Fabulo: Od hobby k prosperující firmě – dnes úspěšně podnikají ve třech zemích

Začali jako malá společnost krok po kroku a dnes měsíčně posílají více než 1 500 balíků. Jak se jim to podařilo? Povídali jsme si s Ivánem Mátisem, majitelem Fabulo.cz, které nabízí kosmetiku, produkty pro masáž, wellness a rehabilitace.

Představíte nám svůj e-shop Fabulo? Co děláte a jaký je váš sortiment? 

Prodáváme produkty pro všechny, kteří mají zájem o aktivní a zdravý životní styl. Mezi naše zákazníky patří maséři, fyzioterapeuti, kosmetičky, jóga a fitness instruktoři. Momentálně nabízíme více než 1 000 druhů zboží, ale každý typ má vlastně ještě další 4 varianty. Máme produkty vlastní značky, ale zároveň distribuujeme prémiové, světoznámé značky. Náš e-shop momentálně funguje na 3 trzích –⁠ v Maďarsku, na Slovensku a v Česku.

Prozradíte nám něco i o sobě? Kdo stojí za úspěšným e-shopem?

Studoval jsem ekonomii na Corvinus University of Budapest, kde jsem se později zaměřil na online marketing. Jako čerstvému absolventovi se mi podařilo získat práci v jedné z největších reklamních a mediálních agentur. Ale po krátkém a intenzivním roce jsem se rozhodl jít vlastní cestou. Měl jsem pár projektů, dokud jsem si poměrně rychle nenašel cestu k produktům v rámci zdravotní péče. Ale musím říct, že cesta na začátku mého podnikání v roce 2007 nevypadala tak jasně jako dnes.

Jak to myslíte, že to ze začátku nebylo jasné? Byla náhoda, že jste objevil tento obor?

Vlastně ano. Velmi mě zaujal zdravý životní styl. V první řadě jsem se tomu věnoval jako koníčku, později už vážněji: pracoval jsem s tématem masáží a manuální terapie. Navštěvoval jsem kurzy, školení, několik let jsem se do toho dostával stále hlouběji, například když jsem studoval thajskou masáž, jsem odcestoval do Thajska se učit od těch nejlepších učitelů.

Většina kurzů, které jsem absolvoval, byla na Slovensku a v Maďarsku, kde jsem se v každém oboru vždy snažil najít ty nejkvalitnější učitele. Nastala tak situace, že jsem si musel koupit vybavení, nejdůležitější byl masážní stůl. Uvědomil jsem si, že je v tomto regionu velmi těžké najít kvalitní produkty. A řekl jsem si, že si tuto příležitost nenechám ujít, a tak jsem se rozhodl postavit e-shop. Tehdy byl hlavním produktem masážní stůl, přesněji byl jeho jediným produktem.

A v té době vzniklo Fabulo, je to tak?

Tak hladce to nešlo. První e-shop byl vytvořený pro slovenský trh, na jiných trzích jsme nebyli. Mohu prozradit i to, že jsme nefungovali na Shoptetu.

Ze začátku jsem nabízel masážní stoly, ale časem začal být zájem i o související produkty, například o oleje, krémy, povlaky, takže se paleta zboží rozšiřovala. Po nějaké době jsem si uvědomil, že nemůžu prodávat tolik druhů produktů na online obchodě, který byl založený jen na prodeji masážních stolů. Začal jsem přemýšlet o nové univerzálnější značce, se kterou by se dalo růst. Jako poučení z mé situace doporučuji každému, aby si na začátku promyslel jaký název značky si vybere, zejména má-li v plánu později rozšiřovat nabídku sortimentu a expandovat na nové trhy. Takže bylo potřebných více kroků, abychom přišli s názvem Fabulo, ale teď to na různých trzích funguje perfektně.

Platforma Shoptet nám umožnila růst

Když někdo zakládá internetový obchod, prvním rozhodnutím je výběr platformy. Jak to bylo s Fabulo.hu? Proč jste si zvolili Shoptet a které faktory byly pro vás nejzásadnější?

První maďarský e-shop nebyl postavený na Shoptetu, ale u jiného poskytovatele služeb, který je dalším velkým hráčem na lokálním trhu. Tehdy pro mě bylo logické, že maďarský e-shop by měl spolupracovat s maďarským poskytovatelem e-shopů, i na ostatních trzích jsem chtěl využít lokální alternativy. Později, když se obchod rozrůstal, jsem musel začít přemýšlet, jak na zefektivnění procesů.

Takže nejdůležitější byl prostor pro růst?

Ano, počet produktů se postupně rozšiřoval a plánovali jsme růst i na jiných frontách. V našem týmu pracovalo víc lidí, ale v tomto ohledu byli zapojení nejvíce nákupčí a kolegové ze zákaznické péče, kteří byli nuceni pracovat jiném systému pro všechny tři země: Česko, Slovensko a Maďarsko. Z dlouhodobého hlediska to nebylo efektivní, museli jsme si práci zjednodušit. Tak jsme si našli cestu k platformě Shoptet, protože ta má stejnou úroveň služeb v různých jazycích. A tak můžeme být snadno součástí různých trhů. Je pro nás velmi důležité mít lehce použitelný a naučitelný systém. A stejně tak potřebujeme intuitivní, jednoduché rozhraní a Shoptet je přesně takový.

Bylo rozhodnutí změnit poskytovatele těžké? Pro spoustu majitelů internetových obchodů je celkem běžné, že si nejsou jistí, jestli používají toho správného. Jak to bylo u vás?

Pokud mám být upřímný, rozhodnout se bylo velmi náročné a riskantní v tom smyslu, že pronájem nechcete zastavit ani na minutu, protože to znamená výpadek příjmů. Nový systém obyčejně znamená nový design, na který si pravidelní zákazníci nemusí zvyknout. Na druhé straně, když je obchod dobře postavený, může být ergonomičtější, uživatelsky příjemnější a může to stát za to. Majitelé e-shopů by neměli dávat stranou ani SEO a neztratit dobrou pozici, kterou předtím měli ve vyhledávačích. Při přesunu e-shopu k novému poskytovateli služeb je taky potřeba správně zacházet s databází, texty a obrázky musí být na svém místě, přenést všechna metadata, URL adresy atd.

Přesto jste se poskytovatele služeb rozhodli změnit.

Chtěli jsme mít stejnou platformu pro tři země (CZ, SR a HU), abychom našim kolegům ulehčili proces učení se a také aby využívali jednu integrovanou databázi, skladový systém a všechno ostatní.

Samozřejmě, pokud je to možné, je potřeba při rozhodování porovnat jednotlivé platformy. Na první pohled se může zdát, že jeden nebo druhý systém umí víc nebo je levnější, ale výsledky se dostaví až později. To je důvod, proč musíte hodně přemýšlet. A když se jednou rozhodnete, musíte věřit, že jste udělali správný krok. V našem případě můžu říci, že jsme s přestupem určitě vyhráli. Shoptet nám umožnil růst a vybudovat efektivní fungující firmu, která už není malá.

A rozhodnutí, že chcete růst i na mezinárodní úrovni?

První e-shop vnikl pro potřeby slovenského trhu, a když jsem viděl, že jsme více méně dosáhli maxima, začal jsem přemýšlet, jak dál. Jak jsem už zmiňoval, pracoval jsem jako masér, absolvoval jsem množství kurzů masáže a manuální terapie, byl jsem v kontaktu s učiteli a studenty, takže jsem opravdu dobře znal jejich potřeby. Dostal jsem hodně pozitivních ohlasů od lidí, podporovali nás svými objednávkami a já jsem se jim to snažil oplatit na míru šitými slevami.

Znali nás osobně, měli dobré zkušenosti, tak nás doporučili dalším. Kromě toho jsme měli dobře vybrané produktové portfolio, slušné zásoby na zastání více trhů, know-how, které by bylo škoda nevyužít pro expanzi. Jazykově i kulturně nám byl český a maďarský trh blízky, a tak pro nás byly tyto dvě země logické. Tomu se samozřejmě musel přizpůsobit systém a všechny ostatní procesy.

Největší výhodou Shoptetu je stabilita a bezpečnost

Vysvětlil jste, proč jste si vybrali Shoptet, ale kdyby jste měli zdůraznit jednu vlastnost, kterou Shoptet vyniká?

Největší výhodou je určitě stabilita a bezpečnost. Za posledních 14 let provozu e-shopů byl možná jeden den, kdy nastaly nějaké problémy. Ale kromě toho Shoptet vždy fungoval perfektně. Tato statistika je neobvyklá i na mezinárodní úrovni, chlubit se jí mohou jen velmi velké společnosti. Možná to na první pohled není velká výhoda, protože existuje i hodně jiných faktorů, ale ve skutečnosti je velmi důležitá. Bylo by velmi nepříjemné, kdyby například reklamní kampaně přiváděli návštěvníky, ale e-shop by nefungoval správně. Naštěstí je Shoptet masivní, silná a stabilní platforma.

Ve srovnání s několika jinými systémy je administrace lehko ovladatelná a je velmi intuitivní. Opravdu nemusíte být expert nebo profesionální programátor, abyste vytvořili e-shop. Grafické šablony jsou také velmi pěkné, lehce použitelné, uživatelsky přívětivé, možnosti postupně přibývají stejně jako doplňky.

Co je podle vás pro e-shopy, které uvažují o expanzi, největší výzvou? A co to bylo pro Fabulo?

Mezinárodní expanze je složité téma, ale je nevyhnutelné, pokud chce e-shop růst. Jestli už máte zásoby produktů, byla by škoda nevyužít potenciál nerozšířit svůj trh. Pokud e-shop expanduje do zahraničí, určitě se setká s překážkami, bylo by složité je všechny vyjmenovat. Zmínil bych jen jednu, která je aktuální i u nás. Těžko se přizpůsobuje místním potřebám z hlediska možností dopravy, protože každý region má svůj oblíbený způsob.

Abych uvedl příklad, na Slovensku většinou používáme DPD, proto by bylo logické a efektivní využívat DPD i v Maďarsku. Tam ale zákazníci upřednostňují GLS. DPD v Maďarsku nabízí na přepravu 48 hodin, zatímco u GLS je to jen 24 hodin. Pokud se tomu chceme přizpůsobit, musíme dělat kompromisy. Museli jsme podepsat smlouvu s dvěmi firmami, musíme dodržovat a aktualizovat podmínky, připravovat balíčky samostatně. A když dojde k reklamaci, něco se pokazí nebo se ztratí, musíme to řešit u dvou různých společností a tak bych dál mohl pokračovat.

Tým je duší úspěchu

Čím si myslíte, že je váš e-shop výjimečný, co umíte líp než ostatní?

Myslím si, že je pár věcí, které děláme jinak. Možná je to klišé, ale máme rádi obor, ve kterém pracujeme. Pracoval jsem jako masér a mnohé naše produkty i teď aktivně používám v rámci zdravého životního stylu. Ten je nám blízký a naše zboží dobře známe a je to vidět i na našem e-shopu. Mezi kolegy je hodně masérů, lektorů jógy, kosmetiček a skoro všichni se pravidelně věnuje nějaké sportovní aktivitě. Upřímně věříme, že pohyb je nedílnou součástí zdravého a dlouhého života.

Můžete vyzdvihnout některou část své společnosti, která je z hlediska procesů zásadní?

Abych byl upřímný, ne, nemůžu, protože každá součást je sama o sobě velmi důležitá.

Například náš zákaznický servis je výjimečný, jsem hodně pyšný na své kolegy. Bez nich bychom nebyli tam, kde jsme, tím jsem si jistý. Není náhoda, že na sociálních sítích a na srovnávačích cen je o nás tolik pěkných slov. Protože své produkty známe a používáme je, dokážeme vám pomoci vybrat ten správný. Když se objeví problém, jsme připraveni převzít zodpovědost a děláme všechno pro to, abychom situaci napravili, aby byli naši klienti spokojení. U nás nekončíme proces odesláním balíku, ale zákazníci se nás mohou kdykoli na cokoli zeptat. Pokud na našich stránkách něco není, rádi se na to podíváme a ověříme, jestli to neumíme odněkud objednat. Z dlouhodobého hlediska se nám tento postoj vyplácí.

Z pohledu velikosti týmů je tím největším zákaznické služby, ale nesmím zapomenout na naše skladníky, kteří pomáhají s rychlostí procesů. Stejně tak je potřeba zmínit i naše odběratele a kolegy, kteří neustále hledají nové úspěšné produkty reagující na potřeby trhu. Nebo marketingový tým, díky kterému je naše zboží viditelné a hlavně pro naši cílovou skupinu. Chtěl bych vyzdvihnout i našeho vývojáře, se kterým se pravidelně potkáváme, abychom kreativně přemýšleli a hledali řešení. Díky tomu máme jedinečný skladový systém a software na analýzu produktů, takže můžeme rychle a precizně reagovat.

Pokud bych měl zmínit strategický faktor, řekl bych, že jsme chtěli a byli jsme schopni růst, navíc to byl náš plán. Na to jsme potřebovali vhodný sysytém a samozřejmě množství dalších věcí: chuť riskovat, ochotu zlepšovat se, budování týmu a spoustu práce. Na tvorbě strategie a plánu, budování týmu a měření našich procesů spolupracuji s dvěmi velmi šikovnými a zkušenými poradci, kromě jiných i díky nim křivka Fabulo míří směrem nahodu.

V Budapešti se nachazí showroom Fabulo, kde je možné si prohlédnout a vyzkoušet vaše výrobky. Myslíte si, že je kamenný obchod pro úspěšné fungování online podnikání důležitý?

Nejsem si jistý, zda je prodejna tolik potřebná, ale pro zákazníky je určitě pozitivní, že když chtějí, mají možnost nás navštívit a vyzkoušet si produkty. Je důležité být důvěryhodný a důvěru budovat, ale děláme i další aktivity, abychom naše klienty přesvědčily. Na našich webových stránkách sdílíme hodně informací, obrázků a videí o produktech, takže se zákazníci mohou snadno rozhodnout, zda produkt v naší nabídce vyhovuje jejich představám a zároveň se mohou kdykoli obrátit na kolegy ze zákaznického servisu, kteří jim rádi odpoví na jakékoli dotazy. Takže jsem si jistý, že kamenná pobočka pomáhá vybudovat důvěryhodné podnikání, ale mám také za to, že to není nevyhnutelné.

Zároveň chci dodat, že od určité velikosti je třeba kombinovat online a offline model – samozřejmě jen tehdy, pokud se chce firma stát dominantním hráčem na trhu. Jako příklad této kombinace bych uvedl Alzu nebo eMag.

Během našeho rozhovoru jste několikrát s úctou zmínil své kolegy a to, že bez dobrého týmu by nebylo možné Fabulo postavit. Můžete nám prozradit, kolik máte zaměstnanců?

Opravdu si myslím, že je to v našem případě tajemství úspěchu. Chvíli jsem dělal všecko sám, ale v určitý moment jsem se musel rozhodnout, zda chci, aby firma rostla nebo ne. Nebylo to lehké. Po nějaké době jsem začal delegovat náročnější úlohy.

Máme sedmičlenný tým nadšenců zákaznického servisu čekající na dotazy zákazníků. Nákup jsem dlouho dělal sám, ale teď na tom pracují čtyři lidé. Vybírají správné produkty, hledají způsob, jak je nakoupit, nahrávají je na stránky a dělají další s tím související práci. Inhouse děláme i marketing, konkrétně ve třech lidech včetně mě. Je to velmi důležité, protože musíme najít způsob, jako generovat prodej. V účetním oddělení potkáte tři lidi, když máme tak moc zakázek ze tří zemí a musíme kontrolovat pravidla, předpisy a termíny. Tento tým potřebuje velkou důvěru, pracuje tam moje máma i sestra. Moje manželka sice ve firmě aktivně nepracuje, ale hodně pomáhá svými nápady a cennými připomínkami.

Mimo firmu máme lidi, se kterými spolupracujeme na grafickém designu, překladech, HR, hledání nových kolegů a na budování systému finanční analýzy, abychom měli zdravý cash-flow. Máme taky velmi šikovného vývojáře, který v případě potřeby ad-hoc upravuje kódy Shoptetu, případně vyvíjí jiná řešení na propojení systému Shoptet s dalšími programy.

Když mluvíme o týmu, nemůžeme vynechat ty nejdůležitější „členy“, naše zákazníky. Bez jejich důvěry bychom nebyli nikde. Musím vyzdvihnout naše pravidelné klienty, které se snažíme odměňovat i věrnostními slevami, aby u nás zůstali i do budoucna.

Kolegům musíte věřit

Máte působivý tým…

Ano, jak jsem už od začátku zmiňoval, tak trochu jsem plánoval, že budu moci postupně růst. Není to lehké rozhodnutí. Obzvlášť těžké je delegovat specifické oblasti na lidi, kteří jsou šikovnější a zkušenější než já, a věřit, že je dokážu nasměrovat. Nebo lépe řečeno motivovat. Co si musím procvičit, je důvěra v ostatní, že mohou dělat stejně dobrou nebo lepší práci jako já předtím.

Druhou možností by bylo, že bych dělal všechno sám, avšak v tomto případě by nemohla firma růst, navíc by to bylo velmi riskantní, pokud by chod firmy závisel jen na mě. Skutečně věřím, že se mi podařilo najít lidi, kteří svoji práci milují a jsou hodně dobří v tom, co dělají. A upřímně řečeno, toto je to, na čem záleží.

Nevyhneme se ani tématu pandemie. Jak to ovlivnilo firmu?

Samozřejmě se to dotklo i naší firmy, nebylo jisté, jestli dokážeme přežít a do kdy můžeme pokračovat bez příjmu. Věřil jsem, že se to zlepší a krizi zvládneme. Ani jsem si nepohrával s myšlenkou propustit někoho z firmy nebo zpozdit platy. Jinde jsme se snažili ušetřit, ale prvořadé bylo převzít zodpovědnost za své zaměstnance a jejich rodiny.

Úspěch nepřijde sám od sebe

Pokud byste potkali někoho, kdo uvažuje o založení internetového obchodu, jakou radu byste mu dali Na co si dát pozor? Měli by začít nebo ne?

Určitě by měli začít, ale je třeba si uvědomit i to, že úspěch nepřijde lehce. Musíte tvrdě pracovat a spuštění e-shopu není jednoduchý způsob, jak se stát boháčem.

Konkurence je na online trhu tvrdá, ale jsem si jist, že stále existuje spousta možností, které se dají využít. Každému, kdo hledá radu, navrhuju důkladně analyzovat trh. Co prodávat, konkurenci a všechno, co je ovlivnitelné provozováním. Pak je potřeba promyslet, zda je majitel e-shopu dostatečně šikovný na určitý projekt, má dostatek peněz a je dost vytrvalý na to, aby byl úspěšný. Když je tohle splněno, vše pro úspěch je dané. Nedělal bych to, kdyby mě to nebavilo a neviděl jsem, že má naše práce smysl.

Co vás momentálně motivuje? Dosáhli jste toho, že s e-shopy úspěšně působíte ve třech zemích, máte skvělý tým, provozování je všeobecně efektivní. Kam teď profesionálně směřujete?

Moje práce mě velmi baví, a dokud se to nezmění a budeme mít víc pozitivních než negativních zkušeností, určitě bych v tom chtěl pokračovat. Z dlouhodobého hlediska bych chtěl expandovat na další trhy, ale i kromě expanze je spousta věcí, ve kterých bych mohl zlepšit sebe nebo jiné věci. Já osobně bych se chtěl stát lepším leaderem, mít ve firmě efektivnější systémy. Chci udělat všechno pro to, abychom při procesech, kde už nemůžeme personalizovat, měli všechno automatizované, a pokud můžeme, měli bychom to udělat.

Můžete se s námi na závěr podělit o to, kde nacházíte inspiraci a jak se vzděláváte?

Na úplném začátku mého podnikání jsem přes víkendy chodil na kurzy. V součastnosti hledám inspiraci nejvíc v knihách a podcastech a samozřejmě se snažím najít odborníky v různých oblastech. Když něco čtu nebo slyším něco zajímavého, snažím se specialistu, který s danou myšlenkou přišel, kontaktovat. Naposledy jsem poslouchal podcast o zlepšování procesů, kde jeden odborník sdílel skvělé nápady a metody. Další týden už seděl v naší zasedačce a společně jsme přemýšleli, jak zlepšit naše procesy a implementovat nápady, jak to dělat lépe. Shrnul bych to takto: pokud se můžu něco nového naučit, naučím se to. Vždy se chytím příležitosti posunout se dál.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů