Minimalistické desatero pro online podnikání

()

Co cítíte při pohledu na tuto fotografii? Dostali jste záchvat úzkosti, chuť dotyčnému uklidit, případně se připlížit se zapalovačem v ruce? Nebo vám ten obrázek přijde podezřele povědomý… Skoro jako by někdo vyfotil vaši kancelář? Minimalismus není jen o pořádku na stole, ale v samotném přístupu. Jak tento princip pomůže vašemu podnikání?

Připravili jsme pro vás tipy, jak vnést principy minimalismu do vašeho businessu a zvýšit tak jeho efektivitu. Předem ale varujeme, že článek samotný není přiliš minimalistický, je totiž docela dlouhý. :) A tak, pokud byste raději stručněji, na jeho konci najdete přehlednou infografiku.

Co je to minimalismus?

Možná jste se už s tématem minimalismu setkali, ale bylo to v úplně jiné souvislosti než s online podnikáním. Spousta lidí si při zmínce o tomto pojmu představí extrém jako například bezhlavé vyhazování věcí, až zůstane téměř prázdný obývák. Ale tento obrázek je dost zkreslený.

Ano, jde o to zbavovat se různých předmětů i nehmotných věcí. Ale vždy jen takových, jejichž vlastnictví nám už nedává smysl, ať je to věc, služba nebo činnost. Toho, co nám nepřináší ani žádný užitek, ani radost. Možná se to nezdá, ale takových věcí nás obklopuje spousta ať už v reálném nebo virtuálním prostoru. Jejich odstranění z našeho okolí a života přináší ulehčení a úlevu, protože se jimi už nemusíme zabývat, tříštit si pozornost a máme větší prostor na to, co pro nás naopak hodnotu má.

Jak se to týká podnikání?

Docela dost. Alespoň takového byznysu, který nechce stagnovat na místě, ale snaží se rozvíjet. Pokud máte e-shop už nějakou dobu, pravděpodobně dnes nevyužíváte všechny nástroje a činnosti, které jste dělali nebo jste se jim chtěli věnovat třeba na začátku. Během času do dění kolem vašeho obchodu přicházejí různé nápady, procesy a nástroje a kupí se. A tak můžete ztratit orientaci a určitý odstup, abyste dokázali spolehlivě posoudit, co děláte jen ze setrvačnosti a co skutečně do vašeho byznysu –⁠ ale i do života samotného –⁠ vnáší hodnotu.

Je proto dobré se po určité době vždy zastavit a udělat si revizi, aby zůstalo to nejdůležitější a vy jste zbytečně nedávali svůj čas, energii a peníze do něčeho, co neposkytuje dostatečný výsledek, co pro vás nemá už žádný význam. Uleví se vám a budete se moci snadněji soustředit na to zásadní. S tím samozřejmě souvisí efektivita podnikání.

Desatero pro e-shopařský minimalismus

1. Udělejte si jasno v prioritách

Abyste se mohli vrhnout na vyřazování všeho, co už nepotřebujete, je dobré si aktualizovat představu o tom, co je pro vás nyní v rámci rozvoje podnikání důležité. Už na základě toho vás mohou napadnout tipy, čeho se naopak můžete zbavit. Získáte také vodítko, podle kterého můžete později postupovat, pokud si u něčeho nebudete jisti, zda to nechat jít nebo ne. Pomáhá vám konkrétní věc, proces nebo služba v plnění vašich cílů? Zachovejte to. Myslíte, že by to vlastně šlo dělat jinak a lépe? Opusťte stávající řešení a najeďte na nový způsob, byť do toho na začátku budete muset něco investovat.

Příklad: Na skladě vám leží zásoba určitého druhu drobného levnějšího zboží.

2. Jednu věc hodnoťte vždy s ohledem na více faktorů

Ať už v rámci cesty za minimalismem posuzujete cokoli, vždy zvažte, co to znamená z pohledu financí, času a energie nebo mentální kapacity ať už vaší vlastní nebo vašich zaměstnanců. Určitá činnost vám například může zabrat sice dost času, ale na druhou stranu vám přináší slušné konverze, a tak stojí za to v ní pokračovat. Podobně může nějaká služba být drahá, ale kdybyste to měli dělat sami, bude vám to trvat několikanásobně déle. I váš čas jsou peníze.

Příklad: Řešíte zvyšující se chybovost při expedici objednávek. Proces odbavování zásilek pořádně nefunguje, skladníci jsou nuceni neustále přepínat mezi jednotlivými systémy pro každou dopravu zvlášť. Zákazníci si stěžují na pozdní dodání, odeslání špatného zboží nebo chybí část objednávky. Musíte se jim omlouvat, udobřovat si je dalšími výhodami a komunikace vám zabere spoustu času.

3. Minimalismus v rámci procesů

Více hotové práce a méně chyb dosáhnete i díky správně nastaveným procesům (tj. postupným sledem úkonů a činností, které směřují k jednomu cíli). Například odbavení objednávky nebo řešení určitého problému. Procesy jsou velkým pomocníkem nejen pro vás samé, ale i pro vaše spolupracovníky a velmi se hodí, pokud potřebujete rychle někoho zastoupit nebo k vám přichází nový kolega. Můžete je také použít pro rutinní záležitosti i pro strategické plánování.

Kouzlo procesů spočívá v zodpovědnosti, jasně definovaných bodech a jejich sledu, takže nemusíte pokaždé přemýšlet, čím vlastně začít a jak pokračovat. Zkuste si je co nejvíce zjednodušit. Neopakují se vám tam některé kroky zbytečně? Nešly by zkrátit o bod, dva? Je možnost začít něco dělat efektivněji? Kde vznikají nejčastější chyby a jak se jim nejlépe vyhnout?

Příklady vylepšení procesů přímo z praxe najdete v Shoptet Univerzitě (přístup z administrace vašeho e-shopu) například v těchto článcích:

4. Zjednodušovač procesů? Checklisty!

Pokud nějaký složitější proces vyhodnotíte jako přínosný, vypracujte si pro něj checklist. Tedy seznam konkrétních úkolů k odškrtávání. Do procesu vnesete větší přehlednost a srozumitelnost a významně snížíte chybovost. Ke každému bodu doplňte i krátké vysvětlivky, co přesně to znamená a jak by měl vypadat výstup.

Honza Kvasnička pro vás vypracoval návrhy checklistů od tvorby článků na blog přes nastavení online kampaně, tvorby landing page na e-shopu, focení produktů, grafiku, sociální sítě až po SEO a PPC. Vyzvedněte si je v Shoptet Univerzitě v článku Plánujte úkoly s checklisty, předejdete chybám.

5. Nebojte se delegovat a outsourcovat

Tento princip souvisí s bodem 2, kdy jsme si říkali, že pokud vás něco stojí příliš mnoho času/energie/peněz, je fajn se zamyslet nad tím, jak by to šlo dělat lépe. A nemusí to být jen výběr lepšího nástroje, může to být delegování určitého výkonu na někoho, komu daná věc zabere mnohonásobně méně času. Konečným výsledkem je úspora a větší efektivita, přestože musíte specialistu zaplatit.

Příklad: Místo hodin strávených nad snahou o tvorbu PPC reklamy, když se v tom nevyznáte, je efektivnější najmout zkušeného ppčkaře, který má za chvilku hotovo a navíc má vhled do problematiky. Podobně například stojí za to investovat do copywritera, který vám odborně pomůže vylepšit texty na e-shopu tak, aby zaujaly více zákazníků a aby přiváděly návštěvníky z vyhledávačů. Mrkněte na náš článek Outsourcing v praxi: Jak poznat dobrého copywritera.

6. Maximálně využitelné nástroje

Už jsme naráželi na to, že pokud musíte pracovat s několika různými systémy a třeba i najednou, je to nejlepší cesta, jak se v tom všem ztratit a nadělat chyby. Proto se snažte využívat jedno rozhraní na maximum, pokud je mnohostranné. Zároveň si výrazně usnadníte práci, jestliže se časem rozhodnete pro expanzi. Může se jednat například o systémy jako už zmíněný Balíkobot nebo Brani Balič v rámci expedice. Ale v podstatě je něčím podobným i samotný Shoptet, protože v něm můžete kompletně spravovat svůj e-shop.

Příklad: Ivan Mátis se sám přesvědčil o důležitosti kvalitního systému, když začal řešit expanzi své firmy do dalších dvou zemí. Přečtěte si náš rozhovor, kde se o celém procesu rozmluvil do detailů.

Plánovali jsme růst a kolegové ze zákaznické péče byli ze začátku nuceni pracovat pokaždé na jiném systému pro Česko, Slovensko i Maďarsko. Z dlouhodobého hlediska to nebylo efektivní, museli jsme si práci zjednodušit. Tak jsme si našli cestu k platformě Shoptet, protože ta má stejnou úroveň služeb v různých jazycích. A tak můžeme být součástí různých trhů. Potřebujeme intuitivní, jednoduché rozhraní a Shoptet je přesně takový.

Ivan Mátis, Fabulo.cz

7. Přehledný design e-shopu

Znáte princip KISS (Keep It Simple, Stupid)? Rozhodně nikomu nechceme nadávat do hlupáků, ale tento zábavný akronym má v sobě hodně pravdy. Říká: nekomplikuj to, zjednoduš to. Nechte tuto múzu políbit i váš vlastní e-shop. Jednak bude dobře vypadat a především umožní návštěvníkům vašeho obchodu se rychle zorientovat. Najít to, co hledají, a stát se vašimi zákazníky. Není to jen o zvolených barvách, ale i o struktuře menu, dostupnosti všech důležitých informací na ideálně co nejmíň kliků a podobně.

Příklad: Zjistí návštěvníci vašeho webu na jeden, maximálně dva kliky, kolik je bude stát doprava? Vidí z produktových stránek vaše USP, potažmo důvody, proč nakoupit právě u vás? Bude to možná znít paradoxně, ale minimalismus je někdy v maximálním využití toho, co je k dispozici. A tak, když už máme pro zákazníky připravené nějaké super výhody, musí o nich taky vědět.

8. Vybalancovaný objem produktů

Když už budete v ráži a budete se zbavovat nefunkčního a nepotřebného, vrhněte se i na samotné produkty, které nabízíte. Na jaký sortiment vám na e-shopu sedá pomyslný prach? O které vaši klienti nejeví zájem? Popřemýšlejte nad jejich vyřazením. Jasně, jejich chvilka slávy může teprve přijít, ale na druhou stranu se jimi musí návštěvníci e-shopu „prodírat“, kdykoli u vás něco hledají. A to může zabrat v onlinu cenné sekundy zákazníkovy pozornosti.

Zaměřte se i na zboží s příliš nízkou marží (zdražte?), vysokou vratkovostí nebo takové, které vám ve skladu nechtěně zabírá až moc místa. Nebrzdí vás tak trochu náhodou? Hoďte se do minimalistického režimu a zbavte se ho. Méně je více. A pokud vám ho i tak zbyde hodně, zhodnoťte, zda by se vám nevyplatil fulfillment.

9. Vnímejte, co vám říkají zákazníci

Víte, jak minimalizovat čas strávený nad odpověďmi uživatelům na jejich dotazy? Jednou za čas si sedněte s tím, kdo s klienty běžně komunikuje, a projděte si spolu věci, které s nimi často řeší. Je to něco, co můžete zpracovat do článku? Udělejte to. Stanou se dvě věci: část lidí se vás přestane ptát, protože si potřebné přečte u vás na blogu. A zbytek místo sepisování rozsáhlé odpovědi nebo dlouhého telefonátu odkážete na místo, kde se tím zabýváte. Další komunikace díky tomu bude moci probíhat už na velmi konkrétní téma.

Příklad: Ptají se vás opakovaně klienti, jak nejlépe instalovat u vás zakoupený produkt? Nahrajte na produktovou stránku instrukce pomocí doplňku Související soubory. Chtějí po vás radu, jak nejlépe vybrat určitou věc? Sepište návodný článek na svůj blog, na co si dát pozor, jakými kritérii se řídit a podobně. Kromě toho, že svým zákazníkům poradíte, si díky SEO taky přitáhnete nové z vyhledávačů.

10. Pořádek a organizace

Ano, pořádek jako takový si přece jen neodpustíme. Ale nebojte, nemusíte to přehánět a kytku v květináči nebo fotku manželky si na svém pracovním stole můžete nechat. Když si kolem sebe uklidíte, bude pro vás snazší se soustředit a zaměřit svou pozornost na to důležité. Místnost, stůl, počítač a také jeho plochaZbavení se nepotřebného na těchto místech vám bude hrát do minimalistických karet. Úkol je jasný, už vás nebudeme zdržovat.

Na závěr pro vás máme slibovanou infografiku. :)

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů