Každý úspěšný e-shop se čas od času setká s tím, že se od něj konkurence inspiruje nad zdravou mez. Ukážeme si nejčastější situace a spory. Jaké možnosti vám dává právo?
Nejčastěji se můžeme setkat se spory kolem domén, s vykrádáním fotek a textů nebo také s cílením na vaši značku v rámci placené reklamy. Jak uvažovat nad dalšími kroky, pokud váš e-shop něco takového potká, nastiňuji v článku, který jsem připravila pro Shoptet Univerzitu.
Obsah vašeho webu – od fotografií, přes videa či texty – je složen z autorských děl. Pro jejich marketingové použití je potřeba být jejich autorem, mít souhlas tvůrce nebo ještě lépe – licenci.
Pouhá inspirace vaším webem je podle zákona ještě v pořádku, pokud ale konkurence hranici pouhé inspirace překročí a část vašeho obsahu si jedna ku jedné „půjčí“, používá vaše autorské dílo neoprávněně a porušuje zákon.
V takovém případě můžete chtít:
Fotografie tam zařadíme (až na drobné výjimky) vždy. Pojďme se ale podívat na vaše texty:
Autorským dílem budou jen ty, které v sobě mají jako „přidanou hodnotu“ lidskou kreativitu a originalitu. V případě produktových popisků se tak jedná o jednu z těchto variant:
a) Košaté popisky, u kterých na první pohled poznáte, že pocházejí z pera kreativního copywritera. Budou na první pohled jiné, vtipné, košaté. Zkrátka originální. Jedná se o autorská díla.
b) Jednoduché popisky (například: desková hra Sun Rise, po 3 až 5 hráčů). V tomto případě se o autorská díla nejedná. Pokud si jste přesto jistí, že konkurence okopírovala právě vaše texty, můžete se bránit prostřednictvím tzv. nekalé soutěže. Můžete chtít stažení takových popisek, náhradu škody, zaplacení částky, o kterou se konkurent obohatil (třeba tím, že nezaplatil vlastní tým) a případně i omluvu. Původ textů ale budete muset prokázat.
V obou případech vám poradím obrátit se na protistranu a domluvit se gentlemanským způsobem. Soudy dnes bývají drahou záležitostí – myslete nejen na vynaložené finance, ale i vaši energii, práci týmu, který potřebuje právník po ruce a čas. Navíc, pokud se u soudu dostanete do pozice žalobce, počítejte s tím, že budete muset prokázat, co se vlastně stalo. Tedy prokázat svá práva k obsahu a to, že se konkurence inspirovala právě od vás. A právě v tom bývá často kámen úrazu.
Pro jakýkoliv scénář nezapomeňte udělat podrobnou dokumentaci webů na obou stranách – printscreeny, ve vážnějších případech ideálně notářský zápis. Budou se vám pro prokazování nastalé situace hodit.
Rozjela konkurence svůj e-shop na doméně, která je až podezřele podobná té vaší? Pokud jste budovali svou značku právně správně, máte nachystanou půdu pro efektivní obranu.
V doménových věcech platí, že „kdo dřív přijde, ten dřív mele“ – pokud byla doména volná, je na vás, abyste si ji koupili. Pokud jste na tento krok zapomněli a konkurence se domény ujala právě z důvodu, že je snadno zaměnitelná s vaší (už zavedenou) značkou, existují možnosti, jak ji zastavit.
Soudy jsou v dnešní době přehlcené a na (časově a finančně) efektivní ochranu si počkáte. Pokud si konkurence nedá říct po dobrém, můžete věc řešit pomocí rychlejšího online doménového sporu. S tím se můžete obrátit na Rozhodčí soud (při Hospodářské a Agrární komoře ČR). Ten byl totiž pověřený rozhodováním sporů o domény .cz, rozhodne vám ale i spory o domény generické (.com, .net, .org a jiné). Pravidla online řešení doménových sporů najdete na https://domeny.soud.cz/. Kromě pravidel se na této stránce dozvíte i více informací o tom, co se bude v průběhu dít, jací experti spory rozhodují a kolik vás to bude stát. Poplatek se pohybuje kolem dvaceti tisíc korun a výš, závisí na typu a množství sporných domén.
Spor oproti běžným soudním řízením probíhá online a vyřízení bývá poměrně rychlé (v řádu měsíců). Pokud vyhrajete, správce domény bude mít povinnost vám uvolněnou doménu nabídnout k přednostní registraci.
Musíte prokázat „zlý úmysl“, kterým je konkurence vedena.
Pomohou vám s tím vaše ochranné známky, zapsaný název firmy, údaj o tom, jak dlouho e-shop provozujete a podklady o tom, kdy začalo a jak vlastně vypadá poškozující jednání konkurenta.
Doménové spory se týkají typicky blokování domén s vaším jménem (firemním názvem, ochrannou známkou), používání domény s vaším jménem pro přesměrování na stránky konkurenta, použití takové domény pro účely poškození vaší pověsti nebo registrace domény pro účely dalšího přeprodeje za leckdy nadsazenou cenu.
Další podklady a odkazy, které by se vám mohly hodit, najdou všichni shoptetí e-shopaři ve své administraci v Shoptet Univerzitě (ikonka čapky vedle oblíbeného zvonečku), konkrétně v sekci E-shop a právo.
Cílení na vaši značku v rámci PPC reklamy není z pohledu práva v pořádku. České soudy se na takovou praxi dívají jako na parazitování a hříšníkům, kteří na konkurenci zvesela cílí, dává přes prsty.
I když v současné době panuje všeobecná představa, že „se to tak dělá, tak je to v pořádku, jinak by to přece Google zakázal“, opak je pravdou.
Pokud máte správně vybudovanou značku (tedy není generická, popisná), a konkurence na vás v rámci vyhledávače cílí, můžete podle současné právní praxe chtít zadání vaší značky do vyloučených klíčových slov. Více čtěte v článku Advokátka radí, jak se bránit proti parazitování konkurence v Shoptet Univerzitě.
Napsat komentář