Možná už jste o něm něco zaslechli. Zákon o požadavcích na přístupnost. Jakých e-shopů se týká a co přináší? Co ohledně toho chystá Shoptet a co byste měli udělat ve svém e-shopu?
Zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb je pro e-shopy zásadní změnou, je proto klíčové se s ním seznámit. Účinný bude u nás 28. června (stejně jako v jiných státech EU) a navazuje na přístupnost webů státního sektoru (a přidává ten soukromý).
Má výrazně zlepšit přístupnost výrobků a služeb pro lidi se zdravotním postižením nebo jinými specifickými potřebami. Cílem je zpřístupnit online svět pro všechny. Co v návaznosti čeká digitální služby a zejména e-shopy?
Aby se předešlo překážkám, kdy například člověk se zrakovým postižením nemůže nakoupit online jízdenku, protože webová stránka není optimalizována pro čtečky obrazovky, schválila Evropská unie Směrnici o požadavcích na přístupnost u výrobků a služeb, kterou musí členské státy EU implementovat do svých právních předpisů.
S účinností od d 28. června 2025 tedy český zákonodárce přichází v rámci transpozice evropské směrnice se zákonem, který výrazně zlepšuje přístupnost výrobků a služeb pro osoby se specifickými potřebami (např. osoby se zdravotním postižením a starší občané, pro které může být mnohdy náročným úkolem nakoupit online).
Zákon zohledňuje všechny služby, které jsou poskytovány spotřebitelům online – ať už za poplatek, nebo bez něj – a souvisejí s elektronickým obchodem, komerční komunikací a elektronickými transakcemi. Zasáhne tak široké spektrum firem, nejen e-shopy. Pro detailní informace o tom, na koho se vztahuje a jaké jsou výjimky, doporučujeme článek na blogu advokátky Petry Dolejšové.
Jak poznat, zda se vztahuje i na váš e-shop? Oddychnout si můžete v případě, že jste mikropodnikem. To znamená, že máte méně než 10 zaměstnanců a roční obrat do 2 milionů EUR. Ale musíte splnit obě podmínky současně.
Do počtu zaměstnanců se pak počítají i částečné úvazky a všechny vaše propojené společnosti se sčítají (tedy například dceřiné společnosti).
A kdože bude plnění těchto povinností kontrolovat? Česká obchodní inspekce.
Abychom e-shopům naplňování zákonných požadavků co nejvíce ulehčili, pracujeme na úpravách platformy tak, aby reflektovala standardy přístupnosti WCAG 2.1. Vývojový tým už se úpravám věnuje, aktivně komunikujeme i se Shoptet Partnery (partnerům doporučujeme sledovat partnerské newslettery). Aby byl e-shop přístupný, je ale klíčová spolupráce mezi Shoptetem, partnery, kteří dodávají šablony a doplňky, a provozovatelem e-shopu, který spravuje obsah.
Z pohledu e-shopaře je tedy nutné si uvědomit, že přístupnost e-shopu nezahrnuje jen technické řešení, ale i samotný obsah. Shoptet a jeho partneři nemohou garantovat 100% přístupnost, protože nemají kontrolu nad obsahem, který do e-shopu vkládáte jako provozovatel.
Jako provozovatel e-shopu odpovídáte za přístupnost obsahu, tedy za texty, obrázky, videa. Znamená to, že dbáte na správné popisky, strukturu nadpisů u článků, vnímatelnost a srozumitelnost textů.
Co si jako provozovatel e-shopu určitě pohlídejte, jsou všeobecné obchodní podmínky. Jednou z povinností, která bude e-shopařům ze zákona vyplývat, je i úprava VOP. V těch byste měli uvádět:
– (a) všeobecný popis služby – tj. jak nakupování na vašem e-shopu funguje (to bude vzhledem k individuální povaze e-shopů čistě na vás),
– (b) informace o tom, jak váš e-shop splňuje požadavky na přístupnost.
Přístupnost dlouhodobě prosazují i velcí hráči, jako například Google, přístupné služby totiž využije více lidí (například senioři, lidé s horším zrakem nebo dočasnými potížemi). Přístupnost je dnes zkrátka konkurenční výhoda – berte to jako možnost, že u vás bude moci nakoupit více lidí. Jaké tedy mohou být přínosy pro e-shop:
Klíčové požadavky na přístupnost jsou velmi obsáhlé a v Shoptetu se jim nyní již intenzivně věnujeme. Pokud bychom měli být konkrétní, můžeme zmínit úpravy v následujících oblastech:
Změny vycházející ze zákona o požadavcích na přístupnost budou nasazovány postupně. Ty drobnější průběžně (zejména aditivní změny), složitější změny s velkým dopadem nebo zásahem do HTML struktury budou doručovány pomocí Odložených aktualizací šablon.
Informace o změnách vývojáři Shoptetu průběžně přidávají na Developers portál. Budou zde publikovány i další zdroje.
V Shoptetu pracujeme na zajištění přístupnosti platformy (ovladatelnost, stabilita, technologie) a postupně zavádíme standardy přístupnosti na vlastní šablony. Prvním krokem jsou optimalizace Shoptet šablon a sdílených komponent. Podívejte se na některá již nasazená vylepšení:
✅ Přístupná barevná schémata a systémové barvy (šablona Classic) – šablona Classic nyní obsahuje nová výchozí barevná schémata a upravené systémové barvy (např. text, ohraničení, příznaky), které splňují požadavky na kontrast. Pro využití této změny je potřeba v Návrháři šablon zvolit nové schéma. Pokud jste dříve upravovali barvy ručně (např. barvu příznaků), doporučujeme tyto úpravy zkontrolovat a případně upravit.
✅ Lepší označení odkazů v textech (šablona Classic) – odkazy jsou nyní nejen barevně odlišené, ale také podtržené, aby byly dobře rozpoznatelné i pro uživatele s poruchami zraku.
✅ Zlepšení kontrastu v textových bannerech (šablona Classic) – upravili jsme barvy textu a odkazů v bannerech pro lepší čitelnost a přístupnost.
✅ Oprava odkazu na značku v detailu produktu (šablona Classic) – sjednotili jsme odkaz na značku produktu s doprovodným textem, aby byl lépe interpretovatelný pro čtečky.
✅ Ovládání klávesnicí (všechny 3G šablony) – pokračujeme ve zpřístupňování dalších částí šablon, nově např. náhled košíku a přihlašovací formulář.
✅ Sjednocení zvýraznění aktivního prvku – fokus ring (všechny 3G šablony) – přidali jsme jednotný styl rámečku, který se zobrazuje kolem právě aktivního prvku při ovládání klávesnicí. Pomáhá uživatelům, kteří nepoužívají myš, s orientací na stránce.
✅ Odkaz pro přeskočení na hlavní obsah („skip link”) (všechny 3G šablony) – skrytý odkaz, který se zobrazí při ovládání klávesnicí a umožní přeskočit opakující se části (např. menu) a dostat se rovnou k hlavnímu obsahu. Další odkazy budeme postupně přidávat.
✅ Skrytý nadpis v zápatí (všechny 3G šablony) – do patičky jsme přidali nadpis, který je viditelný pouze pro čtečky a pomáhá s orientací v rozložení stránky.
✅ Zpřístupnění cookie lišty (všechny 3G šablony) – cookie lišta je nyní prvním fokusovaným prvkem při ovládání klávesnicí a je plně čitelná také pro čtečky. Upravili jsme také její barvy pro lepší kontrast.
✅ Tlačítko „Do košíku“ (všechny 3G šablony) – při použití čtečky zazní nejen akce tlačítka, ale i název konkrétního produktu. Uživatel tak má jasnou informaci o tom, co si právě přidal do košíku.
Vztahuje se na váš e-shop zákon o přístupnosti? Pak byste si měli ověřit, na jaké šabloně váš e-shop běží. A co nejdříve situaci řešit, pokud využíváte některou ze šablon, kterým skončila podpora. Pokud řešíte přechod na podporovanou šablonu, jako první bude plně zpřístupněná šablona Classic.
Podporované šablony | Nepodporované šablony |
Samba | Echo |
Disco | Soul |
Step | Rock |
Classic | Pop |
Waltz | |
Tango | |
Techno |
I tak budou třeba úpravy na straně e-shopu. K požadavkům na přístupnost patří totiž úprava barevných schémat. Na vás tak bude, abyste si zkontrolovali, zda vaše nastavení barev odpovídá kontrastním požadavkům, a případně je adekvátně upravili.
Za přístupnost svých doplňků plně zodpovídají Shoptet Partneři. Všechny šablony od Shoptet Partnerů najdete tady.
Za individuální úpravy odpovídá majitel e-shopu. Pokud jde o změnu barevnosti či textu, obraťte se na Shoptet Partnera, který vám změny prováděl. Některé změny (změna struktury, ovladatelnost klávesnicí) bude provádět Shoptet.
Využíváte externí doplňky? Na jejich autory apelujeme, aby u stávajících doplňků a šablon zajistili naplnění požadavků normy WCAG 2.1 do 28. 6. 2025.
Napsat komentář