Bidding v kostce, 3. díl: Znáte nejčastější bidovací strategie?

V posledním díle minisérie Bidování na zbožových srovnávačích v kostce se zaměříme na nejčastěji používané bidovací strategie. Čím výše, potažmo více viditelně, se totiž nabídka vašeho e-shopu ve srovnávačích zobrazuje, tím roste šance, že na nabídku potenciální zákazník klikne. Jaké strategie bidování můžete pro své produkty zvolit?

Připravili jsme pro vás stručný přehled šesti často používaných bidovacích strategií. Pokud se ale nejprve chcete dozvědět, co je bidding, pročtěte si první díl Bidding na zbožových srovnávačích v kostce. Ve druhém díle jsme se pak zaměřili na manuální a automatický bidding a také na na specifika v administraci Heuréky a Zboží.cz.

Biddovací strategie

Nebidovat drahé

Produkty, které prodává konkurence výrazně levněji a vaše nabídka není ani ničím jiným konkurenceschopná nebo jedinečná, se často vůbec nevyplatí bidovat. 

Nebidovat levné

Produkty, které nabízíte levněji než většina konkurence, se zobrazují na vyšších pozicích v nabídkách řazených dle nejnižší ceny. Často je není potřeba bidovat, aby generovaly zajímavý obrat. Určitě je ale dobré vyzkoušet bidding i takto levných položek a podle výkonu rozhodnout, zda bidding přináší adekvátní obrat navíc oproti inzerci bez biddingu za minimální CPC. 

Bidovat na 4. pozici / 3. pozici

Při bidování je efektivní cílit na 3. nebo 4. bidovanou pozici, kde jsou účtovány menší ceny prokliku než u 1. a 2. bidované pozice. Vyzkoušejte nejprve cílení na nižší pozice, třeba třetí, a až pak experimentujte s vyššími pozicemi, které jsou znatelně dražší.

Bidovat dle dostupnosti

Jinou bidovací strategii můžete zvolit pro produkty skladem a pro produkty s dostupností do 3 dnů atd. Položky s dlouhou dobou dostupnosti nedoporučujeme bidovat. Pokud delší doba dostupnosti není pro produkt typická a nejste na tom obdobně jako konkurence. Hůře dostupné produkty, na které uživatelé klikají, ale nakupují je jinde, doporučujeme do srovnávače neposílat vůbec. 

Bidovat podle PNO

Vždy je dobré produktům nastavit maximální PNO (podíl nákladů na obratu), kterého by měly dosahovat. Podle tohoto algoritmus ví, kdy se vám bidding produktu vyplácí a kdy ne a produkty buď v biddingu více podpoří nebo naopak bidding utlumí. 

Tip: Co je PNO a jak s ním pracovat, se dozvíte v dalších článcích Shoptet Univerzity, kterou mají shoptetí e-shopy ve své administraci (pod ikonkou čapky hned vedle oblíbeného zvonečku).

Shoptet Univerzita

Bidovat bez ohledu na náklady

Občas chtějí e-shopaři některé produkty po určitou dobu bidovat bez ohledu na to, zda se to vyplácí nebo ne (např. výprodej skladu). Pro takové produkty je možné nasadit strategii, při které se produkty algoritmus snaží udržet na bidovaných pozicích zuby nehty. CPC se ale při této strategii mohou vyšplhat do závratných výšin, tak pozor na to.

Kombinovat, ale nepřekombinovat!

Často se uplatňují různé kombinace výše uvedených strategií. Např. bidding pouze u produktů s dobrou cenou oproti konkurenci a zároveň pouze produktů skladem a zároveň s hlídáním efektivity podle PNO (když se inzerce nevyplácí a vykliká se určitý budget, přestane se produkt bidovat). 

Prvotní nastavení biddingu zabere zpravidla nejvíce času. Nesnažte se hned na začátku překombinovat své strategie. Většinou to nefunguje a vede to k „udušení” inzerce, kdy chytrému nástroji nedáte prostor pro nasbírání dat k následné automatické optimalizaci. Zvolte si 3-4 základní strategie pro konkrétní segmenty produktů a nechte bidovacímu nástroji prostor, aby ukázal co umí.

Typicky se jedná o strategie typu: tyto produkty nechci bidovat, tyto produkty chci bidovat na určité PNO, tyto produkty chci držet za každou cenu na jakékoliv či konkrétní bidované pozici. Poté sledujte, kde se produkty pohybují a jaké přinášejí výsledky. A to zvláště u agresivních strategií, či TOP produktů, které jsou uživateli hodně proklikávané.

Po prvotním nastavení doporučujeme sledovat nastavení a výkon vícekrát za týden. Pokud jste s nastavením a výsledky spokojeni, stačí poté kontrola 1x za týden a lehce nastavení dolaďovat. Je důležité znát, jak nástroj funguje. Každý nástroj má jiná specifika a jiné možnosti nastavení. Proto našim BiddingTools či BiddingManager klientům spravují inzerci primárně lidé, kteří tyto nástroje vyvíjejí a dokonale jim rozumí. Případně jsou našimi certifikovanými partnery. Pamatujte: každý nástroj je šikovný jenom tak, jak je šikovný člověk, který s ním pracuje.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů