Copywriting není hobby ani doplňková profese. Je pevnou součástí úspěšného podnikání. Jaké důvody by vás měly vést k tomu, abyste s profesionálním copywriterem spolupracovali? Uvidíte, že se vám to vyplatí!
Pokud začínáte s podnikáním, posouváte byznys nebo přijímáte nové lidi, potřebujete se obklopit profesionály. Stejně jako při stavbě domu si najmete dobrého architekta, renomovanou stavební firmu a profesionálního designéra. Neřeknete si, že si navrhnete projekt sami ani si bez odborných znalostí nepoložíte základní desku. Podobně je to i v online marketingu. Váš projekt bude tak dobrý, kolik odborníků na něm pracuje.
Vždy byste měli myslet na zákazníka. Baví ho to, co čte? Jen si to představte.
Ve škole jsme se všichni učili číst a psát, přesto spousta lidí nemůže prohlásit, že by se tím mohli živit. Nebylo by to fér vůči ostatním profesím. Tím, že ke tvorbě textu nebudete přistupovat jako k pokusu, ušetříte spoustu času. Ve většině případů by to totiž skončilo až fiaskem. Výsledkem by byl amatérský text, chybná stylistika, nesprávná gramatika a slovosled a častokrát chybějící pointa.
Velmi často se stává, že nejen začínající, ale ani zkušený podnikatel nemá odstup. Buď vnímá své produkty nebo služby bez potřebné objektivní rezervy, nebo naopak se dívá až příliš zblízka a bez kritického oka zákazníka. Stává se velmi často, že firmy nevidí realitu takovou, jaká je, a mnohdy neberou v úvahu zpětnou vazbu od zákazníků. Od toho je copywriter osvobozen.
Služba šitá na míru je v dnešní době mírně zprofanované slovní spojení. Přesto je pravdivé. Dobrý copywriter negeneruje obecné texty. Sestaví vám autentický a originální obsah, který odpovídá vašemu typu podnikání, vašim potřebám a očekáváním vašich zákazníků. Tvoří, nebo zohledňuje content strategii pro všechny textové formáty, jako jsou newslettery, příspěvky na sociální sítě, blogy, odborné články i texty na web stránku.
I mistr tesař se může utnout, proto je vhodné text překontrolovat po všech stránkách. Průměrná přesnost textu běžného člověka je zhruba 92 %. Rozdíl 8 % je dost hodně na to, abyste text dali raději napsat profesionálovi. Ten se vyhne nejen hrubkám, chybějícím čárkám, nespisovným slovům, ale také obyčejným překlepům. Ty oko často nevidí.
Při copywritingu platí pravidlo užitečnosti. Když už tvoříte text, neměl by být záležitostí pouze jedné, dobře mířené rány. Z kvalitního a hodnotného obsahu copywriter vytvoří další užitečné texty, jako jsou příspěvky na sociální sítě, okruhy otázek do podcastu, rozhovor do externího média či prodejní newsletter.
Častokrát se stává, že majitelé firem mění styl komunikace, případně mění odborníky, se kterými spolupracují. Profesionální copywriter dokáže sjednotit komunikaci, nastavit jednotný tone of voice i vytvořit jednu content strategii. Potom se nestane, že zákazník po přečtení blogu najde jiné informace než u popisu produktů. Bude mít jednoduše pocit, že čte obsah od jedné firmy a že komunikace se vzájemně doplňuje napříč všemi kanály.
Copywriter sleduje trendy. Majitel firem nemusí. Copywriter ví nebo si umí najít, co lidé vyhledávají na Google nebo na jiných platformách, proto dokáže přizpůsobit obsah právě těm klíčovým slovům, na která potřebujete cílit. Zohledňuje principy SEO, postará se o tvorbu pravidelného obsahu pro vaši webovou stránku, jako jsou blogy a sociální média, a pomáhá, aby vám rostla návštěvnost z vyhledavačů.
Umění copywritingu spočívá i v tom, že dokáže lákavě popsat i na první pohled nezajímavý produkt a přesvědčit zákazníka o jeho výhodách. Profesionální copywriter disponuje bohatou slovní zásobou, která se odrazí na kvalitě textu, u popisu produktů nebo služeb, jakož i na blogu. Dobrý externí copywriter je kreativní, kontinuálně se ve svém oboru vzdělává a častokrát dokáže zachytit objekt velmi důvtipně.
Copywriting je řemeslo, které se přizpůsobí různým druhům podnikání a mnoha potřebám. Proto se i většina copywriterů věnuje různým klientům z jedné nebo více oblastí. Právě proto mají mnohdy přehled o trhu, znají konkurenci, s mnoha situacemi, jež potkají u vás, znají z práce s jinými klienty a mohou v tom poradit.
Copywriterské výstupy přispívají k úspěšnému byznysu. Profesionálně zvládnuté texty osloví vaše zákazníky, pomohou rozvoji značky, zvýší se brand awareness a v konečném důsledku se to odrazí i na lepším prodeji. Jedním dechem ale musíme dodat, že to nefunguje zvlášť, jedná se o komplexní souhru všech služeb v online marketingu. Tak jako u příkladu se stavbou domu, který jsme pro přirovnání využili na začátku.
Neznáte-li dokonale jazyk dané země, provozujete e-shop v České republice a expandujete i na Slovensko? Doporučujeme, aby vám texty procházel lokální copywriter. Text působí přirozeně pouze tehdy, když mluví běžným jazykem dané země. Některé fráze se totiž v jiných jazycích nepoužívají. Dejte si proto pozor na správný a výstižný překlad.
Pokud chcete dosáhnout autentičnosti, text musí být originální, nepřevzatý a věrohodný. neměl by se nacházet na žádném jiném zdroji či médiu. A právě na to občas zapomínají zejména majitelé e-shopů, kteří využívají texty od dodavatelů zboží. Neoriginálními texty si znehodnocujete vlastní web. Vždyť například z hlediska SEO v takovém textu s největší pravděpodobností nebudou použita správná klíčová slova, nebudete mít vhodné meta texty a popisy, které vám dokáže připravit šikovný copywriter, zvlášť pokud bude mít k dispozici analýzu klíčových slov. A na autentičnost nezapomínejte u žádného typu textů – od bannerové reklamy přes texty na webu až po samotné blogové články.
Copywriting je umění stejně jako nadesignovat úžasný dům a pak mu vybrat perfektní zařízení. Profesionální copywriter by vám tak při stavbě e-shopu rozhodně neměl chybět.
Díky za článek. Velmi důležitá je i poslední věta, že copywriter by ideálně měl být už na začátku budování webu nebo e-shopu.