Jednou z nočních můr provozovatele e-shopu je to, že ze dne na den přijde o návštěvnost z vyhledávačů. Jak k tomu může dojít? Příčinou může být nějaká forma penalizace, problémy webhostingu nebo jen chyba programátora, který zakáže přístup robotům vyhledávačů.

Jsou ale způsoby, jak na takové problémy co nejrychleji přijít. Pomůžou vám v tom užitečné SEO nástroje a jejich funkce v podobě automatických upozornění. Podívejte se na jejich přehled a jak s nimi pracovat.

Faktory, které budeme monitorovat:

    • Návštěvnost webu – nastavíme si upozornění pro případ, že se bude skokově měnit návštěvnost webu.
    • Pozice ve vyhledávačích – nastavíme si alerty, když dojde k větší změně pozic u měřených klíčových frází.
    • Dostupnost webu + rychlost načítání stránek – nástroje nás upozorní na nedostupnost našeho webu. A protože je stále důležitější i rychlost načítání jinak dostupných stránek, nastavíme si alerty i v této oblasti.
    • Bezpečnost webu, spam – dostal se vám někdo na web? Díky alertům to rychle zjistíte.
    • Chybové stránky 404 – jestliže se zvýší počet chybových stránek na vašem webu, rychle se to dozvíte.
    • Robots.txt a sitemapa (+ indexace stránek vyhledávači)  – jde o 2 hlavní „technikálie“ a vzdálené příbuzné. První soubor (robots.txt) je místem, kam se vyhledávač prvně podívá před další návštěvou webu. Najde tu totiž informace o tom, které části webu může a nemůže navštívit. Soubor robots.txt tak také v ideálním případě obsahuje i adresu druhého souboru: mapy stránek. Ta vyhledávačům zase umožňuje mít všechny důležité stránky na jednom místě. A protože u těchto souborů v praxi často dochází k chybám, SEO nástroje je za nás budou denně kontrolovat, a to i včetně toho, jestli jsou stránky uvedené v mapě stránek indexovány (zahrnuty do výsledků) vyhledávači.

Nástroje, kterým se budeme věnovat:

  • Marketing Miner – základní víceúčelový SEO nástroj, dál pod zkratkou MM. Tento nástroj nám pomůže ve většině níže uvedených krocích, takže ho doporučuji zaplatit. Nejnižší tarif stojí cca 800 Kč a mnohonásobně se zaplatí. Po vytvoření účtu si vytvořte pro svůj web tzv. projekt, kdy vám MM u vašeho webu začne shromažďovat základní údaje – pozice ve vyhledávačích a jejich změny, rychlost načítání stránek a mnoho dalšího.
  • SEMOR – nástroj, který umí zasílat upozornění při větší změně pozic ve vyhledávačích. Navíc ho využijeme i k monitoringu chybových stránek 404, případně i dalším úkonům, například monitoringu počtu zaindexovaných stránek.

Marketing Miner po přihlášení – projekty:


1

Marketing Miner – kde u projektů najdeme alerting:

2

Kolik nástroje stojí?

Sluší se uvést, kolik takový monitoring SEO faktorů stojí. Nemusíte mít obavu z vysokých částek. U většiny webů se totiž vejde do 2 tisíc korun. Což je slušná investice, když vezmeme v úvahu, že takto pokryjeme stěžejní SEO kontrolu našeho webu.

Nástroj Cena Poznámka
Google Analytics Zdarma Nevýhodou je pozdější zaslání upozornění kvůli srovnání s předchozím obdobím (např. den).
Google Search Console Zdarma Nevýhodou je pozdější zaslání upozornění kvůli shromáždění větších vzorků dat.
Marketing Miner Od cca 800 Kč měsíčně Má různé tarify
SEMOR 600 Kč / měsíčně Má různé tarify
Monitoring-serverů.cz Od 60 Kč / měsíc Má různé tarify

A teď už přejděme k jednotlivým upozorněním.

Návštěvnost webu – alerty z Google Analytics

3

Návštěvnost je alfou a omegou webu. Je také dobrým indikátorem případných problémů – ať už se bude jednat o penalizaci od vyhledávačů, technické problémy stránek nebo cokoli jiného. Nastavíme si tedy upozornění v případě, že u návštěvnosti našeho webu dojde k větším změnám.

Základní nástroj, který nám v tomto pomůže, je Google Analytics. A nemá smysl nosit dříví do lesa. Nastavení základních upozornění je velmi jednoduché. Martin Šimko sepsal praktický návod, který popisuje principy vlastních alertů. Doporučuji nastudovat a „naklikat“ si základní upozornění.

Po nastavení základních vlastních upozornění můžeme postupovat dál. Návštěvnost lze různě segmentovat a zpracovávat data (např. když nás zajímá návštěvnost v určité oblasti). Podívejte se následně na další události k nastavení upozornění.

Nevýhodou upozornění z GA je to, že jsou zasílány až po delším časovém období (min. den). Jestliže je například náš web nedostupný kvůli problémům webhostingu, je rychlejší způsob, jak na to přijít – monitoring dostupnosti stránek, který popisuji níž.

Dostupnost webu (a rychlost načítání stránek)

4

Nejjednodušším způsobem, jak mít přehled o dostupnosti našeho webu, je nastavit si alert rychlosti načítání stránek u projektu v nástroji Marketing Miner. Tento alert je sice primárně určen jako upozornění na změny rychlosti načítání stránek, ale jelikož nedostupný web nejde načíst vůbec, MM si toho všimne.

Tento alerting od MM má ale stejně jako u GA nevýhody: testuje pouze načtení stránky (ne další požadavky jako FTP, IMAP a další) a upozornění vám přijde až následující den. O výpadku webu samozřejmě chceme vědět co nejdříve. Jak tedy na to?

Existují přímo specializované nástroje typu Monitoring-serverů.cz. Fungují tak, že ve zvolených intervalech zasílají na web požadavky a testují odpovědi. A v případě, že zjistí problém, upozorní vás na to.

Monitorovat lze různé typy požadavků – HTTP (head), HTTP (get), HTTPS (get) a řadu dalších, které nás budou zrovna zajímat.

5

Nastavení těchto placených služeb je většinou velmi jednoduché a nemá smysl ho podrobně popisovat. Zmíním však to, že vás služba nebude „otravovat“ každým možným výpadkem. V praxi to funguje tak, že v případě výpadku se pokusí váš web zkontaktovat ještě z dalších svých serverů. Pokud se ze všech naměří “nedostupno”, prohlásí se výsledek měření za výpadek.

Další možností je využít „vlastní“ služby. Příkladem je PHP Server monitor. Jde o skript, který nahrajete na vlastní server a který bude testovat vaše stránky. V případě problémů vás upozorní e-mailem, SMSkou nebo i push notifikací.

Pozice ve vyhledávačích

5

Díky chytrým SEO nástrojům dnes můžeme zjistit nejen aktuální pozice, ale zároveň o nich můžeme mít průběžný přehled. Nárazová změna pozic totiž může být indícií například pro penalizaci ze strany vyhledávačů.

Základním nástrojem pro měření pozic ve vyhledávačích respektive jejich monitoring je SEMOR. Ten v současnosti umí zasílat upozornění v případě větší změny pozic. Princip je jednoduchý: stejně jako u MM si vytvoříte profil vašeho webu, vložíte klíčová k pravidelnému (dennímu) měření pozic a nastavíte si, při jakých fluktuacích chcete upozornění zaslat.

pos

Bezpečnost webu, spam

7

Jak rychle zjistit, když je náš web napaden útočníkem, obsahuje škodlivý kód apod.? Pomůžou nám 2 nástroje – „pomalejší“ Search Console od Googlu a „rychlejší“ Marketing Miner.

Search Console vlastně není jeden konkrétní nástroj, ale jde spíš o centrálu webmastera, kde najde řadu užitečných podnástrojů. Nás ale teď zajímá možnost nechat si zasílat upozornění v případě, že vyhledávač najde na našem webu bezpečnostní nebo jiné problémy (malware, SPAM). Když si do Seach Console (zdarma) přidáme web, Google nás upozorní na e-mail v případě komplikací.

Nevýhodou Search Console (stejně jako u GA) je to, že potřebuje víc času k zaslání upozornění (čeká na větší vzorek). Samozřejmě můžeme náš web ručně kontrolovat, ale tento článek je o automatických upozorněních.

Řešení je tedy využití už zmíněného nástroje Marketing Miner, kde si vytvoříme projekt pro náš web. Následně v sekci alerting zaškrtneme detekci malware na doméně. Marketing Miner čerpá přímo z Google Safebrowsing, takže pokud vyhledávač začne u vašeho webu zobrazovat upozornění na nevhodný obsah, obratem se to dozvíte.

8

Chybová stránka 404

Co se týče upozornění na zvýšený počet chybových stránek 404, opět je nejjednodušším řešením nastavení vlastního alertu v Google Analytics (případně může nastavit zobrazení 404ky jako samostaný cíl). Obdobně můžeme postupovat v Tag manageru. Opět je u vlastního upozornění nevýhodou pozdější zaslání kvůli srovnání s jiným časovým obdobím.

Rychlejší cestou je využití SEMORu. Ten totiž po vložení klíčových frází automaticky registruje i to, které stránky se na ně umisťují ve vyhledávačích a kontroluje jejich stavové kódy. Jestliže některá stránka, která dřív vracela stavový kód 200 (v pořádku načteno), teď začne ukazovat 404ku, SEMOR vám automaticky zašle upozornění.

Robots.txt a sitemapa (+ indexace stránek vyhledávači)

9

Jak jsem zmínil v úvodu, jde o dvě důležité technikálie. Soubor robots.txt najdete v kořenovém adresáři vašeho webu, tudíž hned za doménou, tj. například http://marekhnatek.cz/robots.txt. Sem se vyhledávač prvně podívá před další návštěvou webu. Najde tu totiž informace o tom, které části webu může a nemůže navštívit.

Soubor robots.txt tak také v ideálním případě obsahuje i adresu druhého souboru: mapy stránek. Ta vyhledávačům zase umožňuje mít všechny důležité stránky na jednom místě. A protože u těchto souborů v praxi často dochází k chybám, SEO nástroj je za nás bude denně kontrolovat, a to i včetně toho, jestli jsou stránky uvedené v mapě stránek indexovány (zahrnuty do výsledků) vyhledávači.

Monitoring robots.txt a sitemapy je velmi snadný. V podstatě stačí v Marketing Mineru nastavit alerting na tyto technikálie. Výhodou je to, že Miner bude denně kontrolovat náhodný set URL ze sitemap, a pokud v něm najde URL, které nelze indexovat, pošle uživateli e-mail.

10

Využijeme také SEMOR, který stejně tak umí kontrolovat soubor robots.txt a změnu počtu indexovaných stránek na Seznam.cz nebo Google.

Ukázka alertu ze SEMORU:

11

Autor článku On-page SEO

Marek Hnátek – SEO konzultant na volné noze. Mezi mé klienty patří především menší a střední e-shopy. Nově také pořádám individuální školení SEO a školení linkbuildingu pro interní týmy marketérů.

Založte si zcela ZDARMA na zkoušku testovací e-shop nebo pokladní systém v naší službě Shoptet.cz