O’black: E-shop jsme brali spíše jako doplňkový, ale pak jsme se poučili, že i tak je pro nás důležitý

Liliana a Milan z O’blacku si původně zakládali e-shop především za účelem kontaktní stránky. Ale postupně, jak ho rozvíjeli, přišli na to, že jim může přinést daleko víc. Pojďte si přečíst pokračování příběhu jejich firmy s obleky a košilemi šitými na míru v Česku a na Slovensku.

V první části rozhovoru s Lilianou a Milanem jsme si povídali o založení a začátcích firmy O’black a o jejím posunu směrem ke kamenné prodejně/showroomu a založení e-shopu. Dnes navážeme tím, jak se jim se Shoptetem pracuje, jak se naučili víc využívat jeho možnosti a popovídáme si i o marketingu a o plánech do budoucna.

Svůj e-shop jste ušili na Shoptetu. Bylo to ze začátku vašeho podnikání nebo společně s prodejnou?

Milan: První byl e-shop, ale ze začátku jsme ho používali pouze jako klasický web. Prodejnu jsme otevřeli asi po roce našeho fungování. A než se o ní klienti pořádně dověděli, trvalo to minimálně další půlrok, protože jsme ještě dělali částečnou rekonstrukci. 

Proč jste si vybrali Shoptet řešení?

Liliana: Všichni nám radili, nechte si e-shop udělat, budete tam mít všechno, co a jak potřebujete. Ale uvědomili jsme si, že nevíme přesně, co to obnáší, co to může mít za funkce, protože jsme nikdy předtím e-shop neměli. Nevěděli jsme, jaké jsou možnosti. Proto jsme chtěli hotové řešení. Chtěli jsme to zkusit, naučit se na tom, a pak si případně nechat udělat vlastní. A jsme na Shoptetu doteď, i když jsme to ze začátku neplánovali. Pořád jsme spokojení a pořád přicházíme na nové věci, co umí. Asi najmeme někoho, kdo by sledoval všechny novinky na Shoptetu, často to sami nestíháme. (smích)

Jaké funkce na e-shopu nejvíce využíváte?

Liliana: Když řeším nějaké nastavení, skoro vždycky najdu něco nového, o čem jsem dosud nevěděla. Máme e-shop skoro celý upravený, není to jen základní šablona, už na začátku jsme do toho investovali, aby to vypadalo hezky a bylo podle našich potřeb. Jsou nějaké drobnosti, které nám chybí z hlediska toho, že své produkty vyrábíme, ale spousta věcí je funkčních i pro nás. Využíváme pokladnu na prodejně, pak standardní funkce a ty ohledně práce se zákazníky, rozesílání e-mailů, registrace… Od začátku byl samotný e-shop spíše doplňkový, ale v určitý moment jsme se poučili, že i tak je pro nás důležitý.

E-shop nám hodně pomohl zpřehlednit komunikaci a administraci pro prodej nezakázkového zboží

Co se stalo?

Liliana: V jarní karanténě nám hodně stouply objednávky z e-shopu. Vyráběli jsme roušky a nejprve jsme je na e-shop ani nedávali, osobně nás uháněli naši klienti a hodně se ptali, jestli je šijeme. Z naší kanceláře se v té době stala menší dílna na roušky. Měli jsme na to materiál a chtěli jsme pomoci. Roušky se rozebíraly téměř hned po ušití. Asi po dvou týdnech jsme je vystavili i na e-shop a opět jsme objednávky téměř ani nestíhali, zájem byl obrovský. Ale právě e-shop nám hodně pomohl zpřehlednit celou komunikaci a administraci kolem toho. Už bych se ke své původní tabulce nevrátila. (smích) 

Co jste si z této zkušenosti vzali?

V té době se nám třistanásobně zvedly objednávky přes e-shop a já se díky tomu naučila s ním lépe pracovat. Všechno zlé je pro něco dobré. Pozitivně nás to vyškolilo, že e-shop nedostatečně využíváme. Přišli jsme na to, že bychom ho měli opravdu více zapojit, abychom se posunuli zase dál. 

E-shop pro nás nikdy nebude hlavní kanál. Na druhou stranu máme širokou nabídku doplňků, které nám pomáhá prodávat

V čem se u vás liší prodej na e-shopu a v prodejně?

Milan: Největší odbyt u nás mají obleky, košile a chino kalhoty. Ale ty nechceme prodávat přes e-shop. Nikdy pro nás nebude hlavní kanál právě kvůli našemu sortimentu a důležitosti osobního přístupu. Musíme zákazníka poznat, nacítit se na něj. Na druhou stranu máme docela širokou nabídku doplňků i vzhledem k naší konkurenci. Klienti jsou na prodejně nebo na schůzce vděční za doporučení toho, co vlastně chtít, jak to sladit, a jsou rádi, že se s někým mohou poradit. Často nám stálí zákazníci už pak třeba jen zavolají, že chtějí pár nových košil a my už máme jejich míry, známe jejich potřeby a podobně. Důvěřují nám. Tohle přes e-shop nejde tak dobře zařídit.

Liliana: Občas se na nás obracejí i partnerky a manželky našich zákazníků a nechají jim ušít oblek jako dárek. My už máme jejich míry, víme, co mají za práci a kam oblek nosí, takže to není problém, a zákazník dostane pod stromeček hotovou věc. Je to lepší a příjemnější než poukázky, které se třeba vždy nevyužijí nebo se na ně zapomene, ztratí se a podobně. 

Pracujete nějak dál s novými zákazníky? Kolik jich u vás pak zůstane?

Milan: Posíláme newslettery, taková klasika, ale pracujeme na dalších věcech, které chceme zdokonalit. Máme spočítané, že v průměru z deseti zákazníků se nám sedm, osm vrátí, dlouhodobě pak pět až šest. 

Když k zákazníkovi poprvé přijedeme a poprvé ho měříme, je to pro něj nový zážitek a máme z toho radost

Jaký kousek z nabídky vašich doplňků na e-shopu máte nejoblíbenější?

Milan: Hodně nám přes e-shop jedou poukazy. Ty elektronické se používají často. Máme ale i papírové v ručně dělané obálce s vázáním v japonském stylu. To je taková naše srdcovka. A zvlášť, pokud je uplatní nějaký nový zákazník, my k němu poprvé přijedeme a poprvé ho měříme, je to pro něj nový zážitek a máme z toho radost.

Co pro vás bylo v rámci celého podnikání dosud nejtěžší? Prošli jste si nějakým složitějším obdobím?

Liliana: Byli jsme zavření dva měsíce, korona nás také postihla. Sice jsme za lidmi mohli jezdit, ale klienti to tolik nevyužívali, protože se báli nebo měli jiné věci na starost. Šití roušek nás aspoň do určité míry zachránilo, částečně jsme díky nim pokryli náklady. Čekáme, že těžší období přijde ke konci roku a už to pomalu začínáme vidět. 

Milan: Podrželi nás i naši klienti, kteří si třeba dopředu objednávali naše služby a dárkové poukazy. Podpora byla velká, přišly i nějaké objednávky přes e-shop. Nejhorší období začíná teď. Normálně měla začít sezona plesů, konferencí, večírků… Je to nestálá doba, spousta lidí pracuje z domova a nový oblek logicky nepotřebují. Je pro nás důležité to teď přečkat a budeme doufat, že další rok se situace zas dostane do normálu.

Jak vaše firma od svého vzniku vyrostla? Kolik dnes zaměstnáváte lidí?

Milan: V současné chvíli máme pět zaměstnanců, dva lidi externě. Výrobu, která nám šije obleky a košile, máme na Moravě a druhou na Slovensku kousek od Hodonína za hranicemi. Tady v Karlíně máme dílnu na úpravy nebo na doplňky. Velká výhoda toho, že šijeme tady a ne v zahraničí, je například v tom, že můžeme zákazníkovi vyjít vstříc, když se změní situace a on potřebuje oblek co nejdříve.

Jaké máte aktuální cíle, kam se chcete posunout?

Milan: Náš aktuální cíl je zvládnout tuhle dobu jak psychicky, tak finančně. Pracovat už dnes na tom, jak „vykopneme“ příští rok. Posouvat se dál, vylepšit obchod, dát příležitost novým sales managerům, to znamená nabrat lidi pro zastoupení do velkých měst v Čechách. Rád bych si trochu uvolnil ruce, abych měl víc času na inovace, zlepšení a marketing. Chci se zaměřit na naši stávající klientelu, kterou považuji za naše zlato.

Přemýšleli jste o expanzi?

Milan: Ano, ale spíše do budoucna, není to pro nás na pořadu dne. Samozřejmě ale máme mezi klienty i Čechy, kteří žijí v cizině. Práce s lidmi je krásná, ale zároveň i těžká. Jde nám o to udržet kvalitu našeho servisu a služeb, což chceme nejdříve zajistit tady v České republice, až poté můžeme začít přemýšlet o zahraničí.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů