Co je brand voice a proč je pro e-shop důležitý?

Budování značky je zdlouhavý, ale zároveň velmi důležitý proces, jak dosáhnout dlouhodobě úspěchu v online podnikání. Nedílnou součástí budování značky je tzv. brand voice. Co to je a proč má e-shopy zajímat?

brand voice

Ať chcete, nebo ne, určitě nosíte v povědomí značky, které se vám líbí, a jiné, které vás tolik „neberou“, nebo jsou vám vysloveně nesympatické. Možná se vám líbí jejich produkty, logo nebo grafika, případně prozákaznický přístup.

Možná si ani neuvědomujete, že součástí vnímání značky je i způsob, jakým komunikuje a promlouvá ke své cílové skupině. Při budování e-shopu a jeho značky byste proto rozhodně neměli opomíjet brand voice.

Co je brand voice?

Brand voice lze doslova přeložit jako „hlas značky“. Tedy i „hlas vašeho e-shopu“, pokud je prodej přes e-shop vaší hlavní činností a k vaší značce neodmyslitelně patří. Stejně jako logo, slogan nebo design webu.

A proto byste jim měli věnovat pozornost. Vyjadřuje totiž charakter vaší značky, její hodnoty a postoje. Právě brand voice vypovídá o vaší značce mnohdy více, než si jste ochotni připustit. Pokud brand voice nastavený nemáte, může vaše externí komunikace působit chaoticky, nekonzistentně a také může být důvodem, proč nedokážete zaujmout své cílové publikum.

brand strategie

V brand voice vašeho e-shopu se mohou odrážet vaše vize, hodnoty, postoje i to, kdo je vaší hlavní cílovou skupinou. Pokud například prodáváte stylové módní doplňky určené zejména pro mladé lidi, nikomu nebude vadit, když budete zákazníkům tykat a komunikovat neformálně. Naopak pokud jsou vaší cílovou skupinou zástupci firem, ocení spíše věcnou a stručnou komunikaci, kdy je vykání samozřejmostí.

Brand voice zůstává konzistentní a takříkajíc k vaší značce přilne. A je důležité jej nezaměňovat s tone of voice v rámci marketingových aktivit. Tone of voice se totiž může měnit podle situace – pokud budete se zákazníkem řešit například reklamaci, pravděpodobně odložíte neformální vyjadřování a odlehčený tón a zaměříte se na konstruktivní vysvětlení situace. Součástí brand voice je celá komunikace směrem ven, tedy nejen způsob, jakým odpovídáte zákazníkům na e-maily, ale také popisy produktů a marketingové materiály. Nezáleží totiž jen na obsahu, ale také na způsobu a ten by měl být vaší cílové skupině co nejbližší.

Jaký je váš brand voice?

Výhody dobře nastaveného a dodržovaného brand voice jsou tedy zřejmé. Dotváří vaši identitu, odlišuje vás od konkurence a přibližuje vaše vize cílové skupině. V ideálním případě nenásilně a přirozeně. Přestože cesta k vytvoření vlastního brand voice je někdy pozvolná, měli byste si stanovit pravidla, jakým způsobem komunikujete, přičemž v souladu s těmito pravidly by měl postupovat každý. Od pracovníků marketingu až po operátory zákaznické podpory. Pár tipů, jak na to, připojujeme níže a věříme, že pro vá sbudou správnou inspirací.

Jaký obsah ve vašem segmentu převažuje?

Hned na začátku si zahrajte na detektiva a pokuste se shromáždit veškerý obsah, který vaše značka tvoří (články na blog, popisy na webu, texty PPC reklam, e-booky, příspěvky na sociálních sítích, videa…), a klidně se podívejte i ke konkurenci. Zkuste vyhodnotit, jaký typ obsahu funguje lépe a je přirozeně bližší vaší cílové skupině.

Vaše značka jako osoba

Zapojte fantazii a představte si, že vaše značka je člověk. Zkuste popsat, jak by vás vnímali ostatní lidé. Byli byste jako člověk vášnivý, zábavný, nebo naopak vážný a odměřený? Klidně si napište různé osobnostní rysy.

Popište svůj brand voice třemi slovy

Po předchozím kroku zkuste stručně popsat brand voice, třeba i třemi slovy. Jaký by tedy měl být styl vaší komunikace navenek? Vášnivý? Svérázný? Nebo autentický za každou cenu?

Vytvořte si brand voice manuál

Pokud máte definovaný svůj brand voice, měli byste si vytvořit manuál, kde si definujete, jak vaše značka komunikuje navenek a v marketingových materiálech. Důsledným dodržováním brand voice manuálu zajistíte konzistentní styl své komunikace.

Brand voice je tedy bezpochyby důležitou součástí vaší značky, a pokud se chcete ve svém segmentu dostat do popředí, rozhodně byste brand voice neměli ignorovat. Tak neváhejte využít příležitost vyniknout a nenechte se předběhnout konkurencí.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů