Co nejvíce řeší e-shopy v roce 2022? Ptáme se poradců z Reshoperu

()

Jaké otázky v praxi řeší české a slovenské e-shopy? Vyzpovídali jsme přední specialisty na e-commerce, kteří byli 13. dubna na Reshoperu k dispozici v Poradenské zóně. Každý návštěvník se mohl zdarma zeptat na cokoli z oblasti práva, marketingových strategií, řízení e-shopu i výkonnostních kampaní. Jaká témata podle poradců nyní v e-commerce rezonují?

V Poradenské zóně letošního Reshoperu byla opět příležitost pobavit se se 13 špičkovými specialisty na e-commerce. Každý dostal desítky dotazů, na základě kterých si lze udělat obrázek, co jsou pro e-shopy letos nejdůležitější témata.

Táhlo téma výkonnostních kampaní i právo

Řadu dotazů ohledně PPC kampaní zodpovídali Petra Větrovská a Karel Rujzl, o propadu výkonu facebookových kampaní i o strategiích se s návštěvníky pobavil Petr Handlíř. O GDPR, autorských právech, influencer marketingu nebo o právních změnách, které e-shopy čekají ještě v roce 2022, se dalo diskutovat rovnou u tří pultíků, s Petrou Stupkovou z Legitas, Andreou Pavelcovou z eLegal a s Petrou Dolejšovou, advokátkou na volné noze.

Pro radu ohledně optimálního nastavení e-mailových kampaní si lidé chodili k Pavlu Polovi. Otázky kolem marže a toho, jak utáhnout provoz a marketing nejčastěji řešil Michal Krutiš. David Kočí dostával opakovaně otázku: Jaký máme největší UX problém na webu? A vysvětloval, že bez správně nastavených dat nelze odpovědět. Co vyladit, než se pustíte do linkbuildingu, bylo jedním z témat, která s e-shopy probíral Zdeněk Dvořák. Změny v podnikání se daly probrat s Jirkou Chomátem, Lukas Menhert se vedle strategií soustředil i na marketingové nástroje. Jakou nejpřekvapivější nabídku tu dostal Honza Kvasnička? Čtěte odpovědi Reshoper poradců.

Reshoper poradenská zóna

Zeptali jsme se na 3 otázky:

Petra Větrovská

PPC specialistka

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili?

Absolutně nejčastější otázka byla na propad výkonu kampaní, který teď postihuje velké množství e-shopů.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?

Jedna věc mě nejvíc překvapila u většiny dotazů. Inzerenti si sice uvědomují, že nasadili cookie lištu a přichází o data, vědí, že roste inflace a ceny zdrojů i jejich produktů, vědí, že je válka a vnímají pocit nejistoty, ale velmi často nevnímají tyto okolnosti jako tak zásadní pro výkon svých kampaní. Často je ani v samotné optimalizaci kampaní nezohlednili. Vědí, že loňská čísla byla v onlinu skvělá, když byl offline zavřený. Ale už na to zapomínají, když dělají meziroční srovnání nyní, kdy je situace zpět v normálu. Nastavili si lockdownové výsledky e-shopu jako nový normál a mnohdy opravdu čekají takové nárůsty i dál.

V čem byl pro vás Reshoper 2022 inspirující?

Bylo pro mě hlavně příjemné po dlouhé době potkat tolik lidí a kolegů z oboru.

David Kočí

UX a optimalizace konverzního poměru

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili?

Obecně mě překvapilo, že firmy často řeší stejný problém. Chtějí začít s optimalizací e-shopu a nemají správně nastavenou analytiku. Na opakující se dotaz „Jaký máme největší UX problém na webu?“ tak často bez dat nelze odpovědět. Pohled do analytiky a odhalení nejvíc problémových míst je zpravidla jeden z prvních kroků při optimalizaci, je zásadní řešit „UX vylepšení“ tam, kde nám utíkají peníze.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?

Největší výzva pro mě byl čas, vměstnat hodnotnou radu do pár okamžiků, ideálně bych potřeboval mít skoro pro každého alespoň hodinu času. :)

David Kočí Reshoper

Petra Stupková

Advokátka a zakladatelka Legitas

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili?

Pokud jde o expanzi, opakuje se ta chyba, že e-shop obchodní podmínky před překladem neprověří. Případně si je nechá zpracovat od právníka, který ale e-commerce nerozumí. Výsledkem bývá naprosté podcenění nastavení procesů, špatné použití draze vytvořené dokumentace a také její vzájemná neprovázanost. Jednoduše, když sáhnete do VOP, často bude potřeba ladit i reklamace a zásady zpracování osobních údajů. A to vše naklonováno hned v několika zemích.

Šokující je často opakující se omyl, že úplně klidně nemusím řešit ochranu osobních údajů, neboť ÚOOÚ pokutu stejně neukládá. ÚOOÚ údajně vždy vyčká, až zjednám nápravu. Jenže ta „náprava“ často spočívá v tom, že budete muset smazat pracně, ale nezákonně nasbíraná data. Takže nasazovat cookie lištu jenom jakoby vážně nemohu doporučit.

Také bohužel přetrvává všeobecný údiv nad tím, že ochranná známka bude opravdu potřeba k tomu, abych dokázal účinně chránit značku a nebo i e-shop dobře prodat. Pocit úlevy zažili ti návštěvníci, se kterými jsme si povídali o grantech na poplatky za ochrannou známku. Ochranná známka není pro e-shop nice-to-have, ale must-have.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?

Vypadá to na velmi zajímavou spolupráci na projektu, kde se snoubí umění a NFT.

V čem byl pro vás letošní Reshoper inspirující?

Rozhodně jsem ve srovnání s minulým ročníkem zaznamenala vyšší náročnost a erudovanost dotazů i témat e-shopařů. Zajímavé mi připadaly i stánky vystavovatelů. E-commerce i přes hlášené propady za první Q2022 jede a to je dobře :-)

Zdeněk Dvořák

linkbuilding pro e-shopy

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili?

Většina dotazů byla z řad e-shopařů, kteří s linkbuildingem mají prakticky nulovou zkušenost. Slyšeli o něm a vlastně neví, jestli už (nebo vůbec) je to pro ně vhodné. S každým jsem nejprve probral, v jaké fázi je jejich projekt a co už jim obchodně funguje. Většinové doporučení bylo zatím počkat a posílit ostatní marketingové kanály, případně vůbec vyladit základní obsahové elementy na webu, jako je struktura, metadata, duplicitní obsah a podobně. To je ostatně i jeden z důvodů, proč na Reshoper jako poradce jezdím, aby majitelé nekupovali službu, která pro ně ještě není vhodná, ale nabízí ji kdekdo.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?

Mimo těch obecných byly i naprosto konkrétní dotazy. Proč není tato moje konkrétní podstránka úspěšná na nějaký dotaz? I během pár minut se dá udělat rychlá analýza a sada doporučení.

Jeden z kolegů poradců si třeba došel pro radu, proč jeden z jeho projektů v určitý čas spadl na Seznamu. Oproti radám ostatních jsem zjistil, že problém nebyl v novém designu, ale nasazení modelu s novým signálem na základě NLP Electra, který Seznam vypustil na jaře 2021.

V čem byl pro vás letošní Reshoper inspirující?

V tom, že osvěta v oboru získávání odkazů je stále potřebná a nabídka specialistů na trhu pořád není dostačující.

Petr Handlíř

Specialista na Facebook marketing

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili?

Asi nejčastěji se ptali na propady. Že jim v poslední době výrazněji padá výkonnost reklam na Facebooku a co s tím.

Petr Handlíř Reshoper

Opakovaly se mi tam projekty, které pracují s nižšími rozpočty a neví, jak to rozjet (začarovaný kruh – dávají Facebooku málo konverzí, aby mohl rozjet své algoritmy naplno a vydělat jim víc, aby mohli i více investovat). A pak se chodili ptát, že chystají ten a ten projekt a co bych jim doporučil.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?

Docela mě překvapilo, když za mnou došla skupinka podnikatelů, že chtějí fanoušky na Facebooku. Já jim řekl, jestli není lepší na Facebooku budovat značku spíše trochu jinak a nebo ideálně tam rovnou i prodávat. A oni byli velmi překvapení, že se na Facebooku dá i prodávat. Jako by mezi námi ještě existovali podnikatelé, kteří si myslí, že FB je jen na sběr fanoušků. Myslel, že na to už v dnešní době nenarazím. A přece.

V čem byl pro vás letošní Reshoper inspirující?

Vždy se s lidmi rád bavím o jejich projektech. Jak se jim daří, s jakými bojují problémy a co dalšího plánují. To mě vždy inspiruje. A kromě toho je taková akce vždy hlavně o lidech. Pozdravil jsem se se spoustou lidí, se kterými jsem se znal do té doby jen online. Tak to bylo moc fajn.

Jan Kvasnička

UX a optimalizace konverzního poměru

Jaké téma s tebou klienti nejčastěji řešili?

Nejčastějším tématem byla bohužel nespokojenost s aktuálním vývojářem a doporučení na přechod na jiné řešení nebo k úplně jinému vývojáři. Až mě to překvapilo, kolik e-shopů toto téma společně řeší.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva? 

Byla to nabídka na podíl ve firmě, pokud k nim půjdu pracovat :D 

V čem byl pro tebe letošní Reshoper inspirující?

Já jsem si to neskutečně užil! Po delší době offline akce, spoustu známých, inspirativních lidí. Bylo krásné koukat, jak se v době covidu spousta projektů vrhla do nového vývoje nebo posunula své podnikání. Někteří ušli opravdu obří kus cesty, klobouk dolů.

Petra Dolejšová

Advokátka na volné noze

Jaké téma s tebou klienti nejčastěji řešili?

Tak nějak už klasicky e-shopaře trápí nepřebírání zásilek, příliš široká odpovědnost za vady zboží, squatování konkurence na doménách a „dumping“ cen.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?

Tady bohužel s ohledem na advokátní tajemství musím mlčet 😊

V čem byl pro tebe letošní Reshoper inspirující?

Po tak dlouhé době jsem byla ráda, že se lidé z oblasti e-commerce mohli konečně potkat v 3D verzi. 😊

Pavel Pola

E-mailový nadšenec a CEO Etnetera Activate

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili?

Nejčastějším dotazem bylo, jaký si mají vybrat e-mailový nástroj, často ve spojení s tím, že vestavěné funkce v Shoptetu už jim nestačí. Stále přetrvávají nejasnosti ohledně doručitelnosti a správného nastavení e-mailových nástrojů, takže jsme vysvětlovali a ukazovali na příkladech, kde je něco špatně. Docela mě překvapilo i to, kolik lidí se ptalo na dostupné kurzy nebo možnost dalšího vzdělávání (kde jsem samozřejmě doporučoval svůj kurz v Digisemetru).

Reshoper Pavel Pola

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?

Opakovaně řešíme, že s příchodem GDPR se někteří klienti zabetonovali zbytečně moc. Asi nejpřekvapivější zjištění jednoho zákazníka bylo, že může bez explicitně vyjádřeného souhlasu posílat na svoje stávající zákazníky (v rámci tzv. oprávněného zájmu). Vzhledem k tomu, jaký je typický poměr zákazníků získaných z registrací a z objednávek, tak tím skokově může navýšit svůj dosah (samozřejmě to vyžaduje, aby i v rámci oprávněného zájmu dělal všechno v intencích GDPR, nicméně získá řádově větší potenciál).

V čem byl pro vás letošní Reshoper inspirující?

Hodně mě oslovil program konference, ta byla nabitá zajímavými tématy, určitě se podívám na záznam. Bylo zároveň moc fajn se znovu po několika letech potkat se známými tvářemi naživo.

Andrea Pavelcová

Advokátní kancelář eLegal

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili? 

Letos to bylo opravdu různorodé. Evergreenem jsou samozřejmě komplikace se zákazníky ohledně reklamací a odstupování od smlouvy nebo trable u spoluprací s influencery. Padlo ale i několik dotazů ohledně propagace doplňků stravy a léčiv, pracovních smluv nebo expanze do zahraničí a jak si v takovém případě nastavit obchodní podmínky.

Andrea Pavelcová Reshoper

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva? 

Někdo se mě zeptal, jestli nepůjdu na pivo. 😃

V čem byl pro vás letošní Reshoper inspirující?

Ráda potkávám jak ostatní poradce, tak i návštěvníky. Každý má většinou rozjetý zajímavý projekt a mě baví, když se mnou svůj příběh nadšeně sdílí. I na své práci v eLegal mám ráda to, že se podílíme na růstu klientů jako spolehlivý partner pro jakoukoliv právní problematiku.

Michal Krutiš

Specialista na online strategie

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili?

Nejčastěji jsme mluvili o tom, zda má e-shop dobře vyřešené nákupní podmínky zboží a dostatečnou  marži, aby měli z čeho utáhnout provoz a marketing. Druhé téma bylo, zda nemají do prodeje více zapojit další partnery. Nebo třeba více využívat lokální offline marketingové aktivity. Třeba oslovit zákazníky z okolí provozovny outdoor reklamou. Tedy nespoléhat se jen na e-shop a PPC.

V čem byl letošní Reshoper inspirující?

Účast mezi poradci mne opět bavila. Přišlo mi to obsahově stejné jako před 2 a 3 lety. Rozdíl jsem neviděl.

Karel Rujzl

Marketingový konzultat a specialista na správu PPC kampaní 

Jaké téma s vámi klienti nejčastěji řešili? 

Hodně dotazů mířilo na výkon kampaní a to, že si klienti nejsou jistí, zda jejich PPC specialista dělá práci dobře. S tím se setkávám celkem často i v praxi. Většinou to není o tom, jak je práce provedena, ale o tom, že specialista neumí svoje kroky obhájit a málo s klientem komunikuje. Zastavila se ale i paní, která si dělala kampaně sama a po předání PPC agentuře přišla o všechny konverze. To už je poměrně nepříjemná záležitost. Hodně se opakoval problém s propady obratů po skončení covidu, to se táhlo celým dnem.

Jaký dotaz byl nejzajímavější / nejpřekvapivější / největší výzva?)

Přišel jeden velmi tajemný mladík, který řešil moc hezký případ získávání levného trafficu. To mě velmi zaujalo, ale bohužel si know-how tak střežil, že jsme nezašli do hloubky. Nicméně moc zajímavé, i když se to netýkalo přímo e-shopů. Takové dotazy já rád :)

V čem byl pro vás letošní Reshoper inspirující?

Rozhodně skvělé místo na setkání s kolegy i klienty, odpoledne jsem stihl projít i pár stánků, které mě zajímaly. Po dvou letech bez konferencí to byl příjemně strávený den. Díky za pozvání.

Závěrem

Zaujaly vás některá témata v odpovědích poradců? Sledujte nadále náš blog, a pokud máte e-shop na Shoptetu, tak i Shoptetu Univerzitu (ve vaší administraci ikonka čapky hned vedle zvonečku), postupně se budeme řadě témat ve spolupráci s Shoptet partnery věnovat detailněji.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů