Google Consent Mode v2 a konec cookies třetích stran. Co znamenají pro váš e-shop? 

()

V první polovině roku 2024 nás čekají dvě změny týkající se cookies – příchod Google Consent Mode v2 a konec podpory cookies třetích stran v Google Chrome. Pomůžeme vám se v tématu zorientovat a ukážeme, jak se na změny připravuje Shoptet i marketingové platformy. 

Google Consent Mode v2 

Od 1. března 2024 začne Google ve svých službách, jako jsou Google Analytics 4, Google Ads a další, vyžadovat předávání nových údajů v rámci cookie lišty, což bude zajištěno implementací nové funkce Consent Mode v2. Tato změna je nutná, aby služby Google byly nadále v souladu s předpisy regulujícími zpracování osobních údajů v oblasti digitálního marketingu. 

Jaký je rozdíl mezi cookie lištou a Consent Mode? 

Cookie lišta umožňuje uživateli schválit nebo zamítnout souhlasy s ukládáním souborů cookie do prohlížeče. Google Consent Mode je nástroj, který na pozadí předává uživatelské rozhodnutí do jednotlivých služeb provozovaných Googlem.  

Co se mění? 

Google nyní přichází s novou verzí této služby, kterou je nutné implementovat, pokud chcete nadále využívat data z cookies pro remarketing nebo zpřesňovat data pomocí rozšířených konverzí.  

Google přidal povinnost zasílat dva typy nových souhlasů konkrétně AD_USER_DATA a AD_PERSONALIZATION. 

AD_PERSONALIZATION = souhlas s cílením personalizovaných reklam. 

AD_USER_DATA = souhlas s poskytnutím uživatelských dat nástrojům Google. 

Všechny technické aspekty jsme v Shoptetu zapracovali, a to tak, že nové souhlasy budou vzhledem ke své povaze a účelu v rámci cookie lišty součástí Profilujícího (marketingového) souhlasu. Nic tedy nemusíte nově nastavovat nebo upravovat. Změna se nijak nedotkne vzhledu cookie lišty, a tak se nemusíte bát potíží, pokud máte lištu upravenou na míru.

Jak poznám, že mám vše v pořádku implementováno?

Pro ověření správné implementace je potřeba přejít do nástroje GA4, kde v levém dolním rohu kliknete na nastavení (ozubené kolečko). Zde klikněte na „Datové streamy“ a vyberte svůj datový stream. Po otevření datového streamu je zde část nastavení souhlasu, kde můžete najít informaci, že je vše v pořádku, nebo naopak informaci, že měření souhlasů není implementováno.

Správné nastavení bude vypadat takto:

Pokud nastavení není v pořádku, objeví se informace o chybě:

Co musím udělat já? 

Z vaší strany doporučujeme kontrolu dokumentu cookie policy, na který je odkazováno v rámci textu v cookie liště, a sem přidat informaci, že souhlasem s Profilujícími (marketingovými) cookies dávají uživatelé právo využít i nový typ dat popsaný výše.

Co dalšího nás v rámci cookies čeká? 

V roce 2024 také dojde k další větší změně, která ovlivní získávání dat – konec cookies třetích stran v Google Chrome.  

Cookies třetích stran se ukládají mimo doménu, na které se nachází, oproti tomu cookies prvních stran se ukládají přímo na doméně webu, na kterém se uživatel nachází. Marketingově se využívají právě cookies třetích stran – je díky nim možné cílit na konkrétního uživatele personalizovanou reklamou. 

Právě tyto soubory cookies ale Google Chrome, který zastupuje většinu trhu, v roce 2024 přestane ukládat. Ostatní prohlížeče jako Safari nebo Mozilla už tyto soubory neukládají delší dobu. Google Chrome od ledna blokaci cookies zatím testuje na 1 % náhodně vybraných uživatelů.  

Většina marketingových platforem se na konec cookies třetích stran připravuje tak, že požadují předávání šifrovaných dat o uživateli. Můžete se setkat například s těmito implementacemi: 

Google Ads – Rozšířené konverze 

Rozšířené konverze Google fungují tak, že v případě jejich aktivace dojde na dokončené objednávce k zaslání šifrovaných informací (například e-mail, telefon) o zákazníkovi do Googlu, kde pomáhají zpřesnit informace, zda zákazník před vytvořením objednávky prošel přes reklamní služby Googlu. 

Podívejte se, jak se rozšířené konverze Google nastavují v Shoptetu.

Facebook Conversions API 

Řešení od Facebooku kombinuje více způsobů, jak získat co nejvíce údajů o uživateli. Po aktivaci dochází k zasílání dat nejen ze strany kódu vloženého do webu, ale i ze strany serveru. Toto řešení je komplexní a zahrnuje více metod, jak identifikovat, kdo se na webu pohybuje a zda předtím viděl reklamu na Facebooku.  

Seznam retargeting – rozšířená identifikace 

Seznam v rámci své platformy nabízí možnost zlepšit identifikaci uživatele na základě zasílání šifrované IP adresy do Seznam platformy, kde pomůže ke zpřesnění vyhodnocení a cílení reklamy. Tuto funkci si můžete aktivovat dle nápovědy

Pro zajištění nejlepšího dosahu doporučujeme také aktivovat Přihlášení přes Seznam, který pomůže s počtem přihlášených uživatelů a tím i s počtem takto identifikovaných uživatelů. Jak funkci nastavit, najdete také v naší nápovědě

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Michal V. napsal:

    Dobrý den,
    děkuji za článek. Chápu správně, že pokud používám přímo značky Google – nemusím defacto nic měnit. Google si to „vyhodnotí sám“na základě souhlas/nesouhlasu v datové vrstvě webu ne?
    Pokud však používám Google tag manager – musím tam nastavit propojení s těmi údaji o souhlasu/nesouhlasu – co je v datové vrstvě ne?

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Michale,
      pokud používáte integrované měření, doporučujeme pouze kontrolu cookie policy. Pokud používáte, GTM tak tam informaci o souhlasech také posíláme, ale doporučujeme udělat kontrolu, zda se berou v úvahu.
      Za Shoptet tým, Tereza

  2. Vladimír napsal:

    Dobrý den,

    děkuji za článek.

    Tato funkce je již implementována? Mně to totiž v Google ADS stále hlasí, že neposkytuji signály signály EHP.

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Vladimíre,
      jsme rádi, že se Vám článek líbil. Ano, funkce už je v tuto chvíli v Shoptetu implementovaná.
      Za Shoptet tým, Tereza

  3. Jan napsal:

    Dobrý den, je tedy takto Cookie lišta ok?
    Díky Jan

    Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Souhlasem s Profilujícími (marketingovými) cookies dáváte právo využít i nový typ dat. Podmínky ochrany osobních údajů zde >>

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Jane,
      ten „nový typ dat“ je nutné konkrétněji popsat dle znění v článku – AD_PERSONALIZATION = souhlas s cílením personalizovaných reklam, AD_USER_DATA = souhlas s poskytnutím uživatelských dat. Není nutné tuto informaci psát přímo do textu cookie lišty, stačí do dokumentu, na který odkazujete na konci textu (viz obrázek).

      Jak jsem už ale psala v komentáři níže – každý e-shop může využívat jiné kódy externích služeb sbírající jiné typy dat, které je nutné v dokumentu popsat, a tak je ideální konkrétní znění konzultovat s s právníkem.
      Za Shoptet tým, Tereza

  4. Lucie napsal:

    Dobrý den,
    Děkuji za článek. Jenom by mě ještě zajímalo, zda budete aktualizovat i Vaše univerzální obchodní podmínky – https://www.shoptet.cz/univerzalni-obchodni-podminky-pro-eshop/, případně kdy?
    Nebo je vložení věty z článku čistě v mé režii.

    Děkuji

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Lucie,
      vložení věty je na Vás, neexistuje univerzální znění, které bychom mohli z naší strany e-shopařům nabídnout plošně. Je to hlavně z toho důvodu, že každý e-shop může využívat jiné kódy externích služeb sbírající různé typy dat, které je nutné v dokumentu popsat. Pokud je to možné, konzultujte znění s právníkem.
      Za Shoptet tým, Tereza

  5. Elisabeth napsal:

    Dobrý den,

    vzhledem k tomu, že defoultně mi nejde nastavit opt-in, chci se zeptat, až dostanu pokutu jde to za vámi? nebo jak tuto situaci potom já jakožto váš zákazník mám řešit? Situace je taková, že právník usoudil, že cookie lišta od vás je zcela mimo rámec DMA a tudíž je velký potenciál, že pokutu UOOU vystaví. Lišta dle práva neumožňuje dobrovolně určit co vše chce návštěvník poskytnout a nemá to být bezprostředně po prokliku. Chci li to mít tak, jak mi to zákon nařizuje co tedy musím udělat? Mám možnost nasadit do vašeho řešení napřiíklad cookie lištu?

    děkuji za odpověď

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Elisabeth,
      pokud chcete na základě doporučení Vašeho právníka nasadit vlastní cookie řešení nebo řešení třetí strany (např. CookieBot), je to určitě možné.
      za Shoptet tým, Tereza

  6. Mitchi napsal:

    Zdravím, no zjevně to tedy nefunguje? Máme web mamamood.cz a mamamood.sk i když dám v liště všechno vypnout normálně mě GA4 měří.
    Je tedy potřeba něco udělat? Třeba v GTM povolit nějaké ty souhlasy?

    díky

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Mitchi,
      Consent mode je založen právě na tom. že některé obecné údaje se měří i pokud cookies zákazník zamítne. Kódy marketingových nástrojů se tak pouští v omezené podobě. Až po souhlasu zákazníka si kódy sbírají všechny data. Více informací lze nalézt zde: https://support.google.com/google-ads/answer/10000067?hl=en .
      Za Shoptet tým, Tereza

      1. Mitchi napsal:

        Díky za info a jak tedy ověřím signály souhlasu ( v nastavení souhlasu) v Google analytics?

        1. Tereza Trajboldová napsal:

          Tuto informaci najdete v článku včetně ukázek, jak vypadá správné a špatné nastavení :) Za Shoptet tým, Tereza

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů