Reklamace mezi podnikateli. Má záruku zboží koupené na IČ?

Možnost nakoupit produkt „na firmu“ je velmi lákavá. Snížíme si tak daňový základ a pokud jsme plátci, odečteme DPH. U těchto druhů nákupů však nestojíme opřeni o spotřebitelská práva. Máme vůbec na takový produkt záruku? Může nám prodejce prodat vadné zboží?

 

Ať už v e-shopu prodáváme zboží jiného výrobce, nebo si chceme odlehčit daňový základ a nakoupit si třeba drobnou elektroniku, s vadami se v obou případech dost pravděpodobně setkáme. Dnes se zaměříme na to, jak se naše práva v případě takového B2B nákupu liší od práv spotřebitelských, která jsme detailně rozebrali v předchozím článku.

Nákup na IČ neznamená nákup bez jakékoli jistoty

I přestože do objednávky vyplníme fakturační údaje s IČ a DIČ, nemusíme se bát, že nás zákon nijak nechrání. Na takový nákup se sice nevztahuje zákon o ochraně spotřebitele ani jednotlivé spotřebitelské pasáže v občanském zákoníku, zachrání nás však obecná ustanovení o kupní smlouvě. Jednoduše řečeno, prodejce vám nemůže jen tak dodat vadnou věc.

Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco u zakoupení věci spotřebitelem platí lhůta 24 měsíců, u nákupu podnikatele se jedná pouze o ty vady, které měla věc v okamžiku převzetí kupujícím. Vady se mohou projevit i později, ale sami tušíme, že to bude obtížněji prokazatelné. Jednoduše, má-li objednaný monitor při převzetí vadné pixely nebo prasklou podstavu, prodejce to s vámi musí vyřešit. Naopak když se vám zakoupený objektiv po roce používání porouchá, pravděpodobně se nic nedá dělat.

Jak zjistím, zda mám na zboží záruku?

Stejně jako u spotřebitelských smluv, i mezi podnikateli se objevuje záruka za jakost. Tou se prodávající zavazuje, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Pro zjištění, jestli nám takovou záruku prodejce garantuje, postačí například informace na obalu výrobku (např. “použitelné do…”), přiložený záruční list či prohlášení na faktuře. Doporučuji také nahlédnout do všeobecných obchodních podmínek prodejce, kde by mělo být uvedeno, jestli daný obchod záruku podnikatelům poskytuje, případně v jaké délce.

Založte si nezávazně vlastní testovací e-shop na Shoptetu

Nevyplňujte toto pole:

Správný postup reklamace

Při zjištění vady je důležité neotálet – při převzetí si věc překontrolujte a vyzkoušejte. Objeví-li se vada, ihned prodejce kontaktujte a zkuste vadu co nejlépe doložit – třeba fotografií nebo alespoň detailním popisem. Necháte-li věc týden nebo déle zabalenou a tudíž nezkontrolovanou, nejen, že vám prodejce nemusí při reklamaci vyhovět, ale na vaši stranu se v rámci případného budoucího sporu nepostaví ani soud.

Samozřejmě pokud se vada objeví později nebo se jedná o vadu skrytou, oznamte ji hned, jakmile ji zjistíte. Bohužel se však v těchto případech dostáváte na tenký led a není jisté, zda vám prodejce vyjde vstříc a bude chtít situaci řešit. Pokud jste přesvědčeni, že je právo na vaší straně a vada na věci existovala už při převzetí, může pomoci znalecký posudek, který si však musíte nechat zhotovit. Obávám se ale, že takové úsilí se vyplatí jen u těch dražších věcí.

Pro posouzení, jestli máte u vadné věci právo na odstoupení od smlouvy nebo na výměnu věci, a nebo zda můžete požadovat jen opravu nebo slevu, platí stejná pravidla jako pro spotřebitele. O tom detailně v předchozím článku.

Na výběru dodavatele záleží

Nakupujete-li zboží od výrobce nebo dodavatele pro další prodej, zjistěte si, jaké podmínky vám garantuje. Prodáváte-li zboží spotřebiteli, jste odpovědni za vady po dobu 24 měsíců od chvíle, kdy si spotřebitel zboží převezme. V takovém případě je výhodné spolupracovat s výrobci nebo dodavateli, kteří se k B2B reklamacím stavějí vstřícně, nabízí například roční, nebo alespoň půlroční záruku za jakost. Případně si zkuste příznivější podmínky vyjednat. Vyplatí se to.

Zdroj: zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů

Facebook
Twitter

Navigace pro příspěvek

2 komentáře

  1. Jaromír Heimlich napsal:

    Není to článek napsaný x let zpátky. Právě zrovna při nákupu elektra na IČO od velkého tria Alza, CZC, tsbohemia jsem neměl nikdy problém. Reklamace v podstatě probíhala jak. V režimu pro spotřebitele. Při dotazů na je záruka na IČO kratší prý jen na přání výrobce a samozřejmě připsání do objednávky a faktury, ale zatím jsem to u žádné věci neviděl.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Jaromíre, děkujeme za příspěvek. I přestože se velké e-shopy při nákupu na IČ chovají tak, jako byste byl spotřebitel, zákon vás v tomto jako spotřebitele nechrání – to je hlavní sdělení článku. Je to ale k dobru výrobce i takového prodejce, že i tak záruku poskytují. Když chcete nakoupit notebook například u CZC.cz, u konkrétního zboží najdete poznámku „V případě, že jste právnická nebo podnikající fyzická osoba (tzn. uvedete v registraci IČ), poskytne vám prodávající na toto zboží zákonnou odpovědnost z vad v délce 12 měsíců“. Rozhodně to není standard u každé firmy, některá Vám nemusí na IČ dát záruku žádnou.

Napište komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vložením zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů