Remoska® chce být love brand. Vyrábí se v Česku, je úsporná a z kuchyně babiček míří k mladým

Remosku zná každý Čech a Slovák. Tuhle legendární pečicí mísu, kterou jste vídali u babičky, dostal darem i britský princ Charles. Se CEO Petrem Vaněčkem jsme si povídali o tom, jak značka oslovuje mladší generace, o nejmodernějším výrobním závodě v Kopřivnici i o plánech dodávat nádobí firmám, které trápí zpožděné dodávky z východu.

Remoska

V první části rozhovoru CEO Petr Vaněček přibližuje, jak se v Remoska® před několika lety popasovali se situací, že cílová skupina postupně ztrácela kupní sílu. Poodhaluje také to, jak přemýšlejí o značce poté, co ke spolupráci přizvali předního českého experta na brand, Karla Novotného. Momentálně mají e-shop v Česku, na Slovensku, v Polsku a plánuje se expanze do Maďarska.

Jaké jídlo z Remosky máte nejradši?

Smích. Já jsem masochista, takže jakékoli maso. Nejradši mám pečenou krkovičku s bramborem. 

Remoska® je tradiční česká značka, proč tedy poslední roky dáváte tolik péče brandu?

Dlouho se žilo z toho, že Remoska® má v Čechách jméno, ale to jméno má u generace 60+, která postupně ztrácela svou kupní sílu. A s tím se aktivně nepracovalo, což jsme zásadně změnili. Takže od roku 2017 budujeme novou Remosku®, která v době, kdy jsme do firmy vstupovali, klesala svým podílem na trhu. A jsem rád, že se podařilo ten trend razantně otočit a že máme podporu vlastníků, abychom z Remosky udělali lovebrand.

Hledali jsme cestu, jak oslovit mladé zákazníky

Jaké kroky vedly k tomu, abyste zjistili, co změnit?

Trh a firmu jsme si zanalyzovali, jako zásadní problém se ukázalo, že se nedělal marketing a obchod. Musel se tedy změnit přístup, už se nesedělo a nečekalo se, až přijde objednávka, ale aktivně jsme vyhledávali obchodní příležitosti a obchodní partnery. Udělali jsme si e-shop a také se pustili do tvrdého jednání s elektro řetězci jako Alza nebo Mall, zkrátka s konečnými články.

Udělali jsme si také produktovou analýzu, viděli jsme, že mladší generace na ty produkty už neslyší, že ji neoslovují ani funkčně, ani z hlediska designu, a tak jsme začali obnovovat produktové portfolio. Zkrátka jsme Remosku® zmodernizovali.

Remoska v kuchyni

Jak Remoska tehdy vypadala, stejně jako si ji pamatujeme z dětství?

To už ne. V současné době je šestá řada, první řada byla v letech 1957 až 67, druhá od roku 1977, třetí řada pak byla na trhu dlouho. V roce 2013, kdy do firmy vstoupili noví společníci, přišla na trh čtvrtá řada. Pátou řadou je Remoska Tria

Remoska před 5 až 10 lety byla opravdu jen pečicí mísa s dvěma průměry a to bylo celé produktové porfolio. V současné době nabízíme 3 produktové řady pečicích mís Remoska – Prima, Dua a Tria. Letos jsme uvedli šestou řadu Remoska Dua, která se vrací oklikou k původním hodnotám Remosky, kdy babičky říkají, že Remoska bez povrchové úpravy je to nejlepší, co kdy měly.

Ale všichni chtěli hliníkovou mísu, kterou už dnes kvůli legislativě není možné prodávat bez povrchové úpravy. Nabídli jsme proto alternativu, Trimetal. Tato Remoska má hliník uprostřed, ale je z vnitřní i vnější strany krytá nerezovým plechem. To zajišťuje zdravotní nezávadnost a z vnější strany magnetické vlastnosti, takže se mísa dá použít na normální sporák včetně indukce jako hrnec.

Produkty Remoska

Značka je to největší aktivum

Kdy jste se rozhodli, že začnete víc pracovat s brandem?

Já jsem v Remosce čtyři roky, o něco dříve majitelé navázali spolupráci s Karlem Novotným. Chtěli řešit tu největší hodnotu, kterou Remoska® má a to je značka, ne závod nebo skladové zásoby. Značka je to největší aktivum, které Remoska® vlastní, historii si nevybudujete za život. Zodpovědností správného hospodáře je se o ni starat.

A protože jsme s tím neměli zkušenosti, tak jsme oslovili Karla, který má obrovské zkušenosti, pomohl nám nastavit procesy kolem správy značky, jak se o ni starat, jak ji zhodnocovat a hlavně ji nepoškodit.

Karel Novotný o spolupráci s Remoska®

S Remoskou jsme to společně pekli dohromady SEDM let! To už je zkrátka vztah, nebyl to pro mě klient, ale kamarádi a už to tak zůstane. Remoska před těmi sedmi lety byla jiná firma, jiná značka. A řekněme, právě tato transformace byla agenda, které jsem napomáhal. Pro mě životní zkušenost, protože pečovat o takto starou = tradiční značku se jen tak asi nepovede. Prostě proto, že jich tu fakt už moc není. Tohle bylo pro mě nové. Hledání té rovnováhy. Jak neopustit to staré dobré a přidat to ještě lepší nové. To všechno ale na ostří nože, protože situace na trhu je přísná, odpovědnost za fabriku velká. Podle všeho jsme to, zdá se, neprovařili ;-)

Karel Novotný, specialista na brand

Co si pod tím v praxi představit?

Pracoval především s námi, s managementem a vlastníky, pak s obchodem a marketingem. My sami jsme nevěděli, jak s tou značkou pracovat. Krom toho, že jsme graficky faceliftovali logo do nějaké modernější podoby, začalo se líp pracovat s marketingem a s ochrannou známkou.

Hrozilo totiž tzv. zlidovění, tedy když se o značku nestaráte, nepoužíváte symboly a nebráníte se zneužívání značky jinými subjekty, tak může po určité době dojít k zlidovění a nemůžete značku chránit, zkrátka si ji může použít kdokoliv na jakýkoli produkt. 

Toto nás docela vyděsilo, začali jsme to hlídat a monitorovat a přišli jsme na to, že spousta velkých, především online hráčů slovo Remoska používala jako název kategorie. Když jste zadala na Alze Remoska, vyjely produkty od Tefalu, od Ety a všechno to byly Remosky. Ale Remoska je jenom jedna, s velkým R na začátku a s malým r v kolečku na konci jako brand.

Naši právníci začali tyto kauzy řešit a posílali výhružné dopisy, že budeme požadovat zadostiučinění za parazitování na naší značce a začíná se to dařit. Nyní už to doufám v ČR všichni pochopili, že Remoska je název a značka. Zároveň se nám ochrannou známku Remoska® podařilo zaregistrovat a ochránit ve více jak 80 státech světa.

Ale pořád platí to, že Remoska® je synonymem produktu takového a i mezi lidmi to tak bylo vnímáno, že Remoska je přece ten produkt s pečicím víkem a je jedno, jestli si ji koupím u Ety nebo jinde. Ale ono to jedno není – Remoska je jenom jedna, ta s velkým R a ochrannou známkou na konci. Tedy Remoska®.

Remosku si lidé kupují domů, do kempu i karavanu

S jakými předsudky se nejčastěji setkáváte?

U mladší generace jsme se nejčastěji setkávali s tím, že Remosku znají, ale vůbec nevědí, že se stále ještě vyrábí. Je pro ně mnohdy příjemným překvapením, jak široké portfolio a jaký design Remoska v současnosti má. Jen pro pobavení si docela často lidé pletou remoska a termoska. 

polévka z Remoska

Remoska si ale stále častěji nachází místo i na luxusních kuchyňských linkách moderních domácností. Pořád nabízí ty své základní vlastnosti, kvůli které ji lidé milují, skladnost, jednoduchost, úspornost a snadnou transportovatelnost. Lidé si ji vozí z domu na chalupu, do kempů a stále častěji se objevuje i v moderních karavanech, mobilhomech a na lodích.

Remoska® také vždycky byla spojená s jedním produktem, takže teď stojíme nově před úkolem lidem vysvětlit, že už to není jednoproduktová značka, že to není Green Egg, jestli znáte ty keramické grily, které jsou synonymem jednoho produktu. Chceme mít široké portfolio produktů v úzce vyhraněném segmentu Vaření a pečení. Nechceme jít do velké bílé techniky. Chceme udělat silnou značku, která si ty produkty bude sama vyrábět a vyvíjet. 

Na vašich sociálních sítích se dá najít spousta fotek krásných jídel i recepty. Je to důležitá součást plánu, jak Remosku jako tradiční značku zabydlet v domácnostech mladé generace?

Recepty jsou velmi důležitá součást marketingu. Víme, že mladší generace si jídlo vyfotí, než začne jíst. Pro nás je Instagram velmi zásadní položkou nové strategie online marketingu. Máme i pár kuchařů a influencerů v Čechách a na Slovensku, ale zatím se tomu nevěnujeme systematicky.

Remoska instagram

Zmáčknete jedno tlačítko a dobře se najíte

Na co dalšího se můžeme těšit?

V následujících letech chystáme invazi produktů, které dosud nebyly pro Remosku® typické. Už nyní připravujeme i širokou produktovou škálu vybavení do kuchyně, tedy pánviček, obraceček, hrnců, SDA (small domestic appliance) spotřebiče nebo malou bílou techniku jako kontaktní grily a multicookery.

Chceme být dodavatel produktů v segmentu pečení a vaření, zatím se nechystáme do robotů, odšťavňovačů, mixérů, i když je to třeba v našich střednědobých úvahách. Rádi bychom se dostali do pozice, že když si někdo vzpomene, že chce vařit a vybavit si kuchyň, vytane mu na mysli Remoska®, která mu toto pomůže svými produkty řešit.

Kdybyste měl třemi hodnotami přesvědčit někoho, proč si koupit Remosku, jaké by byly?

Stavíme to na spoustě aspektech. Co se nese s Remoskou® historicky a má přesah i do budoucnosti, je snadnost použití. Vložíte cokoli, zmáčknete tlačítko a garantovaně se velmi dobře najíte. Druhé sdělení je – Remoska je nesmírně ekonomická, naše produkty mají příkon 400–600 wattů, takže ve srovnání s pečící troubou vás vyjde pečení v Remosce až šestkrát levněji. Dáte kuře do Remosky a upečete jej za stejné peníze, jaké potřebujete k pouhému rozehřátí trouby před samotným vložením kuřete.

Dnes už mají Remosku doma i mladí lidé

Doma vaříte zásadně v Remosce?

Doma vaříme především v Remosce, ne zásadně, ale především. Smích.

Kdo je dnes váš zákazník na českém trhu?

Naše zákaznická skupina se postupně rozšiřuje, gró tvoří lidé 50 +, nicméně Remosky kupují nejen pro sebe, ale i pro mladší členy rodiny. Vlastně nám dělají osvětu, dělali jsme si několik průzkumů a začíná se to prolínat. I v mladší generaci už lidé Remosku znají a používají.

Mladí lidé Remosku často dostávají jako vybavení první domácnosti, například jako dárek ke svatbě. Teď se už ale dostáváme i do situace, kdy mladší dávají Remosku svým babičkám a dědečkům, kteří si ji třeba nemohou dovolit. Skupina zákazníků se pořád rozšiřuje. Nicméně pořád to není to, kde chceme být, chceme z Remosky udělat lovebrand a to bude stát čas a peníze.

Petr Vaněček Remoska
Petr Vaněček je CEO Remoska® přes čtyři roky

Máme našlápnuto k naprosté automatizaci

Jak moc je za značku důležité komunikovat, že jsou produkty Remoska® vyráběné v Česku?

Ano, tu message tam chceme dělat. Teď projektujeme velký výrobní závod v Kopřivnici, který by měl stát koncem příštího roku. Měla by to být jedna z nejmodernějších fabrik na výrobu nádobí. Je totiž veřejným tajemstvím, že stejné technologie jako používáme na výrobu Remosky, se běžně používají na výrobu lisovaných pánví a hrnců.

Chceme v rozšiřování produktového portfolia jít tímto směrem a vytěžit technologie, které nám budou vyrábět Remosky. A to i proto, abychom mohli nabízet pánve a hrnce pod naší značkou a poskytnout volné kapacity známým českým značkám, které to teď vozí z východu a bojují s problémy, které zná celý svět. Nejsou kontejnery, není doprava z Číny. Všechno stojí čtyřikrát až pětkrát více než před rokem a ještě vám to nepřivezou ve slíbený termín. 

Máme našlápnuto, abychom spoustě českých firem začali řešit tento problém a dodávali jim nádobí za rozumnou cenu, a to díky obrovské investici do automatizace. Zároveň si tím eliminujem ten největší problém – nedostatek lidí. Při růstu, který teď máme, musíme přistoupit k naprosté automatizaci výrobních procesů, abychom vyřešili pracovníky ve výrobě. Nikdo už nechce dělat rukama, i když se říká, že řemeslo je zlaté dno, radši budou v kanceláři sedět za třetinu.

Ještě více k automatizaci a o smart produktech se dozvíte v druhém díle rozhovoru.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů