„SEO je dokonalá kombinace technických a humanitních věcí“ – 2. část rozhovoru s Pavlem Ungrem

()

V minulé části rozhovoru nám laikům Pavel Ungr, známý specialista na SEO, vysvětlil, co tento obor přesně znamená. V druhé části si rozebereme dva nejdominantnější vyhledávače v Čechách – Google a Seznam. A také jak a zda se dá SEO měřit. Nebo jakým způsobem sociální média ovlivnila SEO.

Dočetla jsem se, že raději děláte SEO pro Google než pro Seznam. Proč?

Služby

Je to spíš tak, že Google nám dává zajímavější možnosti než Seznam. Hlavně Seznam na českém trhu upadá. Za posledních pět let počet uživatelů klesá. Uživatelé se pomalu přesouvají k Googlu, který má mnohem více peněz, vývojářů a zkušeností. Jinak je Google také mnohem rychlejší. Když na webu udělám nějakou změnu, na Googlu se objeví rychleji. Na Googlu se nám zobrazují věci, které Seznam vůbec nemá. Například když zadáte vyhledat dotaz počasí, tak na Googlu vám vyskočí hezké grafy, předpovědi na další týden apod. V tomto ohledu je Google zajímavější.

Na druhou stranu, já jsem rád, že tu Seznam máme, protože ve chvíli, kdy se něco stane na Googlu, tak pořád tu ještě máme dalších 40 % až 50 % návštěvnost. Kolegové na Slovensku, kde Google používá až 95 % uživatelů, při chybě přijdou o většinu návštěvnosti z vyhledávačů. My v Čechách zas musíme mít znalosti pro oba vyhledávače.

Když děláte SEO, tak ho děláte jak pro Google, tak i pro Seznam?

V zásadě by se mělo dělat jedno SEO. Máme jednu strategii, která by měla fungovat pro oba vyhledávače. Ale někdy se stává, že ten druhý vyhledávač to chápe špatně a my pak musíme dolaďovat věci jenom pro ten konkrétní vyhledávač.

Jak se SEO změnilo od nástupu sociálních médií?

Já bych řekl, že nijak zásadně. Obecně nedošlo ke změnám ve strategii, přístupu nebo přemýšlení. Co se změnilo je způsob komunikace. To, co jsme dřív hledali na různých blozích a diskuzních fórech, teď hledáme na sociálních sítích. Spousta lidí, když teď něco hledá, tak se zeptá svých kamarádů na Facebooku. Sociální média nám poskytují zajímavé signály o chování a potřebách lidí. To jsou věci, které dříve nebyly. Řekl bych tedy, že to SEO rozšířilo, než že by změnilo. Učíme se, jak optimalizovat pro sociální sítě. Například jak psát příspěvky na Facebook, aby se našly ve vyhledávačích.

Na svém webu máte (jako málokterý podnikatel na volné noze) u fakturačních údajů přímo pevnou cenu – 2 500 Kč/konzultační hodinu. Taková otevřenost je u konzultantů opravdu dosti výjimečná.

Zaprvé, nevytváří to nevhodná očekávání. Když někdo hledá SEO za 200 Kč/h a přijde na moji stránku, tak ví, že vůbec nemá cenu mi psát. Já si tím filtruji jenom lidi, kteří mají zájem věci řešit do hloubky a vědí, že se jim to vrátí. Zadruhé, mám politiku nastavenou tak, že nedávám slevy. Z toho důvodu, že vím, jakou hodnotu má moje práce. Kdybych tu slevu dal, tak bych tím říkal, že tu hodnotu nemá. Ta cena je tedy stejná pro všechny. Slevu dávám jedině v případě, že udělám chybu. Ale to znamená, že hodnota té práce není taková, jak jsem avizoval. Tehdy ta sleva dává smysl.

Z jakého důvodu za vámi nejčastěji chodí klienti?

Když se něco pokazí. Třeba protože si najmuli někoho nekvalitního nebo když mu nějaký „šikovný“ vývojář něco provede s webem. A to je většinou strašně pozdě. SEO je totiž záludné v tom, že se dá pokazit strašně rychle, ale náprava trvá strašně dlouho. Je to hlavně o tom, že si lidé neuvědomují hodnotu práce.

Několikrát se mi stalo, že za mnou někdo přišel a chtěl nový web. Já jsem připravil nacenění, ale podle něho to bylo strašně moc. Pak se za půl roku vrátil, že si sehnal web od někoho za 70 tisíc. Já se na to podívám a vidím, že je to celé špatně a musí se to předělat. Takže zbytečná ztráta peněz a času. Také za mnou chodí klienti, kteří mě znají, sledují nebo chodí na moje přednášky. Vědí, co můžou očekávat. Dost často přijde i poptávka od korporace, která má agenturu, ale nejsou si jistí, co ta agentura dělá, tak potřebují nějakou nezávislou kontrolu.

Pro Shoptet jste dělal velkou část SEO. Na jakých projektech pracujete v Shoptetu nyní?

Teď jsme vyladili hlavní stránky. Řešíme SEO pro EET. Dlouhodobě máme strategii vylepšovat obsahovou strategii, ať už se jedná o blog, slovníček pojmů nebo nápovědu, aby tam lidé našli vše, co potřebují.

Kdo jsem a můj příběh

Dá se efektivita SEO měřit?

Špatně. Neexistuje objektivní měření. Je to jako v copywritingu. Když je text čtený, tak nevíte přesně, jestli je to tím, že je to dobře napsané, nebo to má dobrý design, nebo tomu někdo udělal reklamu na Facebooku nebo milion dalších důvodů. My nikdy přesně nevíme, jaká je příčina. Jediné, co víme je, že něco kontinuálně děláme a ono se to zlepšuje, ale to není exaktní.

Jeden můj kamarád říká, že SEO je něco jako branding. Děláme všechno pro to, aby si vyhledávače myslely, že ten náš web je dobrý. Dokážeme změřit, že se zvyšuje návštěvnost, zlepšení pozice, počet sdílení, ale nedokážeme přesně změřit každou aktivitu zvlášť.

Spousta lidí si neuvědomuje fakt, že když uděláte SEO dobře, tak vám generuje peníze nejen dnes, ale i zítra, za týden, za měsíc, i za pět let. Na rozdíl od PPC, kde něco uděláte a za každý proklik musíte zaplatit, u SEO to nastavíte, a to něco stojí a pak ten zisk z toho můžete získávat třeba dalších 10 let. A jak tohle vyhodnocovat, to je velmi složité. Nikdy nevíme, jestli to bude fungovat rok nebo i 10 let. Neustále se dějí věci a záleží taky na konkurenčním prostředí.

Jak potom e-shopař pozná, že jeho SEO je špatně udělané?

Obecně to pozná tak, že bude mít nízkou návštěvnost z vyhledávačů. Když má různé kanály, z kterých mu chodí lidé, tak pokud bude mít z vyhledávačů méně než 30 %, je něco špatně. Další signál je třeba, když se umísťuje dobře na některé fráze, ale chodí mu na stránku málo lidí. To může být ze dvou důvodů. Že si nastavil fráze, která nikdo nehledá nebo se lidem nelíbí popisek, který je ve vyhledávači.

Kromě školení a psaní vlastního blogu o SEO také píšete odborné články. Kde všude publikujete?

Teď už píšu míň, protože to zabírá dost času. V Čechách se za odborné články obecně neplatí, ale bere se to jako reklama pro toho, kdo píše. Snad jedině Lupa.cz, kde ty honoráře nejsou nijak závratné, ale aspoň nějaké. Teď si spíš vybírám zajímavá témata a zajímavá média. Jinak dost často mám nějaké úryvky v různých knihách a studiích. Často mě oslovují média, když se stane něco na Googlu, abych se k tomu vyjádřil. Ale jinak větší odbornější články dávám na Lupu. Párkrát jsem byl na Mladém podnikateli. Ale v zásadě bych rád psal hlavně na svůj blog, protože tam mám volnost, co se týče témat, formy i frekvence.

Rád navštěvujete i konference. Jezdíte za nimi i do zahraničí?

Jezdím, aspoň po Evropě. Ty, co jsou v Americe nebo v Asii jsou docela nákladné. V dubnu jsem byl na konferenci Brighton SEO. Loni v květnu jsme byli ve Španělsku ve Valencii na konferenci The Inbounder. Jinak v ČR máme Marketingový festival, který má taky velice dobrou úroveň.

pavel ungr brighton

Pokud by se chtěl někdo pustit do SEO, jakými knihami/školeními by měl začít?

Problém je, že v ČR existuje jen jedna dobrá kniha o SEO v češtině, a to je SEO – Optimalizace pro vyhledávače profesionálně od Dannyho Dover a Erika Dafforna. Spolupodílel jsem se na odborné korektuře. Takže bych doporučil nejdříve tuhle knihu. Pak by ten člověk měl zajít na pár školení, aby do sebe dostal aspoň základ. Posléze by měl číst odborné blogy, diskuzní fóra a sledovat odborníky na Twitteru. A hlavně zkoušet sám na vlastním webu. Ze začátku to bude s chybami, ale každý tak začínal.

Vaše práce existuje díky internetu. Představte si naprosto sci-fi scénář, kdyby internet nebyl. Čím byste se živil?

Nevím, nikdy jsem o tom nepřemýšlel. Od té doby, co pracuju, tak moje práce závisela na internetu. Je to můj hlavní pracovní nástroj. Má to své výhody, že ke své práci potřebuju jen počítač a internet. Takže já doufám, že internet nezmizí 😊.

Co je váš profesní životní sen? Nějaký určitý klient, mluvit na nějaké konferenci, pracovat jen 30 % času a vydělávat stejně…?

Mám dlouhodobý cíl, kdy bych chtěl mít takovou pozici, jakou mám v ČR, i v zahraničí. Chtěl bych být přednášejícím na prestižních zahraničních konferencích. Jinak nemám za cíl pracovat méně, protože mě to hrozně baví, ale chtěl bych mít více času na experimenty, které nenesou přímo peníze, ale jsou pro mě zajímavé. Také bych chtěl napsat knihu o SEO. Ale jak se to strašně rychle mění, tak je dost těžké napsat něco, co bude mít trvalou hodnotu.

Co vás na tomhle oboru tak fascinuje?

Ta kombinace ryze technických věcí – v nastavení SEO, ve zdrojových kódech. A pak věcí, které se velmi špatně měří – práce s obsahem, psychologií zákazníka, jak to má vypadat, jakým způsobem komunikovat.

A na závěr by mě zajímalo, jak odpočíváte?

Dost často u počítače 😊. Hraju počítačové hry. Rád se dívám na seriály, na filmy, cestuju a poslední dobou jsem si oblíbil zážitkovou gastronomii.

Jak se vám článek líbí?

Pro hodnocení klikněte na hvězdičku

Průměrné hodnocení / 5. Počet hodnocení:

Zatím žádné hodnocení. Buďte první!

Navigace pro příspěvek

  1. TomL napsal:

    Díky moc za super rozhovor. Plánujete ještě nějaké další rozhovory?

    1. Konstantin Sulimenko napsal:

      Děkujeme za pochvalu! A ano, plánujeme, postupně budou přibývat :)

  2. Petra Kociánová napsal:

    Grammar nazzi poznámka: „dvě nejdominantnější vyhledávače v Čechách“ hned v úvodu článku docela sráží jinak vynikající rozhovor.

    1. Iva M. napsal:

      Dobrý den, Petro, opravili jsme. Děkujeme za postřeh :-)

Napsat komentář: Konstantin Sulimenko Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů