Wohnout: Polovinu merchandise prodáváme na koncertech, polovinu v e-shopu

„Merchandise může být pro kapelu zajímavý byznys. Tři sestry ho povýšily na absolutní maximum a otevřely si i kamenný obchod,“ říká Matěj Homola z Wohnout. Ani jeho kapela ale v merchandise nezůstává pozadu.

Jak na koncertech, tak v e-shopu Wohnout fanouškům nabízí obrandované náramky, čepice, kšiltovky, brýle, placky, náušnice, plátěné tašky i takové sezónní perličky jako vánoční vykrajovátka. A jak už jsme psali v prvním díle rozhovoru, jasnými bestsellery jsou trička a dámské kalhoty s nápisem Chci Wohnout.

Se zpěvákem Matějem Homolou jsme se tentokrát bavili o tom, jak prodělal na knížce o skateboardingu nebo co je jeho oblíbenou položkou v rámci wohnoutího merchandise. Mimochodem, měl ji na sobě i při našem rozhovoru a focení. Vhled do samotné přípravy a výběru produktů přidal social media/merchandise manažer Dan Režný a otázky kolem e-shopu zodpověděl Tomáš Pánek.

Matěji, v e-shopu máš i autobiografickou a retrospektivní knížku o českém skateboardingu Chci bejt jako oni. Vznikla tak, žes měl hodně fotek, tak sis řekl, vydám to?
Matěj: Přesně tak. Měl jsem v archivu spoustu materiálu z 90. let – doby, kdy jsem fotil skate a jezdil jsem. Dělali jsme tehdy časopisy. Měl jsem spoustu fotek v negativech, takže jsem je zdigitalizoval, chvilku je dával na Facebook a pak mě napadlo z nich udělat knížku. Zkrátka jsem chtěl mít ucelenou sbírku všech fotek pohromadě a vydat to.

Takže sis ji vydal tak trochu pro sebe.
Matěj: Ano, pro sebe a svoje kamarády. Ty prodeje podle toho taky dopadly. (smích)

Na knížce jsem hodně prodělal

Špatný?
Matěj: Hodně špatný. Na té knížce jsem hodně prodělal. Šlo o to, že jsem toho udělal zbytečně moc a tak dále. Ale nikdy mě to nebude mrzet, protože knížka je hotová, už ji nikdo nevymaže, a spoustě lidem udělala radost. Lidem, kteří v tý knížce jsou, nebo si pamatují tu dobu.

Vzhledem k tomu, že byla knížka tak úspěšná, asi nechystáš další?
Matěj: Na vlastní náklady určitě ne. Ale jak říkám, ne kvůli prodělku. Obecně se na nic takového nechystám. Sice rád píšu, ale nechci psát knížku jenom proto, abych napsal knížku. Musím mít nějaké téma. Zatím jsem vydal tři. První byla o Indii, jmenovala se Namasté babá. Tehdy jsme dostali nabídku přímo od nakladatelství. Druhá knížka byla ke dvaceti letům Wohnout, kde bylo taky všechno domluvené dopředu. A třetí byla skejt. Tím jsem vyčerpal svá hlavní témata.

Pořád ale hodně cestuješ a fotíš.
Matěj: Mraky lidí cestuje a mraky lidí má super fotky. Už je strašně těžký být něčím výjimečnej. Ale jo, může se stát, že jednou vydám knížku z cest s fotkami. Ale dneska už to prostě není nic extra. Kdyby to bylo v roce 90, bylo by to něco jiného.

Někteří zpěváci chodí ve svém merchi. Jak to máš ty?
Matěj: Nosím brýle Wohnout, protože je mám zadarmo. (smích) To je věc, které zneužívám. Mám strašnou spotřebu brýlí, pořád je ztrácím. Takže tyhlety brýle byl můj nápad. A musím říct, že je máme v nabídce už tři roky a skvěle se prodávaj. Ale jinak na sobě náš merch nenosím.

Takže se nestane, že bys na koncert přišel celý ve Wohnoutím?
Matěj: Když mi občas na šňůře došla trička, tak jsem si je musel vzít z merche. Pár jich mám i doma a v nouzi po nich sáhnu. Ale to je všechno.

Které produkty se nejlíp prodávaj na koncertech?
Daňýk: Stejně jako v e-shopu jsou to jednoznačně trička s nápisem Chci Wohnout/ Chceš Wohnout. Ty dělají tak třetinu tržeb. Pak taky záleží na sezóně, kterou se snažíme hlídat, a zařazovat podle ní produkty. A taky na tom, jestli zrovna vyšlo cédéčko, knížka nebo jiná dražší položka.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Jak vybíráte produkty, které necháte udělat?
Daňýk: Jsme poměrně kreativní kapela, spousta věcí nás napadne při cestě dodávkou, ale taky se inspirujeme v zahraničí plus posloucháme názory fanoušků na koncertech a na sociálních sítích.

Odkud máte víc prodejů? Koncerty nebo e-shop?
Daňýk: Je to tak padesát na padesát.

Proč jste si založili e-shop na Shoptetu?
Tomáš: Dali jsme na doporučení od kamarádky.

Jakou funkcionalitu máte nejradši?
Tomáš: Já osobně oceňuju hlavně automatické vytváření faktur, zasílání automatických e-mailů při zadání určitých stavů objednávek a automatické párování plateb. Jako jeden z největších benefitů téhle platformy beru Helpdesk, na kterém je většina nejpodstatnějších funkcí vysvětlena krok po kroku. A v případě specifického dotazu velmi dobře funguje zákaznická podpora. V drtivé většině případů mi odpověděla pro mě až překvapivě dobře. Je jasné, že u telefonů sedí vyškolení profesionálové, kteří mají o funkcích Shoptetu velmi dobrý přehled.

Podporujete prodeje i na sociálních sítích?
Daňýk: Zatím jsme kromě cédéčka do podpory prodejů nijak výrazně neinvestovali, ale chceme to zkusit letos. Naimplementujeme si na web konverzní pixel a díky němu pak přesně doměříme náklady a příjmy z jednotlivých kampaní.

Kupujete si sami nějakej merch? Ať už jde o kapely, filmy…
Matěj: Určitě jsem si někdy něco koupil a určitě si ještě někdy něco koupím. Je to taková tradice, třeba když přijede kapela Suicidal Tendencies. Ale to jsou takové srdcovky.

KISS a Rolling Stones prodávají málem i kliky od dveří

Jaký merch se vám líbí a kde se inspirujete?
Daňýk: Mě vždycky baví sledovat merch velkých kapel jako KISS nebo Rolling Stones, kteří prodávají málem i kliky od dveří. V Česku se mi líbí merch festivalu Rock for People a z kapel mám rád například Tata bojs

Matěji, ty nemáš nějaký oblíbený merch?
Matěj: Já to moc nesleduju. Ale co sleduju je, že některé kapely jako je třeba Walda Gang nebo Rybičky 48, jsou na merch hodně fixované a na každý fesťák si vozí svůj speciální stánek. Velký důraz na merch kladou i Tři sestry, které to povýšily na absolutní maximum a otevřely si i kamenný obchod.

Za jaký merch jste utratili nejvíc peněz?
Matěj: Zhruba 600 Kč za tričko. A myslím, že to byli právě Suicidal tendencies.
Daňýk: Já si kupuju hlavně trička nebo kšiltovky na koncertech kapel, které mám rád. Takže za poslední dva roky jsem nejvíc utratil za Beatsteaks, Suicidal Tendencies, Phila Collinse a UK Subs.

Facebook
Twitter

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů