Skláři z Preciosy pokračují ve staleté tradici a ručně vyrábí šperky z českého křišťálu

Jejich broušené a leštěné kameny z kubické zirkonie od pravého diamantu nerozeznáte. Za elegantními šperky a křehce vypadajícími dekoracemi se skrývá řada hodin poctivé ruční práce. V Preciose dodnes vzniká skleněná krása, kterou si cení zákazníci doslova po celém světě.

Zatímco šperky z českého křišťálu se kromě prodeje v Česku s velkým úspěchem vyvážejí také do asijských zemí, pro odbyt drobných perlí a rokajlu se stala zásadní Amerika. Preciosa si vydobyla dobré jméno také díky typickým křišťálovým lustrům a svítidlům. My jsme si ale s Evou Klusáčkovou, manažerkou Preciosa Beauty, povídali hlavně o špercích, e-shopu Preciosa a pokračování v tradici sklářského řemesla.

Preciosa je jednou z firem, které za sebou mají dlouhou a bohatou minulost. Je to tak?

Rozhodně, Preciosa oficiálně vznikla na jaře 1948 v Jablonci nad Nisou, což je město skleněnými korálky a bižuterií proslulé. Vůbec celá oblast severních Čech je známá touto výrobou, na přelomu 19. a 20. století tu vzniklo hodně firem zabývajících se broušením skleněných kamenů, perlí a podobně. A sedm z nich se vlastně stalo základem prvních závodů Preciosy.

Tradice jde ale ještě mnohem hlouběji do minulosti.

Určitě, české sklářství začalo nejvíc prosperovat na přelomu 17 a 18. století. Skleněné a bižuterní výrobky se tehdy dovážely až do Philadelphie a naše broušené lustry visely v palácích Ludvíka XV. První sklářská huť vyrábějící skleněné perle vznikla ale už v 16. století a první sklářské pece se začaly objevovat ve 14. století. Jejich hlavním produktem tehdy byla malovaná kostelní okna.

Proč mají šperky, svítidla a další produkty z křišťálového skla ve světě takový úspěch dodnes?

Je to hodně dáno tím, že broušené křišťálové sklo vyniká svou vysokou třpytivostí. Český křišťál je vlastně olovnaté sklo, které narozdíl od toho běžného obsahuje oxid olovnatý. Díky němu je sklo odolnější a zároveň získává výrazný lesk. Ten je dokonce srovnatelný s diamanty, pokud je skleněný kámen i dokonale vybroušen. A tak můžete mít nádherný blyštivý šperk za podstatně nižší cenu, než byste dali za briliantový.

Za tím malým kouskem skla, českým křišťálem, se schovává tvrdá práce sklářů v Preciose

Podstatnou roli hraje také desing, tradice a ruční práce.

Ano, dnes se jedná o velmi designový produkt, ať už jde o svítidla, šperky nebo i polotovary, které se používají na zažehlení či nalepení ve fashion průmyslu. Za tím malým kouskem skla, českým křišťálem, se schovává práce sklářů v Preciose. Za lustrem nebo jiným světelným objektem v Preciose pak vidíte práci ve sklářských hutích.

Kam ve světě se vaše zboží nejčastěji dostává? Mají někde vyloženě slabost pro konkrétní Preciosa produkty?

Jako skupina Preciosa dodáváme ve velkých objemech do 148 zemí světa. Šperky kupují nejvíce čeští zákazníci a velmi také turisté hlavně z Asie, ale obecně z celého světa, kdy si od nás chtějí odvézt domů kus českého křišťálu. Na druhou stranu třeba pro sortiment polotovarů jako perle nebo rokajl, zjednodušeně řečeno malé korálky, je podstatný americký kontinent.

Zmínila jste produktovou skupinu Preciosa. Těch existuje celkem 10. Jak to funguje?

Preciosa se kromě tradiční výroby šperků, bižuterních komponentů a lustrů z českého křišťálu věnuje také dalším projektům. V podstatě jde o podporu šikovnosti a talentu nás, Čechů. Například ve Strojírnách Preciosa kromě vývoje nejmodernějších technologií pro výrobu a broušení skla vyvíjíme stroje a zařízení i pro další využití. Pregis zase poskytuje implementační a konzultační služby v oblasti informačních systémů a technologií. Pod Preciosu ale spadá také například FC Slovan Liberec.

Čemu se věnuje ta vaše divize a do jaké míry je nezávislá?

My se pod názvem Preciosa Beauty zaměřujeme na prodej šperků, doplňků a dekorací z českého křišťálu. A to jak v kamenných obchodech, tak i na našem e-shopu Preciosa. Máme svůj vlastní management a jsme ve velké míře nezávislí, přesto společně s ostatními divizemi ve skupině vystupujeme jednotně a sdílíme jednotnou korporátnní identitu. Jsme jednoduše součást PRECIOSY.

Naše sklárenská oblast na severu Čech nemá ve světě obdoby

Se společností Preciosa souvisí značka Křišťálové údolí. O co jde?

Projekt slouží k představení oblasti v srdci české krajiny, kde vzniklo a do dnešního dne funguje mnoho skláren, hutí, brusíren, malíren a výroben bižuterie. Náš kraj je v tomto velmi unikátní, ve světě nic podobného nenajdete. Byla by škoda s dědictvím Křišťálového údolí širokou veřejnost blíže neseznámit.

Jak dlouho vyrábíte šperky? Kolik jich ročně zhotovíte a co vše se dělá ručně?

Šperky vyrábíme už přes 25 let. Ročně je to přes 70 tisíc kusů šperků a dekorací. U některých šperků se jedná v podstatě pouze o ruční výrobu, kdy skleněné kameny mačkáme v kleštích nad kahanem, ručně brousíme a leštíme. Některé šperky jsou na ruční práci méně náročné, skleněné kameny pouze dobrušujeme nebo lepíme. Podíl ruční práce je ale stále vysoký. Některé výrobní postupy se zakládají na ruční výrobě i při formování samotných perlí a korálků a jejich leštění. Jiné obsahují například ruční spojování komponentů a další kompletace.

Kolik času zabere jednoduchý šperk a kolik složitější?

I zdánlivě jednoduchý a na první pohled nekomplikovaný šperk může znamenat desítky hodin práce, protože se například samotné skleněné kameny vyrábějí ruční technikou. Složitější šperky pak mohou zabrat klidně i přes měsíc právě kvůli specifickým postupům a náročnosti produktu. Samotné výrobě předchází i čas strávený designováním šperků.

Jak se stavíte ke své konkurenci? Jsou to jen velké společnosti nebo se musíte ohlížet i na firmy s lacinými napodobeninami z plastu?

Prodejci levné bižuterie pro nás neznamenají výraznou hrozbu. Byli zde, jsou a budou. My velmi dbáme na kvalitu, i proto naše ceny nejsou úplně nízké. Chceme, aby naše šperky a dekorace dělaly radost našim zákazníkům po mnoho let. Jedním z našich velkých konkurentů je samozřejmě společnost Swarovski, jejíž zakladatel ostatně pochází z našeho kraje. Ale nedá se říci, že bychom s nimi byli v nepřátelském vztahu. Respektujeme se, jsme si oboustranně zdravou konkurencí, která obě společnosti žene vpřed.

Vybudovali jsme si dobré vztahy se zákazníky, kteří se k nám rádi vracejí

Jak moc zasáhla váš byznys koronavirová situace?

Ovlivnilo nás to hlavně tím, že jsme my sami a také naši maloobchodní partneři museli přechodně zavřít kamenné prodejny. Na druhou stranu se zvedly objednávky z e-shopu a jsme za to rádi. Myslím, že nám pomohla naše známá značka, která má mezi lidmi dobrou pověst, a tak se u nás nebáli nakoupit ani přes internet, když neměli možnost osobně přijít.

Zaujalo mě, že má Preciosa také svoji vlastní nadaci. Co vás vedlo k jejímu založení?

Nadace Preciosa je také jednou z našich produktových skupin. Preciosa ráda podporuje obecně prospěšné činnosti především v Libereckém kraji a v místech, kde se sama zrodila a dodnes působí. Orientuje se na organizace a občanské iniciativy, které se v této oblasti osvědčily a získaly u veřejnosti potřebnou autoritu. Hlavní aktivity směřují přes jednotlivé fondy do zdravotnictví, školství, kultury, sportu, ekologie, vědy, sociální péče a individuální sociální pomoci fyzickým osobám v nouzi.

Nedávno jste slavili 25. výročí založení Nadace Preciosa. U této příležitosti jste vydali doslova pohádkovou „výroční zprávu“, která dokonce získala 1. místo v soutěži Zlatý středník.

Činnost nadace je prezentována pomocí fiktivních pohádkových postav, které dramatizují boj mezi dobrem a zlem v Křišťálovém údolí, o kterém jsme už mluvili. Postavičky dostali jména jako Třpitus Průzračný (duch sklářství), Zářilka Věčná (víla světla) nebo Tvořilka Barevná (můza kreativity a tvoření). Ke každé postavičce jsme vymysleli příběh, který je navázaný na aktivity nadace.

V pokračování rozhovoru s Evou z Preciosa Beauty si budete moci přečíst více o jejich e-shopu na Shoptetu, přístupu k marketingu a mimo jiné také o vizi do budoucna.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů