Řešíte, jak připravit PPC kampaně na dovolenou? To děláte správně. V Shoptetu jsem totiž loni otestovala odjezd od kampaní a od internetů příliš „na lehko“. Výsledky testu byly poučné, a tak jsem se o ně rozhodla podělit.
V mém případě byly kamenem úrazu povolené denní limity v kampaních. Možná si říkáte: Proč takhle riskovat? Pokud máte prostor se kampaním věnovat, má to podle mě hlavně 2 výhody:
Když ale nemáte prostor se kampaním věnovat, hrozí, že vystřílíte i náboje, které nemáte. Mně se to povedlo o nepříjemných 20 %. Přečerpaný rozpočet však nemusí být jediná nepříjemnost, která hrozí. Napadá mě víc katastrofických scénářů, jako například:
Ideální je, když jedete na dovolenou mimo sezonu. Nemyslím mimo dovolenkovou sezonu, ale mimo nejdůležitější období ve vašem oboru. Taky je potřeba mít dostatek času a všechno naplánovat. Co tedy řešit?
1. Baby sitting– Mít někoho, kdo bude na příjmu a může v případě potřeby pomoci.
2. Dát si pohov – Nezapracovávat před odjezdem radikální změny a nespouštět větší testy. Vím, zní to samozřejmě. Ale když AdWords přijde s ETA inzeráty, je těžké se udržet a neozkoušet je hned.
3. Rozpočty – Nastavit si přesné (nebo aspoň přibližné) denní limity kampaní je větší jistota. Pokud můžete, bude lepší řešit to s předstihem a mít možnost výkon sledovat. Například zmiňované optimalizátory konverzí z mé zkušenosti reagují na změny rozpočtu vážně negativně.
4. Vylučovat – Ošetřit vylučující klíčová slova, aby se inzeráty nespouštěly na nevhodné dotazy
5. A vylučovat – Vyloučit i nežádoucí umístění v obsahové síti. TIP: Pokud chcete jednoduše vyloučit veškeré zobrazování reklam v mobilních aplikacích, přidejte mezi Vylučující umístění odkaz adsenseformobileapps.com.
6. Automatická pravidla – Já využívám automatická pravidla pro emailové notifikace a úpravy nabídek za proklik.
V případě automatických změn nabídek jsem radši snížila frekvenci bidování a výši změny nabídek. V běžném režimu změny totiž přece jen kontroluji.
S ostatními pravidly si nejsem jistá v kramflecích a obávám se, že by proto mohly napáchat víc škody než užitku. Možností je spousta a AdWords dokonce nabízí příklady využití.
Jak se dají automatická pravidla ještě využít?
7. Reportovací skripty – Skriptování není moje parketa, ale naštěstí je spousta připravených skriptů dostupných k použití. Hledala jsem skript pro AdWords, který:
Tenhle skript od Google AdWords upozorňuje, když se účet odchyluje od historických dat. Vyhodnocování je sofistikované. V spreadsheetu definujete, s jakým obdobím chcete data porovnat. Když nastavíte pohled 26 týdnů zpět a skript běží například v úterý, porovná data s 26 předchozími úterky. Sledované období by mělo být nejlépe stabilní. Emailová notifikace je jednoduchá a výstižná, ale nepovedlo se mi vybalancovat pohled na data a povolené odchylky. Reporty pro mi tím pádem nebyly moc užitečné a skript nevyužiji.
I tento skript je od Google AdWords a odesílá krásný formátovaný email se srovnáním metrik za dva předchozí dny a ještě týden nazpátek. Díky zvýrazněným procentuálním změnám je možné pohledem ověřit změny a výkon. Tenhle email mě zatím baví a poskytuje mi rychlý přehled, takže si ho nechávám zasílat.
Tohle je můj vítěz. Jde o „hybridní“ skript, který jde použít pro běžné i správcovské MCC účty. Skript má pro mě několik výhod:
Nevýhoda je, že porovnáváte data s aktuálním měsícem, takže by to určitě neměl být jediný pohled na data. Kampaně, které řeším, jsou ale v rámci měsíce konzistentní a chci, aby takové zůstaly. Pro tyhle účely je to dostatečné.
TIP: K nasazování skriptů Google AdWords se hodně dozvíte v oficiální nápovědě nebo třeba od Jakuba Kašparů, který o skriptech píše i školí.
Cicero prý říkal, že každý člověk dělá chyby, ale jen hlupák u nich zůstává. Povedlo se vám taky koupit zkušenost, nebo máte nějaké další vychytávky, jak odjet na dovolenou v klidu? Podělte se!
Napsat komentář