Vybrat správný produkt pro nový e-shop není úplně jednoduché. Co prodávat vás vždycky nenapadne ve spánku nebo rozsvícením žárovky, jako u animovaných hrdinů. Takový produkt musí mít na trhu potenciál a zároveň by vás měl bavit. Existuje víc strategií, jak ho najít, ale žádná nejde označit za tu nejlepší. Záleží prostě na tom, co komu sedne.
Hodně oblíbené bývají ruční výrobky. Jejich konkurenční výhoda spočívá v originalitě. Jednodušší to budete mít s produkty jako jsou šperky, oblečení nebo dekorace. Naopak na byrokracii naráží výrobky pro děti nebo například mýdla. Zde vám může pomoci například náš článek Certifikace kosmetiky: velký průvodce pro začínající výrobce.
Kdo se nenechá odradit a tyhle překážky překoná, může z toho těžit. Výbornou inspirací je příběh Lenky z MiaBella.cz, která prodává vlastní retro módu. K módě se Lenka dostala z automobilového průmyslu.
Jak vidíte – kde je vůle, tam je i cesta. Inspirovat se můžete v článku Jak si začít vydělávat svým koníčkem online.
Zajímavou výhodu získává e-shopař, jehož zboží má kompaktní velikost, slušnou marži, je trvanlivé a navíc ho zákazníci používají opakovaně. Tuhle strategii zmiňuje v Mladém Podnikateli marketingový konzultant pro e-shopy, Jakub Hladký. Skvělý sortiment z hlediska parametrů nabízí e-shop Chytrasnidane.cz. Zdravé koktejly s rychlou přípravou navíc řeší problém s nedostatkem času, který může přivést na scestí i skalní stoupence fitness.
Když se nechcete omezovat parametry sortimentu, ale zároveň nemáte k dispozici větší sklad, pomůže dropshipping. Výběr sortimentu je nutné promyslet i v tomhle případě, ale velkou výhodou jsou minimální investice a možnost soustředit se jen na určitě oblasti prodeje.
Jakou výhodu má vášnivý rybář nebo fanoušek zdravé stravy? Petra Větrovská v našem rozhovoru prozrazuje, že právě specializace může být vaší konkurenční výhodou před obchody jako je Alza nebo Mall.
Například Jiří Tobiáš rozjel specializovaný e-shop Hockey4You.cz. Svěřil se nám, že jeho snem bylo skloubit zálibu s prací, a výsledkem je projekt, ze kterého vyzařuje velký zápal a navíc má svou cílovou skupinu.
Někdy není nutné chodit pro inspiraci daleko. Nachází se přímo v našich životech. A to často ve chvílích, kdy se potýkáme s malými i velkými problémy, jako jsou ztracené ponožky, přeplněná e-mailová schránka nebo únava.
E-shop Mapyourdreams.cz například přišel s mapou, která pomáhá udržet motivaci. Podle U. S. News ztroskotá 80 % novoročních předsevzetí, takže je jasné, že tahle pomůcka najde své uplatnění.
Většinu úspěšných e-shopařů spojuje to, že si plní své sny, a dělají věci, které je baví. Ať už svůj produkt volí podle té či oné strategie, mělo by jít ideálně o obor, který v nich vzbuzuje vášně. To je totiž „esencí každého podnikání“, jak říká Tomáš Netopil z e-shopu Počítárna. Tomáš Počítárnu založil spolu se dvěma kamarády a ne náhodou si jako obor zvolili svou srdeční záležitost, tedy IT.
https://trends.google.com/trends/
Tahle služba měla původně sloužit pro novináře, ujala se ale i mezi marketéry. Nástroj vychází z hledaných frází na Google a umožňuje sledovat vývoj trhu, trendy nebo zájem o konkurenční brand. Hledané fráze tu můžete porovnávat mezi sebou, sledovat sezónnost, vývoj v čase, nebo porovnávat místní rozdíly. V reportech nenajdete přesné počty hledání, ale poměr k času a místu dotazu na stupnici od 1 do 100.
Pro další statistiky hledanosti můžete využít i plánovač klíčových slov, který je součástí PPC systému Google AdWords.
https://search.seznam.cz/stats/
Vývoj hledaných frází reportuje i Seznam.cz. Na něm získáte statistiky z vyhledávání na Seznamu, ale i na srovnávači Zboží.cz. Výsledky nástroj neudává jako skóre, ale jednoduše v počtech hledání. Návrhy dalších hledaných frází a další statistiky je možné opět najít v nástroji pro návrh klíčových slov, který je součástí PPC systému Sklik.
Rozjezdu nového e-shopu by měl předcházet průzkum konkurence. Šikovným nástrojem je Marketing Miner, který má využití v SEO, PPC, linkbuildingu, průzkumu trhu, ale přesahuje i do dalších oblastí. Umí vytvářet geniální reporty, například:
Níž jsou odkazy na poněkud nebezpečná místa. Najdete v nich inspirace jako hub po dešti, má to ovšem své „ale“. Ostražitost je opravdu nezbytná, protože je poměrně snadné se v té záplavě všeho ztratit a překročit vágní hranici, za kterou se těší madam prokrastinace.
Výběr sortimentu je jen začátek cesty, ke které jsme připravili průvodce MůjPrvníEshop.cz. Ten v 17 krocích odkrývá všechno důležité od A do Z. Pokud jste úplní začátečníci, navštivte naši Shoptet Školku.
Pokud se vám nechce vymýšlet, co prodávat, a rádi byste se vyhnuli budování e-shopu od samotného začátku, nabízí se možnost koupit již zaběhnutý e-shop. To je totiž relativně velmi snadná cesta, jak začít obchodovat na internetu. Budete díky tomu moci přeskočit přípravné fáze obchodu, vymýšlení sortimentu, zařizování domény, vyjednávání s dodavateli, budování zákaznické základny nebo pozice ve vyhledávačích. Tohle všechno totiž při koupi už rozjetého e-shopu získáte.
Zajímavá myšlenka? Tak mrkněte na Eshopiste.cz, kde najdete řadu obchodů, co by Vám mohli říkat „Pane“. Stejně tak tam můžete svůj e-shop přidat a sehnat si pro svůj byznys investora.
Napsat komentář