Na Instagramu, kde ji sleduje přes 100 tisíc lidí, má jednoduchý popis: Plním si své sny. A dělá to dokonale. Čerstvě osmnáctiletá Kristína Nemčková se stala nejmladší vítězkou českého MasterChefa, vydala kuchařku #UPGRADE a nedávno si ve Skandinávii splnila i další velký sen. Navštívila tu ty nejlepší podniky včetně kodaňské Nomy, která byla čtyřikrát vyhlášena jako nejlepší restaurace světa.
Zatímco v 1. části rozhovoru jsme probraly hlavně soutěž MasterChef, ale i úrazy při vaření nebo to, proč neexperimentuje při vaření smažáku, tentokrát jsme se zaměřily na kuchařku #UPGRADE. Tu prodává přes e-shop Made By Kristína běžící na Shoptetu a velkým pomocníkem je pro ni její Instagram. Dozvíte se taky to, proč odmítá většinu spoluprací, které jí firmy nabízejí.
S vařením jste začínala hodně brzy, už v osmi letech jste uvařila hovězí Wellington.
Dobře si na to pamatuju. Připravovala jsem ho spolu se svou kamarádkou Laurou. Bydlely jsme přes ulici, vždycky po škole jsme chodily k nám domů a uvařily něco z Kuchařky pro princezny. Ale poměrně rychle jsme vyčerpaly všechny recepty, tak jsme začaly sledovat československého MasterChefa. Zaujalo nás právě hovězí Wellington. Ten recept nás uchvátil, poznamenaly jsme si ho na papír a na internetu našly všechny možné způsoby, jak se dá připravit. Hned druhý den jsme ho u nás doma uvařily.
A jak chutnal?
Rodina byla spokojená a snědla ho, ale já samozřejmě zpětně vidím chyby, které jsme při vaření udělaly. Nepoužily jsme hovězí svíčkovou, ale vepřovou panenku a měly jsme ji růžovou. Tehdy ještě nebyla doba nepropečených steaků, které se dnes běžně servírují, a máma se zhrozila nad tím, že by měla jíst syrové maso. Takže jsme dopejkaly a dopejkaly, až jsme panenku přesušily.
Vařit v osmi letech hovězí Wellington není úplně obvyklé. Dáváte si ráda velké výzvy?
V dětství jsem začínala malými výzvami a postupně přidávala. Třikrát, čtyřikrát jsem vyzkoušela jeden recept a když jsem s ním byla spokojená, mohla jsem jít dál. Moc jsem se třeba chtěla naučit potahované dorty a když jsem je uměla, chtěla jsem zase něco víc.
Jak dlouho vám trvala příprava vaší kuchařky #UPGRADE?
Zhruba půl roku. Babička bydlí na Slovensku v Piešťanech, takže jsme to museli skloubit – přesně naplánovat – kdy přijede, na jak dlouho, kdy se všechno navaří. V tomhle to bylo trochu komplikované.
Co pro vás bylo při tvorbě kuchařky nejnáročnější?
Pro mě přišla ta nejnáročnější část až po vytištění. Tedy ne že by byla nejnáročnější, ale spíš mě tolik nebaví. Užívala jsem si vaření a tvoření, takovou tu kreativní část, kdy jsem navíc mohla strávit několik týdnů s babičkou. To beru jako obrovské plus. Teď je kniha vytištěná, práce hotová a přichází na řadu marketingová část, rozhovory, prodej knihy a tak dále. To už pro mě osobně není tak zábavné.
S knížkou vám pomáhala celá rodina. Kdo co řešil?
Babička vařila, táta řešil distribuci plus všechny účetní věci, do kterých se nikomu nechtělo, a máma dělala fotky. Ona mi už od začátku fotí všechny fotky na Instagram. Je amatérská fotografka, žádnej profesionál, ale je úžasné sledovat její pokroky. Právě na Instagramu je krásně vidět, jak se ona i já zlepšujeme. Máma ve focení, já ve vaření. Ale ještě k tomu k týmu, bratranec nám vypomáhal s grafikou a spolupracovali jsme i se dvěma lidmi z venku – editorkou a grafičkou.
Takže tým plus mínus deseti lidí.
Přesně tak, možná i míň.
Jaký to byl pocit, když jste v rukou poprvé držela hotovou kuchařku?
Neskutečný. Já vlastně ani neumím popsat, jestli to byla úleva nebo štěstí. Všichni jsme jen mlčeli a listovali. Bylo to krásné a bylo nádherné vidět babičku, jak je šťastná. Protože ona tak úplně nevěděla, jak bude kniha vypadat. Chtěli jsme to pro ni nechat jako překvapení. Ona zkontrolovala a odsouhlasila všechny své recepty a fotky, ale neviděla úplně do grafiky a dalších věcí. Pak byla hodně dojatá.
Jak řešíte marketing?
Tak nějak samovolně. Moje štěstí je, že mám silný Instagram made_by_kristina, takže primárně prodáváme přes něj.
A jak jdou prodeje?
Krásně. A pořád mi to přijde neuvěřitelné, ještě před rokem jsem si ani neuměla představit, že by si někdo koupil mou kuchařku. Pokaždé, když dorazí nová objednávka, celá rodina se z ní raduje.
Jak se změnil prodej kuchařky po vítězství v soutěži MasterChef?
S prodejem jsme začali zhruba dva týdny před vyhlášením vítězství a po něm jistý nárůst byl. Určitě mi to pomohlo a jsem ráda, že jsme to takhle zastihli.
Jak jste naložila s vyhraným půl milionem, šel i na kuchařku #UPGRADE?
Popravdě, půl milionu na vydání kuchařky nebo jakékoliv knihy nestačí. Na kuchařku se složila celá má rodina. Je to rodinný projekt, na kterém se každý nějakým způsobem podílel. Co se týká výhry, část jsem utratila za výlet do Skandinávie a zbytek si šetřím na další studium, které chystám po střední škole.
Asi se vám ale hlásí dost lidí a firem ohledně spolupráce, že?
Hlásí, ale já většinu odmítám. Vybírám si jen takové spolupráce, které mi dávají smysl. Teď například spolupracuji s noži německé firmy Dick. Předtím jsem neměla žádné profesionální nože, které bych mohla nosit na stáže, takže v tomhle ohledu je to pro mě skvělé. Začala jsem spolupracovat i s Makrem, kterému prostě věřím. Chodím tam už od malička, s tátou tam nakupujeme suroviny, které nikde jinde neseženu. A spolupracuji například i s Pumou, která mě sponzoruje a oblíká. Někomu to může přijít divné, ale Puma mi zase dává smysl kvůli projektu #DOYOU, kterého budu brzy součástí. Podporuje mladé talenty a lidi, aby dělali to, co je baví.
Myslíte, že byste bez Instagramu byla tam, kde jste?
Nevím, těžko říct. Nemyslím si, že by mi Instagram pomohl k vítězství v MasterChefovi. Ale je to pro mě teď samozřejmě velké plus, hodně mi pomáhá například s prodejem kuchařky.
Kristýna Nemckova, je pro mě moc důležitá osoba, obdivuji ji a i člověk který má v sobě něco co co hledám.
Dobrý den Honzo, to nás těší. Na nás působila moc sympaticky a neskutečně skromně :-) Pokud jste ještě neviděl, mrkněte i na první díl našeho rozhovoru: https://blog.shoptet.cz/made-by-kristina-rozhovor/
Kristinko, fandím a preju hodně štěstí v kuchařeni i dalších aktivitách!!!