Koupě e-shopu: Kdy a proč se vyplatí koupit zaběhnutý e-shop a jak se nenechat oklamat?

Máte zájem o provozování e-shopu, ale rádi byste sáhli po již existujícím a rovnou se do něj vrhli? Řešením je koupě existujícího e-shopu, což může být zajímavá zkratka, jak se vrhnout do online podnikání. Zjistěte, proč se vyplatí pořídit si e-shop a na co si při tom dát pozor.

Pokud jste si prohlíželi inzeráty e-shopů na prodej, možná jste si všimli, že se v nich často skloňují fráze jako „výnosný a perfektně fungující e-shop bez starostí“. V čem je tedy háček? Proč někdo prodává e-shop, kterému se daří a přináší peníze? No, problémů může být relativně dost, ale pokud jste dostatečně obezřetní, určitě se nakonec rozhodnete správně a nový e-shop opravdu splní vaše očekávání.

Proč se vyplatí koupit e-shop?

Založení a provozování nového e-shopu nebylo nikdy tak snadné jako nyní. Pokud máte dobrý plán, kontakty na dodavatele a víte, jak na to, můžete mít nový e-shop zprovozněný během několika dní. I když začátky nejsou vždy jednoduché, lze jednoznačně říci, že na e-shopu lze obvykle vydělat již za několik měsíců. Proč by tedy měl mít někdo zájem o koupi existujícího e-shopu? Důvodů může být několik a než začnete hledat, měli byste si ujasnit, proč se chcete vydat právě touto cestou.

Dobrý nákup vám ušetří měsíce práce a úsilí.

Pro lepší představu se na některé důvody podíváme podrobněji. Častou motivací pro koupi zavedeného e-shopu je, že spolu s e-shopem získáte i know-how předchozího majitele. To znamená, že nebudete muset dlouho provozovat obchod, hledat dodavatele, zkoušet a učit se z vlastních chyb. Tímto způsobem si můžete snadno ušetřit několik měsíců práce, kterou byste jinak museli „udělat“. Samozřejmě, že know-how musí stát za to.

Vynikající vztahy s dodavateli

Druhým častým argumentem je, že kontakty na dodavatele se prodávají společně s e-shopem. Pokud má e-shop nasmlouvané dodavatele a nadstandardní vztahy, je to rozhodně velké plus a něco, co byste u nově založeného e-shopu těžko získali. Dejte si však pozor na to, aby i po převodu e-shopu na vaši společnost s vámi dodavatelé pokračovali stejně jako s předchozím majitelem.

Vyplatí se také ověřit, zda jsou vztahy s dodavateli skutečně na deklarované úrovni, a naopak, zda se v minulosti nevyskytly nějaké problémy, které by v očích distributora pošramotily pověst konkrétního e-shopu.

Databáze zákazníků

Pokud e-shop skutečně fungoval naplno a nechyběly objednávky, bude pro vás zajímavá i databáze zákazníků. Dbejte však na to, aby byly dodrženy zákonné podmínky pro takový převod. Měli byste kontaktovat každého zákazníka v databázi a oznámit mu, že jste novým majitelem e-shopu.

Kde hledat e-shopy na prodej?

Využít můžete nejen obvyklé inzertní portály, ale také specializované webové stránky eshopiste.cz, kde najdete e-shopy, které lze koupit nebo do nich investovat. Velkou výhodou je možnost výběru podle sortimentu, takže si snadno vyberete e-shop působící v oblasti, kterou znáte. Abyste nelitovali nákupu v internetovém obchodě, připravili jsme pro vás 8 tipů, díky kterým na nic důležitého nezapomenete.

8 tipů, jak se nespálit při koupi e-shopu

Stejně jako při koupi čehokoli jiného z druhé ruky je třeba i při nákupu e-shopu postupovat s náležitou péčí. Zdaleka nevěřte všemu, co se vám snaží namluvit prodejce, ale ověřte si to z nezávislých zdrojů. Ale místo obecných rad se raději podívejme blíže na kroky a otázky, které byste měli řešit před nákupem e-shopu.

1. Zkontrolujte společnost, která e-shop provozovala

Zkontrolujte obchodní rejstřík a zjistěte, kdo za společností stojí. Tímto způsobem si můžete zkontrolovat například obrat za jednotlivé roky. Nechte si od prodejce doložit, jakou část obratu vytvořil e-shop a jakou ostatní činnosti společnosti. Někteří prodejci před prodejem e-shopu vystavují faktury různým spřízněným subjektům, aby „uměle navýšili“ obrat, zisk a tím i hodnotu celého projektu.

2. Nekupujte e-shop na dálku

Přestože podstatou e-shopu je nákup na dálku, samotný e-shop si kupujte až po osobním setkání s prodejcem. Nechte si vše vysvětlit; žádné výstupy, ať už účetní, analytické nebo jiné, by neměly být tajemstvím. Koneckonců, pokud je prodávající poctivý, nemá co skrývat.

3. Ověřte si pověst e-shopu

V tuto chvíli si udělejte vlastní průzkum. Zkuste si o e-shopu zjistit co nejvíce informací, použijte Google, podívejte se na recenze na Heureka a zjistěte, jakou má e-shop mezi lidmi pověst. Nevynechávejte ani sociální média, způsob prezentace a komunikace e-shopu může hodně prozradit o jeho dosavadním fungování.

4. Zeptejte se také dodavatelů

Před nákupem požádejte majitele, aby vám dal kontakt na některé dodavatele, a zkuste je oslovit. Tím se prověří jejich způsob komunikace a spolupráce, což může být v budoucnu velmi cenné. Můžete jim také sdělit, že plánujete nákup e-shopu, a proto vás zajímá, jaké jsou možnosti další spolupráce a nastavení pravidel.

5. Kontrola stavu a hodnoty zásob

Běžným jevem je, že samotný e-shop není ani příliš drahý, ale celková cena se zvyšuje o množství zásob. Někdy je to způsob, jakým se chce současný majitel zbavit několik let neprodaného zboží. Je velmi pravděpodobné, že ani vy takové „lajky“ neprodáte. Pokud jsou součástí prodeje zásoby, zkontrolujte jejich potenciál pro další prodej, stav a pokuste se reálně odhadnout jejich hodnotu.

6. Zajímejte se o obtížnost provozu

V první řadě vás bude zajímat marže na produktech, jejich nákupní cena, počet objednávek nebo návštěvnost. I když jsou to nepochybně důležité údaje, je toho mnohem více, co je třeba zkontrolovat, abyste se ujistili, že nekupujete „kočku v pytli“. Zajímejte se o to, kolik reálně stojí provoz celého e-shopu, a nezapomeňte započítat náklady na skladování, zaměstnance a v neposlední řadě i čas.

Zajímejte se také o technické řešení e-shopu – budete potřebovat programátora, grafika, kdo bude dělat technické úpravy v e-shopu, je možné e-shop migrovat na jiné řešení? Zeptejte se také, jak je to s přidáváním produktů do e-shopu, zda existují vazby na dodavatele, jaký je systém skladování atd. V tomto okamžiku se opravdu poctivě připravte, protože ne všechno vám prodávající řekne (i bez vlastního zavinění). Zdaleka jsme ještě neskončili.

Vysvětlíme si to na příkladu. Pokud se jedná například o e-shop s 50 objednávkami denně, dobře si rozmyslete, zda skutečně zvládnete každý den vyřídit tolik objednávek a kolik by vás výpomoc stála. Myslete také na to, že pokud svůj e-shop rozšíříte, nevyhnete se zaměstnávání lidí, což může výrazně snížit vaši celkovou ziskovost. Proto vždy myslete do budoucna a počítejte nejen se scénářem, že nebudete úspěšní, ale i se scénářem, že e-shop bude dále růst a vy budete chtít jeho potenciál využít naplno.

7. Nezapomeňte analyzovat

Pokud narazíte na poctivého prodejce, nebude mít problém vyložit všechny karty na stůl. Tím máme na mysli zejména analytická data, která se dají zobrazit i pěkně zpětně, například v Google Analytics. Jakékoli zastírání rozhodně není vhodné. Na základě historických dat můžete také zjistit, v jakém stavu se e-shop nachází.

Dozvíte se, zda má například počet objednávek, návštěvnost nebo konverzní poměr klesající nebo stoupající tendenci. Zjistíte, které roky byly pro e-shop silné a kdy se mu dařilo méně. Zeptejte se také na důvody těchto výkyvů. Čím více informací v tomto směru získáte, tím lepší budete mít představu o tom, jak si e-shop skutečně vede.

Je také třeba dodat, že nákup e-shopu, který dlouhodobě zaznamenává pokles objednávek, nemusí být nutně chybou. Změna vlastníka může být pro obchod povzbuzením a někdy může malá změna procesů a nový pohled na věc snadno zvrátit negativní trend.

8. Jaký je skutečný důvod prodeje?

Na závěr si položme otázku, kterou si mnozí kladou jako první. To je důvod prodeje. Proč by proboha někdo prodával velmi úspěšný a ziskový e-shop, když si ho může ponechat a vydělávat na něm? Častou odpovědí je nedostatek času, odjezd do zahraničí, potřeba věnovat se jiným projektům nebo ztráta motivace.

Na samém začátku je těžké odhadnout, zda vám prodávající říká pravdu, proto se snažte na tuto otázku postupně přijít na základě jeho reakcí. Pokud například zjistíte, že se jedná o osobu, která zakládá jeden e-shop za druhým a následně je prodává, měla by se vám rozsvítit varovná kontrolka. Totéž platí, pokud zjistíte, že prodejce vlastní další e-shopy s podobnými nebo stejnými produkty, takže by vám mohl konkurovat nebo vám rovnou přebrat zákazníky.

Na závěr ještě jeden tip pro nákup e-shopu. Čím více se o e-shopu před nákupem dozvíte, tím blíže budete správnému rozhodnutí. Nespěchejte a netlačte na sebe s tím, že se jedná o jedinečnou a nejlepší nabídku.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů