená slučování statistik podobných frází. Jde o zpřeházený slovosled či chybějící diakritiku. Pokud tedy máte klíčová slova boxerske rukavice detske, dětské boxerské rukavice, detske boxerske rukavice, boxerské rukavice dětské, boxerské rukavice detske, pak se nebojte jejich hodnoty sečíst a zprůměrovat. Shromážděte všechna potřebná data u všech dotazů, vyberte si ten s největší hledaností či ten gramaticky správný, sečtěte (případně zprůměrujte) hodnoty a vyčleněná slova si uložte stranou. Můžete si dotvořit sloupec Clusterizovaná slova nebo si je uložte do poznámky k hlavnímu klíčovému slovu v buňce, abyste o nich neztratili přehled. Obecně však doporučujeme si uchovávat dva výstupy – před clusterizací i po ní.

Pokud nemáte příliš obsáhlý dataset, zvládnete clusterizaci ručně v excelovém dokumentu. Tedy sečtete hledanosti u podobných frázích, vyberete si jednu hlavní a pod ní schováte podobné. Nástrojem, který vám výrazně usnadní práci a život je výše zmíněný OpenRefine. Skvělý podrobný návod jak provést clusterizaci zpracoval Martin Žatkovič.

5. Kategorizace

Říkejme tomu klidně i škatulkování, segmentace… Když už máte data zpracovaná, je dobré vědět, jak je použít. A kdo zná váš obor lépe než vy? Podívejte se na upravená klíčová slova a řekněte si, co na ně vytvořit. Objeví se v kategorii? Na stránce produktu? V blogovém článku? Nebo to snad bude štítek zahrnující nějaký tematický okruh? Je to slovo spíše obecné, nebo konkrétní?

Protože lidé hledají různě. Například „boxerské rukavice“ je dost obecný výraz a hodí se na hlavní kategorii, ale třeba „pánské boxerské rukavice“ se už dá zacílit o něco lépe. Klíčovým slovem „boxerské rukavice 14 oz“ se už dostáváme ke specifickému produktu a ve spojení s konkrétní značkou se už dostáváme k long tailu, který má velký konverzní potenciál. Ujasněte si tedy, z čeho si vytvoříte kategorie, filtraci či blog.

6. Co říci závěrem…

Na závěr si znovu shrneme, k čemu všemu zpracovanou klíčovku můžete využít na startu vašeho online podnikání:

Neberte čísla hledaností jako mantru, která bude primárně rozhodovat o tom, na co se při tvorbě e-shopu zaměříte. V případě Google jde o zaokrouhlené „průměry průměrů“, čísla z Skliku zas zahrnují kromě Seznamu i vyhledávání například ze Zboží.cz. Snažte se tedy na svou analýzu klíčových slov dívat širším pohledem a berte v potaz relevanci klíčových slov pro váš web. Myslete na to, že čím hledanější je slovo, tím větší konkurence vás čeká.

To ovšem neznamená, že máte svoje stránky spamovat klíčovými slovy. Jen to ne! Tvoříte obsah hlavně pro lidi. Proto tvořte takové články a takové popisky, které budou obsahovat vše potřebné (včetně klíčových slov) a ze čtení takových textů nebudou bolet oči.

Máte excelovou tabulku, kterou si můžete uzpůsobit vaším potřebám. S většími datasety ale můžete narážet na limity. Zkoumaných klíčových slov mohou být vyšší stovky i tisíce, budete řešit konkurenci ve vyhledávačích a další metriky. Pokud se rádi vzděláváte, pak by vám v takových případech mohl pomoct nástroj, který nás provází celým článkem – OpenRefine. Díky němu lze očišťovat či slučovat data a vše si přetvoříte k obrazu svému. A jak na OpenRefine? Michal Binka zpracoval velmi přínosný návod krok za krokem na jeho instalaci a použití pro klíčovku.

Výstup z vaší analýzy nikdy nepřijde vniveč, pokud si ji nevytvoříte „jen, abyste něco měli“. Když si jednou najdete kvalitního SEO specialistu, od kterého budete chtít detailní klíčovku či vytvořit obsahovou strategii, právě váš dokument může být jeden ze zdrojů informací a dat, kterému se bude věnovat. Tím ale nic nekončí, klíčovka vám SEO nezapne.

Do budoucna byste měli sledovat, jak se jednotlivým vstupním stránkám daří, jaké mají pozice a neuškodí ani sledovat konkurenční weby. A co k tomu použít? Můžete například zkusit propojení s nástrojem Collabim nebo marketingový nástroj Marketing Miner. Sledujte výkon vašeho webu i svou konkurenci, analyzujte, zkoumejte a vylepšujte!

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů