S Jirkou Wolfem o PPC

Provozujete e-shop, máte zajímavé zboží, konkurenceschopné ceny a pořád se vám nedaří prodávat tolik, kolik byste si přáli? Zkusíte nastavit PPC reklamu, ale stále to není ono? Pak přichází na řadu hledání vhodného partnera, který vám pomůže přivést na e-shop relevantní návštěvníky a hlavně zvýšit tržby a zisk.

Jak si správně nastavit PPC kampaň?

Na to, jak jak takového partnera vybrat, se podíváme s Jirkou Wolfem. Jirka je specialista na PPC reklamu. Pracuje jako freelancer (na volné noze) a zároveň dochází do dvou agentur pomáhat interním specialistům, má tak dostatečné zkušenosti, aby vystihl výhody i nevýhody obou možností.

Co je podle tebe pro PPC reklamy důležité a kdy by o nich měl e-shop přemýšlet?

Základní podmínkou je mít dostatečné marže, aby byl prostor pro průběžné investice do reklamy a pořád vám zbyl dostatek pro čistý zisk. Zároveň je vhodné si stanovit takový měsíční rozpočet, abyste byli schopni reklamy alespoň 2 až 3 měsíce držet spuštěné i bez toho, aniž by vám generovaly zisk. Přestože je efekt PPC kampaní viditelný téměř okamžitě, hlavně ve velmi konkurenčních oborech je často nutné reklamy několik týdnů optimalizovat, než se dostanete do zelených čísel. Dál je dobré si na začátku jasně popsat své výhody a nevýhody oproti konkurenci. Můžete mít skvěle nastavenou reklamu, ale pokud vaše konkurence nabízí lepší cenu zboží, širší nabídku produktů, lepší servis okolo prodeje nebo jinou výhodu, kterou nemáte jak vyvážit, pak velmi pravděpodobně nebude PPC reklama efektivní.

Efektivní PPC reklamaDruhy výsledků. Na Seznamu jsou výsledky doplněny ještě o produkty ze Zboží.

Agentura nebo freelancer? Jaké vidíš výhody a nevýhody?

Pokud navážete spolupráci s PPC specialistou na volné noze, přesně víte, kdo se vašim kampaní věnuje. Znáte jeho reference a zkušenosti. Zároveň pokud cokoliv nejde podle plánu, přesně víte, s kým to řešit. Na druhou stranu, většina specialistů za sebe nemá adekvátní náhradu, takže pokud odjede na dovolenou, vaše reklamy stojí nebo běží bez dohledu. V dnešní době je ale díky připojení k internetu celkem snadné pracovat i ze zahraničí, je-li potřeba. Cenově vám kvalitní freelancer vyjde velmi podobně, jako je cena agentury.

Pokud navážete spolupráci s agenturou, na vaší zakázce pracuje tým lidí, tudíž u kvalitní agentury nehrozí, že by kvůli nemoci nebo dovolené kampaně stály. U velkých a kvalitních agentur máte téměř jistotu, že pracují s nejnovějšími softwary pro kvalitní práci s reklamou. Agentury mají často větší přesah, tzn. pokud během spolupráce potřebujete něco doprogramovat na e-shopu, agentura vám nejspíše dokáže nabídnout služby jejich programátora. Agentury mívají často větší klienty, nicméně nevíte, co všechno pro daného klienta dělali, mohla to být nějaká drobnost. U platby za agenturu neplatíte pouze za čas strávený na vašich kampaních, podílíte se výplatě pro sekretářku, na placení kancelářských prostorů, parkovacích míst agentury a dalších nutných nákladů. Když se něco nepodaří u agentury, hrozí vám řeči typu „omlouváme se za chybu, udělal ji kolega, který u nás už nepracuje“. To je sice hezké, nicméně vás to stálo peníze.

Nejčastější chyby v PPC v roce 2018 >>>

Jak si tedy správně vybrat?

Z mého pohledu na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Dívejte se hlavně na reference a u konkrétních referencí, ať už freelancera nebo agentury, chtějte přesně vědět, co bylo součástí spolupráce. Pro zkušené markeťáky existuje řada certifikačních testů. Jasně, člověk, co zná teorii, nemusí znamenat, že umí i v praxi správně kampaně nastavit a spravovat, nicméně malé vodítko to být může. Chtějte tedy vidět certifikáty, které specialista nebo agentura vlastní. A hlavně, když už si vyberete a spolupráce běží, sledujte pravidelně výsledky, ideálně skrze Google Analytics či jiný analytický nástroj. Sledujte, jestli spolupráce opravdu plní vytyčené cíle, tedy reálně vám přivádí nové zákazníky a generuje zisk.

PPC specialistaBrandová reklama doplněná o adresu a další rozšíření.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Jaké termíny by měl majitel e-shopu znát, aby se orientoval?

U e-shopů je nejdůležitějším termínem PNO, což je podíl nákladů na obratu. Jinými slovy, jakou část tržeb tvoří náklady. Ze zkušenosti vím, že je dobré hlídat si z jakých kampaní, klíčových slov atd. vám reklamy generují tržby. Narazil jsem na spousty špatně nastavených PPC účtů, které generovaly vysoké tržby jen díky konverzím z brandových kampaní. Pokud sledujete jen celkové tržby z PPC reklamy, může se snadno stát, že vám PPC specialista nebo agentura nastaví silné brandové kampaně, které budou tvořit největší část tržeb z PPC kampaní. Na papíře to bude vypadat dobře, brandové kampaně mají většinou vysoké tržby za minimální náklady, nicméně to jsou v drtivé většině případů tržby, které byste tak jako tak získali, jen je teď máte „přelité“ z organického vyhledávání do PPC kampaní. Nastavit brandové kampaně je zpravidla správně rozhodnutí, ale nesmí to být jediný nebo dominantní zdroj příjmů z PPC kampaní. Dál by si měl majitel eshopu osvojit aspoň pár následujících zkratek.

PPC (Pay per click) – Platba za každé kliknutí.

CPC (Cost per click) – Cena za jedno kliknutí na reklamu.

CTR (Click through rate) – Míra prokliku reklamy. Je-li CTR například 5 %, znamená to, že na vaši reklamu klikne každý 20. člověk, kterému se reklama zobrazí.

CPA (Cost per action) – Cena za akci, u e-shopů to bude nejčastěji cena za jednu konverzi (prodej), ale akcí může být cokoliv, co pro vás má hodnotu a co od reklamy očekáváte. Akcí může být například i jeden získaný e-mail od zákazníka, registrace zákazníka na e-shopu atd.

RTG (Retargeting/Remarketing) – Remarketing je oslovení uživatelů, kteří na vašem e-shopu sice už byli, ale například nenakoupili.

DRTG (Dynamický remarketing) – Jak už z názvu vyplývá, jde o remarketing – s tím, že v tomhle případě uživatelům zobrazujete reklamy přesně na to zboží, které si u vás v e-shopu prohlíželi. Určitě jste to zažili, že jste v e-shopu okukovali boty a reklama na ně se vám pak ukazovala několik dní všude možně při brouzdání internetem. Přesně to je dynamický remarketing. Někdo používá slovo remarketing, někdo retargeting, obojí znamená to samé.

PLA (Product listing ads) – Produktové reklamy zobrazující se ve vyhledávací síti Google Ads a Seznam Skliku.

Plánování PPC kampaně v Google Ads

Plánovač klíčových slov.

Závěrem

PPC reklama by nikdy neměla tvořit váš hlavní příjem. Dbejte i na organické výsledky a další kanály, které vám můžou přivádět konverze. PPC reklamu konzultujte taky se svým SEO specialistou, protože k sobě mají tyto dva obory hodně blízko a měly by se navzájem podporovat. I s tím by vás ale měl zkušený PPC odborník seznámit.

Související články:

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

1 komentář

  1. Jirka Wolf napsal:

    Přes spuštěním PPC reklamy bych Vám ještě doporučoval zamyslet se na těmito pár body, které Vám mohou velmi napovědět, zda-li je pro Vás PPC reklama to pravé: https://jiwo.cz/kdy-se-vam-ppc-kampane-ve-vyhledavani-vyplati/

    Správně nastavená PPC reklama Vám na stránky přivede relevantní návštěvníky, zákazníky z nich ale bez pomoci dalších nástrojů sama neudělá.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů