V 1. díle rozhovoru jsme s Petrou nakously, jak PPC pomáhají e-shopům vydělávat, a na co si mají dávat pozor začátečníci samouci. V další části se dozvíte, co dělat, když kampaně nefungují. Nebo proč sledovat úspěšnost kampaní pravidelně.

IMG_5599


Řekněme, že mi kampaně ve vyhledávání nefungují a nemůžu si dovolit platit za kliknutí tolik jako velké e-shopy typu Mall nebo Zoot. Jak si můžu pomoct?

Když kampaně nefungují, je to typicky z několika důvodů. Někdy jsme v segmentu, kde se to nedá reálně zaplatit. Problém může být na straně e-shopu. Třeba když nemám dostatečný konverzní poměr, abych si mohla dovolit cenu za klik. Protože tyhle dvě věci jdou ruku v ruce.

Když si řeknu, že 10 Kč za klik je pro mě moc, můžu ho snížit na 5 Kč. Anebo se můžu snažit zvýšit konverzní poměr a najednou pro mě těch 10 Kč nebude moc, protože se mi sníží cena za zákazníka.
Ono se řekne – já nemůžu inzerovat, protože je tam Mall nebo Alza… Jenže ve skutečnosti ti velcí inzerenti nejsou specializovaní.

Takže malý e-shop většinou nekonkuruje celému velkému Mallu, ale jen jeho malému segmentu. Jako specialista má navíc větší šanci mít větší konverzní poměr v dané sekci, než má Mall, takže si může dovolit platit vyšší cenu. A tam to může vyhrát.

Druhý důvod je, že je chyba v samotných kampaních. Začátečník třeba nemá dostatečné know-how, takže neví, kde vyhazuje peníze úplně zbytečně.

Jak to pozná?

Musí si udělat spoustu reportů a vyhodnocení. Musí se podívat do vyhledávání na dotazy, aby třeba neinzeroval na klíčová slova, která nedávají smysl.

Takže zkontrolovat si inzeráty, aby říkaly to, co mají říkat k danému tématu. Dívat se na různé segmenty, jestli mu to nefunguje v jiné části republiky líp, kam investovat víc, nebo naopak míň peněz, na různé dny v týdnu nebo na různé publikum.

Když už zmiňujete investice do různých částí republiky, podle čeho má rozdělit peníze?

Typický e-shop většinou dodává do celé České republiky, takže inzeruje na celou zemi. Ale když inzerci spustí, tak z dat vidí, že třeba v Praze to konvertuje o něco líp než v Moravskoslezském kraji.

Tak si řekne, že pro inzerce v Moravskoslezském kraji sníží nabídky o 20 %. Tím pádem tam ušetří a v Praze může inzerovat víc. Není to přímo o tom, že by rozděloval rozpočty, ale upravuje si je podle výkonu.

Takže je třeba ihned po nasazení inzerátů sledovat jejich úspěšnost?

Ano, a to je právě největší chyba začátečníků, že si to nasadí a nefunguje to. Je to úplně normální, protože oni potřebují data, aby to mohli vyhodnotit.

A pak s tím na základě těch dat udělají něco dalšího. Ale většinou se inzerenti zaleknou hned na začátku, že to nefunguje tak, jak to nastřelili napoprvé. Ale to se prostě nepovede nikomu, ani expertovi – natož začátečníkovi.

IMG_5505

Dalo by se říct, od jakého momentu by si už měl e-shopař najmout profíka na PPC kampaně? Kdy se mu to už vyplatí?

Když potřebuje věnovat svůj čas e-shopu, a ne PPC kampaním. PPC jsou samozřejmě naučitelná věc, může se to naučit každý, ale když je e-shop už trochu větší, tak to může zabrat několik hodin denně. A to je podle mě u majitele e-shopu nebo u člověka, který se má starat o byznys a brand, špatně využitý čas.

Co všechno ovlivňuje výkon kampaní kromě jejich samotného nastavení?

Web a konverzní poměr webu. Brand klienta, spokojenost zákazníků. Teď už můžou zákazníci vidět Google hodnocení. To znamená, že když zákazník vidí, že má pět hvězdiček, získá e-shop větší důvěru. Pak samozřejmě počasí, konkurence a podobně, což jsou externí věci, které nemůžete moc ovlivnit.

Můžou mi PPC pomoct vybudovat brand, nebo ho už musím mít, než se do nich pustím?

PPC mi můžou pomoct vybudovat brand, ale to už se samozřejmě nebavíme o vyhledávání. Už bychom se museli bavit o reklamě v obsahové síti. Dneska mají Adwords i Sklik spoustu možností bannerů i reklam ve videu, před videem atd., takže možnosti na budování brandu tam jsou velké.

Než nakupovat inzerát na displej nebo billboard, což jsou věci, které jsou poměrně nákladné a zároveň se většinou kupují ve velkém, tak se malým inzerentům víc vyplatí utratit za banner jen 1000 Kč. Můžou také specificky cílit, tzn. že když prodávám rybářské pruty, můžu dát inzerát na weby o rybaření, a nemusím to mít na homepage Seznamu.

Zažila jste někdy, že PPC pomohly malému e-shopu vzrůst už od začátku?

Jo, to je celkem běžné. PPC jsou na začátku nejrychlejším způsobem, jak růst. Když se chce inzerent věnovat organickému vyhledávání tak, než se dostane na výsledky v organickém vyhledávání, chvíli to trvá.

Ale u PPC ten efekt, pokud se to dobře nastaví a pokud to má potenciál, může zafungovat hned. Inzerentovi to zrychlí práci a má peníze na další propagaci.

Když spustím e-shop, tak tam reálně chodí 0 lidí. Než zjistím, že prodávám správné produkty správným lidem, chvíli to trvá. PPC jsou nejrychlejším způsobem, jak zjistit, jestli nemám něco změnit. Ale samozřejmě je to případ od případu. Existují projekty, které jsou tak zajímavé, že dokážou žít jen z Facebooku.

Jaký rozdíl je mezi tím dělat PPC pro Google Adwords a Sklik?

Na jednu stranu velký, na druhou stranu vůbec žádný. Typické je, že člověk dělá kampaň do Adwords a pak to, co jde, importuje do Skliku. Možnosti Skliku jsou oproti Adwords poměrně omezené. Některé funkce tam vůbec nejsou, některé části kampaně tam nejdou nahrát. Jinak mají inzeráty stejná omezení. Nestává se, že bychom inzeráty musely psát zvlášť.

Na obou systémech je ale jiná cílová skupina. V tom se kampaně liší hlavně co se týče nastavení cen. Struktura kampaní je jinak stejná. V některých případech dává i smysl mít jiné texty, pokud tam je publikum hodně odlišné.

IMG_5619

Co vás na PPC tak baví?

Baví mě, že se to měří, že se to dá počítat, a hrát si s tím a vidět hned výsledky toho, co člověk udělá. Líbí se mi soutěž se systémem a konkurenty.

Nezavírejte okno, než si přečtete 1. část rozhovoru!

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz