„Shoptet Pay nám snížilo počet nezaplacených objednávek na třetinu,“ říká zakladatel Jablecnedily.cz

Začínali na 100 dílech pro iPhony v nabídce. Dnes jich na svém e-shopu prodávají více než 3 000 a náhradní součásti si od nich začala kupovat i jejich konkurence v servisu. Jak se jim podařilo rapidně zvednout konverze díky shoptetí platební bráně a co jim pomohlo vvybudovat úspěšné podnikání? Přečtěte si náš rozhovor.

V dnešním rozhovoru jsme si povídali se Zdeňkem Vlčkem, zakladatelem iPhone servisu Opraveno a e-shopu s náhradními součástkami Jablečné díly.

Prozradil nám, jaké byly začátky jeho podnikání, s jakými problémy se potýkal a co ho drží nad vodou, když není nejlíp. Mluvili jsme také o tom, jak se mu podařilo podchytit velkou část zbytečně nedokončených plateb za objednávky nebo o tom, co mu ulehčuje každodenní práci.

Zdeňku, jak začal příběh Jablečných dílů?

Na střední škole jsem začal opravovat telefony spolužákům, hlavně iPhony, případně iPady. Po roce, dvou jsem si založil iPhone servis pro všechna Apple zařízení. Ale měli jsme problém s dodavateli dílů. Byli nespolehliví, neměli všechny produkty skladem nebo ve špatné kvalitě, a tak jsme se začali sami zásobit. Nakonec to dopadlo tak, že od nás začaly kupovat díly ostatní servisy, a proto jsme si založili e-shop. Oproti těm ostatním jsme měli velký sklad a taky širokou nabídku.

Proč jste se specializovali na jablko?

Jejich telefony mi byly vždycky sympatické. Oproti jiným značkám uvnitř vypadají úplně jinak, není to nic slepeného, co by se špatně opravovalo, ale je to pečlivě uspořádané díky přístupu Steva Jobse. Ten telefon tak vypadá doteď. Apple sice vymýšlí různé věci a občas to servisům komplikuje, ale celkově je to krásně udělaná věc. Dobře se s ní pracuje, když jsem zkoušel opravovat jiné značky telefonů, tak to nebyla taková radost.

Byly pro vás začátky podnikání těžké?

V té době to bylo relativně v pohodě. Teď už je na trhu spousta servisů, takže by to tak snadné nebylo. Problém s dodavateli dílů ale přetrvává, hlavně v rámci komunikace a kvality zboží. Řešíme to každý měsíc. Sehnat dobrého dodavatele není úplně jednoduché.

Líbilo se mi, že Shoptet Pay líp vypadá a líp funguje

Jako jedni z prvních jste začali používat naši platební bránu Shoptet Pay. Proč jste se do toho rozhodli jít?

V druhé polovině roku 2021 jsme měli strašně velké procento nedokončených plateb. Začali jsme to řešit a taky se mi moc nelíbilo prostředí naší stávající platební brány. Takže se mi zalíbil nápad vyzkoušet Shoptet Pay, kde se mi zamlouvalo, že je integrované do shoptetí administrace. Chtěli jsme využít toho, že to bude líp vypadat a líp fungovat, a přihlásili jsme se už do beta testování.

Pomohlo vám nakonec Shoptet Pay s tou minimalizací nedokončených plateb a potažmo se zvýšením konverzí?

Určitě, myslím, že jsme se dostali na třetinu množství neprošlých objednávek vůči předchozímu stavu. Jsem rád, že se to posunulo a nemusím zákazníky obvolávat, vysvětlovat jim to a stejně nakonec nevědět, jestli je problém na jejich straně třeba v nedostatečném limitu nebo v neplatné kartě.

Zjednodušila vám integrovaná platební brána práci ještě v něčem dalším?

Například je pro nás snazší vracení plateb. Dřív jsme museli jít do rozhraní externí platební brány, zadávat variabilní symbol, hledat číslo dobropisu a tak dál, řešit to zpětně s účetní. Tady na jediné přihlášení odesíláme platbu, vidíme, co se děje v celém procesu objednávky, kde byl problém s platbou nebo s kartou. Máme to hned propsané a často i peníze dřív na účtě. 

Říkal jste, že jste v Shoptet Pay už od beta režimu. Vidíte tam dnes velký posun?

Každopádně. Sleduju to každý měsíc a navíc, když jsme měli nějaký problém, tak to s námi podpora hned řešila. Máme daleko víc dokončených plateb, výpisy v podobě, jaké potřebujeme, a největší přínos pro nás znamenalo, když začalo v rámci Shoptet Pay fungovat Apple Pay. To je jako na míru naší cílové skupině zákazníků, hodně si to žádali. (úsměv)

Sledujete novinky, které se v rámci Shoptet Pay objevují?

Ano a hodně jsem se těšil na tu integraci Apple Pay. Těším se taky, až budou platební terminály, abychom mohli nabídnout výdej zboží oproti platbě kartou na naší prodejně, protože teď si to musí zákazník zaplatit dopředu. A nemuseli bychom to mít navázané externě a neřešili bychom párování plateb. Sleduju Shoptet Pay Poradnu na Facebooku, kde se novinky taky probírají. 

Každý nový model si rozebereme do posledního šroubku

Jak to u vás vypadá, když se na trhu objeví nějaké nové zařízení?

Nový telefon si rozebereme do posledního šroubku, nafotíme si to, najdeme si čísla dílů a zkoumáme, jak to celé funguje. Taky zjišťujeme, jestli je tam nějaká kompatibilita s předchozími modely. 

Začali jste tedy servisem a po roce a půl jste si otevřeli e-shop. Kam jste se za celou dobu svého podnikání dosud posunuli?

E-shop funguje od roku 2017 a začátky byly o jednotkách objednávek denně. Byla tam spousta chyb, teď už je to naštěstí automatizovaný proces. Nejdříve jsme všechno posílali Českou poštou, ručně vypisovali podací lístky a dobírkové složenky, stejně tak nadepisovali balíky nebo jsme vytištěné adresy na zásilky lepili lepicí páskou… Teď je to díky funkcím, jaké má třeba Balíkobot, úplně někde jinde a nedokážu si představit, že bychom to dělali postaru. Chození na poštu byl docela dramatický zážitek a nejhorší byly reklamace zásilek. (smích)

Teď používáte jen Zásilkovnu a máte i vlastního kurýra, který rozváží po Praze. To je určitě oproti vaší konkurenci výhoda?

Určitě, i to osobní převzetí na pobočce, kdy se objednávky snažíme připravit maximálně do půl hodiny. Chceme to mít hned, protože zákazníci náhradní díly potřebují samozřejmě co nejrychleji, ať už to jsou takoví ti domácí opraváři nebo servisy. Taky lidem s konkrétní opravou poradíme, není to jen o prodeji dílů. Občas někdo přinese rozebraný telefon s tím, že skončil uprostřed práce a neví, jak to teď dát dohromady. Tak mu s tím pomůžeme, složíme to a občas zjistíme, že si zbytečně nakoupil díly, které tam ani nejsou potřeba. Že se ta oprava dala vyřešit mnohem levněji a rychleji.

Takže se nakonec může vyplatit si rovnou zajít do servisu –⁠ třeba do vašeho OPRAVENO. Hodnotíte své podnikání jako úspěšné?

Myslím si, že ano, i po tom, co nás zasáhlo v posledních dvou letech a dost nás to zbrzdilo. I když je pravda, že jsme čekali, že už budeme trošku jinde. Ale podle mě úspěšné je, máme z toho radost a jde to pomalu nahoru.

V čem pro vás byly poslední dva roky nejtěžší?

Měli jsme štěstí, že jsme mohli fungovat dál i během proticovidových vládních opatření, jako výdejní místo jsme mohli mít otevřeno. Ale je vidět, že poslední dobou lidi nechtějí tolik utrácet a spíš se snaží šetřit. Dříve si zákazník přišel třeba vyměnit displej, koupil si k tomu novou baterku a nějaké příslušenství. A teď nechce nic navíc a řeší jen ty nejnutnější opravy. Zpomalila se i přeprava dílů od dodavatelů.

Nikdy jsem nepřemýšlel o odchodu ze Shoptetu

Vraťme se na chvíli ještě k začátkům. Proč jste si pro svůj e-shop vybrali Shoptet?

Když jsem v rámci jiného sortimentu testoval prodej na jiných řešeních, tak nic tam moc nefungovalo. Z toho důvodu jsem Jablečné díly založil na Shoptetu a jsem naprosto spokojený, nikdy jsem nepřemýšlel o odchodu. Když cokoli potřebujeme, tak to vyřešíme s podporou. Taky je tam řada doplňků.

Jaké doplňky vám nejvíc pomáhají?

Z těch externích určitě Balíkobot. Oblíbili jsme si i Tisk štítků, neumím si moc představit, jak bychom bez toho mohli fungovat. Naprostá většina našich dílů nemá EAN kódy, přebalujeme je do sáčků a musíme to nějak označovat a evidovat, tak se nám štítky hodí. Používáme také Retino.

Retino je na vratky docela populární.

Je super na vratky a taky na reklamace. Máme v tom teď konečně pořádek, dřív to byly někde pohozené papíry. Už je to samoobslužné, nastavili jsme si různé automatizace. Vratek a reklamací máme sice minimum, ale chceme, aby v tom byla pořádná evidence a abychom si mohli vytisknout dokumentaci, předávací protokol a nemuseli to řešit někde zvlášť.

Jak dlouho trvala příprava e-shopu do ostrého spuštění?

Začínali jsme zhruba na sto dílech, pro srovnání jich teď máme kolem tří tisíc. Takže to mohlo trvat tak měsíc, dva. Nejvíc nás brzdilo nafocení produktů, hlavně jak to vymyslet, aby to bylo na bílém pozadí a dobře to vypadalo, komplikované jsou například displeje nebo dotyková skla na tabletu, aby v nich nebyl vidět odraz foťáku. 

Co vás na Jablečných dílech nejvíc baví?

Vždycky mě potěší, když ráno přijdu do práce a vidím tam čtyři kluky, kteří jsou pro tu práci nadšení stejně jako já. I když se občas v něčem neshodneme, tak u nás stejně vládne dobrá atmosféra. Často spolu trávíme čas i mimo práci. A jsou to oni, díky kterým jsme se dostali tak daleko, a často to nedokážu ani ocenit. Kdyby mě to nebavilo, tak bych tam prostě nechodil. (úsměv)

Co je váš hnací motor, když se potýkáte s nějakými trablemi?

Nás ta práce prostě zajímá –⁠ opravování telefonů i shánění nových kvalitnějších dílů, nové vychytávky v nářadí a podobně. Jsme jedni z mála, kteří podrobně zkoumají nové telefony, a díky tomu víme, co jde do jakého modelu použít. Tohle nás taky hodně baví.

Máte nějaké plány, kam byste se chtěli posunout do budoucna?

Teď se snažíme hlavně zlepšovat zákaznickou podporu. Co se týká psaní článků a tvoření návodů, měli jsme v plánu natáčet návodná videa. Bohužel jsme se k tomu ještě nedostali. Je to poměrně náročné vzhledem k tomu, kolik modelů a oprav děláme. Taky postupně rozšiřujeme portfolio dílů na další Apple zařízení a hlavně těch novějších modelů, abychom měli opravdu každý díl do posledního čipu pro všechny modely a to ve všech barevných variantách. Naštěstí máme sídlo na Praze 2 ve sto let starém domě, který má klidně čtyřmetrové stropy, takže využíváme každé místečko. A myslím, že za chvilku budeme skladovat věci i na záchodě. (smích)

Možná jsme se zbytečně báli růst

Vidíte zpětně na vývoji svého podnikání nějaké chyby, kterým se dalo vyhnout? Něco, co se dalo udělat líp?

Zbytečně jsme třeba věnovali pozornost tomu, čemu jsme neměli, a možná jsme se zbytečně báli dál růst. Vždycky jsme narazili na to, že jsme chtěli naskladnit nový segment nebo věc, a báli jsme se, jestli o to někdo bude mít zájem. Ve finále jsme zjistili, že všechno, co jsme kdy objednali, si někdo koupil, a my jsme to mohli nabízet mnohem dřív a mít výhodu oproti konkurenci. A je to tak doteď, pořád přemýšlíme o něčem novém, co bychom mohli začít dělat, a chvíli trvá, než si jsem stoprocentně jistý, že je to dobrý nápad.

Je něco, co vás vaše vlastní podnikání naučilo? 

Vzhledem k tomu, že podnikám od osmnácti, tak mě to naučilo půlku věcí, co jsem v životě poznal. (smích) Vlastnímu byznysu se naplno věnuju v podstatě od doby, co jsem odmaturoval, a předalo mi to strašně moc znalostí a zkušeností. 

Co byste poradil někomu, kdo uvažuje, jestli si taky rozjet vlastní e-shop?

To se stalo naposledy půl roku zpátky, kdy si můj kamarád chtěl ke svému současnému podnikání založit online obchod s kamerovými systémy a instalacemi. Hned jsem ho přesměroval na Shoptet. Taky jsem mu vysvětloval, že nemá smysl za každou cenu šetřit, že nemá ve všem hledat tu nejlevnější variantu. Ať se nebojí si zaplatit doplňky a věci, co mu pomůžou, a hlavně na ničem neškudlit. (smích) 

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů