Začít podnikat je dnes jednodušší než kdy dřív. Stačí mít nápad a odvahu začít. Za pár dní máte hotový e-shop a můžete prodávat. Klidně i v teplákách. Takzvané podnikání z domova je často prvním krokem k prosperující firmě. Spousta úspěšných podnikatelů začínala doma při práci, studiu nebo na mateřské. Jestli vás láká rozjet vlastní byznys, poradíme vám, jak začít a v čem podnikat z domova.
Ideální je, když budete podnikat v tom, co vám jde, o čem hodně víte a co vás baví. Když z vás totiž čiší nadšení, promítne se i do vašich výrobků či služeb a zákazníci to poznají. Pouštět se do něčeho, co je pro váš španělská vesnice, obvykle není dobrá volba.
Nejdřív si proto odpovězte na otázku, v čem jste dobří. Děláte ty nejlepší marmelády pod sluncem? Vyrábíte voňavá přírodní mýdla? Vyznáte se ve sportu a dokážete lidem pomoci vybrat kolečkové brusle či tenisovou raketu? Anebo vám na trhu chybí něco, co jste schopni vyrobit nebo sehnat za dobrou cenu? Pronájem e-shopu je jednou z nejsnazších cest, jak se pustit do vlastního podnikání a ověřit si, že váš nápad najde svoje zákazníky.
„Během rizikového těhotenství jsem si krátila volný čas šitím. Až když jsem zůstala sama s malými dětmi, rozhodla jsem se podnikat. Byla jsem v podstatě nezaměstnatelná. V podnikání jsem viděla jedinou cestu z této životní situace,“ líčí své začátky Petra Plemlová, která vybudovala textilní firmu Unuo a jejíž e-shop běží na Shoptetu. (zdroj: kniha Ženy v e-commerce a rozhovor pro Novinky.cz)
V prvních dvou případech musíte zboží někde skladovat a řešit dopravu k zákazníkovi. U dropshippingu tyhle starosti odpadají. Prodáváte totiž zboží, které zůstává u výrobce nebo velkoobchodu, který ho rovnou doručí zákazníkovi. Nemusíte tedy řešit ani skladování, ani logistiku.
Více tipů k tomu, jak přetavit své hobby v podnikání, najdete v článku Jak si začít vydělávat svým koníčkem online.
Než dáte výpověď v práci a naplno se vrhnete do vlastního podnikání, udělejte si průzkum trhu a nabídněte své produkty zákazníkům. A tím myslíme skutečně cizí lidem, ne rodině a kamarádům, kteří vaše paštiky nebo šperky chválí všude, kudy chodí. Potřebujete nezaujatý pohled. Skutečnou zpětnou vazbu od lidí, kteří s vámi nemají nic společného.
Například Erika Eliášová z ErikaFashion začala prodávat oblečení na Facebooku. Díky tomu zjistila, jaký je o zboží zájem, a dnes má svůj vlastní e-shop. „Založila jsem si Facebook stránku, která se tehdy neuvěřitelně chytla. Oblečení mi doslova mizelo pod rukama,“ vypráví Erika. (zdroj: kniha Ženy v e-commerce)
Můžete jít i jinou cestou. Zkuste své výrobky prodávat třeba na trzích jako Amálie Koppová a David Balcar z Optimistic Foods (dříve Nemléko). „V květnu 2016 jsme na Náplavce uvedli prvotní produkt. Firmu jsme založili o půl roku později, jakmile jsme vypilovali produkt a byznys plán. Začali jsme s jedním produktem, mandlovým mlékem. Po nějaké době jsme přidali makové mléko a po něm další příchutě,“ vysvětluje Amálie v rozhovoru pro Shoptet Univerzitu (edukativní sekce, kterou najdete v administraci e-shopu).
Nebo si založte testovací e-shop. Nic velkého, stačí pár položek a uvidíte, jak se vám podnikání rozjede. Na Shoptetu si můžete nezávazně vytvořit testovací e-shop na 30 dní zdarma. Osaháte si rozhraní a zjistíte, jak funguje.
Když už víte, v čem podnikat a že je o vaše zboží zájem, přichází na řadu příprava podnikatelského plánu. Budete de facto tvořit svou budoucnost a to je úžasné dobrodružství. Beztak už si ji malujete v hlavě, že? Teď ji jen hodíte na papír, což vám pomůže odladit věci, které by vás na začátku podnikání vůbec nenapadly.
Podnikatelský plán je dokument, který vám pomůže ujasnit si, čeho chcete dosáhnout, kdo jsou vaši zákazníci, jakou zvolíte marketingovou strategii či cenovou politiku. Pomůže vám odhalit příležitosti i překážky, které vás mohou potkat, a poznat konkurenci. Navíc je nezbytný, pokud chcete zažádat o půjčku. Banky a investoři podnikatelský plán vyžadují.
Některé banky mají vzor podnikatelského plánu na webu i s komentáři. Stáhněte si ho a pusťte se do vyplňování.
Pokud vás teď napadlo, že žádný plán nepotřebujete, tak i to je samozřejmě cesta. My vám ji ale nedoporučujeme. Kdo se pustí do podnikání zcela bezhlavě, nemívá vždycky šťastný konec.
K většině podnikatelských činností potřebujete živnostenský list. Existují sice podnikání, u kterých živnost mít nemusíte, pokud ale chcete prodávat zboží online, tyto výjimky se vás netýkají. Pokud si nejste jisti, nejjednodušší je zeptat se přímo na živnostenském úřadě, kde by vám měli ochotně poradit a pomoct s vyřízením základních formalit.
Kompletní rozpis včetně požadavků na odbornou způsobilost najdete v živnostenském zákoně (zákon č. 455/1991 Sb., Zákon o živnostenském podnikání).
Pokud byste vy sami nesplňovali požadavky odborné způsobilosti pro řemeslnou, vázanou nebo koncesovanou živnost, můžete využít odpovědného zástupce.
Martin Kurka, advokát Accace
Společně s vyplněním registračního formuláře na živnostenském úřadě můžete provést i ostatní důležité úkony – registraci k dani z příjmu i oznámení zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Těm se zahájení živnosti hlásí kvůli nutnosti platit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. Z Okresní správy sociálního zabezpečení i ze zdravotní pojišťovny vám v následujících týdnech dorazí dopisy s určenými výšemi záloh a rozpisem, kdy je platit a na jaký účet.
Automaticky Vám bude také jako osobě samostatně výdělečně činné zřízena datová schránka. Datovou schránku jako podnikatel nemůžete zrušit a je aktivní, i když si nepřevezmete přístupové údaje. Zprávy doručené do datové schránky jsou platně doručené i v takovém případě. Datová schránka Vám výrazně usnadní další komunikaci se všemi úřady, proto je vhodné jí věnovat pozornost.
Martin Kurka, advokát Accace
To všechno zařídíte během jedné návštěvy na živnostenském úřadě. Navíc si ještě můžete promyslet, jestli chcete být plátcem DPH, zaregistrovat se k silniční dani (připomínáme, že od roku 2023 se silniční daň nevztahuje na osobní automobily, autobusy a nákladních vozidla do 12 tun) anebo k dani z příjmů za zaměstnance, pokud nějaké v brzké době plánujete. Nic z toho ale zatím není povinné a můžete se přihlásit kdykoli později, nejlépe prostřednictvím datové schránky, jakmile bude potřeba.
Co dělat, když se naskytne příležitost k podnikání ještě na mateřské? Pro tuto situaci platí jednoduchá pravidla. Peněžitou pomoc v mateřství (nebo otcovství) můžete pobírat dál, pokud vykonáváte jinou činnost než tu, ze které čerpáte. Pobíráte-li mateřskou ze zaměstnání, nic nám nebrání založit si živnost, pak o mateřskou nepřijdete.
Jiná situace by nastala, kdybyste pobírali mateřskou jako osoba samostatně výdělečně činná, a zároveň stejnou činnost po dobu mateřské vykonávali. V takovém případě vám mateřská nenáleží, ledaže by činnost za vás vykonával zaměstnanec nebo osoba spolupracující, například někdo z rodiny.
O rodičovský příspěvek se bát nemusíte. Důležitou podmínkou je však zajištění celodenní, osobní a řádné péče o dítě. Pomoci může manžel nebo manželka, prarodiče, chůva nebo školka.
Už na začátku podnikání je dobré popřemýšlet, jestli budete sbírat účtenky a zaplacené faktury a tvořit tak daňovou evidenci, nebo uplatníte paušální výdaje. Nemusíte se rozhodovat hned, ne vždy je jasné, jak vysoké náklady budete v průběhu roku mít.
V případě paušálních výdajů nesčítáte žádné účtenky, ale jednoduše jako výdaj odečtete dané procento z obratu. Procento, které si můžete odečíst, závisí na typu činnosti, kterou děláte. U výroby, která není řemeslo, případně u nákupu a prodeje, je to 60 %. Máte-li reálné („účtenkové“) náklady nižší než 60 %, vyplatí se zvážit paušál, který je v takovém případě výhodnější. I tak je dobré si všechny doklady skladovat, paušály mají od roku 2018 horní limity a tyto představují maximální částku paušálních výdajů, kterou si od zdanitelného základu můžete odečíst.
Z uvedeného přehledu vyplývá, že například u 40% výdajového paušálu si můžete od zdanitelného základu odečíst 40 % paušálních výdajů, maximálně však 800.000 Kč. Celý poměr výdajového paušálu tak můžete uplatnit jen u příjmů do 2.000.000 Kč ročně – u příjmů nad tuto částku můžete odečíst vždy maximálně 800.000 Kč.
Pokud chcete svůj e-shopový business rozjet postupně při vašem zaměstnání, můžete výdajový paušál uplatnit také.
Třetí variantou je režim paušální daně – ta má oproti předchozím 2 možnostem výhodu v tom, že vás bude administrativně zatěžovat úplně nejméně – k režimu paušální daně se jen přihlásíte a pak každý měsíc budete posílat stále stejnou částku, ve které budou již zahrnuty platby na sociální pojištění, zdravotní pojištění i daň z příjmu. Navíc nepodáváte žádné daňové přiznání.
Výše měsíční platby se přitom odvíjí od příjmů v kalendářním roce, a také od povahy činnosti, kterou vykonáváte (dělí se podle toho, jaký výdajový paušál byste mohli uplatnit).
Od typu pásma se pak odvíjí výše paušální daně, a to dle následující tabulky:
Pro vstup a udržení v režimu paušální daně je ale nutné splňovat následující podmínky:
Do režimu paušální daně můžete vstoupit podáním oznámení o vstupu do režimu paušální daně, které musíte podat nejpozději 10. ledna daného roku – pokud ale začínáte podnikání v průběhu roku, postačí podat oznámení do 10 dnů od zahájení samostatné výdělečné činnosti.
Velmi praktické je podání tzv. společného oznámení u správce daně – tímto podáním můžete jedním úkonem vstoupit do režimu paušální daně a oznámit zahájení výdělečné činnosti správci daně, české správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně.
Od samého začátku je dobré ukládat si všechny přijaté a vydané faktury a další dokumenty na jedno místo a ideálně si ještě vést související záznamy a poznámky v excelu. Není nic horšího než těsně před daňovým přiznáním dávat dohromady příjmy a výdaje za celý minulý kalendářní rok.
Doklady je také potřeba skladovat, kdyby je zpětně žádal finanční úřad například v rámci daňové kontroly. U neplátců DPH minimálně 3 roky, jako plátci si musíte doklady uchovávat aspoň 10 let. Pozor na účtenky, které časem vyblednou – ty je důležité si ofotit na klasický papír, nečitelný doklad vám totiž finanční úřad po letech neuzná.
Teď už snad ty zábavnější činnosti! Je na čase vybrat e-shopové řešení a udělat si pečlivou rešerši názvu, který jste pro e-shop vybrali (abyste náhodou někomu nezasáhli do ochranné známky). A pak už jen fotit, přidávat zboží, rozpracovat byznysplán a marketingovou strategii. A spoustu, spoustu dalšího. Tak se bavte!
Článek byl aktualizován ve spolupráci se Shoptet Partnerem, advokátní kanceláří Accace.
Dobrý den, musím vám říct, že tedy super článek. Člověk z něj vyčte spoustu informací. Také se chystám začít provozovat svůj vlastní eshop, ale pořád nejsem odhodlaná s tím prvním krokem.
Fajn článek, jen mu tam chybí celkem důležité věci, které se týkají právních náležitostí, co je potřeba na webu uvádět atd. Třeba obchodní podmínky, reklamační řád aj.
Zdravím, Tomáši. Je to opravdu hodně všeobecný článek. Ohledně dalších, již specifických povinností, týkajících se třeba právě obsahu na webu, určitě brzy napíšeme něco dalšího.
Dobrý den, mohli byste prosím popsat, jak začít podnikat z pozice invalidní důchodkyně? Děkuji Vám.
Dobrý den, Zdeňko,
tuto expertízu bohužel nemáme. Nejsem si jistá, jaká zvýhodnění se Vás budou týkat, případně jak by to mohlo ovlivnit Váš invalidní důchod. Doporučila bych zastavit se na živnostenský úřad ve Vašem městě, kde Vám určitě potřebné informace sdělí. Poté si také ohledně sociálního a zdravotního pojištění zavolat na Okresní správu sociálního zabezpečení a na zdravotní pojišťovnu.
Eva
Dobrý den mám v plánu prodávat věci vlastní výroby jakým je postup sem na mateřské dovolené
Prosím ,jak prodávat přes e-shop frgaly vlastní výroby ?jde to?
Dekuji
Hezký den,
nějaká cesta určitě bude, čeká vás ale určitě spousta kroků k rozjetí vlastí výroby potravin (viz například náš článek https://blog.shoptet.cz/vlastni-vyroba-potravin-1-dil/), ale také balení a tak dále. Doporučuji se poradit s někým, kdo podobně vyrábí a prodává vlastní potravinářské výrobky přes e-shop, takový člověk Vám bude umět poradit nejlépe a hlavně z praxe.
Dobry den.Mam dotaz ohledne drobneho podnikani v oblasti prodej Seconhaus obleceni.Co vsechno potrebuji do zacatku a co vse musi byt na male prodejne k vydavani uctenek nebo jaky davat doklad kupujicim jsem invalidni duchodce a cetl jsem ze se v invalidite da normalne podnikat.Dekuji za odpoved a radu.
Dobrý den, Petře,
obávám se, že na takto komplexní otázku budete hledat odpovědi déle. Ohledně podnikání v invalidním důchodu se budete muset poradit na úřadech. Bude se vás týkat založení živnosti, založení provozovny (a tedy splnění hromady různých podmínek a ohlášek). Účtenky jsou kapitola sama o sobě, sežeňte si účetní nebo daňového poradce, který vám účetnictví pomůže nastavit. Případně se můžete poptat dalších podnikatelů v naší FB skupině Shoptet Poradna.
V článku ani není uvedena možnost, ldyž je člověk běžným zamestmancem za kterého je soc. a zdravotní odváděno zamestnavatelem, a zároveň si eshopem přivydělává na živnost
Dobrý den, Aleno,
děkujeme za tip, budeme na to myslet při průběžné aktualizaci článku.
Hezký den, Tereza z Shoptetu
Dobrý den,
mám ráda kosmetiku, mám ve světě možno nakoupit malá balení, tzv. cestovní, ale i plné, některé bych zkusím a zjistím, že mi nevyhovují, tak je prodám dál a z pohledu hygieny a podnikatelského práva bude vše v naprostém pořádku, například jako na webu luxus2, kde slečna, která takové věci normálně prodává na Instagramu, přesně tyto věci prodává, použité vzorky s nápisem Not For Sell. Jede to na Vaší platformě. Nemohu uvěřit, že je to skutečně legální, dcera si stěžuje, že si na „blbém Vinted“ nemůže vystavit ani jednou stříklou voňavku….také mi to přijde zvláštní. Na druhou stranu věřím, že jste profíci a tím, že zmínení eshop jede na vašem rozšíření, je pravděpodobně vše v naprostém pořádku. Jen jsou to tedy veliké rozdíly a směšné vlastně – bazar je striktní, spodní prádlo jen s visačkami, veškerá kosmetika striktně neotevřená, žádné vzorečky a oficiální eshop s ičem má takto rozdílné postupy. Zajímá mě to moc, budu moc ráda kdyz se mi ozvete s vysvětlením.
Děkuji Vám a přeji hodně úspěchů!
Eliška Liptáková
Dobrý den, Eliško,
děkujeme za komentář. Vinted je jiný typ platformy, je zprostředkovatelem, který vystupuje jako prostředník mezi kupujícím a prodávajícím, a proto má nad podmínkami prodeje větší kontrolu a sám je určuje. Shoptet je pouze platformou poskytující e-shopové řešení a kupní vztah vzniká přímo mezi kupujícím a prodávajícím, Shoptet do tohoto vztahu nezasahuje. Za dodržování hygienických a jiných právních předpisů nese odpovědnost výhradně prodávající (provozovatel e-shopu). Doufám, že jsme Vaši otázku zodpověděli.
Hezký den, Tereza z Shoptetu
Dobrý den,uvažuji si rozjet e-shop numismatiky,prodej jednotlivých mincí :)
Jsem zaměstnaný,co pro prodej na e-shopu vše potřebuji?
A jaké poplatky a papírování a rizika by nastaly? :)
Předem děkuji :)
Mám jinak dlouholetý a super plán :)
Dobrý den, Petře,
základní informace najdete v našem článku. Detailnější návod pro rozjezd e-shopu najdete v e-booku Průvodce úspěšného e-shopaře, který si můžete stáhnout zdarma zde. Přejeme do začátku podnikání hodně štěstí.
Tereza z Shoptetu