Reklamace mezi podnikateli: Jaké jsou záruky při koupi zboží na IČO?

()

Možnost nakoupit produkt  „na firmu“ je velmi lákavá. Snížíme si tak daňový základ, a pokud jsme plátci, odečteme DPH. U těchto druhů nákupů však nestojíme opřeni o spotřebitelská práva. Máme vůbec u takových produktů jakékoliv záruky? Může nám prodejce prodat vadné zboží?

Reklamace mezi podnikateli. Má záruku zboží koupené na IČ?

Ať už v e-shopu prodáváme zboží jiného výrobce, nebo si chceme odlehčit daňový základ a nakoupit si třeba drobnou elektroniku, s vadami se v obou případech dost pravděpodobně setkáme. Dnes se zaměříme na to, jak se naše práva v případě takového B2B nákupu liší od práv spotřebitelských, která jsme detailně rozebrali v předchozím článku.

Nákup na IČO neznamená nákup bez jakékoli jistoty

I přestože do objednávky vyplníme fakturační údaje s IČO a DIČ, nemusíme se bát, že nás zákon nijak nechrání. Na takový nákup se sice nevztahuje ustanovení právního řádu chránící přímo spotřebitele, můžeme se však opřít o obecná ustanovení o kupní smlouvě. Jednoduše řečeno, prodejce vám nemůže jen tak dodat vadnou věc.

Hlavní rozdíl je v tom, že zatímco u zakoupení věci spotřebitelem platí lhůta 24 měsíců, u nákupu podnikatele se jedná pouze o ty vady, které měla věc v okamžiku převzetí kupujícím. Vady se mohou projevit i později, ale sami tušíme, že to bude obtížněji prokazatelné. Jednoduše, má-li objednaný monitor při převzetí vadné pixely nebo prasklou podstavu, prodejce to s vámi musí vyřešit. Naopak když se vám zakoupený objektiv po roce používání porouchá, pravděpodobně se nic nedá dělat.

Jak zjistím, zda mám na zboží záruku?

Stejně jako u spotřebitelských smluv, i mezi podnikateli se objevuje tzv. záruka za jakost. Tou se prodávající zavazuje, že věc bude po určitou dobu způsobilá k použití pro obvyklý účel nebo že si zachová obvyklé vlastnosti. Pro zjištění, jestli nám takovou záruku prodejce garantuje, postačí například informace na obalu výrobku (např. „použitelné do…”), ustanovení ve smlouvě, přiložený záruční list či prohlášení na faktuře. Doporučuji také nahlédnout do všeobecných obchodních podmínek prodejce, kde by mělo být uvedeno, jestli daný obchod záruku podnikatelům poskytuje, případně v jaké délce či na jaké zboží.

Správný postup reklamace

Při zjištění vady je důležité neotálet – při převzetí si věc překontrolujte a vyzkoušejte. Objeví-li se vada, ihned prodejce kontaktujte a zkuste vadu co nejlépe doložit – třeba fotografií nebo alespoň detailním popisem. Necháte-li věc týden nebo déle zabalenou, a tudíž nezkontrolovanou, nejenže vám prodejce nemusí při reklamaci zjevné vady vyhovět, ale na vaši stranu se v rámci případného budoucího sporu nepostaví ani soud, jelikož reklamace nebyla uplatněna včas.

Samozřejmě pokud se vada objeví později nebo se jedná o vadu skrytou, oznamte ji hned, jakmile ji zjistíte. Bohužel se však v těchto případech dostáváte na tenký led a není jisté, zda vám prodejce vyjde vstříc a bude chtít situaci řešit. Pokud jste přesvědčeni, že je právo na vaší straně a vada na věci existovala už při převzetí, může pomoci znalecký posudek, který si však musíte nechat zhotovit. Obáváme se ale, že takové úsilí se vyplatí jen u těch dražších věcí.

Pro posouzení, jestli máte u vadné věci právo na odstoupení od smlouvy nebo na výměnu věci, a nebo zda můžete požadovat jen opravu nebo slevu, platí obdobná pravidla jako pro spotřebitele. O tom detailně v předchozím článku.

Na výběru dodavatele záleží

Nakupujete-li zboží od výrobce nebo dodavatele pro další prodej, zjistěte si, jaké podmínky vám garantuje. Prodáváte-li zboží spotřebiteli, jste odpovědni za vady po dobu 24 měsíců od chvíle, kdy si spotřebitel zboží převezme.

Od účinnosti tzv. tlačítkové novely odpovídáte svým spotřebitelům i za veřejná prohlášení (např. v reklamě či na obalu zboží), která učinil váš dodavatel nebo jiná osoba ve smluvním řetězci. V takovém případě je výhodné spolupracovat s výrobci nebo dodavateli, kteří se k B2B reklamacím stavějí vstřícně, nabízí například roční, nebo alespoň půlroční záruku za jakost. Případně si zkuste příznivější podmínky vyjednat. Vyplatí se to.

Zdroj: zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. Jaromír Heimlich napsal:

    Není to článek napsaný x let zpátky. Právě zrovna při nákupu elektra na IČO od velkého tria Alza, CZC, tsbohemia jsem neměl nikdy problém. Reklamace v podstatě probíhala jak. V režimu pro spotřebitele. Při dotazů na je záruka na IČO kratší prý jen na přání výrobce a samozřejmě připsání do objednávky a faktury, ale zatím jsem to u žádné věci neviděl.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Jaromíre, děkujeme za příspěvek. I přestože se velké e-shopy při nákupu na IČ chovají tak, jako byste byl spotřebitel, zákon vás v tomto jako spotřebitele nechrání – to je hlavní sdělení článku. Je to ale k dobru výrobce i takového prodejce, že i tak záruku poskytují. Když chcete nakoupit notebook například u CZC.cz, u konkrétního zboží najdete poznámku „V případě, že jste právnická nebo podnikající fyzická osoba (tzn. uvedete v registraci IČ), poskytne vám prodávající na toto zboží zákonnou odpovědnost z vad v délce 12 měsíců“. Rozhodně to není standard u každé firmy, některá Vám nemusí na IČ dát záruku žádnou.

  2. Lucie napsal:

    Dobrý den,

    Váš článek vychází ze zákona:
    Zdroj: zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník ve znění pozdějších předpisů

    Vztahy mezi podnikateli upravují obchodní zákon.

    Je tedy možné při řešení reklamace u přepravce (firma/firma) citovat i pasáže z občanského zákona?

    1. Eva Knirschová napsal:

      Krásný den, Lucie,
      od 1. ledna 2014 platí i pro obchodněprávní vztahy zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Obchodní zákoník jako takový pro vztahy od tohoto data neplatí, platí pouze na vztahy, které vznikly před tímto datem. U aktuálních reklamací tedy určitě můžete citovat z občanského zákoníku ze závazkových práv, vyjma částí o spotřebitelích, které se vztahu mezi podnikateli netýkají.

  3. Michaela napsal:

    Dobrý den,
    v souvislosti s tímto článkem se chci zeptat na následující – co když se vůči podnikateli, který nakupoval na IČO, dopustí prodávající nekalé praktiky? Jak je možné se vůči něčemu takovému bránit? Úprava nekalých obchodních praktik vychází ze zákona o ochraně spotřebitele, který také definuje pojem spotřebitel a podnikatel, který jedná v rámci svých podnikatelských činností, nikdy spotřebitelem nebude. Bude taková činnost v tomto případě vůbec definována jako nekalá praktika? Je totiž jasné, že ochrana spotřebitele se na něj nebude vztahovat. Jaká ochrana by se na něj v tomto případě vztahovala?

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Michaelo.
      Zákon o ochraně spotřebitele opravdu podnikatele nechrání. Zákon chrání větší skupinu osob – spotřebitelů, kteří jsou ve smluvních vztazích s podnikateli tou slabší stranou. Na podnikatele nahlíží jako na subjekty, které jsou si rovny, ačkoli realita může být jiná (malá vs. velká firma, ekonomické rozdíly aj.). Více si o tom můžete přečíst například v následující publikaci: https://is.muni.cz/repo/1315397/cs/Bejcek/Nekale-obchodni-praktiky-mezi-podnikateli-a-smluvni-svoboda. Vaše ochrana může spočívat právě v obecné úpravě závazkových práv: zboží nemá slibované množství, jakost nebo vlastnosti (a kdybyste to věděla, tak od dodavatele nenakoupíte), má jiné znaky nebo složení, nebo Vám prodejce něco důležitého o zboží opomenul sdělit. U každé situace to může být rozdílné. Pokud se jedná o větší částky/větší problémy, určitě doporučuji poradit se s právníkem, který se na obchodní vztahy specializuje.

  4. Rammi napsal:

    Mne by zajímalo jaký je problém koupit zboží bez uvedení IČO a pak si ho normálně dát do účta jako nákup jednatelem, v případě živnostenského listu prostě to IČO jenom neuvést.

    1. Iva M. napsal:

      Dobrý den, zkuste se zeptat v naší Shoptet poradně (https://www.facebook.com/groups/shoptetporadna). Je tam přes 5 000 e-shopařů a některý určitě bude vědět :-)

  5. Pavel napsal:

    Dobrý den.
    podívejme se na problematiku zkracování záruky při nákupu na IČ jinak. Pokud kupujete na IČ, né vždy musíte být podnikající osobou podle § 420 – typicky se může jednat o nákup obecně výpočetní techniky pro Společenství vlastníků jednotek, družstvo, spolek, sdružení. To jsou právnické osoby, které nepodnikají a zkrácení záruky bychom v takovém připadě mohli vnímat jako projev nekvalitního produktu nebo méně seriózního prodejce či výrobce. Jiná ukázka může být nákup telefonu spotřebitelem a osobou podnikající. Podnikající osoba dostane kratší záruku. Kupuje snad podnikající osoba méně kvalitní věc? Vydrží stejná věc v ruce spotřebitele déle? Nebo snad podnikatel používá telefon víc než spotřebitel teenager? Tyto otázky vedou k úvaze, jestli si na IČ koupit nový telefon nebo zánovní, když v obou případech dostsnatete záruku 12 měsíců ale rozdíl v ceně může být značný. Co tedy za vyšší cenu dostanete navíc? Úprava záruky na IČ má opodststnění snad jen ve výrobních procesech a v situacích, kdy je věc dále pronajímána, či se věc samotná stává mechanicky výrobním nástrojem. Konkurence tedy není jen o ceně produktu ale i o tom, jakou dostanete záruku třeba při nákupu na IČ. Zkracování záruky u nevýrobních předmětů vnímejme jako projev menší kvality produktu. Jsou výrobci, kteří rozdíly nedělají a jsou výrobci, kteří se za každou cenu snaží zbavit jakékoli odpovědnosti na úkor kupujícího.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Zdravím, Pavle.
      Odpovědnost za vady ve smyslu záruky se opravdu vztahuje pouze na spotřebitele. Zákon tedy nedefinuje podnikatele, nýbrž říká, že tato odpovědnost se nevztahuje na nikoho dalšího kromě spotřebitelů. Jak už je ale v článku uvedeno, ani jiní nakupující o ochranu nepřicházejí, ačkoli ano, může být kratší. Samozřejmě ale chápu, kam tím narážíte. Ano, i delší ochrana může být v případě B2B prodeje konkurenční výhodou.

  6. Nikola napsal:

    Dobrý den. Měla bych dotaz. Pokud u zboží uznal prodávající vadu, zajistí opravu atd. Jak je to s lhůtami? Pro spotřebitele je to klasicky 30 dnů. Kolik je to pro podnikatele?

    1. Eva Knirschová napsal:

      Zdravím, Nikolo. Klasická 30 denní lhůta v tomto případě neplatí. Zákon v tomto žádnou lhůtu nestanovuje, pomoci tak mohou buď obchodní podmínky, kde může mít prodejce lhůtu určenou, případně smlouva. Pokud není ani toto, pak by to měla být lhůta přiměřená – což je často docela obtížné určit, jak by taková přiměřená lhůta měla být dlouhá.

  7. Oto Hawlik napsal:

    Dobrý den,
    měl bych dotaz ohledně doby trvání záruky.Velkoobchod prodá zboží zakoupené u dodavatele jinému velkoobchodu u něho zboží leží na skladě např.4měsíce a poté ho prodá koncovému zákazníku.Od kdy se počítá délka záruční doby vůči prvnímu velkoobchodu.
    Někteří odběratelé vyžadují uplatnění záruky až prodejem koncovému zákazníkovi.Rád bych v tom měl jasno abychom nepoškodily někoho neviného.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Zdravím, Oto. Záruka nebo odpovědnost za vady platí pouze pro vztah obchodníka a spotřebitele. Pokud nakupujete z velkoobchodu na IČ, chrání vás obecná ustanovení o kupní smlouvě, tzn. reklamovat můžete pouze takové vady, které existují při převzetí (takže je dobré si je zkontrolovat, než je budete dále skladovat a poté zasílat zákazníkovi – zda není něco pokažené, rozbité). Rozdílnou situací je pak záruka za jakost, kterou velkoobchodník může smluvně garantovat odběrateli na IČ, že si věc po určitou dobu zachová určité vlastnosti/kvalitu. Tato záruka by měla z podstaty věci od okamžiku dodání zboží obchodníkovi, příp. do určitého času (např. datum spotřeby na potravině). Velkoobchodník nemůže být zatížen tím, že maloobchodníkovi věc bude ležet skladem třeba půl roku. Nicméně v těchto B2B obchodech je to zejména o smluvní dohodě. Z vlastní zkušeností vím, že i věci nakoupené na IČ a dodané koncovému zákazníkovi, které se po roce pokazily (únava materiálu aj.), mi velkoobchodník slušně nahradil (vrátil peníze). Rozhodně, ať už jste v jakékoli pozici (velkobchodník či maloobchodník), domluvte si tyto vztahy smluvně. Ze zákona ale není povinnost takové rozšířené záruky nikde stanovena.

  8. Pavel Kučírek napsal:

    Dobrý den,
    jestli dobře chápu, mezi podnikateli neplatí žádná zákonem stanovená záruční lhůta kromě té, kterou si obě strany stanoví v kupní smlouvě. Jako právnická osoba jsem si koupil automobil a podepsal záruční list s délkou trvání záruky 5let. Cca od 0,5roku reklamuji stále opakovaně již cca 4-5krát na autě vadu a vždy se znovu objeví. Po 2,5roce kdy mi došla trpělivost, jsem napsal prodejci, že chci odstoupit od kupní smlouvy. Ten mi odepsal, že záruka mezi právnickými osobami je 24měsíců a že mi záruka uplynula. Nikde ve všeobecných podmínkách prodejce auta jsem zmíňku o 24měsících nenašel.
    Odkazuje se na zákon 89/2012 – § 2165
    (1) Kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.
    (2) Je-li na prodávané věci, na jejím obalu, v návodu připojenému k věci nebo v reklamě v souladu s jinými právními předpisy uvedena doba, po kterou lze věc použít, použijí se ustanovení o záruce za jakost.

    Z tohoto paragrafu chápu spíše záruku 5let…

    1. Má prodejce pravdu, že jde pouze o 24měsíců?
    2. Měl jsem za to, že 24měsíců je záruka pouze v případě, že kupujícím je spotřebitel, nikoliv podnikatel..

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Pavle,
      z tohoto mi vyplývá, že máte smluvní záruku v délce 5 let (pokud opravdu nemáte nikde ve smlouvě jinak uvedeno, že pokud jste právnická osoba, jsou to pouze 2 roky). Máte pravdu, že v této situaci navíc nejste spotřebitelem, takže zákonná 24 měsíční lhůta se zde vůbec neuplatní.
      Určitě bych se v tomto spíše obrátila na poradnu jako je dTest (přestože je primárně spotřebitelská), která vám v tomto pomůže udělat jasno a poradí Vám, jak dál. Případně se obraťte rovnou na právníka, který Vás pak v případě, že bude právo na Vaší straně, v jednání s prodejcem zastoupí.

  9. Klára napsal:

    Dobrý den,
    dodali jsme jako velkoobchod dalšímu podnikatelskému subjektu materiál na oděvní výrobu.Odběratel na zakázku ušil z materiálu výrobek,který konečný zákazník reklamoval .Nyní chce obchodní partner vrátit nejen cenu materiálu,ale i peníze za ušití výrobku včetně své marže.Má na toto nárok?
    děkuji

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Kláro,
      pokud odběratelům na zboží poskytujete smluvní záruku/záruku za jakost a jednalo se o vadu materiálu, kompenzovat budete pouze cenu materiálu. Pokud smluvní záruku neposkytujete, odběratel nemá nárok ani na toto, pokud neprokáže, že vada byla na materiálu už v okamžiku převzetí – což by, předpokládám, poznal ihned, nejpozději při výrobě. Nicméně asi bych doporučila vyjít vstříc i tak, pokud si chcete zachovat dobré vztahy. Nikde není zakotvena povinnost kompenzovat i škodu. Pokud by situace eskalovala a došlo by ke škode za větší částky, doporučila bych se obrátit na právníka.

  10. Jiří Šimon napsal:

    Dobrý den,
    zákazníkovi – podnikateli jsme namontovali el. zámek s dvouletou zárukou od našeho dodavatele. O námi poskytnuté záruce zákazníkovi však není nikde zmínka. Součástí dodávky byla i montáž a dodání el. adaptéru. Zákazník adaptér již podruhé reklamuje. Náš dodavatel adaptér v rámci reklamace již jednou vyměnil za jiný, demontáž a montáž adaptéru zákazníkovi jsme provedli zdarma. Pokud se nemýlím veškeré náklady spojené s demontáží, reklamací, montáží nového adaptéru a dopravou jsme oprávnění zákazníkovi fakturovat? Děkuji

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Jiří.
      Pokud bylo zboží prodáno zákazníkovi, který při nákupu uvedl IČO a jedná se tak o podnikatele, na reklamaci podle zákona o ochraně spotřebitele nemá nárok. Samozřejmě bych doporučila vyjít vstříc, pokud Vám dodavatel v rámci reklamace zámek vymění. Pokud bude zákazník zboží znovu reklamovat, je potřeba předem uvést, že reklamace není možná, ale za určitou částku jste ochotni vyjít vstříc a zámek vyměnit. Nárok na bezplatnou výměnu pravděpodobně nemá, pokud se nejednalo o vadu, která byla na výrobku již v době převzetí.

  11. Tomas napsal:

    Dobrý den,
    Chtěl jsem se zeptat : výrobce ve svých podmínkách uvádí, že poskytuje Zákazníkovi záruku za jakost Zboží v délce 24 měsíců, pokud ze záručního listu, faktury ke Zboží, dodacího listu, příp. jiného dokladu ke Zboží nevyplývá odlišná délka záruční doby.
    Chci se zeptat za se mohu považovat za „Zákazníka“, pokud jsem nakoupil zboží na IČO k dalšímu prodeji a můj zákazník byl Úřad městské části. Jedná se o spotřebiče do kuchyně. tzn Nájemník, který reklamuje zboží nemá žádný doklad o koupi. Děkuji za odpověď

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Tomáši,
      upřímně, asi bych se na prodejce automaticky obrátila a ověřila si to. Prodejce popisuje zákazníka, nikoli spotřebitele, takže z té věty bych usoudila, že se to vztahuje na jakéhokoli zákazníka bez ohledu na to, zda je to spotřebitel a nebo nakupoval na IČ. Zejména i pokud jinak v podmínkách neuvádí žádné výjimky pro nákupy podnikatelů.

  12. Zuzana Š. napsal:

    Dobrý den,

    když u naší firmy zákazník nakoupil zboží na IČ, dále jej přeprodává a je u něj požadovaná reklamační oprava, kterou musí provést naše firma. Má právo tento zákazník/ prodejce na úhradu nákladů na dopravu zboží k nám na centrálu a zpět?
    Děkuji

    1. Eva Knirschová napsal:

      Zdravím, Zuzano,
      omlouvám se, Váš dotaz jsem tady přehlédla. Pokud se jedná o nákup zboží na IČ pro další prodej, záleží na tom, jaké odběratelům poskytujete podmínky. Od těch by se mělo vše odvíjet. Zákon Vám nenařizuje nést náklady, je to na domluvě mezi dvěma obchodníky. Pokud toto v obchodních podmínkách nemáte specifikováno, doporučuji doplnit, abyste příště věděli, co a jak.

  13. Lenka Dubovská napsal:

    Dobrý den. Zajímalo by mě z jakého důvodu je jiná délka záruky pro konečného spotřebitele a jiná pro podnikatele, který nakoupí zboží za účelem dalšího prodeje, nebo i pro sebe ?
    Var.1/ Nakoupím ve velkoobchodě spotřebiče do kuchyně. Máme vlastní truhlářskou výrobu, dodáme tedy kuchyň včetně spotřebičů. Závada se projeví na jednom ze spotřebičů až po třeba 16ti měsících, ale je oprávněná. Koncový klient, který má spotřebič na souhrnné faktuře od nás, jako součást kuchyně, má jednoznačně nárok na to zboží reklamovat. Při požadované opravě v servisu se zjistilo, že zboží nebylo schválené pro český trh a opravu zamítli a já jako podnikatel již nemám právo toto zboží reklamovat u dodavatele (velkoobchodu), protože je již překročený limit 12ti měsíců.
    Var.2/ Nakoupím cokoliv na IČO pro sebe do firmy, třeba počítač, nebo auto. Jedná se o zboží na které bych měla mít záruku 24 měsíců. To neplatí jenom proto že máme IČO ? Děkuji za odpověď

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den,
      1) ano, tohle je bohužel risk podnikání, odpovědnost přechází na vás jako na prodejce. U některých dodavatelů se dá samozřejmě domluvit standardní dvouletá záruka i mezi podnikateli, proto je také důležité, od koho spotřebiče odebíráte a jakou máte mezi sebou dohodu, stanovené podmínky.
      2) ano, pokud do objednávky uvedete IČ, pohlíží se na Vás jako na podnikatele, ztrácíte spotřebitelskou ochranu. Zase záleží, od koho nakupujete, každý prodejce může mít odpovědnost za vady při prodeji podnikateli upravenu jinak.

  14. Tesař D. napsal:

    Dobrý den,

    zakoupil jsem u CZC počítač na IČ. Spolu s počítačem byla v ceně 3 letá záruka a bezplatný servis. Již po dnu používání se projevila vada na chladící technice. Počítač byl zavezen do servisu, kde se vada neprojevila. V následujících dnech se objevila vada na grafické kartě, kdy při výkonu vydává zvuk neslučitelný s normálním používáním. Pc znovu odvezen do servisu a vzhledem k tomu, že to byla již řeklamace č. 2, tak došlo k odeslání na hlavní servis. Na hlavním servisu proběhla behěm 14ti dní výměna jak větráčku, tak grafické karty za nové kusy.
    Obdržel jsem zboží, větráček funguje v pořádku, ale grafická karta ten stejný problém. Člověk neočekává, že si koupí věc za X tisíc a nebude mu fungovat.
    Jak se prosím v takového situaci můžu bránit? Je možné nějaké odstoupení od smlouvy z důvodu opakovaných závad? Dá se tato situace nějak řešit?
    PC vlastním ani ne 2 měsíce.

    Děkuji mockrát za odpověď.
    Tesař D.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den,
      pokud byla v ceně i tříletá záruka a servis (a to i pro podnikatele), pak bych znovu reklamovala. Pokud byste byl v roli spotřebitele, nárok na odstoupení od smlouvy máte až po třetí reklamaci stejné závady. Bohužel ale nevím, jakou záruku garantuje CZC podnikatelům – to vždy záleží na tom, jak to má konkrétní prodejce nastaveno.

  15. Petr napsal:

    Dobrý den,

    jsme společnost, která dodává IT věci a hlavně Hardware bud napřímo koncovým zákazníkům a nebo dalším společnostem, která s nim obchoduje dále ( my jsme v tomto případně pouze prostředníci ).

    Vzorový příklad a dotaz: Nakoupím od Společnosti A zboží ( například telefon ) se zárukami ( pro FO – 24 měsíců, pro B2B zákazníka a IČO – 12 měsíců ), poté je zboží u mě na skladě ( já jsem společnost B ), poté prodám společnosti C, která by ráda z naší strany záruku jak pro FO, tak i B2B zákazníka, tak i IČO na 24 měsíců ( nemáme mezi sebou žádnou smlouvu, ani nic kde by byla daná úprava, případně záruka řešena – pouze ústní dohoda ).. Nikde žádné potvrzení ( ani v rámci jakékoli smlouvy, dodacího listu, faktury atd atd ).. Společnost C od nás ( společnosti B ) nakoupí zboží, bez jakéhokoli finálního potvrzení o záruce 24 měsíců.. Společnost C pak zboží prodá Společnosti D a ta si zboží už prodá svým koncovým zákazníkům z řad FO, B2B partnerů a IČO zákazníků. Zboží se porouchá a koncový zákazník jde na prodejnu ( je po 12ti měsíční záruční lhůtě ) a chce zboží reklamovat.. Společnost A, ale zboží nepřijme protože udala na začátku původní záruční dobu pouze 12 měsíců.. Jak od nás ( společnosti B ) může náš partner ( společnost C ) vymáhat náhradu škody nebo přijmutí záruky, když spolu nemáme podepsanou jakoukoli smlouvu, na dodacích listech nikde není potvrzena záruční doba 24 měsíců a to ani na fakturách atd…

    Děkuji za odpověď.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Petře,
      tohle už je na právníka, který by měl detailně analyzovat vztahy mezi společnostmi, s tím vám bohužel takto na dálku asi dobře neporadím. Pokud máte velkoobchodní odběratele i dodavatele, je na vás, abyste si s nimi přesně definoval vztahy i odpovědnosti za zboží, a to samozřejmě nejlépe písemně. Pokud byla odběrateli přislíbena záruka 24 měsíců, tak platí, ale samozřejmě se bude ze strany odběratele jen těžko dokazovat, pokud ji nemáte nikde sepsanou. Společnost C ji tedy vymáhat může, otázka je, zda uspěje.

  16. david napsal:

    Dobry den. Co kdyz pri koupi nads 10.000 Kc bude ve fakture moje jmeno, adresa a DIC ale nikoliv ICO ? Jedna s v takovem pripade o nakup na firmu (tj s omezenim vyrobce pri nakupou na firmu) nebo nikoliv – z pohledu prodejce budu tedy bezny koncovy zakaznik, nikoli firma, ale tim ze uvedu DIC si mohu DPH odepsat, pokud jsem platce DPH ? Podle me se stavam firemnim zakaznikem jen kdyz uvedu ICO, nikoli kdyzt uvedu DIC a podle me ani nic nebrani tomu aby ma ucetni uplatnila odpocet DPH z daneho produktu, kdyz DIC bude na fakture a pokud souvisi produkt s mym podnikanim, byt z pohledu prodejce nebudu firemnni zakaznik ale soukroma osoba ( tim ze na fakture nebude ICO ale jen DIC – protoze zakon podle me toto neupravuje). Je to tak, nebo si to myslim spatne ?

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den,
      z mého pohledu by se jednalo o obcházení zákona. Pokud se nepletu, tak na dokladech nad 10 000 Kč již musíte mít uvedeno IČ, pokud si jej přidáváte do účetnictví. Zároveň obchodník, u kterého uvedete DIČ, vás stále může považovat za podnikatele, který si chce odečíst DPH a tudíž vystupuje v podnikatelském vztahu. Jak je v článku zmíněné, vždy záleží na tom, jak má obchodník nastaveny podmínky reklamace pro podnikatele, od toho bych se vždy u nákupu odrazila.

  17. Petr napsal:

    Dobrý den,
    u prodejce Mall.cz jsem před nedávnem zakoupil hodinky Tissot, na které výrobce poskytuje globální záruku v délce 2 roky. Při objednání zboži jsem automaticky zakliknul adresu s IČ firmy, kde pracuji, a to z důvody usnadnění lokalizace místa dodání pro dopravce, jelikož jsem chtěl zboží doručit na firmu. Podotýkám, že jsem hodinky v účetnictví firmy neuplatnil.
    Hodinky jsem po ca třech měsících používání reklamoval, přičemž vada nevznikla mojí vinou. Nyní uplynula 30 denní reklamační lhůta, avšak o výsledku jsem nebyl ze strany prodejce vyrozuměn. Při telefonickém dotazu mi bylo odpovězeno, že Mall.cz nemusí 30 denní lhůtu dodržet, jelikož v objednávce bylo uvedeno IČO.
    Když nebudu brát v potaz, že se mi chování prodejce zdá velmi neseriózní, jelikož jsem u něj vytvořil desítky objednávek za stovky tisíc korun, ptám se, jak postupovat dále, když výrobce Tissot poskytuje globální dvouletou záruku.
    Předem Vám děkuji za odpověď.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Petře,
      tohle už je trochu komplexnější případ, uvedení IČ v objednávce opravdu vaši pozici výrazně zhoršuje i přes garanci dvouleté záruky společnosti Tissot. Doporučila bych Vám poptat se např. na spotřebitelské poradně dTestu, kde se s těmito případě určitě setkávají často a budou Vám umět poradit lépe než my zde pod článkem.

  18. Břeň napsal:

    Dobrý den, u internetového prodejce jsem zakoupil mobilní telefon na IČO.
    Přišel poškrábaný. Zjištěno při rozbalení. Ihned vráceno. Prodejce odmítá vrátit zaplacenou cenu a prý lze jen vyměnit za jiný.
    Stejný nemá a jiný s doplatkem nechci.
    Chápu to jako podvod. Prodejce nabízel bez poškození a dodal poškozené zboží.
    Mám nárok na vrácení peněz, i když jsem zakoupil na IČO?
    Děkuji za odpověď.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den,
      dle mého názoru musí prodejce dodat zboží, které jste si objednal, bez vad. Pokud nemůže dodat bez vad, není důvod, aby Vás nutil koupit jiný telefon, ledaže by měl něco takového ošetřeno v obchodních podmínkách pro podnikatele. Doporučuji si najít/vyžádat obchodní podmínky, případně se poradit i s někým informovaným. Zkusila bych třeba poradnu Dtestu (i když ta je spíše pro spotřebitele) nebo podobné služby.

  19. Ondra napsal:

    Dobrý den, koupil jsem výrobek na IČO. Dobu záruky jsme se dohodli s prodávajícím na 12 měsíců. Již jsem 2x reklamoval na stejnou závadu. První reklamace byla vyřízena rychle, ale u druhé to je teď měsíc už. Chtěl sjsem se zeptat:
    1) Odstoupení od smlouvy – v občanském zákoníku je možnost, pokud stejnou závadu 3 reklamuješ, kompletně odstoupit do smlouvy a dostat peníze zpět, je to tak i mezi firmami, tj. v obchodím zákoně?
    2) Lhůta na vyřízení reklamace – v občanském zákoníku je stanoveno, že reklamace musí být vyřízena do 30 dní, je to tak i pro firmy? Myslím, že firmy lhůtu nemají nebo je delší, ale potřeboval bych to přesně ověřit.
    Děkuji za odpověď.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Ondro,
      obávám se, že se oba body vztahují pouze na vztah se spotřebitelem.

  20. Marcela napsal:

    Dobrý den,
    jsem prodejce elektrospotřebičů. Spotřebiče prodáváme státním a veřejným institucím tzn.nakupují na IČO. Nikdy jsem rozdíly mezi spotřebitelem a podnikatelem nedělala a záruku poskytovala 24měsíců všem. Nyní mi jedna z nejmenovaných státních insitucí chodí reklamaovat spotřebiče značně opotřebené. Na faktůře nemám udané žádné jiné podmínky ani záruční dobu.Je nějakým zákonem stanovena záruční doba pro tento subjekt? Mohu po 7měsících nebo 12 měsících odmítnout vzít spotřebič na reklamaci?
    Děkuji za odpověď.

    1. Eva Knirschová napsal:

      Dobrý den, Marcelo,
      věřím, že odpověď najdete právě v článku. Mezi podnikateli záruka zákonem upravená není. Je tedy pouze na Vás, jak si to upravíte v obchodních podmínkách nebo v rámci smluvního vztahu s odběratelem-podnikatelem.

  21. Daniel napsal:

    Dobrý den,
    přišlo mi zboží na sídlo ze zahraničí tj. na právnickou osobu, které jsem neobjednaval.
    Poslal jsem odesílateli email, s tím, že bych toto zboží vyzvednul sám. Po několika dní, odesílatel se omluvím a požádal o adresu vyzvednutí s tím, že se jedna o chybu na jejích straně. Čekám už druhý týden a nic. V tomto případě prodejce musí vyzvednout zboží sám? Jaký zákon hraní podnikatelé v tomto případě?
    Děkuji a hezky den.

    1. Zuzka Zicháčková napsal:

      Dobrý den, Danieli, děkujeme za dotaz. Pro relevantní odpověď by bylo ideální kontaktovat právního poradce, se nímž budete moci záležitost prodiskutovat do detailu a který Vám kvalifikovaně poradí.

  22. Alex napsal:

    Dobrý den,
    Prodávám zboží podnikatelského charakteru, které fyzický nemůže vydržet 24 měsíce. Tak některé zákazníky kupuji ho bez udaní IČ aby mohli ho stále reklamovat bez ohledu na opotřebeni. Můžu v obchodních podmínkách určit, že zboží je určeno jen k podnikáni, a to bez ohledu, jestli zákazník uvedl IČ nebo ne? A podle toho i řešit reklamaci? Děkuji.

    1. Kateřina Linhartová napsal:

      Hezký den,
      na takto specifický dotaz doporučujeme využít některého z našich ověřených Shoptet Partnerů, případně položit dotaz ve facebookové poradně Právo v marketingu, kterou založila advokátka Petra Dolejšová, řadící se k zlatým Shoptet Partnerům.
      Hezký den, Kateřina, Shoptet

  23. Veronika Kratinová napsal:

    Dobrý den,
    jaká je, prosím, lhůta na opravu reklamovaného zboží (auta), když kupujícím je s.r.o.? V servisu mi bylo sděleno, že v případě s.r.o. neexistuje lhůta 30 dní a lhůta tedy není žádná? Je to tak? Mám tedy nějaká práva….? Děkuji za odpověď.

    1. Tereza Trajboldová napsal:

      Dobrý den, Veroniko,
      opravdu je tomu tak. V případě, že kupující není spotřebitelem (fyzickou osobou), 30denní lhůta se neuplatňuje. Lhůta se řídí obchodními podmínkami prodávajícího, pokud ji stanovenou nemá, zákon stanovuje lhůtu jako „přiměřenou“. Pokud není dodržena, můžete požadovat slevu nebo od smlouvy odstoupit.
      Hezký den, Tereza

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů