„Naši zákazníci jsou doslova jako v bavlnce,“ říká Eliška Dobiášová z Breberek

V látkových plenkách pro děti a vložkách pro ženy je mnohem větší pohodlí než v těch jednorázových, nehledě na jejich pozitivní účinky na zdraví. O nich, ale i o e-shopu a podnikání jsme si povídali se zakladatelkou firmy rodinné Breberky. Jaké je pro Elišku stát v jejím čele?

V druhé části našeho rozhovoru jsme probrali přesun stávajícího e-shopu na shoptetí platformu, Eliščin pohled na podnikání obecně i v rámci jejího sortimentu a také například tipy pro pořízení první výbavy plenek nebo hygienických potřeb z látky.

Pokud jste zmeškali první část rozhovoru, můžete si ji přečíst tady. Zjistíte například, proč si Eliška pro svou značku vybrala název Breberky nebo jak se jí daří plnit vizi ekologické firmy.

V prvním díle rozhovoru jste říkala, že jste na Shoptet přešli z jiného řešení. Pomáhal vám někdo s přesunem?

Byla u toho externí firma, já bych si na to sama netroufla. Stejně ten přechod nebyl úplně hladký. Vyskytlo se plno chyb, ztratili jsme poměrně dost na návštěvnosti, takže chvilku trvalo si pozice obnovit. Ale myslím si, že nám tu dočasnou ztrátu pozic totálně vyvážilo nové prostředí. V podstatě jsme byli do půl roku zpátky a od té doby už jen rosteme. 

Jaké funkce nebo doplňky jsou pro vás nejužitečnější?

Denně používáme doplněk Tisk štítků, jeho autor mi tam udělal i nějaké individuální úpravy, takže doplněk využíváme i v rámci B2B obchodu, pro tisk etiket s EANy a zasílání linků s obrázky zakoupených výrobků. Dlouho jsme čekali na doplněk Cizí jazyky a multijazyčnost. Ale tam jsme spíš na začátku, ještě to není v takové fázi, jakou bych si představovala. Hodně na to sázím, protože potřebuji překlopit e-shop do angličtiny a němčiny pro zahraniční velkoobchodní partnery, nyní to řešíme angličtinou v závorce, což není ideální řešení. Dále máme například Bannery+ nebo třeba Balíkobot. Z nových doplňků mě zaujaly Fotorecenze, ale tam také ještě čekám, až se trochu zajedou.

Jste spokojení se svým současným e-shopem nebo byste na něm něco rádi vylepšili?

Snažím se delegovat, co to jen jde. Využíváme i externí firmu a to na PPC reklamy, ale pořád je to málo. Potřebovala bych toho předat mnohem mnohem víc, aby e-shop vypadal tak, jak bych si představovala. Kromě technických věcí bych na něm ráda poladila i věci, jako je blog a s ním spojená osvětová videa. V současné době poptáváme hned několik pracovních pozic.

Ne nadarmo se říká „cítit se jako v bavlnce“

Pojďme se na chvíli zastavit u látkových menstruačních vložek, které na svém e-shopu také nabízíte. Jaká je nejčastější motivace žen je vyzkoušet?

Jednoznačně zdraví. Jak jsem už říkala, k látkovým vložkám se ženy často dostanou kvůli zdravotním problémům, které jim způsobují jednorázové hygienické pomůcky. Na látkové vložky dostanou doporučení od svého gynekologa nebo kamarádky. A kyž tyto vložky pak vyzkouší, už se k jednorázovým většinou nevrátí, protože rozdíl především v komfortu je nepopsatelný. Dokonce bych řekla, že většina žen asi úplně zapomene na přírodu a ekologii. Prostě zvítězí ten pocit pohodlí. Ne nadarmo se říká „cítit se jako v bavlnce“.

Hodně žen začne s látkovkami také díky tomu, že látkují své děti, a nadchne je to. Neodolají a prostě látku vyzkouší i pro sebe. A jak už jsem říkala, v podstatě stačí jednou otestovat a jednoráz nemá šanci.

Mohou látkové vložky v něčem změnit postoj uživatelek ke své menstruaci?

Ano, často to souvisí právě s tím, že je přestanou trápit zdravotní problémy a zmírní se bolestivost. V recenzích nebo diskuzích na internetu ženy nejčastěji zmiňují, že jsou překvapené tím, jak je to strašně pohodlné. Typicky pak říkají, že je mrzí, že s látkováním nezačaly dřív, přestože to dříve byly i zaryté odpůrkyně.

Může s tím u žen souviset i přístup k sobě samé? Třeba v rámci dnes populárního tématu sebelásky?

Určitě, je důležité být psychicky v pohodě a srovnaná s tím, že menstruace je naprosto normální proces. Bohužel ji poměrně velká část dnešních žen vnímá jako něco nepříjemného až obtěžujícího. A s tím dokážou látkové vložky pomoci, není výjimkou, že se nám v recenzích objevují věty typu: „Díky nim se na svou menstruaci těším“, takže jsem moc ráda, že se díky nim ženy cítí lépe.

Přesto je to ještě docela tabuizované téma.

Ano, celkově je menstruace a zvláště inkontinence poměrně tabuizovaná věc. Naprosto jiný rozměr dostávají ženské fyziologické procesy v zemích třetího světa, o čemž jsme se sami přesvědčili při spolupráci na projektu Osvěty menstruačního zdraví v Kambodži. Tam dívky mnohdy opravdu vůbec netuší, proč menstruují, a myslí si, že otěhotní okamžikem, kdy úředně uzavřou sňatek. 

Jedinou nevýhodou látkovek mohou být vyšší počáteční náklady. Máte v tomto nějaký tip jak ušetřit?

Ačkoliv je jednorázová počáteční investice poměrně vysoká, z dlouhodobého hlediska se rozhodně vyplatí. Ženám vždy doporučuji zakoupit si nejdříve testovací sadu, a postupně dokupovat další vložky podle toho, jaký druh a materiál jim vyhovuje nejvíce. 

Je to podobné u plenek?

U plenek je jednak výhoda toho, že miminko přijde za 9 měsíců, takže se na plenky dá postupně spořit, dávat si třeba každý měsíc určitou částku bokem. A druhak si látkové plenky můžete přát jako dárek od příbuzných a přátel. Po skončení plenkovacího období se látkové pleny dají snadno prodat nebo se schovají pro další děťátko. U dámských vložek zase můžeme počítat s tím, že nám ve výbavě vydrží opravdu hodně dlouho, není výjimkou 15 i více let. Konečná úspora je v obou případech obrovská.

Tvrdíte, že jsou látkové prsní vložky velice oblíbené i u žen, které látkové menstruační vložky ani plenky pro děti nelákají. Proč?

Obyvkle ženy nejdříve nosí ty jednorázové, a tak zjistí, že jsou neprodyšné a dost nepohodlné. Na základě doporučení od porodní asistentky, laktační poradkyně nebo třeba kamarádky objeví jejich látkovou alternativu. No a pak stačí, aby si ji jednou zkusily, a jakmile poznají ten neuvěřitelný rozdíl v pohodlí, je vyhráno.

Myslíte si, že je podnikání pro maminky na mateřské a rodičovské dobrá cesta, jak se realizovat?

Hodně záleží na tom, v jaké sociální bublině žena vyrůstala, v jaké žije a jaké jsou její osobní možnosti. Ale myslím si, že málokteré období je takovou příležitostí jako právě volno, které skýtá rodičovská dovolená. Na druhou stranu to nelze takto paušalizovat, je to velice individuální. Někdo má jedno dítě a má pocit, že to nezvládá, a někdo jich má pět, dává všechno levou zadní a ještě pomáhá jiným.

Rodičovská pro mě byla ideální start pro podnikání

Určitě, ve hře je spousta faktorů a nejde to posuzovat obecně. Jak to vnímáte vy osobně?

Pro mě to byl ideální start pro podnikání. Sociální a zdravotní pojištění v tomto období hradí stát, navíc poskytuje i dost vysoký rodičovský příspěvek, takže já jsem to brala opravdu jako velkou příležitost. V podstatě to jsou minimálně 2 roky, kdy máte volné pole působnosti.

Vidíte tam nějaké úskalí?

Musím říct, že v našem oboru hodně firem časem zanikne. Pro příklad žena na svém podniku soustavně pracuje třeba 6 let, kdy má jedno, a pak další dítě. A potom se vrátí zpátky do zaměstnání, protože se jí to třeba nerozjelo tak, jak by si představovala. 

Nebo se i rozjede, ale každé podnikání má svou životnost a nemusí se nutně proměnit v několikagenerační byznys.

Přesně tak. V podstatě tady stojíte před otázkou, jestli vás to uživí. Pokud ano, tak je to fantastické, pokud ne, tak můžete zkusit něco jiného, anebo se po rodičáku prostě vrátíte zpátky do pracovního života jako zaměstnanec. Člověk se na každém svém podnikání něco naučí, za důležité však považuji najít své chyby, připustit si je a poučit se z nich.

Vnímáte svůj obor jako doménu žen?

Většina našich obchodních partnerů jsou ženy, které to mají podobně jako já. V jejich byznysu se muži objevují především z řad rodinných příslušníků. Je hodně znát, že jsme všechny mámy a k podnikání nás přivedly naše děti. Třeba když teď dceři rostly čtyři zuby naráz a nespala, probděla jsem s ní několik nocí a mezi hraním jsem na mobilu trochu pracovala. Takže jsem třeba ve 2 hodiny ráno napsala e-mail, no a za půl hodiny mi přišla odpověď. (smích) Byla od obchodní partnerky, která zrovna také nespala, protože se starala o nemocné děti.

Jaké to vlastně pro vás je, stát v čele firmy?

Myslím si, že mě už e-shop mnohonásobně přerostl, nejenom moje časové možnosti, ale především znalosti. Jsem pořád hlavně máma a to pro mě bude vždy na prvním místě. Děti máme ještě malé, takže většinu svého času věnuji jim a na firmu jej moc nezbývá. Přímo na dílně jsem většinou jen jednou týdně, když mám 2 starší děti v lesním klubu.

Do vašeho byznysu se zapojil i váš manžel.

Velkou část práce zastane můj muž, který k nám přišel před dvěma lety. Působí především jako vedoucí výroby, ale pomáhá i mně a vůbec celkově to tu srovnal do latě. (smích) Stále jsme malá rodinná firma a třeba kolegyně Zuzka, to už je prostě taky součást rodiny. Jsem ráda, že je to u nás takto nastavené. Dřív jsem pracovala ve společnostech, kde se lidi pomalu ani neznali. Takhle mi to vyhovuje více a těší mě to. 

Co se vám na Breberkách nejvíc líbí?

Že jsou opravdu takové, jak říkají. Mě tato práce strašně naplňuje, jsem šťastná, že dělám něco, co má v mých očích smysl a pomáhá světu. Nicméně nejvíc ze všeho mě baví vybírání vzorů na látky. (smích)

Jak vaši firmu ovlivnil covid?

V podstatě s tím máme stále problémy, ať už ohledně dodávek materiálů nebo jejich ceny. Jedno z nejhorších období bylo výrazné snížení prodeje do zahraničí a další rok zase hodně klesly prodeje v Česku. Náročný pro nás byl také výpadek zaměstnanců, naštěstí jsme ale ani jednou nemuseli uzavřít celou firmu. Samozřejmě tím, že hodně zaměstnáváme ženy – matky, tak občas musíme počítat s nějakou karanténou, do které pošle škola jejich děti. Nemůžeme tedy tak efektivně plánovat výrobu. Další dopad, který teprve přijde, je zdražení, i my sami teď stojíme před nutným zdražováním. Ceny bychom potřebovali navýšit hodně, ale na to není trh připraven.

Kde Breberky vidíte za 5 let?

Je to pro mě teď složité. Těžko se nám plánuje výroba nebo další expanze. Ani plán na rok 2020 není kvůli covidu doposud splněn. Byla bych ale ráda, kdybychom se více rozšířili v Německu a Francii, kde máme jen pár obchodním partnerů. Trend látkování se rozbíhá, a bylo by super, kdyby se tyto produkty také dostaly do běžných obchodů. Jen pokud možno ne ty nekvalitní z Číny, s čímž teď trochu bojujeme. 

Máte v rámci podnikání nějaký svůj sen?

Jsem spokojená už teď, tak jak to je. Strašně mě to naplňuje a jsem ráda, že máme tak krásný podnik. Myslím si, že to je velký benefit, moci se v životě věnovat práci, která vás baví. Jsem šťastná, že až mi odrostou děti, budu moci být v práci pět dní v týdnu, a uživí to mě i manžela, a to mi bude úplně stačit. Nemám žádné touhy, třeba jako pořídit si milionářské auto. (smích)

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů