Proč mít v e-shopu procesy? Ušetříte peníze i čas

()

Když přijímáte zboží na sklad. Když zboží vkládáte do e-shopu. Když balíte objednávku. Když vyřizujete reklamaci. Procesy jsou všude kolem vás. Už ve vašem e-shopu existují. Otázka je, jak dobře fungují. Naučíme vás být ještě efektivnější!

procesy

Procesy a procesní řízení nejsou sprostá slova ani to není atomová věda. Naopak, jsou důležitým předpokladem úspěšnosti vašeho e-shopu a neměli byste se jim vyhýbat. Přináší totiž úspory v čase, financích i energii při práci vašeho týmu. Jak na to, je tématem článků, které vznikly pro Shoptet Univerzitu.

Možná se to nezdá, ale v procesech je skryto vaše jedinečné firemní know-how. Díky dobře zpracovaným procesům můžete totiž snadno předstihnout konkurenci, která s procesy nepracuje.

Procesy jsou všude kolem vás, jen si to nemusíte vždy uvědomit. Už ve vašem e-shopu existují. Otázka je, jak jsou efektivní a zda s nimi každý z vás vhodně pracuje. 

I vy a tým jste součástí procesu

Také vy sami jste v běžném životě součástí procesu, dokonce jeho vlastníkem a vykonavatelem. Třeba když si vaříte ráno kávu nebo když si sepisujete nákupní seznam a jdete nakoupit. Když se vaše děti připravují do školy. 

Vy a váš tým jste součástí procesu, např. když přijímáte zboží na sklad. Když zboží vkládáte do e-shopu. Když ho vyskladňujete a balíte objednávku. Když vyřizujete reklamaci.

Všechny zmíněné činnosti mají jednu společnou vlastnost. Opakují se. Pravidelně i nepravidelně, v různých časových rozmezích a rozsahu. Mají přesně určený začátek i konec. Pokud je vždycky děláte stejně, nemění se sled kroků, zdrojů nebo účastníků, je to proces. A jako e-shop jich máte při jeho správě a obchodování se zákazníky spoustu. 

tým a procesy

Využijte toho, že si díky nim můžete práci zjednodušit a být efektivnější a produktivnější. Pracovat efektivněji díky aktivně řízeným procesům můžete od samého počátku. Zamyslete se nad opakovanými činnostmi ve vašem e-shopu. Je možné je dělat rychleji? Kvalitněji? Promítnout do nich vaši strategii? Pokud si alespoň jednou odpovíte ano, jděte do toho. A je jedno, jestli pracujete sami, s kolegou nebo zaměstnanci. 

Proč díky procesům pracujete levněji?

Protože vám v rámci rutinních činností umožní jet téměř na autopilota. Když víte, jak v konkrétní činnosti budete postupovat, co uděláte teď, co v dalším kroku, k jakému výstupu a výsledku se máte dobrat nebo jak dlouho vám to bude trvat, nebloumáte zbytečně ve svých myšlenkách, nezapomínáte. 

Jdete krok za krokem bez zbytečných prodlev. Jdete na jistotu. Odstraníte prodlevy a s nimi zmizí zbytečně propálené hodiny času vašich zaměstnanců, které jim za běžných okolností platíte ve mzdě. Čím efektivněji vaši lidé pracují, tím efektivněji využíváte peníze, které vynakládáte na jejich odměny.  

Díky konkrétním postupům pracujete rychleji, efektivněji, s menší námahou. Neděláte a tím pádem ani nenapravujete chyby, protože jedete podle osvědčeného a ověřeného návodu. 

Vezměme si konkrétní příklad z praxe:

Zákazník v poznámce u objednávky naléhá, že na zboží velmi spěchá. Vy se mu snažíte vyhovět a tak nějak očekáváte a předpokládáte, že když klient chce zboží rychle, tak že také obratem posílá platbu. Zboží odešlete dřív, než dorazí platba. 

Omyl jako hrom. 

Od zásilkové společnosti máte potvrzení, že zákazník zboží převzal. A platba pořád nikde. Píšete mile klientovi, že se nejspíš někde zasekla, že ji stále na svém účtu nevidíte. A žádáte, ať vám pošle potvrzení banky, že transakci uskutečnil. Ticho po pěšině. Na straně zákazníka. Zatímco vy ho bombardujete e-maily a telefonáty. Bez odezvy.

Teď už jste naštvaní, protože komunikace je mizerná a zákazník dělá mrtvého brouka. Měsíc je pryč, rozpálení do běla posíláte zákazníkovi předžalobní výzvu. A až to ho donutilo vám platbu poslat. Happy end? Ne tak docela. 

Nemarněte čas zbytečnou prací

V celém tomhle rozbitém procesu jste totiž promarnili minuty a hodiny zbytečnou prací a komunikací, která vůbec nemusela nastat, kdyby… Stačilo, abyste se striktně drželi procesu vyřízení objednávky a zboží odesílali zásadně až po obdržení platby. 

Kolik času, peněz a stresu by firma ušetřila?

Kdyby vaši zaměstnanci:

Shoptet Univerzita

Kolik by vás taková situace stála v hodinové sazbě vašich lidí? Kolik by vás stála stresu? A jak se takových chyb vyvarovat? Více zjistíte v Shoptet Univerzitě, kterou shoptetí e-shopy najdou v administraci (ikonka čapky vedle oblíbeného zvonečku).

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů