Svět plodů: E-shop nám pomohla nastartovat komunikace se zákazníkem. Volali jsme všem, co si u nás objednali

()

„Obvoláváním zákazníků děláte z online byznysu zase trochu offline byznys. Akorát v něm nejsou oči, ale jenom sluch. Lidi nemusejí chodit na prodejnu, ale stejně si pak popovídají s milým prodavačem,“ říká Otakar Janík, zakladatel Světa plodů.

Zatímco v prvním dílu rozhovoru jsme si povídali o zakládání firmy, navazování kontaktů s dodavateli nebo o tom, proč je důležitý marketing, tentokrát jsme se zaměřili na nastartování e-shopu, sociální sítě i prodej na Amazonu.

Svět plodů jste zakládali před třemi roky.
Ano, ale ještě tomu předcházela taková příprava, kdy jsme měli otevřenou kamennou prodejnu se zdravou výživou. Základní kapitál na prodejnu a všechno ostatní jsme měli 100 000 Kč.

Jaký byl rozjezd e-shopu?
Hodně pomalý, dlouho se nic nedělo. Ale my to tehdy neřešili, protože jsme chodili do školy a prodávali v našem kamenném obchodě za pokladnou. Pak to tam ale začalo padat samo.

Co se změnilo?
Souviselo to s víc věcmi, ale hlavně jsme se naučili komunikovat. Na prodejně jsme se bavili s padesáti lidmi denně a vůbec se pak nebáli zavolat těm, co objednávali přes e-shop. Komunikací se zákazníkem jsme hodně rychle nastartovali vnitřní ekonomiku a to nám pomohlo nastartovat e-shop. Pak jsme okamžitě začali prodávat.

Pokud se nepletu, voláte všem zákazníkům, kteří u vás udělají objednávku.
Je to tak. My jsme se se všemi bavili a získávali tak zpětnou vazbu. Troufnu si říct, že jsme měli jeden čas opravdu výjimečnou zákaznickou péči. Pak nám ale narostl počet objednávek a už jsme jednoduše nestíhali všechny obvolat. Chceme ale najmout další lidi, abychom to zase zvládali.

Důležité je udržet si zákazníka první tři objednávky

Někteří lidé ale na internetu nakupují taky proto, že jsou introverti a naopak oceňují, že se s nikým nemusí bavit.

To už musíte při telefonátu poznat. Jakmile to vycítíte, tak jen potvrdíte objednávku a poděkujete. Nesmí vám chybět empatie. Nejlepší je, že díky tomuhle volání děláte z online byznysu zase trochu offline byznys. Akorát v něm nejsou oči, ale jenom sluch. Lidi nemusejí chodit na prodejnu, ale stejně si pak popovídají s milým prodavačem. A ten jim navíc nabídne ochutnávku. Důležité je udržet si zákazníka první tři objednávky. Ty jsou zlomové – pak už o vás vždycky bude vědět. A právě do toho jsme v zákaznické péči investovali.

Kdo se u vás o e-shop stará?
Strategické úpravy plánuju já, ale jinak máme e-shop management, který řídí jeden člověk. K ruce má pár dalších lidí a zadává jim úkoly. Ve Zlíně navíc bereme stážisty a učíme je se Shoptet systémem pracovat.

Jak důležité jsou pro vás sociální sítě? Překvapilo mě, že nejste aktivní na Instagramu.
E-commerce Instagram je podle mě plný obsahového smetí. Tedy kromě těch nejlepších projektů, které to opravdu umí. My víme, že bychom to nedělali dobře, tak se do toho radši nepouštíme. Děláme jen to, že když nás někdo označí, přidáme si to do stories. Jinak veškerou sílu směřujeme na náš Facebook. A máme i Tinder.

Tinder?
Ano, ten je pro nás relevantní. Máme tam mandli, která říká – když budeš chtít, tak se svleču. Podle mě je občas potřeba dělat věci, které by nikdo jiný neudělal. Ale naším hlavním kanálem je Facebook. Tomu se věnujeme naplno. Musíte si uvědomit, že můžete udělat sto věcí, ale jen jedna bude mít pro váš byznys nebo život ten největší přínos.

Nejvíc prodáváme kešu oříšky

Který druh oříšků nejvíc prodáváte?
U nás jsou to kešu oříšky, těch je v Česku všeobecně největší spotřeba.

Prodáváte i na Amazonu.
Ano, ale hodně čerstvě. Teď je to zhruba 14 dní, co jsme vstoupili na německý Amazon. Měli jsme z toho velký strach, protože nás od toho každý odrazoval. Ale jen co jsme tam přišli, sekají tam Němci objednávky jako Baťa cvičky. Zatím je ale brzy něco hodnotit.

Ohledně expanze jste se rozhodovali mezi Maďarskem a Slovinskem. Už jste vybrali?
Nakonec jsme si řekli, že namísto expanze příští rok nabereme 500 kvalitních produktů. A tohle bude na československém trhu daleko větší driver růstu než kdybychom expandovali do Maďarska nebo na Slovinsko. Potřebujeme být velcí a jakmile budeme velcí, tak si z toho uděláme škálu. A tu škálu, tu třešničku na dortu ze Světa plodů, začneme nabízet na zahraničních trzích. To je ta cesta.

Co vás na podnikání baví nejvíc?
Momentálně mě nejvíc nabíjí vedení lidí. Obecně mě v životě nejvíc baví poznávat nové lidi a podnikání je nástroj k tomu potkávat ty opravdu zajímavé.

Co je vaše největší motivace?
Nemám hmotnou motivaci, za kterou bych se hnal. Sice existuje spousta věcí, které bych chtěl mít, ale ty pro mě nejsou tím motorem. Nejvíc mě motivuje to, že když nastanou nějaké problémy, tak je prostě musím zvládnout a jít dál.

Kdybyste mohl vrátit čas, co byste udělal jinak?
Byl bych přísnější k ostatním. Často jsem nechtěl být s někým za zlé a bylo mi jasné, že když budu upřímný a řeknu, co si opravdu myslím, dojde ke sporu. U některých rozhodnutí, které jsme dělali, jsem tušil, že nejsou úplně dobrá. Ale stejně jsem si řekl – zkusíme a uvidíme. Bohužel se pak má domněnka většinou potvrdila. A tohle bych rád změnil, pracuju na tom.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů