Vlastní facebooková skupina jako nástroj pro rozvoj byznysu

()

Jak vstoupit do širšího povědomí a prodávat více? Přinášíme několik tipů, o kterých jste možná ještě neslyšeli. Pokud se na sociální síti Facebook nachází i vaše cílová skupina, máte možnost využít její potenciál. A to díky promyšlenému konceptu vlastní fb skupiny. Přitom nejde o žádné spamování reklamou, ale o tvorbu hodnotného obsahu.

Na Facebooku si kdokoli může vytvořit vlastní skupinu (viz návod) s téměř jakýmkoli zaměřením. Jako e-shopař(ka) ji můžete velmi dobře využít jako nástroj pro:

Budování úspěšné skupiny může zabrat poměrně hodně času, zvlášť ze začátku a v průběhu lazení jejího konceptu a procesů v jejím vedení. Ale pokud si na to uděláte prostor, může to vašemu podnikání hodně přinést.

Přišel, viděl, komentoval

Základem je promyslet pojetí skupiny. Ideálně tak, aby na váš pravidelný obsah uživatelé opravdu reagovali, přidávali komentáře a podobně. Snažte se pokaždé podnítit diskuzi. Začněte tím, že si připomenete, jaké potřeby klientů vaše produkty řeší. Okolo nich se bude vaše skupina točit. A opět vracíme k jejímu konceptu. Pokud jí chceme dosáhnout výše zmíněných cílů, nemělo by to být přímočaré vychvalování vašich produktů, ale vzájemná komunikace a sdílení problémů i vítězství.

Vy jako expert

Příkladem takových skupin jsou například různé poradny, kdy lidé píší dotazy a specialista (tedy e-shop zastoupený konkrétním představitelem) na ně odpovídá. Členům skupiny dáváte jasně najevo, že jste někdo, kdo se ve svém oboru vyzná, kdo je ochoten s nimi probrat jejich problémy a pomoci je vyřešit, navést správným směrem a podobně. Ostatní uživatelé přidávají své pohledy a zkušenosti a diskuze roste, díky čemuž ji Facebook díky svým algoritmům zobrazí zase dalším uživatelům.

Nezdráhejte se „rozdávat rady zadarmo“. Ano, ne každý, komu poradíte, si u vás 100% hned nakoupí. Ale minimálně si zapamatuje, že jste mu ochotně pomohli vyřešit problém. Může se k vám vrátit později, přes jiný kanál (např. newsletter nebo reklamu), může vás doporučit známému, který ho bude žádat o radu v podobné záležitosti a tak dál. Princip reciprocity funguje, přestože bumerang nemá vždy krátkou a přímočarou dráhu.

Skupina, u které si členové sami rádi zapnou upozornění

Na druhou stranu poradny jako takové mají dost úzké zaměření: zodpovídání otázek. A vy nechcete být někdo, za kým chodí lidé jen tehdy, když potřebují pomoct. Chcete být někdo, do koho se zamilují. Na Facebook se lidé chodí především bavit, něco sdílet a být součástí komunity. Proto je dobré svou skupinu pojmout šířeji a kromě dotazů přidávat i vlastní obsah. Takový, který je vzhledem k zaměření skupiny užitečný, zábavný, inspirativní… Obsah, který budou jeho příjemci sami chtít pravidelně sledovat a ne si ho jen vyhledat v případě potřeby.

Se členy proto ve svých příspěvcích aktivně komunikujte. Můžete je například vyzvat, ať vám sami dají vědět, s čím potřebují poradit nebo pomoci, nebo ať s ostatními sdílí, co se jim povedlo vyřešit a podobně. Buďte maximálně konkrétní. Klidně přidejte špetku osobního života a krapet člověčiny. To, jaké příspěvky budou mít ve vaší skupině úspěch, vám naznačí vaše cílová skupina.

Umění prodávat

V případě facebookové skupiny spočívá v tom, že je komunikace i prodej samotný nenásilný. Má působit přirozeně a ne jako zoufalé tlačení na pilu. Kouzlo je v přímé komunikaci, ukázání lidskosti a navázání vztahu, který je něco víc než jen přímočaré nakupující – prodejce. Samozřejmě ve své skupině svoje produkty nebo služby doporučujte, nechceme tvrdit opak. Ale v tomto případě je lepší začít prodávat raději později, než příliš brzo a potenciální klienty odradit dojmem, že vám o nic jiného nejde.

Nejprve vzbuďte důvěru. Kromě vaší vlastní odbornosti vám v tom pomůže i uvědomění ze strany zákazníků, že za vaším e-shopem je živá osoba, člověk, potažmo lidé jako oni sami se vším, co k tomu patří. Produkt jde přímo od vás a ne od odosobněné firmy. Je to jako místo do hypermarketu jít do malého rodinného krámku, kde si s vámi i popovídají, nabídnou něco navíc a odcházet budete s úsměvem. Je pravda, že vést takovým způsobem fb skupinu může být výzva. O to více si ale k sobě můžete připoutat loajální zákazníky a fanoušky.

Těší mě, rád(a) vás poznávám

Prostřednictvím šikovně vedené skupiny se můžete se svými zákazníky důkladně seznámit. Zjistíte, jaké potíže opravdu řeší a jejich nuance, což se nemusí úplně krýt s tím, jaká byla vaše původní představa o naplňovaných potřebách. Díky tomu si uvědomíte také to, jak a co jim můžete ještě nabídnout, což vám pomůže rozšířit vaši nabídku nebo ji vylepšit o nové doplňkové služby.

Všechny záležitosti a problémy popisované lidmi ve vaší skupině můžete vzít, otočit je a použít jako prodejní argumenty pro své zboží. A to nejen přímo na této sociální síti, ale i v popiscích zboží, ve vašich USP a konkurenčních výhodách, v textech na e-shopu. Dále vám velmi dobře poslouží jako náměty na tvorbu obsahu například na váš blog a jsou to nové příležitosti i pro zvýšení návštěvnost z vyhledávačů.

Líbí se vám to? Jděte do toho

Pokud se pro založení vlastní facebookové skupiny rozhodnete a pustíte se do toho, držíme palce. Ale kde nabírat nové členy? Samozřejmě svou skupinu můžete inzerovat a lidi zvát přímo na e-shopu, z newsletteru, přidat odkaz na ni do podpisu e-mailů, z transakčních e-mailů… Můžete ji zmiňovat a promovat (opět nenásilně) v jiných facebookových skupinách, na stránkách a v diskuzích. Buďte sví a uvidíte, jak na vás budou lidé reagovat.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů