Autorka úspěšného blogu Recepty dětem radí, co nedělat při spolupráci s blogery a influencery

()

V posledních týdnech jsme vám přinesli sérii článků, ve kterých jsme se se zaměřili na spolupráci s influencery. Teď tenhle seriál zakončíme. Gabriela Bartošovská, autorka blogu Recepty dětem, se tentokrát věnuje konkrétním vzkazům a doporučuje taky, “jak to nedělat”.

Zatímco v minulých článcích jsme se zaměřili na to, proč spolupracovat s blogery, jak je zapojit do obsahového plánu a co od nich chtít za data, tentokrát se dozvíte, jakým postupům se naopak vyhnout.

O rady a tipy se postarala Gabriela Bartošovská, která bloguje už 7 let a za tu dobu ji oslovilo nesčetné množství firem a projektů. Ona naopak komunikovala s velkým množstvím blogerů a influencerů ohledně domlouvání spolupráce. Díky tomu má na seznamu několik perliček a ponaučení, které se můžou hodit i vám.

Hezký den, Aleno…

Umět pozdravit je hezké, problém je, že se jmenuji Gabriela. Každý měsíc mi přijde spousta e-mailů a zpráv na Facebooku, kde si firmy žádají o spolupráci. Bohužel naprostá většina z nich propadá už jen tím, že si někdo na druhé straně neudělal ani čas, aby si zjistil, jak se jmenuji, případně na co přesně se zaměřuje můj blog. Tohle je špatně!

Pokud s někým spolupracuji, tak je to proto, že se mi líbí jeho produkt, myšlení, služby a sama bych si ten produkt koupila, případně se s ním dokáži nějak ztotožnit. Blogeři, kteří jsou víc vidět a mají solidní čtenářskou základnu si už můžou vybírat a často to i dělají. Takže musíte zaujmout už samotnou komunikací a svým prvním kontaktem. Je to jako jít na rande. Co myslíte, zůstane s vámi holka, které neustále pletete jméno, zapomenete, že je vegetarián, pozvete ji na tatarák a jako bonus ji k narozeninám koupíte kotě, i když je alergická na kočky?

Pak samozřejmě existuje i skupina blogerů, kterým je to jedno a podstatný pro ně bude jen finanční zisk. Tady opatrně, takové spolupráce často nemají žádný velký efekt.

Do článku napište tohle

Neovlivňujte zbytečně blogera. Spíš si dejte práci s jeho výběrem. Hledejte blogery, kteří mají podobné smýšlení, líbí se vám jejich prezentace, fotky, texty a komunikace s fanoušky. Pak nemusíte mít strach, že by se vám nelíbil jejich výstup.

Stejně tak pokud máte produkt, který se těžko prodává, není o něj zájem a kvalita pokulhává, tak i když vám ho nějaký bloger za tučný honorář vychválí, u koncového zákazníka nejspíš propadne. Netlačte blogery do něčeho, co není pravda a nevnucujte jim cizí názory a myšlenky.

Nečekaný balíček. Co s ním?

O co jde? Přijdete domů a díky lístečku zjistíte, že vám na poště leží balíček, i když jste si žádný neobjednali. Rozbalíte ho a zjistíte, že vám firma XY poslala několik svých produktů. Většinou jde o produkty v hodnotě pár korun, někdy však i v hodnotě kolem 1 000 Kč. Když se zadaří, najdete v balíčku aspoň průvodní dopis, ten ale někdy chybí. Co s tím?

Firmy spoléhají na to, že velká část blogerů se bude cítit zavázána a minimálně to nasdílí na sociální sítě jako dáreček. Někteří o tom napíšou i článek na blog. Ale to je z mého pohledu špatně a beru to jako určité zneužívání blogerů.

Udělala jsem si takový malý průzkum, jak se na to dívají ostatní blogeři. Vůbec nikdo z dotázaných neodpověděl kladně s tím, že by byl rád a automaticky hned šel přidat nějaký post o dárku. Pak následovaly 2 skupiny. Ta první dala jasně najevo, že se jim to nelíbí a takové produkty nepromují. Druhá byla smířlivější a uznala, že pokud jde o nějaký vážně pěkný dárek, tak se pochlubí, i když ví, že je firma tímto způsobem využívá.

Jak z toho ven? Zkuste se aspoň předem ozvat blogerovi s tím, jestli má o dárek zájem a poprosit ho, jestli když se mu bude líbit, nenapsal by o něm na sociální sítě.

My jsme se na to nedomluvili?

Předem vždycky doporučuji domluvit se na “pravidlech” spolupráce. Určit si, co má bloger splnit, a stejně tak k čemu se zavazuje firma. Často se totiž stává to, že firma po ukončení spolupráce využívá obsah od blogera způsobem, který si neodsouhlasili. Může se tedy stát například to, že bloger vidí svoje fotky na webech, kde nemají co dělat. Nebo si přečte citace, které nikdy neřekl, ale odkazují na jeho článek a práci. Stručně řečeno si firma pohrála s výstupem podle svého a blogera o tom neinformovala.

Jejda, to jsou vaše fotky?

Spousta blogerů jednou zjistí, že jejich fotky využívají firmy ke své propagaci, místo aby si nafotily vlastní, případně je legálně stáhly z fotobanky. Ano, blogeři si dávají záležet na kvalitě, dnes už většina z nich vlastní profi zrcadlovky a jejich fotky táhnou. Táhnou tolik, že některé food blogerské fotky jídel najdete i v nabídkových listech různých restaurací a hotelů. Nebo že se známá fashion blogerka objeví jako jedna z tváří na hubnoucí zázrak, i když s touto firmou nemá vůbec nic společného. Tak takhle prosím ne! Můžete se totiž snadno dostat i do křížku se zákonem.

Co si z toho odnést? Vždy bude na zvážení dané firmy, jak se ke spolupráci postaví a jestli si začne hledat rovnocenné partnery k propagaci svých služeb, nebo půjde opačnou cestou. Ale většinou to funguje tak, že co do spolupráce vložíte, to se vám i vrátí. A abych nekončila negativně, touto formou s radostí děkuji všem těm, kteří si váží práce a času všech blogerů/ influencerů a snaží se o mutualismus. Díky!



Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů