Jan Kvasnička: Snažte se být na svůj úspěch připraveni

()

Úspěšní podnikatelé vědí, jak důležitou roli hraje UX designer a CRO specialista v jejich online byznysu. Jan Kvasnička nevyniká jenom tím, že zvládá obě tyhle role. Najímají si ho ti nejambicióznější podnikatelé a výsledky má opravdu úžasné. Občas se mu stane, že prodejní čísla  vystoupají tak prudce, že jeho klienti přestávají stíhat.

Jan Kvasnička-3

Honza Kvasnička v rozhovoru pro Shoptet prozrazuje, jak nejlíp využít šablony, nebo jak zvýšit návštěvnost e-shopů a jejich konverze.

Podle čeho si mají obchodníci vybírat šablonové řešení?

Nejdřív by se měli zamyslet nad tím, kde uchovávají svá data o skladu i zákaznících, a jak funguje jejich byznys na pozadí. K tomu už většinou využívají nějaké systémy a nástroje. Ať už účetní nebo jiné. Podobných nástrojů dnes existuje na výběr spousta a je důležité myslet na to, abychom si šablonové řešení vybrali správně. Přecházet například na jiný účetní systém kvůli e-shopovému řešení není úplně levná cesta. Nově začínající e-shopaři mají tuhle volbu jednodušší, protože je nesvazuje žádným systém.

Na co dalšího by se měli zaměřit?

Dál je potřeba brát v potaz jednotlivé moduly a možnosti šablonového řešení. Díváme se například na rychlost načtení e-shopu –  to je jeden z nejdůležitějších signálů pro Google. Dokáže ovlivnit pozice ve vyhledávání, a hlavně návštěvníci nechtějí čekat. Má to tedy přímý vliv na konverze. Pak se díváme, jaká nastavení v rámci SEO nám krabicové řešení umožní. Tohle je hodně důležité, protože pokud má dané řešení problémy v rámci SEO, tak kupujete Ferarri bez motoru, a nejspíš moc daleko nedojedete. Správný pohled na SEO dokáže váš byznys posunout hodně kupředu a doporučuji tuto kontrolu nepodceňovat. Ideálně mějte k ruce šikovného SEO specialistu, který s vámi jednotlivé části projde.

Na co by si měli lidé dát pozor při výběru šablonového řešení?

Noví e-shopaři si bohužel hodně často vybírají řešení podle vzhledu, protože si myslí, že pěkná grafika je to, co jim vydělá peníze, nebo co jim pomůže se odlišit. Měli by ale pohlížet hlavně na funkčnost a na to, jaké možnosti jim řešení nabízí. Například napojení na systémy třetích stran – co všechno si můžou sami nastavit, jak moc můžou zasahovat do kódu, jestli budou mít přístup k aktualizacím a další důležité faktory pro úspěch e-shopu.

Jaké další chyby podnikatelé obvykle dělají?

Dál hodně často řeší cenu, což je pochopitelné. Ale měli by nad ní uvažovat ve smyslu, co jim které řešení za danou cenu přinese. Tady mám pěkný příklad klienta, který využíval nižší verzi šablonového řešení e-shopu a tu vyšší nechtěl využívat jenom proto, že je o 400 Kč měsíčně dražší. Vůbec nebral v potaz, co mu může přinést. Po přechodu na vyšší verzi začal během pár měsíců vydělávat mnohem víc, skoro dvojnásobek, jelikož si otevřel nové možnosti hlavně v rámci SEO a zbožových vyhledávačů. To jsou ty vlivy, které si kolikrát začínající e-shopaři neuvědomují, a připravují se tak o peníze kvůli ušetřeným 400 Kč měsíčně.

Co byste tedy začínajícím e-shopařům v tomhle ohledu doporučil?

Pokud si vybíráte šablonové řešení, mějte k ruce někoho zkušenějšího, kdo vám v tom pomůže. Přechod na jiné řešení je kolikrát hodně zdlouhavý proces a je spojen s velkými problémy. Tím nejčastějším je jiná struktura URL adres, kdy hrozí velké propady v rámci SEO.

UX designer Honza Kvasnička na poradě v Shoptetu.

Je opravdu možné, že může e-shop takhle rychle vyrůst? Jsou s tím spojené nějaké problémy?

Dvakrát ano. Mám pěkný příklad jednoho klienta, který ale není na šablonovém řešení. Prodává designové produkty, které jsou dost unikátní. Spolupráci jsme začali loni v lednu, kdy měl 90 objednávek za měsíc. Udělali jsme opravdu hodně úprav e-shopu a hlavně se do spolupráce zapojila nová slečna na PPC, která to celkově dost pozvedla. V září už jsme byli na víc než 1 200 objednávkách za měsíc a 14. prosince nám oznámil, že jede na dovolenou, že má skoro celý sklad vyprodaný, a další objednávka produktů už nestihne dojít.

Jak hodnotíte takovýhle růst? Jaké může mít plusy a mínusy?

Byl to krásný výsledek a velký úspěch, ale nesl s sebou i problémy. Majitel byl v pozici, kdy jezdil po design marketech, výstavách a pečlivě si vybíral, které produkty tam chce mít. Na Vánoce to bral tak, že toho bylo hodně, a všechno se pak zase vrátí do normálu. On se bude moct vrátit ze skladu ke své práci, kterou tak miloval. Ale opak byl pravdou a jeho růst byl až moc rychlý, díky čemuž se spousta věcí lepila, jak přišla.

Co byl ten největší problém?

V tu chvíli neměl nastavené skoro žádné procesy, chyběli mu lidé a zaměstnanci dělali všechno možné. Nebyly rozdělené zodpovědnosti, což vedlo k tomu, že se některé věci nedělaly vůbec, a přicházely další problémy. Nakonec se stoply PPC a dělal se pořádek uvnitř firmy, což růst hodně zpomalilo. Je hodně důležité dávat pozor, jakým způsobem rostete, jestli řídíte své firemní procesy a víte, kam směřujete. Snažte se být na svůj úspěch připraveni.

V čem si myslíte, že je Shoptet oproti konkurenci napřed?

Shoptet má jednu obrovskou výhodu, kterou ale někteří vnímají právě jako tu největší nevýhodu. Tou jsou individuální úpravy v rámci designu. U Shoptetu bohužel nemáte tolik možností, jak se od konkurence odlišit, a máte možnost výběru jen z několika šablon. U konkurence si můžete kolikrát nechat nasadit vlastní šablonu na krabici. Na druhou stranu máte u Shoptetu ihned přístup k jakékoliv aktualizaci a novince, kterou vypustí ven, což je obrovská výhoda, protože se vy sami posouváte kupředu. Vaše e-shopové řešení roste a tím i vaše možnosti, jak s e-shopem pracovat. Je to znát i na jejich šablonách, které jsou hodně propracované. Navíc dál makáte na vývoji – ať je to našeptávač vyhledávání, optimalizace objednávkového procesu, responzivita a další.

Jak hodnotíte funkce?

S těmi je Shoptet, stejně jako s možnostmi nastavení, oproti konkurenci hodně napřed. Je to dané právě tímhle způsobem vývoje, kdy firmu nezdržují individuální úpravy, ale zaměřuje se na růst celého systému. Důležité mi přijde i to, že vývoj dalších funkcí aktivně probírají se svými zákazníky ve speciální Facebook skupině. Tady mají e-shopaři možnost přímo zasahovat do toho, co se bude zpracovávat a co ne.

Od jaké velikosti a jakého rozpočtu je pro e-shopaře vhodný Shoptet?

To je hodně zajímavá otázka. Můj největší klient na Shoptetu má měsíční obrat okolo 7-10 milionů, což je opravdu hodně. Ale pořád pro něj nedává smysl, aby přešel z šablonového řešení na individuální. V jeho případě je to práce na rok a půl při nákladech na realizaci okolo 2 milionů a víc. Navíc by to znamenalo hodně změn a on se teď soustředí spíš na to, aby svou firmu připravil na ještě větší růst. Až pak se společně vrhneme na nový návrh e-shopu na míru.

V jakých případech doporučujete svým klientům řešení od Shoptetu?

Pokud za mnou aktuálně někdo přijde s tím, že má na e-shop 300 tisíc, tak mu automaticky doporučuji Shoptet. Zkusíme si to porovnat. Do tvorby středního e-shopu na míru investujete většinou kolem 150-250 tisíc. Shoptet vás vyjde na 1 500 Kč měsíčně = 18 000 Kč za rok + investujete okolo 20 tisíc na úpravy na míru, které si na něm můžete nechat udělat. Zbytek už máte na práce, které byznys můžou mnohem víc posunout dopředu, jako je marketingová strategie, poznání zákazníka, PPC, e-mail marketing, optimalizace zbožových vyhledávačů a další. Ono samotný e-shop za 250 tisíc ještě neznamená, že se vám byznys rozjede, a musíte mít finance bokem na samotné rozhýbání e-shopu. V posledním půlroce jsme takhle realizovali dva e-shopy na Shoptetu v těchto cenových možnostech a u obou jsme teď na obratu 1 milion a víc za měsíc. Oba majitelé velice schopně vedou investování do jednotlivých částí a byznys jim krásně roste.

Kvasnicka_foto

Kdy poznám, že jsem Shoptet přerostl, takže je třeba se porozhlédnout po individuálním řešení?

Je to hodně podobný stav, o kterém jsme si říkali před chvilkou, kdy největší klient na Shoptetu ještě nejde pryč, protože si k tomu ještě nepřipravil všechno potřebné. Ten stav určitě poznáte. Konkurence vám začne utíkat díky nějaké speciální funkci nebo vlastnosti, kterou na Shoptetu nemůžete mít. Případně bude líp pracovat se zákazníkem, napojením na složitější systémy, personalizací a dalšími možnostmi.

Co doporučujete před přechodem na e-shop na míru?

Určitě zvažit všechny následky. Navíc je tu spousta věcí, které by měl mít e-shopař připravené. Doporučuji se zaměřit na procesy, sklad a proces balení produktů, objednávky produktů, získávání zpětné vazby, optimalizaci jednotlivých marketingových kanálů, CRM a další prvky, které by měl mít člověk vyladěné, než se rozhodne pro odchod pryč.

Už jste měl klienta, se kterým jste přecházel ze šablonového řešení na individuální?

Ano, několik. Hlavním důvodem bylo, že si správně nevybrali krabicové řešení a nedokázali správně zpracovat základní prvky v rámci SEO, tedy správné URL adresy, filtraci, virtuální kategorie a další, a při jejich velikosti už nedávalo smysl přejít na jinou krabici. Dalším důvodem byla nedostatečná možnost práce s obsahem a jeho provázanost.

Ve 2. části rozhovoru najdete rady, na co se zaměřit při výběru šablon. Nebo jakých chyb se máte vyvarovat.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Petr napsal:

    Musím se přiznat, že mám shoptet docela rád, nelíbí se mi však na něm hned několik věcí. Propagují jen pozitiva. Když někdo na něco zareaguje a je to špatné, hned to mažou, to mi přijde neprofesionální.

    Trochu nechápu ten článek např 1 500,- za měsíc? No jistě, ale bez DPH se značným omezením např: 5000 produktů aj (Pokud nejste plátci musíte připočíst ještě daň). Ty úpravy na míru 20 000,- mi taky nepřijde reálné, možná pro ty co si nechají udělat automatické stahování feedu produktů od dodavatele a nic víc, protože shoptet si za to vezme od 10 000,- což je za mě dost vysoká cena.
    Co se týče balíkových řešení, nemyslím si, že pro střední firmy je to dobré řešení, protože střední firmy již používají informační systém, kde vše chtějí ovládat přes něj, to shoptet nenabízí. Mají propojení s Pohodou, což od E1 se ji říká informační systém, ale řešení je staré, Pohoda již má rozhraní pro automatickou synchronizaci dat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů