Bidding v kostce, 2. díl: Jak na manuální a automatický bidding?

Na srovnávačích se uplatňuje více přístupů k bidování. Jak se v nich vyznat? Je pro vás lepší zvolit manuální bidding, nebo využít chytré nástroje pro automatický bidding? Pojďme se podívat blíže na výhody i nevýhody těchto možností.

automatický bidding

Pokud jste s tematikou biddingu ještě příliš nepřišli do kontaktu, doporučuji přečíst první díl Bidding na zbožových srovnávačích v kostce. Dozvíte se tam, kdy je pro vás bidování vhodné. Dnes se zaměříme na specifika biddingu v administraci Heureky a Zboží.cz.

Manuální bidding

Manuální bidding znamená, že výši cen prokliků (CPC) nastavujete ručně. A CPC také ručně přeceňujete za účelem optimalizace výsledků vaší inzerce. Proto je manuální bidding vhodný spíš pro e-shopy s malým počtem produktů. 

Manuální bidding přes administraci srovnávačů

Manuálně můžete bidovat prostřednictvím administrace Heureky či Zboží.cz. Pokud se rozhodnete pro tuto variantu a chcete alespoň trochu efektivní výsledky inzerce, počítejte se segmentací produktů pro bidding např. v Excelu (administrace srovnávačů bohužel pořádnou segmentaci neumožňuje) a častou návštěvou administrace zbožáků pro změny v CPC.

Navíc statistiky v administraci srovnávače a nastavení biddingu jsou na jiném místě. Zkrátka administrace srovnávačů umožňuje opravdový základ bidování, nic sofistikovaného od toho nečekejte. Manuálním bidováním přes administraci srovnávačů navíc nikdy nedosáhnete takové efektivity, jako při používání bidovacích nástrojů, které zvládnout denně automaticky přecenit CPC každého produktu až 12x. V takové konkurenci budete mít při ručním biddingu co dělat, abyste se udrželi na bidovaných pozicích.

Ukázka, jak vypadají biddované pozice na Heureka.cz

Níže popíšu hlavní specifika možností biddingu v administraci Heureky a Zboží.cz.

Administrace Heureka

  1. Bidding lze nastavit hromadně na úrovni kategorií. Všem produktům v nějaké kategorii můžete nastavit jednotnou výši CPC, bez možnosti další segmentace (podle prodejní ceny produktu, skladovosti, konkurenceschopnosti produktu atd.).
  1. Bidding lze nastavit individuálně na úrovni jednotlivých produktů. V administraci Heureky jde také pro každý jednotlivý produkt nastavit určitou výši CPC. Obrovskou nevýhodou je ale čas strávený každodenním nastavováním CPC pro jednotlivé produkty.

Individuálně nastavené CPC v administraci Heureky má větší váhu než nastavení CPC na úrovni kategorie. Pakliže ale nastavíte produktu menší individuální CPC než je jeho minimální ceníková CPC, bere se v potaz nastavení kategorie. Pokud není CPC nastaveno ani na jednom místě, platí minimální ceníková CPC.

Administrace Zboží.cz

  1. Bidding lze nastavit hromadně na úrovni kategorií. Zboží.cz ovšem neumožňuje nastavení CPC pro kategorie přímo v administraci. Je nutné stáhnout si v administraci Zboží.cz CSV soubor, kde jsou uvedené všechny kategorie a do tohoto souboru doplnit hodnoty CPC, které se mají pro dané kategorie aplikovat.
  2. Bidding lze nastavit individuálně na úrovni jednotlivých produktů. Zboží.cz toto nastavení neumožňuje přímo v administraci. Opět je nutné stáhnout CSV soubor, kde jsou všechny produkty a do tohoto souboru vložit hodnoty CPC, které chcete v aukci nabídnout a následně tento soubor nahrát zpět do administrace srovnávače. Narážíme zde, ale na stejný problém s efektivitou a udržitelností tohoto způsobu bidování jako u Heureky.
  3. Bidding lze nastavit podle cenových rozsahů. Pro různé cenové hladiny produktů, jde nastavit v administraci Zboží.cz výši CPC buď fixně (např. pro produkty s prodejní cenou 100-500 Kč lze nastavit CPC 3 Kč), nebo procentuálně z ceny produktu. Nebere se ohled na jiné faktory jako skladovost produktu, konkurencechopnost nabídky oproti nabídkám ostatních e-shopů atd.

V praxi se ve Zboží.cz používá kombinace všech tří typů nastavení, kdy má opět přednost individuální nastavení CPC na produkt, poté nastavení kategorií a nakonec cenové rozsahy. Pokud není CPC nastaveno ani na jednou místě, platí minimální ceníková CPC.

Podrobněji se o aktuálních možnostech biddingu přes administraci Heureky či Zboží.cz dočtete v nezkrácené verzi článku v Shoptet univerzitě. 

Manuální bidding přes nástroje (mimo administrace srovnávačů)

Další a určitě lepší možností, jak nastavovat výše CPC v případě manuálního biddingu, je přes editor XML feedů, jako je Xemel nebo Mergado. V těchto nástrojích můžete předdefinovat pravidla pro segmentaci produktů (např. kombinace kategorie, skladovosti, ceny produktu) a nastavit jim výše CPC (konkrétní hodnotu nebo třeba automatickým výpočtem % z prodejní ceny produktu).

Produktům, které aktuálně splňují zadaná pravidla, se CPC propíše do XML feedu, který si posléze stáhne a zpracuje srovnávač. Tyto nástroje několikrát denně informace z vašeho XML feedu aktualizují. Pokud máte např. nastavené pravidlo pro bidding pouze skladových položek, jakmile se některé položce zhorší dostupnost, CPC se z feedu zase smaže. Produkt nebidujete, dokud znovu nebude skladem. Je to takové trochu polo-automatické řešení. CPC do feedu se zapisuje prostřednictvím tagů HEUREKA_CPC pro Heureku (detail produktu) a  MAX_CPC a MAX_CPC_SEARCH pro Zboží.cz (více informací k tagům Zboží.cz). Změnu CPC ale musíte provést vždy ručně v nastavení pravidla.

Výhody manuálního biddingu

Nevýhody manuálního biddingu

Automatický bidding

Chytré nástroje jako je BiddingTools, BiddingManager a další zpracovávají kvantum produktových informací z feedů, statistiky a data z API srovnávačů zboží a poté podle nastavených pravidel biddování chytré algoritmy automaticky přeceňují CPC podle toho, zda je dosaženo nastaveného cíle (např. být na bidované pozici). 

Tyto chytré bidovací nástroje vědí, kdy a o kolik mají zvýšit nebo snížit CPC a dělají to automaticky až 12x denně pro každý jeden produkt. V tom tkví jejich síla. Díky časté optimalizaci CPC je samotná inzerce efektivnější a produkty je jednodušší udržet na předních bidovaných pozicích. Když produkt v aukci někdo “přebiduje” automat CPC zvýší, aby se dostal a udržel na bidované pozici, dokud se to vyplatí.

Pokud se bidding u položky nevyplácí a neprodává se, automat se přestane snažit za každou cenu produkt na bidovaných pozicích udržet. Vše je ale dáno konkrétním nastavením a cíli, kterých chce daný e-shop dosáhnout, jaké má marže, potažmo jaké PNO si může u produktů dovolit.

Automatické nástroje denně vyhodnocují spoustu metrik

Pokud se chcete o práci chytrých algoritmů a nastavení biddingu optimalizátory dozvědět více, doporučuji tento článek, který jsme nachystali v Trayto a který vysvětlí gró a základní přístupy k biddingu. 

Automatické nástroje každý den sledují a vyhodnocují spoustu metrik. Včetně toho, jak je produkt oproti konkurenci cenově konkurenceschopný, na jaké pozici dle ceny se nachází, jaká je jeho dostupnost, kolik konkurence je na produktové kartě, jaké byly výsledky inzerce produktu v předešlém období. Ale také jaké byly bidované a nebidované náklady atd. Tohle vše bez nástroje nelze zjistit, ani uhlídat, natož přeceňovat. 

Biddingové nástroje používají k předání CPC do srovnávače váš XML feed s produktovými informacemi. Bidovací nástroje váš XML feed zpracují a ke každému produktu přiřadí vhodné CPC, nic jiného ve vašem feedu nemění. Výstupní XML feed z bidovacího nástroje obohacený o CPC se poté nahraje do srovnávače, ten si jej načte a bidování může začít.

Ukázka nastavení bidování v nástroji BiddingManager

Výhody automatického biddingu

Nástroje zvládají shromažďovat a vyhodnocovat velké množství dat a na základě toho efektivněji inzerovat. Přeceňuje CPC každému produktu na míru až 12x denně. Dokáží pracovat klidně s desetitisíci produktů najednou a ke každému přitom přistupovat individuálně. Šetří čas. Některé nástroje nabízejí i správu biddingu, takže se nemusíte o optimalizaci biddingu starat sami.

Nevýhody automatického biddingu

Může být cenově náročné pro malé nebo začínající e-shopy (nejlevnější nástroj vyjde na 599 Kč/srovnávač/měsíc – BiddingManager (kombinuje manuální i automatický bidding), velké e-shopy ale mohou za automatizovaný bidding utratit měsíčně až desítky tisíc, většinou ale jde o jednotky tisíc).

Budoucnost je v automatizaci. Pokud chcete na srovnávačích mířit na top pozice v rámci rozumného PNO (podíl nákladů na obratu) a s minimem práce, bidovací nástroje jsou pro vás tou správnou volbou.

Více informací např. k tomu, kde ve srovnávačích se dá bidovat, specifika Heureky a Zboží.cz či na co si dát při bidování pozor, najdete v administraci vašeho Shoptet e-shopu (v horní liště pod ikonkou čapky vedle oblíbeného zvonečku). V příštím článku se můžete těšit na představení nejčastějších bidovacích strategií.

Navigace pro příspěvek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním zprávy souhlasíte s podmínkami ochrany osobních údajů