Letní sezóna už doslova klepe na dveře a krom rostoucích teplot se to nejspíš projevuje i na počtu objednávek či návštěvnosti vašeho e-shopu. Pokud jste dosud přípravu e-shopu na léto odkládali, je nejvyšší čas začít. Čeho byste si měli všímat a jak se připravit?
V případě, že jste e-shop spouštěli teprve nedávno, možná vás překvapí, do jaké míry vás ovlivní sezónnost. Ta se v principu dotýká každého e-shopu, samozřejmě v závislosti od nabízeného sortimentu. V pozitivním, ale i negativním slova smyslu ji však dokážete ovlivnit i svojí přípravou. A stejně jako v jiných případech, i u letní sezony se vyplatí příprava předem.
Pokud už e-shop provozujete déle než rok, určitou sezónnost jste už nejspíš zaznamenali. Zatímco před Vánoci jste nejspíš nevěděli, kde vám hlava stojí, a objednávky se hrnuli takříkajíc automaticky, letní mesíce vás možná nemilo překvapí. I kdyby se vám zdálo, že právě v létě se po nákupuchtivých návštěvnících jako by slehla zem, netřeba propadat panice. Na letní sezónu se totiž při troše snahy dá celkem dobře připravit. Máme pro vás několik tipů, jak to celé zvládnout.
Sezónnost produktů by vás neměla nikterak překvapit. Pokud prodáváte, řekněme, výpočetní techniku a soustředíte se zejména na B2B segment, je úplně zřejmé, že v létě budete mít méně práce. Pokud prodáváte oblečení, dá se zase předpokládat, že nejvíce bude lidi zajímat plážová móda. Určité vzorce sezónnosti se dají relativně lehko vypozorovat.
Vaše příležitost spočívá v obohacení produktového mixu o typicky letní zboží, který by měl aspoň trochu souviset s vaší hlavní nabídkou. Doplněním produktového portfólia o letní sortiment můžete lehce získávat objednávky i po dobu okurkové sezóny.
Letní sezóně se vyplatí přizpůsobit i PPC kampaně, a to jak z pohledu jejich textu, tak i produktů, které se touto formou rozhodnete propagovat. Zkontrolujte, zda máte aktuální reklamní kampaně a produkty, o které je v dané sezóně zájem. V rámci PPC reklamních kampaní je třeba upřít pozornost na produkty, které lidé v souvislosti s letní sezónou vyhledávají. Připravte se rovněž na to, že právě v létě lidé častěji vyhledávají přes svoje chytré telefony (například u vody), a tak se zaměřte na reklamní sestavy optimalizované pro mobilní zařízení.
V případě, že součástí vašeho e-shopu je i blog, dávejte si záležet na kvalitním obsahu, tak právě letní sezóna vám dává množství příležitostí. Ještě stále máte čas zpracovat různá letní témata související se zbožím, které prodáváte.
Pokud prodáváte například tenisky, připravte texty, jak si vybrat tenisky na léto (pánské, dámské, dětské) a jak se o tenisky během léta starat. Jsme si jistí, že po krátké úvaze přijdete na vícero témat, která souvisejí právě s letním obdobím a přípravou na něj.
Responzivita e-shopu je dnes samozřejmostí a vás jistě nepřekvapí, že čím dál více lidí nakupuje i prostřednictvím smartphonů. Tento jev je v létě ještě viditelnější, vždyť komu by se chtělo sedět doma u počítače, když si zrovna může užívat sluníčko u vody. V létě jsou celkově lidé mnohem více v pohybu a používají tak častěji přenosná zařízení jako telefony nebo tablety.
Není proto ničím neobvyklým, když zpozorujete výrazný pokles návštěvníků používajících počítače a naopak nárůst návštěvníků z mobilů. Před letní sezónou tedy doporučujeme zkontrolovat, jak se váš e-shop zobrazuje na displejích smartpohnů, jak na nich vypadá objednávkový proces a jaká je použitelnost jednotlivých platebních metod. Když co nejvíce ulehčíte nakupování přes telefony, jsou to pro váš e-shop cenné body navíc.
Jakkoli může být nízký počet objednávek a klesající konverzní poměr celkem depresivní, zkuste to vzít z té pozitivní stránky. Možná budete mít konečně čas vyzkoušet něco, co jste už delší dobu odkládali. Na sociální sítě můžete vymyslet soutěž o některý z vašich produktů a zviditelnit se. Případně zkuste navázat spolupráci s relevantním influencerem a zorganizovat společný giveaway vašich produktů. Po dobu letního „objednávkového“ útlumu si snáze najdete čas na to, co jste už možná delší dobu odkládali.
Lidé milují výprodeje, a to prakticky v každém ročním období. Letní výprodeje ale mají svoje kouzlo v tom, že lidé často koupí zboží, které by jinak nekoupili. Před vysněnou dovolenou si chtějí mnozí udělat radost výprodejové ceny mohou k nákupu neobyčejně lehko motivovat.
Letní výprodeje můžete samozřejmě pojímat různě, v závislosti na vašem sortimentu. Zatímco některým obchodníkům se vyplatí soustředit se na výprodeje těsně před letní sezónou, jiní zase ocení, když se jim koncem léta podaří uvolnit sklad pro podzimní či rovnou předvánoční zásoby.
Letní útlum v e-shopu vám může přijít celkem vhod, zejména když se také chystáte na dovolenou. V případě, že se o e-shop staráte ve více lidech, naplánujte si dovolené tak, aby byl vždy někdo k dispozici. Ani během okurkové sezóny byste neměli e-shop nechat napospas osudu, ať už s ohledem na stávající nebo nové zákazníky. V případě, že provoz e-shopu závisí jen na vás, nezapomeňte na důkladnou přípravu a dostatečně jasné informování. Pro úplnost jen dodejme, že máme i článek o přípravě e-shopu na dovolenkový režim.
Napsat komentář