Řešíte, jak připravit PPC kampaně na dovolenou?  To děláte správně. V Shoptetu jsem totiž loni otestovala odjezd od kampaní a od internetů příliš „na lehko“. Výsledky testu byly poučné, a tak jsem se o ně rozhodla podělit.

Kupujeme zkušenost

V mém případě byly kamenem úrazu povolené denní limity v kampaních. Možná si říkáte: Proč takhle riskovat? Pokud máte prostor se kampaním věnovat, má to podle mě hlavně 2 výhody:

  • Využijete všechny náboje, které máte k dispozici.
  • Volnější rozpočty si dobře rozumí s optimalizátory konverzí.

Když ale nemáte prostor se kampaním věnovat, hrozí, že vystřílíte i náboje, které nemáte. Mně se to povedlo o nepříjemných 20 %. Přečerpaný rozpočet však nemusí být jediná nepříjemnost, která hrozí. Napadá mě víc katastrofických scénářů, jako například:

  • Kampaně se přestanou vyplácet a cena konverze převýší získaný obrat. Zkrátka vyroste PNO.
  • Zhoršení pozice inzerátů a ruku v ruce s tím pokles výkonu, například objednávek.
  • Zobrazování inzerátů na nerelevantní klíčová slova a přivádění nerelevantních návštěvníků.
  • Nekvalitní návštěvnost z Click Bait webů nebo dokonce roboti, kteří nejspípš tvoří až 58 % internetového trafficu.

Jak se pojistit?

Ideální je, když jedete na dovolenou mimo sezonu. Nemyslím mimo dovolenkovou sezonu, ale mimo nejdůležitější období ve vašem oboru. Taky je potřeba mít dostatek času a všechno naplánovat. Co tedy řešit?

1. Baby sitting– Mít někoho, kdo bude na příjmu a může v případě potřeby pomoci.

2. Dát si pohov – Nezapracovávat před odjezdem radikální změny a nespouštět větší testy. Vím, zní to samozřejmě. Ale když AdWords přijde s ETA inzeráty, je těžké se udržet a neozkoušet je hned.

3. Rozpočty – Nastavit si přesné (nebo aspoň přibližné) denní limity kampaní je větší jistota. Pokud můžete, bude lepší řešit to s předstihem a mít možnost výkon sledovat. Například zmiňované optimalizátory konverzí z mé zkušenosti reagují na změny rozpočtu vážně negativně.

4. Vylučovat – Ošetřit vylučující klíčová slova, aby se inzeráty nespouštěly na nevhodné dotazy

5. A vylučovat – Vyloučit i nežádoucí umístění v obsahové síti. TIP: Pokud chcete jednoduše vyloučit veškeré zobrazování reklam v mobilních aplikacích, přidejte mezi Vylučující umístění odkaz adsenseformobileapps.com.

6. Automatická pravidla – Já využívám automatická pravidla pro emailové notifikace a úpravy nabídek za proklik.

V případě automatických změn nabídek jsem radši snížila frekvenci bidování a výši změny nabídek. V běžném režimu změny totiž přece jen kontroluji.

S ostatními pravidly si nejsem jistá v kramflecích a obávám se, že by proto mohly napáchat víc škody než užitku. Možností je spousta a AdWords dokonce nabízí příklady využití.

Jak se dají automatická pravidla ještě využít?

  • Měnit denní rozpočet pro kampaně
  • Pozastavit nebo aktivovat kampaně, klíčová slova i reklamy
  • Měnit nabídky za proklik

7. Reportovací skripty – Skriptování není moje parketa, ale naštěstí je spousta připravených skriptů dostupných k použití. Hledala jsem skript pro AdWords, který:

  • by mně a mému zástupu reportoval výsledky na denní bázi
  • by nás upozornil na výkyvy v čerpání rozpočtu
  • není třeba upravovat

Které skripty jsem testovala?

Account anomaly detector

Tenhle skript od Google AdWords upozorňuje, když se účet odchyluje od historických dat. Vyhodnocování je sofistikované. V spreadsheetu definujete, s jakým obdobím chcete data porovnat. Když nastavíte pohled 26 týdnů zpět a skript běží například v úterý, porovná data s 26 předchozími úterky. Sledované období by mělo být nejlépe stabilní. Emailová notifikace je jednoduchá a výstižná, ale nepovedlo se mi vybalancovat pohled na data a povolené odchylky. Reporty pro mi tím pádem nebyly moc užitečné a skript nevyužiji.

PPC skript

Account summary report

I tento skript je od Google AdWords a odesílá krásný formátovaný email se srovnáním metrik za dva předchozí dny a ještě týden nazpátek. Díky zvýrazněným procentuálním změnám je možné pohledem ověřit změny a výkon. Tenhle email mě zatím baví a poskytuje mi rychlý přehled, takže si ho nechávám zasílat.

PPC skript

Budget vs Spend report

Tohle je můj vítěz. Jde o „hybridní“ skript, který jde použít pro běžné i správcovské MCC účty. Skript má pro mě několik výhod:

  • Je jednoduchý z pohledu nastavení i reportovaných informací. Pro nastavení na úrovni účtu stačí do skriptu vyplnit email a rozpočet na měsíc. Do emailu přijde jednoduchý report s výsledky za aktuální měsíc, za předchozí den a čerpání rozpočtu vůči nastavenému budgetu.
  • Pomocí štítků se dají reportovat jen určité kampaně. Štítky, podle kterých se vygeneruje report, lze jednoduše nastavit na úrovni spreadsheetu.

Nevýhoda je, že porovnáváte data s aktuálním měsícem, takže by to určitě neměl být jediný pohled na data. Kampaně, které řeším, jsou ale v rámci měsíce konzistentní a chci, aby takové zůstaly. Pro tyhle účely je to dostatečné.

PPC report

TIP: K nasazování skriptů Google AdWords se hodně dozvíte v oficiální nápovědě nebo třeba od Jakuba Kašparů, který o skriptech píše i školí.

 

Cicero prý říkal, že každý člověk dělá chyby, ale jen hlupák u nich zůstává. Povedlo se vám taky koupit zkušenost, nebo máte nějaké další vychytávky, jak odjet na dovolenou v klidu? Podělte se!

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz