Cashback portály slibují odměny pro registrované uživatele v podobě určitého procenta z nákupu zpět. Zní to jako lákavá nabídka pro zákazníky, jaké výhody ale přináší spolupráce s portálem majitelům e-shopů, z jejichž marže vrácené peníze jdou? A jak celá služba funguje v praxi? To se dozvíte v našem článku.
Cashback je poměrně nová služba propojující obchodníka se zákazníkem. V poslední době si ho oblíbily hlavně menší a středně velké firmy, které ho používají jako určitou formu věrnostního programu. Cashback totiž funguje na principu affiliate marketingu. Doslovný překlad „peníze zpět” není náhodný. Zákazník díky využití služby pokaždé získá určité procento z peněz, které za nákup zaplatí, zpátky na svůj účet.
Specializované portály mají s partnerskými obchody uzavřené smlouvy, na základě kterých cashback uživateli vyplatí. Pokud se zákazník registrovaný na cashback portálu proklikne do obchodu přes webové stránky portálu, dostane portál od e-shopu provizi za přivedení zákazníka.
Část těchto financí pak portál pošle zákazníkovi zpátky na účet. Jde tedy o službu, do které jsou zapojené tři strany. Na provedení obchodu přitom nějakým způsobem vydělá každá z nich.
Počáteční náklady pro využití služby jsou jak v případě zákazníka, tak u spolupracující firmy nulové. Registrace na cashback portál je zcela zdarma, zákazník tedy platí pouze skutečnou cenu zboží, které si objednává. Žádné vstupní poplatky nehradí ani partnerské obchody.
Vrácení části útraty není jedinou přidanou hodnotou, kterou uživatelé využíváním cashback portálů získávají. V tuzemsku jich působí hned několik – Tipli.cz, Refundo.cz, VratnePenize.cz a další. Jednou z nejvýraznějších výhod je rychlá a přístupná zákaznická podpora portálů, která svými radami často supluje podporu jednotlivých odchodů.
Cashback portály se ale mnohdy snaží jít dál a budovat pro uživatele komplexní službu. Například na Facebooku nejlíp hodnocený cashback portál Tipli svým uživatelům předává informace o velkých nákupních akcích i partnerských firmách a vzdělává je také v oblasti financí.
Nabídka obchodů na Tipli je také široká, jen v české verzi portálu jich najdete přes 750. Některé přitom nabízejí cashback až ve výši 33 %. Skoro každý e-shop má na stránkách portálu vlastní profil s podrobnými informacemi. Firmy tak mají do jisté míry zajištěnou propagaci a zákazníkovi neuteče žádná výhodná nabídka. Pro ty, kteří chtějí mít přehled o aktuálních slevách, Tipli shromažďuje akční letáky a newslettery 115 obchodů.
Cashback portály často publikují i vlastní obsah, který blíž informuje o partnerských e-shopech, nejprodávanějších produktech, výhodných nákupech a slevách. Obsah tedy funguje mimo jiné jako nákupní inspirace.
Články vzdělávacího charakteru pak představí problematiku reklamací v jednotlivých obchodech nebo pomůžou s nákupy v těch zahraničních. Mohou posloužit i jako odpovědi na nejčastější dotazy k danému obchodu a ušetřit tak práci zákaznické podpoře samotného e-shopu.
Cílem cashback portálu je spokojený zákazník i partnerský obchod. Můžeme si ho tedy představit jako nákupní klub, který se oběma stranám snaží poskytovat důvody k další spolupráci. V případě cashbacku přitom nejde jen o prvoplánovou slevu – portál vyplácí odměny vždy s odstupem času a z pohledu e-shopů tak může fungovat jako náhrada za věrnostní program.
Vlastní věrnostní program je hlavně pro začínající a menší obchody nejistá investice, která přináší výsledky spíš z dlouhodobého hlediska. Oproti tomu spolupráce s cashback portálem dokáže rychle zajistit nové zákazníky, navíc zcela bez rizika. K zapojení vašeho e-shopu přitom stačí registrace do některé z affiliate sítí nebo mít k dispozici vlastní affiliate program umožňující trackování uživatelů.
Vybrané portály nabízejí partnerským obchodům také zvýhodněné podmínky pro zaměstnance. Pokud se firma rozhodne s portálem spolupracovat, můžou její zaměstnanci získat vyšší cashback, než jaký má běžný uživatel. Pro firmy tak jde o další benefit k motivování zaměstnanců vedle těch tradičnějších, jako jsou stravenky nebo sick days.
Samotné odměny za nákup si můžou uživatelé na některých portálech nechat vyplatit už od 1 Kč, u jiných je třeba nastřádat několik set korun. Předtím je ale nutné vyčkat na potvrzení odměny ze strany e-shopu, a to z důvodu případné reklamace nebo vrácení zboží. K potvrzení odměny z nákupu tak zpravidla dochází v řádu několika dnů až 2 měsíců.
E-shopy přitom platí jen za dokončené a realizované objednávky, tedy za skutečné konverze, což je praktičtější model, než jaký známe z jiných forem reklamy. V případě platby založené na počtu zobrazení nebo prokliků se totiž obchodníkovi může snadno stát, že na propagaci mine tisíce korun, aniž by u něj kdokoliv nakoupil.
Uživatelé mají také poměrně často příležitost účastnit se nejrůznějších soutěží o hodnotné ceny nebo slevy. Cashback portály navíc investují do komunikace obsahu pomocí všech dostupných informačních kanálů, kam spadá hlavně e-mailing a Facebook. Díky tomu mají i malé e-shopy možnost dostat se před zraky statisíců lidí, kteří pravidelně a rádi nakupují. Stačí jen nabídnout zajímavou akci nebo slevu.
V zahraničí existují cashback portály už poměrně dlouho a také data z českých zdrojů prokazují, že cashback funguje jako samostatná služba, která neparazituje na jiných partnerech. Je totiž v nejlepším zájmu samotného cashback portálu propagovat spolupracující e-shopy a jejich akce co nejviditelněji a pobízet tak uživatele k nákupu.
Zkrátka nepřijdou ani zákazníci, kteří ušetří až třetinu na každé objednávce. Všechny tyto nesporné výhody dávají tušit, že cashback není jen krátkodobým trendem. Naopak se dá očekávat, že o něm v budoucnu ještě hodně uslyšíme.
Napsat komentář