Petra Dolejšová radí, jak se bránit proti parazitování konkurence

Každý úspěšný e-shop se čas od času setká s tím, že se od něj konkurence inspiruje nad zdravou mez. Ukážeme si nejčastější situace a spory. Jaké možnosti vám dává právo?

Petra Dolejšová

Nejčastěji se můžeme setkat se spory kolem domén, s vykrádáním fotek a textů nebo také s cílením na vaši značku v rámci placené reklamy. Jak uvažovat nad dalšími kroky, pokud váš e-shop něco takového potká, nastiňuji v článku, který jsem připravila pro Shoptet Univerzitu.

1. Vykrádání textů a fotek

Obsah vašeho webu – od fotografií, přes videa či texty – je složen z autorských děl. Pro jejich marketingové použití je potřeba být jejich autorem, mít souhlas tvůrce nebo ještě lépe – licenci.

Pouhá inspirace vaším webem je podle zákona ještě v pořádku, pokud ale konkurence hranici pouhé inspirace překročí a část vašeho obsahu si jedna ku jedné „půjčí“, používá vaše autorské dílo neoprávněně a porušuje zákon.

V takovém případě můžete chtít:

Ne všechen obsah musí nutně být autorským dílem

Fotografie tam zařadíme (až na drobné výjimky) vždy. Pojďme se ale podívat na vaše texty:

Autorským dílem budou jen ty, které v sobě mají jako „přidanou hodnotu“ lidskou kreativitu a originalitu. V případě produktových popisků se tak jedná o jednu z těchto variant:

a) Košaté popisky, u kterých na první pohled poznáte, že pocházejí z pera kreativního copywritera. Budou na první pohled jiné, vtipné, košaté. Zkrátka originální. Jedná se o autorská díla.

b) Jednoduché popisky (například: desková hra Sun Rise, po 3 až 5 hráčů). V tomto případě se o autorská díla nejedná. Pokud si jste přesto jistí, že konkurence okopírovala právě vaše texty, můžete se bránit prostřednictvím tzv. nekalé soutěže. Můžete chtít stažení takových popisek, náhradu škody, zaplacení částky, o kterou se konkurent obohatil (třeba tím, že nezaplatil vlastní tým) a případně i omluvu. Původ textů ale budete muset prokázat.

V obou případech vám poradím obrátit se na protistranu a domluvit se gentlemanským způsobem. Soudy dnes bývají drahou záležitostí – myslete nejen na vynaložené finance, ale i vaši energii, práci týmu, který potřebuje právník po ruce a čas. Navíc, pokud se u soudu dostanete do pozice žalobce, počítejte s tím, že budete muset prokázat, co se vlastně stalo. Tedy prokázat svá práva k obsahu a to, že se konkurence inspirovala právě od vás. A právě v tom bývá často kámen úrazu.

Pro jakýkoliv scénář nezapomeňte udělat podrobnou dokumentaci webů na obou stranách – printscreeny, ve vážnějších případech ideálně notářský zápis. Budou se vám pro prokazování nastalé situace hodit.

2. Doménové spory

Rozjela konkurence svůj e-shop na doméně, která je až podezřele podobná té vaší? Pokud jste budovali svou značku právně správně, máte nachystanou půdu pro efektivní obranu.

V doménových věcech platí, že „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ – pokud byla doména volná, je na vás, abyste si ji koupili. Pokud jste na tento krok zapomněli a konkurence se domény ujala právě z důvodu, že je snadno zaměnitelná s vaší (už zavedenou) značkou, existují možnosti, jak ji zastavit.

Soudy jsou v dnešní době přehlcené a na (časově a finančně) efektivní ochranu si počkáte. Pokud si konkurence nedá říct po dobrém, můžete věc řešit pomocí rychlejšího online doménového sporu. S tím se můžete obrátit na Rozhodčí soud (při Hospodářské a Agrární komoře ČR). Ten byl totiž pověřený rozhodováním sporů o domény .cz, rozhodne vám ale i spory o domény generické (.com, .net, .org a jiné). Pravidla online řešení doménových sporů najdete na https://domeny.soud.cz/. Kromě pravidel se na této stránce dozvíte i více informací o tom, co se bude v průběhu dít, jací experti spory rozhodují a kolik vás to bude stát. Poplatek se pohybuje kolem dvaceti tisíc korun a výš, závisí na typu a množství sporných domén.

Spor oproti běžným soudním řízením probíhá online a vyřízení bývá poměrně rychlé (v řádu měsíců). Pokud vyhrajete, správce domény bude mít povinnost vám uvolněnou doménu nabídnout k přednostní registraci.

O co v doménových sporech běží především?

Musíte prokázat „zlý úmysl“, kterým je konkurence vedena.

Pomohou vám s tím vaše ochranné známky, zapsaný název firmy, údaj o tom, jak dlouho e-shop provozujete a podklady o tom, kdy začalo a jak vlastně vypadá poškozující jednání konkurenta.

Doménové spory se týkají typicky blokování domén s vaším jménem (firemním názvem, ochrannou známkou), používání domény s vaším jménem pro přesměrování na stránky konkurenta, použití takové domény pro účely poškození vaší pověsti nebo registrace domény pro účely dalšího přeprodeje za leckdy nadsazenou cenu.

Jaké podklady mít pro spor po ruce?

Další podklady a odkazy, které by se vám mohly hodit, najdou všichni shoptetí e-shopaři ve své administraci v Shoptet Univerzitě (ikonka čapky vedle oblíbeného zvonečku), konkrétně v sekci E-shop a právo.

Shoptet Univerzita

3. Bitvy o PPCčka

Cílení na vaši značku v rámci PPC reklamy není z pohledu práva v pořádku. České soudy se na takovou praxi dívají jako na parazitování a hříšníkům, kteří na konkurenci zvesela cílí, dává přes prsty.

I když v současné době panuje všeobecná představa, že „se to tak dělá, tak je to v pořádku, jinak by to přece Google zakázal“, opak je pravdou.

Pokud máte správně vybudovanou značku (tedy není generická, popisná), a konkurence na vás v rámci vyhledávače cílí, můžete podle současné právní praxe chtít zadání vaší značky do vyloučených klíčových slov. Více čtěte v článku Advokátka radí, jak se bránit proti parazitování konkurence v Shoptet Univerzitě.

Mohlo by vás zajímat:

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů