Rad do začátku podnikání není nikdy dost a v poslední době jsem objevil dva zajímavé výzkumy, analýzy, nebo jak to nazvat, které by vám mohly při prvních krocích a promýšlení toho, jak konkrétně e-shop vést, výrazně pomoci – za prvé problematika platebních karet a za druhé newsletterů. Rovnou k věci…
Pokud si budete procházet některé základní tipy/triky na různých webech s tématikou, jak vést e-shop, určitě najdete radu, že je ideální nabídnout zákazníkům co nejvíce platebních metod a tedy by se logicky nabízelo zavést terminál pro platební karty vzhledem k tomu, že kartu jako takovou má dnes prakticky každý. Pokud jste se s tím v praxi ještě nesetkali, internetová úhrada platební kartou funguje na jednoduchém a především rychlém principu, kdy zadáte základní údaje o vás včetně čísla platební karty a jakéhosi kontrolního kódu, který je uveden na druhé straně často v rámci podpisové kolonky. Na základě toho si společnost schválenou částku odčerpá a vy tak platíte vlastně ihned bez prodlev, které u platebního příkazu, nebo hůře u dobírky.
Když se podíváte na to, jak se k platebním kartám na internetu staví na západ od nás, uvidíte, že tam internetovému obchodování naprosto vévodí a to z výše zmíněných důvodů – rychlost, má jí každý a nemusíte řešit čísla účtů, variabilní symboly apod. U nás bohužel podle nejnovějších průzkumů stále platební karty trochu zaostávají, když je na internetu využívá zhruba 10% Čechů a dominuje dobírka. Na druhou stranu se stávají atraktivní už i pro e-shopy, protože míra využívání stoupá, když jí táhnou především slevové servery z logických důvodů. U nich je obvykle vše postaveno na časově limitované nabídce, a tak se každý snaží zaplatit opravdu v co nejkratším čase.
Samotné zavedení terminálu platebních karet samozřejmě schvaluje banka, u které si službu zřizujete. Abyste ušetřili čas a do jisté míry i nervy, hned z několika důvodů se při samotné tvorbě e-shopu a prvních krocích do banky radši ani nevydávejte. Je to paradox, protože zřídit co nejvíce platebních možností je opravdu jeden ze základních tipů, nicméně české banky jsou nesmírně konzervativní. Abyste měli vůbec šanci získat tuto platební metodu, musíte mít naprosto funkční e-shop s platební historií. Betaverze, i když třeba s již sjednanými dodavateli, obvykle nestačí. Pochopitelně se to lehce liší banka od banky, nicméně opatrné jsou všechny a s proklepnutím tak počítejte. Nikdy nezapomeňte na výrazně viditelné obchodní podmínky a reklamační řád, jinak se s vámi nikdo nebude ani bavit.
Ještě jedna rada na závěr této části. Pokud chcete ušetřit, tak v první řadě si tuto službu zřiďte u banky, kde máte vedený účet (podmínka bank) a za druhé, jakmile už budete mít zavedený tento platební terminál a budete platit bance procenta z každé transakce, nebojte se o výši poplatků smlouvat (samozřejmě v nějaké rozumné míře, ne jak na tržišti). Obecně platí, že banky při velkém objemu transakcí snižují cenu postupně samy, ale snažte se na ně trochu zatlačit. Když se budeme bavit v konkrétních číslech, poplatky jsou obecně v rozmezí 1-4% (samozřejmě na nejvyšší hranici budou nové e-shopy). Pokud budete mít slušný objem transakcí přes platební karty, bude vám nabídnuto první snížení na zhruba 2,5%, přičemž se často o další redukci o půl procenta na dvě dá diskutovat. Pochopitelně v případě, kdy budete chtít službu zavést a banka vám na to kývne s tím, že si účtuje 4%, buďte rádi, že tuto možnost vůbec máte a do diskusí se moc nepouštějte.
Před pár dny se na eMarketeru objevil zajímavý výzkum, který se věnuje konkrétní oblíbenosti newsletterů mezi klienty slevových serverů. I přesto, že je to právě výzkum ohledně slevových serverů, není důvod nepoužít tato čísla i v oblasti e-shopů, protože i zde často newslettery informují o slevách. Ještě dodám, že průzkum byl proveden v únoru letošního roku na dospělých Američanech, takže pro české zákazníky budou čísla samozřejmě o trochu nižší, ale stejně zajímavá.
Jdeme rovnou k těm číslům. Rozhodně zajímavé je, že průměrný Američan odebírá newslettery ze tří slevových serverů a to ně pasivně, ale že se více než polovina těchto lidí těší na to, až jim přijdou a budou moct využít další slevu. Přes 60% z lidí z těch, kteří odebírají alespoň nějaký newsletter, pak minimálně jeden denně přečte a 22% dokonce aktivně přeposílá známým. Téměř třetina si pak dokonce zřídila speciální emailovou adresu pro newslettery.
A když už jsme u toho, jak vy jste na tom s newslettery ze slevových serverů? Všechno do koše, nebo pravidelně pročítáte?
Zdroj: Podnikatel.cz a eMarketer
na nasem e-shopu http://www.visskymspis.cz/ stale pouzivame jen dobirku nebo bankovni prevod. Zakaznici, ani jine zpusoby platby nevyzaduji.
Pro začátek mi přijde lepší než jít do banky tak jít za nějakým prostředníkem, např. gopay. Podmínky jsou samozřejmně o něco horší než v bance jako takové, ale zase to obchodníka nestojí nic dopředu a integrace je celkem jednoducha. A koneckonců v případě úspěchu eshopu, nic nebrání za tou bankou zajít a domluvit se s ní. Co se týče Newsletteru je to v čechách těžké, ze zkušenosti vím, že pokud tam nejsou slevy v desítkách procent málokdo klikne a už vůbec se nevyplatí investovat do obsahového newsletteru.